This document is an historical remnant. It belongs to the collection Skeptron Web Archive (included in Donald Broady's archive) that mirrors parts of the public Skeptron web site as it appeared on 31 December 2019, containing material from the research group Sociology of Education and Culture (SEC) and the research programme Digital Literature (DL). The contents and file names are unchanged while character and layout encoding of older pages has been updated for technical reasons. Most links are dead. A number of documents of negligible historical interest as well as the collaborators’ personal pages are omitted.
The site's internet address was since Summer 1993 www.nada.kth.se/~broady/ and since 2006 www.skeptron.uu.se/.
Start | About | Research | Courses | Events | Archives | Tools | Search all SEC
Utbildnings- och kultursociologi
Sociology of Education and Culture at Uppsala University
Inställd kurs!
Forskarutbildningskursen "Vetenskapsteori" (5 poäng)
(Introduction to philosophical and research traditions)
Planerad att ges vid Lärarhögskolan i Stockholm januari—maj 1998 men inställd eftersom D. Broady bytt arbetsplats till Uppsala universitet
Kursledare Donald Broady
D. Broady, 1997-03-26
(Introduction to philosophical and research traditions)
Lärarhögskolan, Inst. f. pedagogik, januari—maj 1998
Kursens syfte är att ge en historisk orientering om grundläggande filosofiska och vetenskapsteoretiska problem av relevans för nutida humanvetenskap.
Kursen kommer att behandla centrala strömningar inom västerländsk filosofi, med tonvikt vid nittonhundratalets traditioner, såsom nykantianism, logisk positivism, fenomenologi, hermeneutik, pragmatism, strukturalism etc. Dessutom innehåller kursen tillbakablickar på äldre filosofiska traditioner.
Dessa klassiska och nyare filosofiska traditioner kommer att tjäna som orienteringspunkter i behandlingen av den nutida vetenskapens teoretiska och metodiska förutsättningar.
Kursen är avsedd som en introduktion. Kursdeltagarna skall erhålla hjälp med att teckna sin egen översiktskarta över nittonhundratalets forskningstraditioner, och att tillägna sig något av den begreppsapparat och den vokabulär som den vetenskapsteoretiska diskussionen förutsätter.
Kursen är en upptakt till forskarutbildningen i pedagogik vidLärarhögskolan, där den är obligatorisk. Även doktorander som kommit en bit på väg i sin utbildning men som tror sig ha luckor i sin filosofiska allmänbildning är välkomna.
Kursen genomföres i form av föreläsningar och seminarier. Kortare skriftliga redovisningar inlämnas under kursens gång.
Kurslitteraturen består av
Ytterligare kurslitteratur kan tillkomma
Utöver den ovan nämnda kurslitteraturen bör deltagarna ha tillgång till ett filosofiskt lexikon, förslagsvis Filosofilexikonet (red. Poul Lübcke), Bokförlaget Forum, Stockholm 1988. Dessutom bör deltagarna ha tillgång till filosofihistorisk handbokslitteratur som täcker tiden före 1900-talet. Det är lämpligt att friska upp eventuella gymnasiekunskaper om filosofins historia.
Kursen förutsätter aktivt deltagande. Examinationen sker i form av en skriftlig inlämningsuppgift. Inlämningsuppgifterna kan vara av olika slag, förslagsvis:
en närläsning av en vetenskaplig text, i syfte att vaska fram filosofiska och vetenskapsteoretiska premisser som texten i fråga vilar på;
en jämförelse mellan ett par filosofiska eller vetenskapliga texter eller traditioner;
en jämförande studie av hur ett bestämt problem behandlas inom några filosofiska eller vetenskapliga traditioner.
Även andra slag av inlämningsuppgifter kan väljas i samråd med kursledningen.
Riktlinjer för arbetet med inlämningsuppgiften:
Det kursen framför allt kan erbjuda är en möjlighet till fördjupning i författarskap och problemområden som du har intresse av. Välj litteratur som du tror att du kommer att ha glädje av även i framtiden; låt inte kurspoängen bli den enda behållningen av läsarbetet!
Inlämningsuppgiften skall redovisa ett självständigt läsarbetet. Det skall framgå vad du på egen hand fått ut av litteraturen. Tänk själv! - vilket inte hindrar att du dessutom tar hjälp av handböcker och sekundärlitteratur. Undvik rena referat av den lästa litteraturen, och undvik att okritiskt återge uppfattningar som cirkulerar i sekundärlitteraturen. Din inlämningsuppgift skall vittna om att du själv gått i närkamp med originallitteraturen.
Inlämningsuppgiften skall bestå av en text som är genomarbetad, även i språkligt avseende. Där skall finnas korrekta och precisa källhänvisningar med angivande av sidor. Det skall framgå vad du bygger dina slutsatser på. Läsaren måste kunna skilja mellan det du hämtar ur originalliteraturen, det du hämtar ur sekundärlitteraturen och det som är dina egna självständiga tolkningar. Inlämningsuppgiften skall förses med en förteckning över inläst litteratur. Inlämningsuppgiftens omfattning har ingen avgörande betydelse – 10 eller 15 sidor kanske kan vara lagom. Samarbete är tillåtet och uppmuntras, men i så fall skall varje deltagare ansvara för författandet av en egen del av den gemensamt inlämnade texten.
Deltagarna är forskarstuderande vid Lärarhögskolan samt forskarstuderande från andra institutioner. Även deltagare med annan bakgrund är välkomna efter överenskommelse med kursledningen. (Studerande med annan hemvist än Lärarhögskolan måste för att tillgodräkna sig kurspoängen inhämta samtycke från ansvariga lärare vid den egna institutionen.)
Inom forskarutbildningen i pedagogik vid Lärarhögskolan tillhör denna kurs de obligatoriska kurserna. Nyantagna forskarstuderande uppmanas att läsa denna kurs så tidigt som möjligt.
Kursen ges under perioden jan—maj 1998. Undervisningstillfällena förläggs till vissa måndagar kl 17.00-19.00.
Lärarhögskolan, Institutionen för pedagogik
Kursledare och examinator: tf professor Donald Broady, e-post broady@nada.kth.se.
Sekretariat för forskarutbildningen: Barbara Högberg, tel 08-7375560, e-post barbara.hogberg@lhs.se.
Postadress: Lärarhögskolan, Inst. f. pedagogik, Box 34103, 100 26 Stockholm.
Fax 08-7375610.
Skriftlig anmälan till Barbara Högberg, adress som ovan.
URL of this page is <http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/k-vet98.htm>
Back to SEC home page
Created by Donald Broady. Last updated Oct. 1997