This document is an historical remnant. It belongs to the collection Skeptron Web Archive (included in Donald Broady's archive) that mirrors parts of the public Skeptron web site as it appeared on 31 December 2019, containing material from the research group Sociology of Education and Culture (SEC) and the research programme Digital Literature (DL). The contents and file names are unchanged while character and layout encoding of older pages has been updated for technical reasons. Most links are dead. A number of documents of negligible historical interest as well as the collaborators’ personal pages are omitted.
The site's internet address was since Summer 1993 www.nada.kth.se/~broady/ and since 2006 www.skeptron.uu.se/.
Start | About | Research | Courses | Events | Archives | Tools | Search all SEC
Utbildnings- och kultursociologi
Sociology of Education and Culture at Uppsala University
URL of this page is www.skeptron.uu.se/broady/sec/p-wedborn-0005.htm
Uppsats för kursen "Kulturvetenskaplig forskningsmetod för bibliotekarier och informatiker"
SEC, ILU, Uppsala universitet, våren 2000
Disciplin, discipliner och
klassifikation i Bourdieus Homo academicus och Foucaults Övervakning
och straff Helena Wedborn, Linköpings universitetsbibliotek Maj 2000 Rum och
disciplinär makt Geografen Matthew Hannah ([1]) har intresserat sig för Foucaults tankar kring de
rumsliga aspekterna på disciplin och maktutövande som de framgår av Övervakning
och straff (<[2]).
Hannah skriver om detta med utgångspunkt i tesen att utövandet av disciplinär
makt bygger på synliggörande och synlighet, bokstavligt eller metaforiskt. Han
utvecklar Foucaults panoptism, där kontrollen bygger på övervakning av den
inlåsta individen, till att gälla i en stigande geografisk skala från det
arkitektoniska rummet till nationalstaten. Den sociala kontrollen utövas genom
observation, värdering/bedömning och straff. I fängelset, skolan,
mentalsjukhuset, fabriken kan personerna observeras därför att de är instängda,
men hur sker kontrollen när det inte finns vakttorn och grindar, när det inte
är individer utan grupper som övervakas? På nivån över den slutna byggnadens
disciplin finns lägerkategorin, som omfattar bl. a. flyktingförläggningar, säsongsarbetarläger,
köpcentra, nöjesparker och sommarland. Individerna kan komma och gå, men det
finns passserkontroller eller vakter som observerar beteendet. Disciplineringen
bygger här mycket på vissheten om att var och en kan övervakas, något som i
sin tur förutsätter visst samtycke från lägerkategorins invånare/besökare,
övervakningen är priset man betalar för en viss trygghet. Det är f. ö. en
grundläggande idé i panoptismen, även på fängelsenivå, att övervakningen
inte behöver ske kontinuerligt, det räcker att fångarna vet att de ständigt
kan iakttagas från vakternas centrala utsiktsplats utan att de själva kan se
om någon finns i kontrollrummet. Nästa nivå enligt Hannah omfattar städer
framför allt storstäder, där individerna är anonyma men där segregering
efter ras och etnicitet är vanligt. (Polis)övervakningen följer ofta
uppenbara rasmässiga eller kulturella igenkänningstecken, eftersom individerna
är anonyma, men inte grupperna. Synlighet är fortfarande väsentligt och det
underlättas på allmän plats där anonymitet annars råder av övervakningskameror
etc. När den disciplinära makten utövas i
allt större geografisk skala, och den panoptiska kontrollen blir allt mindre
effektiv, ifrågasätts opartiskheten och legitimiteten i den sociala övervakning
i högre grad. I städer blir övervakningens politiska karaktär tydligare och
därmed ökar behoven av ideologiskt rättfärdigande. Som Foucault framhåller
i Övervakning och straff, har genom
historien psykiatrin, socialmedicinen och de nya samhällsvetenskaperna bidragit
med vetenskapliga argument för att galningar och andra avvikande måste hållas
inspärrade för det allmänna bästa. Kolonier och protektorat är förstås
geografiska områden där den disciplinära makten utövas hårt men mer eller
mindre ineffektivt i de tre faserna observation, värdering och straff.
Nationalstaten övervakas vid gränserna, och där observeras
"vanliga" människor av tull och gränspolis, men egentligen bygger
kontrollen på att invånarna iakttas på lägre nivåer, såsom de
arkitektoniska etc. När anonymiteten ökar med storleken på de geografiska områdena
handlar det återigen om kontroll av grupper snarare än av individer. De inre
gränserna i en nationalstat utgör framför allt skiljelinjer för avgränsande
av privat egendom. Vilket anknyter till Foucaults påpekande att behoven av övervakning
och straff har förändrats genom historien när alltmer av ospecificerad
egendom gått över i privat ägo. Hannah framhåller att Foucault närmar sig
Anthony Giddens analyser beträffande nationalstaten, som uppstod i modern
mening först när det blev möjligt att systematiskt samla information om och
övervaka hela territoriet. Kartläggningar och folkräkningar var tidiga
konkreta manifestationer av sådant nationellt informationssamlande.
Nationalstatens behov av instrument för övervakning lägger grunden för företeelser
som folkbokföring och byråkratier, ja, hela samhällsvetenskaperna. De flesta
av dagens medborgare uppfattar inte atlaser och folkräkningar som uttryck för
övervakning. Men i det nutida Sverige finns exempel på folkligt motstånd mot
instrument som folk- och bostadsräkning eller det utbredda användandet av
personnummer; bl. a. fanns det för några år sedan en rörelse mot att
biblioteken avkrävde presumtiva låntagare personnummer. Aktuella exempel både
i Sverige och andra länder, t. ex. USA, är diskussionerna beträffande vilka
olika databaser med register över medborgarna som det skall vara tillåtet i
lag att samköra. Fantastiska och skrämmande möjligheter
till social kontroll öppnar sig med den ökande användningen av smarta kort
vilka registrerar bl. a. konsumtionsmönster av allt från resor till vård.
Denna möjliga övervakning utgör i sig en disciplinerande kraft, skriver
Hannah, på känt panoptiskt vis, eftersom vi själva strävar att hålla våra
kreditregister utan fläckar. I förlängningen av detta kan man tänka sig
framtida samhällen där övervakning och straff inte längre bygger på att människor
hålls instängda i arkitektoniska och geografiska rum; synlighet och synliggörande
åstadkoms på andra sätt. Disciplin
och makt Makt är ett centralt begrepp i Foucaults tänkande.
Patrick Baert (<[3])
citerar Foucault som så sent som 1977 yrvaket säger sig egentligen ha skrivit
om makt hela tiden. En svensk kommentator till Foucaults syn på övervakning
och makt såsom den illustreras av panoptikon-modellen är Sven-Olov
Wallenstein. Han skriver om hur panoptismen fortsätter att fungera som återhållande
kontrollmekanism också då man vänder blicken från fängelset ut mot samhället.
Jeremy Benthams Panoptikon synliggör
den enskilde internen skoningslöst och fullständigt. "I denna ljusets
regim försvinner behovet av yttre våld, eftersom själva den tvingande kraften
utgår från objektet, som därmed blivit till ett reflexivt subjekt" (<[4]).
Kontrollen blir självkontroll. Genomskinligheten i samhället ökar
oavbrutet genom socialvetenskapernas kartläggning av alla möjliga mänskliga
och sociala områden. Foucault menar att psykiatrin, kriminologin, sociologin
etc föddes som en följd av det disciplinära samhällets behov av kartläggningar,
och dessa vetenskaper legitimerar i sin tur kontrollmakten. Panoptikon-modellen
kan ses som en grundläggande struktur för det disciplinära samhället, och
det är det som vi lever i nu. Synligheten kommer bara att tilltaga, på grund
av elektronikens och informationsteknologins framsteg. "Vår ständiga
tillgänglighet blir i sista hand oskiljaktig från en oändlig fångenskap"
skriver Wallenstein om samhället i stort och speglar Foucaults svarta syn på fängelsernas
mikrokosmos och kriminalvårdens s.k. humanisering. Det
vetenskapliga fältet och biblioteket Som bibliotekarie faller det sig naturligt
att vid läsningen av Homo academicus (<[5])
och Övervakning och straff associera
till Biblioteket som idé och praktik. Inget geografiskt rum kan tydligare utgöra
grunden för kulturellt kapital. Få arkitektoniska skapelser, utanför inspärrningarnas
kategori, kan mäta sig med Biblioteket i anpassning till det panoptiska
idealet. Det vetenskapliga biblioteket är disciplinens och disciplinernas förlovade
land. "Striden
mellan fakulteterna" I Homo
academicus finns ett kapitel kallat "Striden mellan fakulterna"
och det är i sin tur ett citat från Kant, som redan 1798 skrev om
fakulteternas olika roller. Bourdieu behandlar den inbördes rangordningen
mellan fakulteterrna: den är inte entydig utan beror på om det är det
akademiska, det vetenskapliga, det sociala eller det ekonomiska kapitalet som ställs
i fokus. Kant och Bourdieu (<[6])
bygger i detta fallet indelningen på närhet respektive avstånd till den
politiska makten. De tre (världsligt sett) "högre fakulteterna", den
teologiska, den juridiska och den medicinska, är de som mest direkt
kontrolleras av regeringen. Präster, domare, läkare skall övervaka och
legitimera hur vetandet används i praktiken, de har anseende i praktikens världsliga
ordning och representerar auktoriteten. De "lägre fakulteterna" med
discipliner som historia, matematik och filosofi dominerar inom den kulturella
ordningen, där praktiseras den fria forskningens förnuft, där råder frihet
att ifrågasätta och förkasta. Fakulteternas olika roller varierar
beroende på ur vilken aspekt de jämförs. Bourdieu skapar olika typer av
hierarkier mellan fakulteter och mellan discipliner. Rangordningarna varierar
beroende på om fokus placeras på symboliskt, ekonomiskt eller socialt kapital.
Inom det vetenskapliga fältet särskiljer han vetenskapligt kapital från
kulturellt och akademiskt. I
Frankrike, och i Sverige, gäller att de juridiska osv. fakulteterna tidigare
haft ett större symboliskt kapital och ansetts förnämare än de
naturvetenskapliga. Bibliotekens strukturer speglar fakulteternas och deras
respektive discipliners ställning. På ärevördiga institutioner som Carolina
Rediviva och Lunds universitetsbibliotek är det t.ex. handskriftssamlingarna,
so har sin tyngdpunkt på humaniora, som förlänat prestige till biblioteken
och symboliskt kapital till användarna. Det råder ett ömsesidigt beroende.
Historisk och litteraturvetenskaplig vetenskap baseras på bibliotekens
handskriftsmaterial, bibliotekens anseende inom det akademiska fältet bygger på
forskarnas användning av samlingarna. Den gamla hierarkin mellan fakulteterna
bryts nu upp och vänds i sin motsats (kallas av Bourdieu "cirkulär
dominansstruktur"). Naturvetenskaplig forskning anses numera ge ett större
symboliskt kapital än t.ex. humaniora. Samhällsvetenskaperna är dubbelt
underordnade enligt de traditionella kriterierna (de är praktiska, empiriska,
orena), men kan i ett givet läge komma att dominera "den humanistiska
kulturens högborg" inte minst genom sina naturvetenskapliga ambitioner.
Genom att de nya disciplinerna, som t.ex. geografi och sociologi, inför den
frihet som är karakteristisk för de värdsligt sett lägre fakulteterna, har
de kommit att utmana de gamla disciplinerna (<[7]),
som t.ex. juridiken; genom att låna forskningsmetoder från naturvetenskaperna,
såsom kvantifiering av data, vinner de prestige på humanioras bekostnad. Värdehierarkier
i biblioteket De vetenskapliga biblioteken ändrar nu
karaktär, i linje med att tyngdpunkten mellan fakulteter och discipliner förskjuts
och som en följd av informationsteknologins framsteg - och då är det de
naturvetenskapliga, medicinska och tekniska fakulteterna som går i bräschen för
moderniseringen av biblioteksverksamheten. Den gamla ordningen illustreras av
det i Sverige allmänt gällande klassifikationssystemet (Klassifikationssystem för svenska bibliotek, det s.k.
SAB-systemet), som är en hierarkisk ordning med bokstavsnotation. Överst i
SAB-systemet kommer discipliner som teologi (C), filosofi (D), Undervisning och
uppfostran (E), Språkvetenskap (F) och Litteraturvetenskap (H). Långt ned i
alfabetet och på värdeskalan återfinns ämnen som teknik (P), matematik (T)
och naturvetenskap (U). I en aktuell avhandling av Joacim Hansson (<[8])
beskrivs klassifikationssystemet närmare, som uttryck för en ideologisk
ordning. SAB-systemet utgör fortfarande den
ordnande principen i svenska bibliotek, dvs litteraturen står i hyllorna uppställd
enligt systemets signa. Men inom de medicinska, naturvetenskapliga och tekniska
områdena, där klassifikationsschemat är såväl underutvecklat som särskilt
föråldrat, har alternativa strategier utvecklats. Bristerna i SAB-systemet
upphävs genom att man helt enkelt kringgår denna typ av klassificering (och
bara använder systemet för uppställningen i hyllorna). I stället har man
anammat utländska system med auktoriserade ämnesord, t.ex. MESH-termer inom
medicinen. Det finns fler tecken inom
universitetsbiblioteken på att medicin, teknik och naturvetenskap får en
alltmer dominerande ställning inom universiteten, som en följd av politiska
beslut och ett ökande ekonomiskt, vetenskapligt och akademiskt kapital hos
motsvarande fakulteters forskare. Fler elektroniska tidskrifter, fler
fulltextversioner på Internet av tryckta tidskrifter och mer av specialiserade
bibliografiska online-databaser än inom humaniora visar på statusförskjutning
inom akademin. Fokus i universitetsbibliotekens tillhandahållande av verktyg för
skapande av vetenskapligt kapital förflyttas följaktligen mot teknik och
naturvetenskap. Det
panoptiska biblioteket Biblioteket utgör en bild av ett
"disciplinärt samhälle" i Foucaults mening, Foucaults panoptikon-modell är tillämplig på bibliotek på
flera plan: det ansluter sig arkitektoniskt, det bygger på klassifikation, övervakning,
sortering, rangordning och disciplin. Arkitektoniskt hämtar biblioteket
inspiration från Benthams Panoptikon,
såsom Foucault utvecklar den idén i Övervakning
och straff. Det är visserligen ett (ofullständigt) panoptikon - men som
Matthew Hannah skriver: "Various scholars... have amassed a wealth of
evidence to the effect that very few if any historical or present-day buildings
have functioned in a truly disciplinary way" (<[9]).
Biblioteksbyggnaden ska främja synligheten och underlätta övervakningen. Entréer
och utgångar är bevakade, bokhyllorna är ofta uppställda så att de som rör
sig i lokalen ska vara lätta att iakttaga, läsesalarna övervakas,
informationsdiskarna placeras för att ge maximal överblick - ingen ska kunna gömma
sig. Ordning Disciplin ska råda i biblioteket - en
regelbok finns alltid, som föreskriver hur besökare ska bete sig och hur lånande
ska gå till. I vetenskapliga bibliotek utomlands måste varje besökare
legitimera sig och också hos oss registreras alla låntagare, vilket möjliggör
övervakning inte bara vid besök i bibliotekslokalen utan en mer eller mindre
diskret kontroll av samtliga låntagare. Låntagarregistren motsvarar de
register som finns i skolan över elever eller i det militära över soldater. I
dessa noteras alla eventuella försyndelser (mot lånereglerna) och alla utdömda
straff (fakturor och böter). Även i biblioteket gäller alltså disciplinens
tre faser, observation, dömande och straff. Inte bara litteraturen utan även läsarna
klassificeras: regelmässigt är biblioteksanvändarna indelade i olika
kategorier, som bildar en rangordning av privilegier, såsom olika långa lånetider,
tillgång till forskarplats, möjlighet att undandra sig den övervakande
blicken genom speciallån till tjänsterum, osv. Discipliner
och klassificerande Klassificerande är ett utmärkande drag i
all biblioteksverksamhet. Klassifikationssystemet utgör den ordnande principen
för hur böcker och tidskrifter placeras i rummet, det ligger också till grund
för ordnandet av vetenskapen och disciplinerna vid katalogisering och uppställning
av litteraturen. Men klassifikation är också ett utmärkande drag i
vetenskaplig verksamhet generellt sett. Kenneth Bailey skriver ([10]) "Classification is a very central process in all
facets of our lives... Without classification, there could be no advanced
conceptualization, reasoning, language, data analysis or, for that matter,
social science research." Klassifikation
och Homo academicus Bourdieus korrespondensanalys är ett sätt
att åstadkomma ett icke-lineärt klassifikationsschema, det kan liknas vid en
tesaurus. De korrespondensanalyser Bourdieu upprättat över t. ex. Paris
akademiska elit är mycket komplexa; ett stort antal faktorer, och relationerna
dem emellan, redovisas på en slags karta över stadens akademiska befolkning.
Avsikten är att ordna akademikerna så att man ser vad som förenar och vad som
skiljer inom en grupp som omfattar personer med liknande symboliska kapital och
hur dessa skiljs ut från andra delar av den akademiska eliten med andra former
av kapital. Många av de faktorer som påverkar vilken kategori en person
placeras i är medvetna och medvetet eftersträvade, eftersom de är centrala i
den allmänna förståelsen av vad som ger status etc inom respektive grupp. Men beträffande andra faktorer kan deras
betydelse för en persons klassificering, eller placering i
korrespondensanalysen, vara helt eller delvis okända för de berörda
personerna. Denna sida av Bourdieus tänkande, som det framstår i Homo academicus, visar på att individens handlingsfrihet är starkt
beskuren. Så många fakta om en persons liv, såväl viktiga steg i den
vetenskapliga karriären som till synes triviala detaljer från uppväxten eller
vardagslivet, påverkar individens placering i korrespondensanalysen och dess
motsvarighet i livets stora klassifikationsschema. Kategorierna kan överskridas,
medvetet eller som en följd av olika omständigheter, men oftast återfinns nog
en individ i den tabell där han enligt schemat hör hemma. Foucault och
klassifikation Klassifikation intresserar även Foucault.
I Diskursens ordning ([11]) skriver han om klassifikation, som en av tre
principer, de övriga är organisation och distribution, vilka utgör procedurer
som kontrollerar och begränsar diskurser. Men det som intresserar här, är att klassificeringen av människor för
Foucault utgör ett grundläggande drag i samhället. I Övervakning
och straff behandlar han "det disciplinära systemet" som
genomsyrar fundamentala områden av mänsklig verksamhet, som skolan, industrin,
rättsväsendet etc. Han kunde lika gärna tagit biblioteket som exempel.
Foucault skriver ([12]) att "var och en erhåller sin definition av den
plats han intar i en serie"... enheten utgörs "av rangen: den plats
som man intar i en klassifikation ... Disciplin är konsten att rangordna och
teknik som gör det möjligt att ändra uppställningen. Den individualiserar
kropparna genom en utplacering som ... låter dem röra sig i ett nät av
relationer." Foucault ger exempel på klassifikationer
från olika områden och epoker; sorterande och disciplin är alltid nödvändig
för att förvandla "de otydliga, onyttiga eller farliga mängderna till ordnade mångfalder." 1700-talet är
speciellt intressant eftersom det då rådde ett vetenskapsideal som strävade
mot att inordna världen och vetandet i "tablåer", man ville
"konstruera rationella klassifikationssystem för att inordna alla levande
väsen: observera, kontrollera, reglera ...". Botaniken är förstås ett
bra exempel, Carl von Linnés sexualsystem blev en förebild för andra
vetenskapliga discipliner - Linné strävade där att inordna all växtlighet i
släkter, familjer, arter, allt på sin rätta plats i det naturliga systemet.
Klassificerandet inom t.ex. biologin har fortsatt oavbrutet, genetiken är ett högaktuellt
exempel: Karin Bojs skriver i Dagens Nyheter den 9 april 2000 att kartläggningen
av människans arvsmassa står inför ett genombrott. Tack vare en ny metod
skall arvsmassan kunna läsas av i små bitar, vilka sedan måste kombineras i
korrekt följd. "Det blir i så fall den största sorteringsuppgiften som någonsin
utförts på jorden." Samhälle
och sortering Behovet att ordna och klassificera fanns
och finns även väl utvecklat inom samhällslivet - uppenbara exempel är
krigsmakten (inspektera soldater, rangordna efter grad, upprätta rullor), sjukvården
(fördela sjuka inom sjukhusen, rangordna personal i tydliga hierarkier,
klassificera sjukdomar), mentalvården (systematisera vansinnets olika former,
sortera patienterna efter farlighetsgrad) osv. Skolan är en enda stor
sorteringsmaskin som vi alla har erfarenhet av, ur ett visst perspektiv är den
effektivare än de övriga: skolan insocialiserar alla små medborgare till att
uppfatta sorterande och rangordnande av människor som det naturliga och rätta. [1] Hannah, Matthew G. Space and the structuring of disciplinary power : an
interpretive review. I: Geografiska annaler. Serie B. 1997:3, s. 171-180. [2] Foucault, Michel. Övervakning och straff. Lund, Arkiv förlag, 1987. [3] Baert, Patrick. Social theory in the twentieth century. New York, New York
U.P., 1998. S. 124. [4] Wallenstein, Sven-Olov. Från övervakning till modulation. I: Hjärnstorm
nr 61, 1997, s. 37-41. [5] Bourdieu, Pierre. Homo academicus. Stockhom, Brutus Östling, 1996. (Moderna
franska tänkare; 27) [6] A.a., s. 95. [7] A.a., s. 101. [8] Hansson, Joacim. Klassifikation, bibliotek och samhälle. Borås, Valfrid,
1999. (Diss.) [9] Se not 1., s. 173. [10] Bailey, Kenneth D. Typologies and taxonomies : an introduction to
classification techniques. Thousand
Oaks, Sage, 1994. (Quantitative applications in the social sciences; 102) [11] Foucault, Michel. Diskursens ordning. Symposium. Stockholm, 1993. S. 16 [12] Se not 2., s. 171. Author's address: Helena Wedborn <helwe@bibl.liu.se
URL of this page is http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/p-wedborn-0005.htm
This HTML version created by Donald Broady. Last updated May 200o
Back to SEC home page