This document is an historical remnant. It belongs to the collection Skeptron Web Archive (included in Donald Broady's archive) that mirrors parts of the public Skeptron web site as it appeared on 31 December 2019, containing material from the research group Sociology of Education and Culture (SEC) and the research programme Digital Literature (DL). The contents and file names are unchanged while character and layout encoding of older pages has been updated for technical reasons. Most links are dead. A number of documents of negligible historical interest as well as the collaborators’ personal pages are omitted.
The site's internet address was since Summer 1993 www.nada.kth.se/~broady/ and since 2006 www.skeptron.uu.se/.
Start | About | Research | Courses | Events | Archives | Tools | Search all SEC
Utbildnings- och kultursociologi
Sociology of Education and Culture at Uppsala University
URL of this page is www.skeptron.uu.se/broady/sec/eve-19.htm
Utbildningssociologi, introduktion (7,5 hp)
Enstaka kurs, Uppsala universitet, nov. 2010 – jan. 2011
Kursledn. Mikael Palme <mikael.palme@ped.su.se>
Lärare: Donald Broady <donald.broady@edu.uu.se>, Esbjörn Larsson <esbjorn.larsson@edu.uu.se>, Ida Lidegran <ida.lidegran@edu.uu.se>
Nedan enbart kursplan och litteraturlista. Övrig information om kursen finns på Studentportalen vid Uppsala universitet, https://studentportalen.uu.se
Utbildningssociologi, introduktion
(Sociology of Education, Introduction)
Kurskod: 4UK059
Utbildningsnivå: Grundnivå
Nivå/successiv fördjupning: har endast gymnasiala förkunskapskrav
Huvudområde(n) och successiv fördjupning: Utbildningssociologi G1N
[Beteckningen "Utbildningssociologi G1N" anger kursens tillhörighet till grundnivå eller avancerad nivå och plats i huvudområdets successiva fördjupning för generell examina och karaktär av examensarbete:
G1N: grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
G1F: grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
G1E: grundnivå, innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
G2F: grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
G2E: grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
A1N: avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
A1F: avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
A1E: avancerad nivå, innehåller examensarbete för magisterexamen
A2E: avancerad nivå, innehåller examensarbete för masterexamen
GXX: grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras.
AXX: avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras.]
Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG).
Inrättad: 2010-02-16
Inrättad av: Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden
Kursplan gäller från: vecka 27, 2010
Behörighet: Grundläggande behörighet
Beslut och riktlinjer
Kursen ges som fristående kurs. Kursplanen gäller från och med höstterminen 2010.
Mål
Kursen ger en introduktion till utbildningssociologins perspektiv. Syftet är att studenten ska tillägna sig en grundläggande förståelse för förskolans, skolans och den högre utbildningens sociala och kulturella förutsättningar. Kursens fokus är att urskilja de olikartade förutsättningarna för elever/studenter med olika bakgrund och tillgångar samt de olikartade vägar elever/studenter kan ta genom utbildningssystemet och ut i arbetslivet.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- beskriva såväl olika utbildningsformers historiska utveckling som utbildningssystemets aktuella struktur i Sverige
- redogöra för sociala gruppers utbildningsstrategier
- utifrån ett internationellt perspektiv diskutera det svenska utbildningssystemets framväxt i relation till samhällets utveckling
- redogöra för hur dagens utbildningssociologi förhåller sig till de samhällsvetenskapliga och humanistiska forskningstraditioner som ligger till grund för den
Innehåll
-Utbildningsformers historiska utveckling och utbildningssystemets aktuella struktur i Sverige.
- Sociala gruppers utbildningsstrategier.
- Utbildning och samhällelig förändring.
- Förhållandet mellan dagens utbildningssociologi och de traditioner som den vilar på.
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier.
Examination
Kursen examineras genom en skriftlig tentamen.
Ahrne, Göran; Roman, Christine; Franzén, Mats
Det sociala landskapet : en sociologisk beskrivning av Sverige från 1950-talet till början av 2000-talet
4., omarb. uppl. : Göteborg : Korpen, 2008 - 351 s.
ISBN: 978-91-7374-421-8
LIBRIS-ID: 10939885
Se bibliotekskatalogen
Obligatorisk
Albisetti, James C
The Ferminization of Teaching in the Nineteenth Century: : A Comparative Perspektive
Ingår i:
History of education : major themes. Vol. 2, Education in its social context
Lowe, Roy
London : Routledge, 2000 - xi, 567 s.
ISBN: 0-415-14048-X
LIBRIS-ID: 4917958
Se bibliotekskatalogen
Obligatorisk
Andersson, Mats B; Broady, Donald
Skolan under 1990 : Sociala förutsättningar och utbildningsstrategier.
Uppsala : Univ. ILU, 2000 - 82 s.
http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/sec-27.pdf
Obligatorisk
Bourdieu, Pierre; Passeron, Jean-Claude
Les héritiers : les étudiants et la culture
Paris, c 1964, 1964 - 189 s.
LIBRIS-ID: 71571
Eng. övers. The Inheritors. French students and their relation to culture. Chicago; London: The University of Chicago Press, 1979
Obligatorisk
Broady, Donald; Börjesson, Mikael; Palme, Mikael
Det svenska högskolefältet och konkurrensen mellan lärosätena
Obligatorisk
Broady, Donald
Kapitalbegreppet som utbildningssociologiskt verktyg
2., korr. utg. : Uppsala : Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi, 1998
LIBRIS-ID: 2798703
Obligatorisk
Conell, R.W
Cool Guys, Swots and Wimps: The Interplay of Masculinity and Education
Ingår i:
Oxford review of education
Dorchester-on-Thames, Oxford : Carfax Publ. Co., 1975-
ISSN: 0305-4985
LIBRIS-ID: 3641576
(1989) s. 291-303
Se bibliotekskatalogen
Obligatorisk
Davies, Bronwyn
The discursive Production of the Male/Female Dualism in School Settings
Ingår i:
Oxford review of education
Dorchester-on-Thames, Oxford : Carfax Publ. Co., 1975-
ISSN: 0305-4985 LIBRIS-ID: 3641576
(1989) s. 229-241
Se bibliotekskatalogen
Obligatorisk
Green, Andy
Education and state formation revisited (1994)
Ingår i:
History of education : major themes. Vol. 2, Education in its social context
Lowe, Roy
London : Routledge, 2000 - xi, 567 s.
ISBN: 0-415-14048-X LIBRIS-ID: 4917958
Se bibliotekskatalogen
Obligatorisk
Westberg, Johannes; Larsson, Esbjörn
Utbildningshistoria - en introduktion
Institutionen för utbildning, kultur och medier, 2010
Utkast till kapitel som skall ingå i "Utbildningshistoria - en introduktion"
Obligatorisk
Lidegran, Ida
Utbildningskapital : om hur det alstras, fördelas och förmedlas = Educational capital : its creation, distribution, and transmission
Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis :b Uppsala universitetsbibliotek [distributör], 2009 - 371 s.
ISBN: 978-91-554-7482-9
LIBRIS-ID: 11483388
Se bibliotekskatalogen
Obligatorisk
Palme, Mikael
Det kulturella kapitalet : studier av symboliska tillgångar i det svenska utbildningssystemet 1988-2008
Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis (AUU) :b Uppsala universitetsbibliotek [distributör], 2008 - 294 s.
ISBN: 978-91-554-7356-3
LIBRIS-ID: 11226347
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:uu:diva-9411
"En trygg uppväxt", s 57-95
Se bibliotekskatalogen
Obligatorisk
Power and ideology in education
Karabel, Jerome; Halsey, Albert Henry
New York : Oxford U.P., 1977 - 670 s.a (xi, 670 s.)
ISBN: 0-19-502139-8
LIBRIS-ID: 4608346
Bernstein, Basil, "Class and Pedagogies: visible and invisible", s 511-535 och "Social class, language and socialization", s 473-486, Boudon, Raymond, "Education and social mobility: a structural model", s 186-196, Karabel, Jerome & A.H. Halsey, "Educational Research: A reviewe and a interpretation", s 1-86, Schultz, Theodore, "Investment in human capital", s 313-324, Bowles, Samuel, "Unequel education and the reproduction of the social division of labour", s 137-151, Collins, Randall, "Functional and conflict theories of educational stratification", s 118-135
Se bibliotekskatalogen
Simon, Brian
Systematisation and segmentation in education: : the case of England (1987)
Ingår i:
History of education : major themes.Vol. 4,p Studies of education systems
Lowe, Roy
London : Routledge, 2000 - xi, 681 s.
ISBN: 0-415-14050-1 LIBRIS-ID: 4917960
Se bibliotekskatalogen
Obligatorisk
Svensson, Lennart
The State and Higher Education: : A Sociological Critique from Sweden
Ingår i:
European journal of teacher education : journal of the Association for teacher education in Europe (ATEE)
Abingdon : Carfax, 1982-
ISSN: 0261-9768 LIBRIS-ID: 3599066
http://www.bib.miun.se/php/go.php?url=link.libris.kb.se/sfxlibris?sid=sfx:e_collection&issn=0261-9768z Åtkkomst för Mittuniversitetet Även utanför campus
Se bibliotekskatalogen
Obligatorisk
Walkerdine, Valerie
Femininity as Performance
Ingår i:
Oxford review of education
Dorchester-on-Thames, Oxford : Carfax Publ. Co., 1975-
ISSN: 0305-4985 LIBRIS-ID: 3641576
(1989) s. 267-279
Se bibliotekskatalogen
Obligatorisk
Därutöver tillkommer ytterligare texter om ca 250 sidor.
URL of this page is http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/k-10-utbsoc-intro
This HTML version created by Donald Broady. Last updated Nov 2010
Back to SEC home page