This document is an historical remnant. It belongs to the collection Skeptron Web Archive (included in Donald Broady's archive) that mirrors parts of the public Skeptron web site as it appeared on 31 December 2019, containing material from the research group Sociology of Education and Culture (SEC) and the research programme Digital Literature (DL). The contents and file names are unchanged while character and layout encoding of older pages has been updated for technical reasons. Most links are dead. A number of documents of negligible historical interest as well as the collaborators’ personal pages are omitted.
The site's internet address was since Summer 1993 www.nada.kth.se/~broady/ and since 2006 www.skeptron.uu.se/.



URL of this page is www.skeptron.uu.se/broady/sec/ws-oct01-litt.htm

Litteratur att diskuteras
under Workshop Kulturellt kapital och sociala klasser
Uppsala universitet, 12–14 okt 2001

 

Andersen, Goul Jørgen, Jens Hoff: ”The Danish Class Structure”, Acta Sociologica, 1989, vol 32, pp 23-54.

Pierre Bourdieu (1986): Distinction, London, Routledge and Kegan Paul. Part II: The Economy of practices 97-256; Part III Class Tastes and Life Styles; Conclusion: Classes and classifications 466-484.

Pierre Bourdieu (1987): What makes a Social Class? On the Theoretical and Practical Existence of Groups.Berkeley Journal of Socioloogy;vol 32 , s 1-17.

Börjesson, Mikael (1996): Det naturliga valet. En studie i studenters utbildningsval och livsstilar. Rapporter från Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi (Sociology of Education and Culture Research Reports), ILU,  ISSN 1103-1115

Börjesson, Mikael (1998): Kampen om det "internationella". En kartläggning av transnationella strategier vid högskolor och universitet i Stockholm. Rapporter från Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi (Sociology of Education and Culture Research Reports), ILU,  ISSN 1103-1115

Börjesson, Mikael (2001): Det svenska högskolefältet hösten 1993. Paper presenterat vid Lärarområdets doktorandförenings forskningsdag, 27. April, 2001, Institutionen för lärarutbildning, Uppsala Universitet, 13 p. och grafer. (Uppsala Universitet)

Mikael Börjesson och Mikael Palme: Social klassificering - analyser av olika nomenklaturer för social klassificering och sociala gruppers karakteristika. Paper presenterat vid Workshop ”Kulturellt kapital och sociala klasser”, Uppsala 12-14 okt 2001.

Broady, Donald (2001): ”Gymnasieskolan och eliterna”, Pedagogiska magasinet nr 2, pp. 56-61.

Broady, Donald/Mikael Palme (1992): Högskolan som fält och studenternas livsbanor. Rapporter från Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi (Sociology of Education and Culture Research Reports), ILU,  ISSN 1103-1115

Broady, Donald (red.): Skolan under 1990-talet. Sociala förutsättningar och utbildningsstrategier, 2000. Rapporter från Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi. (Sociology of Education and Culture Research Reports), ILU,  ISSN 1103-1115. HTML-version av inledningen http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/sec-27-inledn.html

Calander, Finn, Marie Karlsson, Héctor Pérez Prieto, Fritjof Sahlström (2001): Tilsammans? – om svensk barnomsorg som en samhällig mötesplats. Bidrag presenteret vid 2001 års NFPF-kongress i Stockholm 15-18 mars, 27 p.

Calander, Finn, Marie Karlsson, Héctor Pérez Prieto, Fritjof Sahlström (2001): http://www.ped.uu.se/forskning/foprojekt/Fisk/Rapporter/NFPF2001.pdf

Englund, Boel (1999): Läsa ord i bok eller söka kunskap? Två uppsatser om kunskapens vågar och villkor. Pedagogiska Institutionen, Uppsala Universitet, 100 p.

Hansen, Erik Jørgen (1990): Den maskerede klassekamp. København: Hans Reitzels Forlag.

Hansen, Erik Jørgen (1995): En generation blev voksen. København: Socialforskningsinstituttet. Rapport 95:8.

Hansen, Erik Jørgen (1997): Perspektiver og begrænsninger i studiet af den socialerekruttering til uddannelserne. København: Socialforskningsinstituttet. Rapport 97:17.

Hansen, Erik Jörgen (1992/1998): ” Social Klasser og social ulighed”, In: Andersen, Heine (red.): Sociologi – en grundbog til et fag, Hans Reitzels Forlag, pp. 87-109.

Heyman, I. (1997):   "...det är utbildningen som gjort att vi kommit någonstans". Studier av tre elitgymnasier med internationalisering på programmet. Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi, Skeptronhäfte nr 13, juli 1997.

Heyman, Ingrid, Héctor Pérez Prieto (red.): Om berättelser som redskap i pedagogisk forskning. En rapport från forskningsgruppen: Utbildning: Kultur-interaktion-.karriär UTKIK. Pedagogiska Institutionen, Uppsala Universitet, 178 p.

Heyman, Ingrid, Héctor Pérez prieto (red.) (2000): Berättelser om yrken. En antologi från ett seminarium: Utbildning-profession-praktik. Arbetsrapporter från pedagogiska Institutionen, Uppsala Universitet nr. 219, 108 p.

Lindblad, Sverker (1997): ” Towards a Social Understanding of Teachers: Swedish Positions and Experiences”, In: B.J. Biddle et al: International Handbook of teachers and teaching, pp. 303-352. Kluwer Academic Publishers.

Lindblad & Sohlberg (2001): A life more common: On changes in teachers’ work and life in Scandinavian welfare states. Presentation at the NERA annual meeting in Stockholm, March 15-18, 2001. Uppsala University, Sweden and Norwegian University of Technology and Science, 16 p.

Munk, Martin D. (1999) Studier af social mobilitet, klasser og ulighed, en oversigt, manuskript, 129 pp. Aalborg: Institut for Økonomi, Politik og Forvaltning, Aalborg Universitet (meget om social mobilitet, et "supplement" til Livsbaner gennem et felt.)

Munk, Martin D. (2000) "Social elimination - uddannelse som ulighed og strukturel homologi", i: Praktikker i Erhverv og uddannelse, red. K. A. Petersen, København: Akademisk Forlag, pp. 225-271 (ISBN: 87-500-3615-7)

Munk, Martin D. (forthcoming) Livschancer og intergenerationel mobilitet - Nye og gamle generationer vilkår, kohorteanalyser, arbejdspapir, oktober 2000 (Tidsskriftet Dansk Sociologi 2001, der er en del om social mobilitet)

Olesen, Søren Gytz: Om eksistensen af sociale klasser. En diskussion af klassebegreberne hos Erik Olin Wright og Pierre Bourdieu. Paper presenterat vid Workshop ”Kulturellt kapital och sociala klasser”, Uppsala 12-14 okt 2001.

Palme, Mikael (1992) En "trygg" uppväxtmiljö. Rapporter från Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi (Sociology of Education and Culture Research Reports), ILU,  ISSN 1103-1115.

Palme, Mikael (1994): Valet till gymnasiet. Rapporter från Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi (Sociology of Education and Culture Research Reports), ILU,  ISSN 1103-1115.

Palme, Mikael (1994): Gymnasieskolans sociala struktur i Stockholmsregionen före 1991 års skolreform. Rapporter från Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi (Sociology of Education and Culture Research Reports), ILU,  ISSN 1103-1115.

Prieto, Pérez Héctor (2000): Historien om räven och andra berättelser. Om klasskamrater och skolan på en liten ort – ur ett skol- och livsberättelseperspektiv. Pedagogiska Institutionen, Uppsala Universitet, 94 p.Rosenlund, Lennart: Social Structures and Change: Applying Pierre Bourdieu’s Approach and Analytic Framework. Høgskolen i Stavanger, 2000.  

Rosenlund, Lennart (2001??): Postmodern disorder or social regularities of the advanced and differentiated society;  Høgskolen i Stavanger, 31 p.

Roos, Gunilla (2001): ”Nya” studerande eller ”gamla”? Rekrutering till studiecentra i Hälsingland. Bidrag presenteret vid 2001 års NFPF-kongress i Stockholm 15-18 mars, 18 p.

Roos, Gunilla, Johnny Engström, Jan Bäcklin (1999 ): Högskoleutbildning på hemmaplan. Studerande och deras erfarenheter av distansstudier vid studiecentra i Hälsingland. Bollnäs : Studiecentra Hälsingland, rapport 2, 71 p.

Roos, Gunilla, Urban Dahlöf, Maud Baumgarten (2000): Studiecentra i samverkan om högre utbildning i Hälsingland. En studie om tillgänglighet i kommunalt perspektiv. Bollnäs: Studiecentra Hälsingland rapport 3, 184 p.

Roos, Gunilla, Urband Dahllöf (2000): Municipal study centres for hugher education in Sweden. A reprot on a joint project for increased acess in the province of Hälsingland. Bollnäs: Studiecentra Hälsingland rapport 4, 102 p.

Therborn, Göran (1974): ”Working-class struggles and the theoretical breaks: The social and theoretical formation of historical materialism”. I: Science, Class and Society. On the Formation of Sociology and Historical Materialism. Chapter 6, pp. 241-312 samt noteapperatet, pp. 397-412.

Therborn, Göran (1973): Den svenske klassamhället 1930-70. Zenit särtryck, Sverige.

Therborn, Göran (1981): Klasstrukturen i Sverige 1930–80, Zenit Förlag, Lund.

Therborn, Göran (1971): ”Om det marxistiska klassbegreppet”, I: Klasser och ekonomiska system, ZENIT särtryck 14, i samarbete med Bo Cavefors Bokförlag.

Therborn, Göran (1971): ”Om klasser i Sverige 1930-1970”, I: Klasser och ekonomiska system, ZENIT, Särtryck 14, i samarbetee med Bo Cavefors Bokförlag.

Wright, Eric Olin (1978): Class, Crisis and the State, NLB, London

Wright, Eric Olin (1997): Class Counts. Cambridge University press. Kap 1, pp. 1-42.

Wright, Eric Olin: ”The comparative project on class structure and class  consciousness”. Acta Sociologica, 1989, vol 32, pp. 3-22.


URL of this page is http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/ws-oct01-litt.htm
Created by Donald Broady and Karin Anna Petersen. Last updated Oct 2001
Back to SEC home page



This page is an historical remnant, part of  Skeptron Web Archive