This document is an historical remnant. It belongs to the collection Skeptron Web Archive (included in Donald Broady's archive) that mirrors parts of the public Skeptron web site as it appeared on 31 December 2019, containing material from the research group Sociology of Education and Culture (SEC) and the research programme Digital Literature (DL). The contents and file names are unchanged while character and layout encoding of older pages has been updated for technical reasons. Most links are dead. A number of documents of negligible historical interest as well as the collaborators’ personal pages are omitted.
The site's internet address was since Summer 1993 www.nada.kth.se/~broady/ and since 2006 www.skeptron.uu.se/.
Start | About | Research | Courses | Events | Archives | Tools | Search all SEC
Utbildnings- och kultursociologi
Sociology of Education and Culture at Uppsala University
URL of this page is www.skeptron.uu.se/broady/sec/literacy.htm
Nätverket för literacyforskning
Koordinator är Carina Fast <carina.fast@edu.uu.se>, som ansvarar för en arbetsgrupp inom SEC som startades 2003 under namnet "literacy" och i december 2005 döptes om till "Literacy och mediaanvändning" (Literacy and uses of media).
Med literacy avses här förmågan och beredskapen att använda läsandet och skrivandet för att skapa ett innehåll i skriftspråket på ett sätt som svarar mot behoven i ett speciellt sociokulturellt sammanhang.
Nätverket för literacyforskning med deltagare från hela Sverige och även grannländerna initierades och samordnas av Carina Fast. Det hade sin första sammankomst fred 27 febr 2004 i Uppsala och träffas några gånger per termin för att diskuterar aktuella texter tillsammans.
Fredagen den 16 mars klockan 13.00-17.00 (lunch från
11.45), Stockholms universitet, Frescati, gamla peddan, biblioteket.
Text att diskutera: Jones, Stephanie: Girls, Social Class and
Literacy. Portsmouth: Heinemann 2006.
Anmälan sker till: carina.fast@edu.uu.se
Torsd 24 nov - fred 25 nov. Tvådagarsseminarium, Umeå universitet
med prof. Hilary
Janks, verksam vid University of the Witwatersrand, Johannesburg,
South Africa.
Tema: "Access, power, ersity, design and redesign".
Anmälan till Berit Lundgren <berit.lundgren@sprak.umu.se>.
Fred 13 maj klockan 13.00-17.00 (lunch klockan 12.00),
Högskolan i Malmö
Text som kommer att diskuteras: ”Literacy
and Power” av Hilary Janks. Texten finns utgiven på Routledge 2010.
Anmälan sker till: kerstin.bergoo@husa.hkr.se
Tisd 15 februari
2011, i Stockholm
De som så önskar äter en gemensam lunch på van der
Nootska Palatset klockan 11.30.
Dagens text diskuteras kl.
13.00-17.00 hemma hos Carina Fast, Bellmansgatan 38. Underlag för
diskussion är Øystein Giljes avhandling Mode, mediation and moving
images. An inquiry of digital editing practices in media education.
Mer information fås av Carina Fast <carina.fast@edu.uu.se>
Torsd 20 maj 2010, Kristianstad
Mer information på begäran.
Onsd 10 mars 2010, Malmö
The Literacy Research Network will host a pre-conference on Critical
Literacy in Malmö Wednesday 10 March starting at 13:15 at room C 231 at
"Orkanen", Nordenskiöldsgatan 10, Malmö
If you want to attend the pre-conference please e-mail larsh@dpu.dk no later than Monday 1
March 2010. Enrolment with a specification of your postal address is
needed for practical reasons and for sending out literature.
Fred 4 december 2009, Stockholm
Institutionen för didaktik och pedagogiskt
arbete, Stockholms universitet, Konradsberg (på Kungsholmen)
Värdpar: Siv Asarnoj <siv.asarnoj@did.su.se>
och Helena Frisell <helena.frisell@did.su.se>
Texter att läsa:
Carrington, Vicki and Luke, Allan (1997) "Literacy and Bourdieu´s
Sociological Theory: A Reframing", Language and Education, vol
11, no.2 (kan beställas av Carina Fast, <carina.fast@edu.uu.se>
Bourdieu, Pierre (1997) Den lingvistiska marknaden. I: Kultur och
kritik. Uddevalla: Daidalos.
Onsd 23 september 2009, Göteborg
på Pedagogen i Göteborg (OBS! Dagen före Bok
och Bibliotek öppnar).
Värdpar: Karin Gustafsson <karin.gustafsson@ped.gu.se>
och Elisabeth Mellgren <elisabeth.mellgren@ped.gu.se>
Texter att diskutera:
Heller, M. (2008) "Bourdieu and literacy education". I: J Albright and A
Luke (eds) Pierre Bourdieu and Literacy Education. London:
Routledge. (För lån av kopia av kapitlet, kontakta Lars H <larsh@dpu.dk>
och uppge ditt namn och postadress)
Evans, J. (2004) Literacy Moves On. Using popular culture, new
technologies and critical literacy in the primary classroom.
London: David Fulton. Introduction, kapitel 2 och kapitel 5.
Tisd 24 mars 2009, Stockholm
Tisd 24 mars kl 13.00-17.00
.
Plats: USOS, Stockholms universitet (Frescati) hus E, E 509.
Följande texter kommer att diskuteras: De sidor i En hållbar
lärarutbildning (SOU 2008:109), som kan kopplas till literacy, samt
Elisabeth Björklunds avhandling Att erövra litteracitet. Små barns
kommunikativa möten med berättande, bilder, text och tecken i förskolan (Göteborg Studies in Educational Sciences 270)
.
Månd 18 maj 2009, Köpenhamn
DPU i Köpenhamn (för närmare
vägbeskrivning kontakta Carina Fast, <carina.fast@did.uu.se>):
Underlag för diskussion:
Johan Elmfeldt och Per-Olof Erixon: Skrift i rörelse. Om genrer och
kommunikativ förmåga i skola och medielandskap, kapitel 6
(Symposion)
Lars Holm och Helle Pia Laursen: En bog om sprog - i
daginstitutioner. Analyser av sproglig praksis (DPU:s förlag)
1 oktober 2008, Uppsala
Diskussionsunderlag: Heath, Shirley Brice &
Street, Brian V., On Ethnography. Approaches to Language and
Literacy research.
1 december 2008, Malmö
Lärarutbildningen, Malmö högskola. Vi diskuterar följande
delar av Gunther Kress och Theo van Leeuwen, Reading Images. The
Grammar of Visual Design, 1996:
Introduction 1-15
kap 1 "The Semiotic Landscape", 16-44
kap 6 "The Meaning of Composition", 175-214
Det ger god näring till övergripande diskussioner om visual literacy,
visual design och undersökning av multimodalitet.
som extra kan man läsa kap 2 "Narrative Representations: Designing
Social Action", 45-78
6-8 mars 2008, Köpenhamn
NFPF i Köpenhamn med deltagande i det nordiska nätverket
för literacyforskning.
14 maj 2008, Malmö
Lärarutbildningen i Malmö, klockan 13.00-17.00 (lunch från
12.00). Underlag för diskussionen är David Bartons bok Literacy. An
introduction to the Ecolocy of Written Language.
Onsd 5 sept 2007, Uppsala
Start kl 12.00 med lunch för den som så önskar. Sammankomsten startar kl 13.00 och ägnas åt studier av några av Anne Haas Dysons texter, bland andra:
Dyson, Anne Haas (1997). Writing Superheroes. Contemporary Childhood, Popular Culture and Classroom Literacy. New York: Teachers College Press.
Dyson, Anne Haas (2003). The Brothers and Sisters Learn to Write. Popular Literacies in Childhood and School Cultures. New York: Teachers College Press.
Onsd 5 december 2007, Örebro
Terminens andra literacy-träff sker i Örebro, onsdagen den 5 december med start klockan 13.00 (lunch klockan 12.00 för de som önskar). Eve Gregory sätts under luppen. Karin Jönsson <karin.jonsson@mah.se> och Lars Holm <larsh@dpu.dk> har valt texter att diskutera. Lars Holm skriver:
"Vi vil foreslå, at vi læser
uddrag fra en antologi, hun har været med til at redigere. Den
tiltrækker sig blandt andet interesse, fordi den introducerer og
eksemplificerer såkaldte syncretic literacy studies
Det drejer sig om: Gregory, E., Long, S. & Volk, D. (eds.), 2004: Many Pathways to Literacy. Young children learning with siblings,
grandparents, peers and communities. London: RoutledgeFalmer.
Vi foreslår, at udvalgte artikler fra bogens tre hovedafsnit
læses og diskuteres med henblik på teoretiske og metodiske
problemstillinger og med henblik på om anvendelsen af termen syncretic literacy studies er relevant og hensigtsmæssig. Vores
forslag er, at alle læser s. 1-76, 91-128, 157-181 og 221-225.
Hvis der skulle være nogle, der har problemer med at fremskaffe bogen, kan man
få tilsendt en kopi af siderne ved henvendelse til
Karin Jönsson i Malmö.
Den sociokulturella och pedagogiska miljöns betydelse för barns literacyutveckling.
Finansierat av Vetenskapsrådet. Projektperiod: 2002-2005. Projektledare: Monica Axelsson (Centrum för tvåspråkighetsforskning, Stockholms universitet) Medarbetare: Carina Fast, Institutionen för lärarutbildning, Uppsala universitet, och Elisabeth Björklund (Institutionen för pedagogik, didaktik, psykologi, Högskolan i Gävle).
Studien om barns literacyutveckling syftar till att utforska hur barn socialiseras in i literacy. Vilka literacysituationer interagerar barn i hur tillämpas literacy vid dessa tillfällen? Syftet är att synliggöra den kunskap barn bär med sig i mötet med skolans mer formella läs- och skrivundervisning samt att undersöka hur barnens kunskap tas emot i skolan.
Centrala begrepp för studien är literacy, dvs förmågan och beredskapen att använda läsandet och skrivandet för att skapa ett innehåll i skriftspråket på ett sätt, som svarar mot de behov som finns i ett speciellt sociokulturellt sammanhang, literacy-situationer, dvs alla de tillfällen i vardagen där skriftspråket spelar en roll i människans liv samt literacytillämpning som innebär att människan använder sina kunskaper om läsandet och skrivandet i en speciell situation.
Projektet som omfattar studier av barn i förskoleåldern och följs upp under deras första termin i skolan har ett etnografiskt perspektiv. I projektet ingår tre delstudier: 1) ett tiotal barn från tre olika sociokulturella miljöer följs och observeras i hemmet, förskolan och på fritiden för att kartlägga vilka literacysituationer barnen interagerar i. 2) två förskolegrupper observeras för att utröna literacyintensiteten bland barnen i deras interaktion med varandra. 3) en grupp barn med svenska som andraspråk studeras i en förskola där personalen på ett medvetet sätt arbetar med barnens möte med skriven text genom t ex bokflodsprogram.
Populärvetenskaplig beskrivning
Populärvetenskaplig beskrivning
<http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/literacy/millit.htm>
URL of this page is http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/literacy.htm
Created by Donald Broady and Carina Fast. Last updated 2012
Back to SEC home page