This document is an historical remnant. It belongs to the collection Skeptron Web Archive (included in Donald Broady's archive) that mirrors parts of the public Skeptron web site as it appeared on 31 December 2019, containing material from the research group Sociology of Education and Culture (SEC) and the research programme Digital Literature (DL). The contents and file names are unchanged while character and layout encoding of older pages has been updated for technical reasons. Most links are dead. A number of documents of negligible historical interest as well as the collaborators’ personal pages are omitted.
The site's internet address was since Summer 1993 www.nada.kth.se/~broady/ and since 2006 www.skeptron.uu.se/.
Start | About | Research | Courses | Events | Archives | Tools | Search all SEC
Utbildnings- och kultursociologi
Sociology of Education and Culture at Uppsala University
URL of this page is www.skeptron.uu.se/broady/sec/
Utkast till kursplaner , Pedagogik med inriktning mot utbildnings- och kultursociologi, C- och D-nivå, lå 1998/99
PM 1997-10-31
D.Broady
ILU, Uppsala universitet
TOC
Pedagogik med inriktning mot utbildnings- och kultursociologi C1, 10 poäng
Pedagogik med inriktning mot utbildnings- och kultursociologi C2, 10 poäng (uppsats)
Pedagogik med inriktning mot utbildnings- och kultursociologi D1, 10 poäng
Pedagogik med inriktning mot utbildnings- och kultursociologi D2, 10 poäng (uppsats)
Digital litteratur på Internet, 5 poäng
1. BESLUT OCH RIKTLINJER
Kursen är en fristående kurs på C-nivå. Kursen ges på helfart och/eller halvfart. (I studierna på C-nivå ingår även kursen C2, dvs uppsatsarbetet.)
Kursansvarig institution: Institutionen för lärarutbildning.
2. SYFTE
Kursen skall ge en överblick över författarskap, begrepp och metoder inom några klassiska samhällsvetenskapliga traditioner av betydelse för utbildnings- och kultursociologin.
3. INNEHÅLL
Kursen består av två moment: "Samhällsvetenskapliga traditioner"samt "Metod". Vardera momentet motsvarar 5 poäng.
Momentet "Samhällsvetenskapliga traditioner" behandlar några av samhällsvetenskapens klassiker. Under kursen berörs främst forskningstraditioner som utgår från äldre författarskap (Comte, Marx, Weber, durkheimanerna m.fl) men även "moderna" klassiker..
Momentet "Metod" innefattar studier inom två av följande områden: Elementär statistik; kvantitativ metod; intervjumetodik; [to be continued]
4. UPPLÄGGNING OCH VERKSAMHETSFORMER
Momentet "Samhällsvetenskapliga traditioner" genomföres i form av föreläsningar och seminarier. Deltagarna kommer att läsa några fullständiga samhällsvetenskapliga verk. Med dessa klassiska texter och ståndpunkter som referenspunkter kommer samtida samhällsvetenskap att diskuteras. Kortare skriftliga redovisningar inlämnas under kursens gång. Kursen avslutas med inlämning av en examinationsuppgift.
Momentet "Metod" genomföres i form av föreläsningar, seminarier och övningar.
5. FÖRKUNSKAPSKRAV OCH URVAL
Särskild behörighet: Avklarade 40 poäng inom historiefilosofiskt eller samhällsvetenskapligt ämne.
Urval: Antal högskolepoäng inom historiefilosofiskt eller samhällsvetenskapligt ämne.
6. EXAMINATION
För godkännande på momentet "Samhällsvetenskapliga traditioner" krävs dels aktivt deltagande, dels en godkänd inlämnad skriftlig examinationsuppgift där läsningen redovisas på ett självständigt sätt. Samarbete tillåtes och uppmuntras, men av redovisningen måste framgå vilka avsnitt varje deltagare haft eget ansvar för. Betygen godkänd och icke godkänd används.
7. LITTERATUR
Kurslitteraturen består av:
Auguste Comte, Émile Durkheim, Max Weber, Tre klassiska texter, Bokförlaget Korpen, Göteborg 1991 (369 sidor);
Østerberg, Dag: Sosiologiens nøkkelbegreper og deres opprinnelse. Olso: J.W Cappelens Forlag, 1977. (139 sidor.) (Sv. övers. Sociologins nyckelbegrepp och deras ursprung. Göteborg: Bokförlaget Korpen, 1981.)
Något eller några klassiska samhällsvetenskapliga originalverk, vilka väljes i samråd med kursledningen (ca 500 sidor) ;
Duplicerade kortare utdrag ur klassiska filosofiska och samhällsvetenskapliga verk, utdelas i samband med kursen.
Ytterligare duplicerade texter som utdelas i samband med kursen.
Kurslitteraturen kan bytas ut mot annan, förutsatt att kursledningen ger sitt godkännande. Kurslitteraturen bör om möjligt läsas på originalspråk, men det är inget tvång. Utöver den egentliga kurslitteraturen läses handbokslitteratur och sekundärlitteratur i mån av tid och behov.
Om innehållet i kursboken Tre klassiska texter:
Antologin Tre klassiska texter (Bokförlaget Korpen, Göteborg 1991) innehåller översättningar av följande texter, vilks självfallet om möjligt bör läsa på originalspråk.
- Auguste Comte: Discours préliminaire sur lesprit positif, Paris 1844. Skriften utgavs i en något annorlunda utformning 1914 av Société positiviste internationale under titeln Discours sur lesprit positif. Den sistnämnda utgåvan är tillgänglig i bokhandeln i ett fotomekaniskt omtryck (förlaget Vrin, flera upplagor - en billig liten bok, ca 50 francs).
- Émile Durkheim: Les règles de la méthode sociologique. Publicerades först som en serie artiklar i Revue philosophique, 1894. Den första bokupplagan utkom året därpå, och i en andra upplaga med ett berömt nyskrivet förord 1901. Många senare utgåvor på förlaget P.U.F. Durkheims bok i P.U.F.:s pocketutgåva är billig och lätt att skaffa i bokhandeln.
- Max Weber: Wissenschaft als Beruf [1919], pp. 582-613 i Gesammelte Schriften zur Wissenschaftslehre [1922] (Hrsg. Johannes Winckelmann). Tübingen: J.C.B. Mohr (Paul Siebeck), 5 uppl. 1982.
- Max Weber: Politik als Beruf [1919], pp. 505-560 i Gesammelte politische Schriften [1921] (Hrsg. Johannes Winckelmann). Tübingen: J.C.B. Mohr (Paul Siebeck), 4 uppl. 1980.
- Max Weber: Die Objektivität sozialwissenschaftlicher und sozialpolitischer Erkenntnis, pp. 22-87 i Archiv für Sozialwissenschaft und Sozialpolitik, neue Folge, 1. Band. Tübingen: Verlag von J.C.B. Mohr (Paul Siebeck), 1904. (Omtryck i Gesammelte Schriften zur Wissenschaftslehre, 5 uppl. 1982, pp. 146-214.)
Kursen fullgöres i form av ett uppsatsarbete.
Särskild behörighet: samtidig ansökan till eller tidigare registering på Pedagogik med inriktning mot utbildnings- och kultursociologi C1.
Urval: Platsgaranti.
1. BESLUT OCH RIKTLINJER
Kursen ärr en fristående kurs på D-nivå. Kursen ges på helfart och/eller halvfart. (I studierna på D-nivå ingår även kursen D2, dvs uppsatsarbetet.)
Kursansvarig institution: Institutionen för lärarutbildning.
2. SYFTE
Kursen skall dels ge en historisk orientering om grundläggande filosofiska och vetenskapsteoretiska problem av relevans för nutida humanvetenskap, dels ge en överblick över författarskap, begrepp och metoder hos några moderna samhällsvetenskapliga klassiker av betydelse för utbildnings- och kultursociologin.
3. INNEHÅLL
Kursen består av två moment: "Forskningstraditioner" samt "Samhällsvetenskapens moderna klassiker". Vardera momentet motsvarar 5 poäng.
Momentet "Forskningstraditioner" behandlar centrala strömningar inom västerländsk filosofi med tonvikt vid nittonhundratalets traditioner, såsom nykantianism, logisk positivism, fenomenologi, hermeneutik, pragmatism, strukturalism etc. Dessutom innehåller kursen tillbakablickar på äldre filosofiska traditioner. Dessa klassiska och nyare filosofiska traditioner kommer att tjäna som orienteringspunkter i behandlingen av nutida samhällsvetenskapliga teoretiska och metodiska förutsättningar.
Momentet "Samhällsvetenskapens moderna klassiker" behandlar centrala författarskap med tonvikt vid deras förankring i skilda forskningstraditioner. Till samhällsvetenskapens klassiker brukar räknas Comte, Marx, Durkheim, Weber och andra tidiga pionjärer som behandlas i kursen Utbildnings- och kultursociologi C1; det förutsätts att kursdeltagarna är någorlunda bekanta med dessa författarskap. Med "moderna" klassiker avses författarskap från och med ungefärligen 1920-talet.
4. UPPLÄGGNING OCH VERKSAMHETSFORMER
Kursen genomföres i form av föreläsningar och seminarier. Deltagarna kommer att läsa några fullständiga samhällsvetenskapliga verk. Undervisningen innebär även närläsning och diskussion av klassiska verk i korta utdrag. Kortare skriftliga redovisningar inlämnas under kursens gång. Kursen avslutas med inlämning av en examinationsuppgift.
5. FÖRKUNSKAPSKRAV OCH URVAL
Särskild behörighet: kursen utbildnings- och kultursociologi C1, eller avklarade 60 poäng inom historiefilosofiskt eller samhällsvetenskapligt ämne.
Urval: kursen utbildnings- och kultursociologi C1. Högskolepoäng inom historiefilosofiskt eller samhällsvetenskapligt ämne.
6. EXAMINATION
För godkännande krävs dels aktivt deltagande, dels en godkänd inlämnad skriftlig examinationsuppgift där läsningen redovisas på ett självständigt sätt. Samarbete tillåtes och uppmuntras, men av redovisningen måste framgå vilka avsnitt varje deltagare haft eget ansvar för. Betygen godkänd och icke godkänd används.
7. LITTERATUR
Kurslitteraturen består av:
Vår tids filosofi , del 1-2 (red. Poul Lübcke), Bokförlaget Forum, Stockholm, 2 uppl. 1991, 821 sidor. (Originalet utgavs i Danmark 1982. Även den första svenskspråkiga utgåvan 1987 kan användas.) Första volymen bär undertiteln "Engagemang och förståelse tysk och fransk filosofi", och andra volymen undertiteln "Vetenskap och språk anglosaxisk filosofi".
Första bandet av andra utvidgade upplagan av Norbert Elias: Über den Prozeβ der
Zivilisation. Bern: Francke, 1969 (334 s.). Oförändrat omtryck på Suhrkamp,
Frankfurt am Main, flera upplagor.
Sv. övers. Sedernas historia. Stockholm: Atlantis, 1989.
Eng. övers. The History of Manners. New York: Pantheon, 1978.
Michel Foucault: Surveiller et punir. Naissance de la prison. Paris: Gallimard,
1975 (318 s.).
Sv. övers. Övervakning och straff. Fängelsets födelse. Lund:
Arkiv Förlag, 1987.
Norsk övers. Overvågning og straf. Det moderna fängselväsens historie.
Købehavn: Rhodos/Oslo: Gyldendal Norsk Forlag, 1977.
Eng. övers. Discipline and Punish: The Birth of the prison. New York:
Vintage/Random House, 1979.
Pierre Bourdieu: Homo academicus. Paris: Minuit, 1984. (289 s.)
Sv. övers. Homo academicus. Stockholm/Stehag: Brutus Östlings
Bokförlag Symposion, 1996.
Tysk övers. Homo academicus. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1988.
Eng. övers. Homo academicus. Cambridge: Polity Press, 1988.
Duplicerade kortare utdrag ur klassiska filosofiska och samhällsvetenskapliga verk, utdelas i samband med kursen.
Utöver den ovan nämnda kurslitteraturen bör deltagarna ha tillgång till ett filosofiskt lexikon, förslagsvis Filosofilexikonet (red. Poul Lübcke), Bokförlaget Forum, Stockholm 1988. Dessutom bör deltagarna ha tillgång till filosofihistorisk handbokslitteratur som täcker tiden före 1900-talet. Det är lämpligt att friska upp eventuella gymnasiekunskaper om filosofins historia..
Ytterligare duplicerade texter som utdelas i samband med kursen.
Kurslitteraturen kan bytas ut mot annan, förutsatt att kursledningen ger sitt godkännande. Kurslitteraturen bör om möjligt läsas på originalspråk, men det är inget tvång. Utöver den egentliga kurslitteraturen läses handbokslitteratur och sekundärlitteratur i mån av tid och behov.
Kursen fullgöres i form av ett uppsatsarbete.
Särskild behörighet: samtidig ansökan till eller tidigare registering på Pedagogik med inriktning mot utbildnings- och kultursociologi D1.
Urval: Platsgaranti.
[Detta kursplaneförslag ingår i varianten Pedagogik med inriktning mot IT]
D. Broady, Utkast 1997-10-30 till
BESLUT OCH RIKTLINJER
Kursen är en fristående kurs på D-nivå i ämnet Pedagogik. Kursen ges på helfart och/eller halvfart. Kursen samordnas med en kurs med samma rubrik på forskarutbildningsnivå.
Kursansvarig institution: Institutionen för lärarutbildning.
SYFTE
Kursens syfte är att ge en introduktion till hur Internet används för skapande och och publicering av material för undervisnings- och forskningsändamål. Vidare skall kursen erbjuda tillfälle till publicering av material som deltagarna själva framställer. Tonvikt läggs vid principer för vetenskaplig digital publicering, i synnerhet inom humaniora och samhällsvetenskap.
KURSENS INNEHÅLL OCH STRUKTUR
Kursen genomföres i form av föreläsningar, demonstrationer, seminarier, laborationer samt individuellt arbete med framställning av eget material. Den innehåller följande moment.
5. FÖRKUNSKAPSKRAV OCH URVAL
Särskild behörighet: avklarade 60 poäng inom historiefilosofiskt eller samhällsvetenskapligt ämne.
Urval: Högskolepoäng inom historiefilosofiskt eller samhällsvetenskapligt ämne.
LITTERATUR
Kurslitteraturen består främst av material hämtat från Internet. Där finns den mest aktuella och kvalificerade informationen, exempelvis en fullständig utgåva av riktlinjerna från TEI. Vidare ingår i kurslitteraturen uppsatser som delas ut vid undervisningstillfällena samt handbokslitteratur.
EXAMINATION
Kursen förutsätter aktivt deltagande. Examinationen sker i form av en skriftlig redogörelse där deltagarna redogör för inläst litteratur, resultatet av inventeringar av digitalt material på Internet samt erfarenheter av eget arbete med att framställa material för publicering på Internet. Till redogörelsen fogas det material som deltagarna själva framställt för digital publicering. Av redogörelsen skall även framgå vilken litteratur deltagarna studerat (motsv. minst 500 sidor, vari kan inkluderas material hämtat från Internet). Samarbete tillåtes och uppmuntras, men av redogörelsen måste framgå vilka avsnitt varje deltagare haft eget ansvar för.
Redogörelserna kan antingen skrivas ut på papper eller utformas som HTML-dokument med inlagda länkar till den på Internet tillgängliga litteraturen. I det senare fallet skall deltagarna förutom den digitala versionen även inlämna en version av redogörelsen utskriven på papper, med bilagda utskrifter av de viktigaste bland de externa webbsidor som redogörelsen hänvisar till. Utskrifter på papper av material som hämtats från Internet måste vara försedda med URL samt datum.
URL of this page is http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/k-cd9899.htm
Created by Donald Broady. Last updated 31 Oct 1997
Back to SEC home page