This document is an historical remnant. It belongs to the collection Skeptron Web Archive (included in Donald Broady's archive) that mirrors parts of the public Skeptron web site as it appeared on 31 December 2019, containing material from the research group Sociology of Education and Culture (SEC) and the research programme Digital Literature (DL). The contents and file names are unchanged while character and layout encoding of older pages has been updated for technical reasons. Most links are dead. A number of documents of negligible historical interest as well as the collaborators’ personal pages are omitted.
The site's internet address was since Summer 1993 www.nada.kth.se/~broady/ and since 2006 www.skeptron.uu.se/.



Forskarutbildningskursen
Samhällsvetenskapliga forskningstraditioner (5 poäng)
januari-maj 1997

<http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/k-sam97.html>

Kursen "Samhällsvetenskapliga forskningstraditioner", jan-maj 1997, ingår i den obligatoriska delen av forskarutbildningen vid Lärarhögskolan i Stockholm

Kursledare Donald Broady


Aktuellt
Kursplan
Schema
Anvisningar och meddelanden till kursdeltagarna
Deltagarlista. Här finns även länkar till bidrag som deltagarna skriver under kursens gång.
Se http:www.lhs.se/~melker/samtrad/samtrad.html för annan information och senaste nytt.

Kursassistenternas adresser:
Hans Melkersson <melker@nada.kth.se>, URL http://www.lhs.se/~melker/, tel 08-7375576
(skicka per e-post sådana texter ni vill göra tillgängliga för alla deltagare till Hans Melkersson )
Mikael Börjesson <mikael.borjesson@lhs.se>, URL http://www.lhs.se/~mikbor/, tel 08-7375655;
Jonas Gustafsson <jonas.gustafsson@lhs.se>, URL http://www.lhs.se/~jongus/, tel 08-7375557.


Aktuellt

Rubriker och litteraturlistor för examinationsuppgifter som flutit in till sista dagen för inlämning, 16 maj 1997 . Under det avslutande seminariet måndagen den 26 maj diskuteras inlämningsuppgifterna.

En inlämnad uppgift är tillgänglig i HTML-version, nämligen Mikael Börjesson, En modifierad skeptiker - centrala begrepp och vetenskapsteoretiska ståndpunkter i Max Webers sociologi <http://www.lhs.se/~mikbor/weber.html>.

Ett annat exempel på en inlämningsuppgift, skriven i samband med en tidigare kurs, är Elisabeth Hultqvist, Vad ska vi göra och varför? Om pedagogiken på det individuella programmet <http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/hultq1.html>

Vidare har Inger Tell inom kursens ram gjort en översättning till svenska av "Chapter II. Education as a social function", pp. 12—27 ur John Dewy, Democracy and Education. An introduktion to the philosophy of education [1916], 15 uppl. 1925. Fulltext HTML version.

Jag påminner återigen om att Lübckes översiktsverk Vår tids filosofi fanns till förmånligt pris på bokrean, fortfarande tillgänglig i somliga boklådor.

Tillfälle till seminariediskussion för dem som har tid och lust har givits kl 16.00 - 17.00 före varje ordinarie undervisningstillfälle. Samling i vanliga lokalen, dvs. Duvslaget. Syftet har varit att ge deltagarna möjlighet att diskutera med varandra och med kursassistenterna Hans Melkersson, Mikael Börjesson och Jonas Gustafsson, särskilt om uppläggningen av läsarbetet och skrivarbetet.


Kursplan för forskarutbildningskursen Samhällsvetenskapliga forskningstraditioner, baskurs (5 poäng)

Lärarhögskolan, Inst. f. pedagogik, januari-maj 1997

Kursplanen daterad 1996-04-15, senast reviderad 1997-01-27, men inga innehållsliga skillnader.

Syfte

Kursens syfte är att ge en överblick över klassiska samhällsvetenskapliga traditioner.

Innehåll och arbetsformer

Kursen är av introducerande karaktär. En hel del av tiden kommer att användas till närläsning och diskussion av utdrag ur klassiska samhällsvetenskapliga verk av Comte, Durkheim, Weber, Marx, Pareto, Parsons, och även nyare klassiker som Lazarsfeld, Habermas, Elias etc. Med dessa klassiska texter och ståndpunkter som referenspunkter kommer den samtida samhällsvetenskapen att diskuteras.

Kursen är obligatorisk för nyantagna studerande inom forskarutbildningen i pedagogik vid Lärarhögskolan.

Kursen genomföres i form av föreläsningar och seminarier. Kortare skriftliga redovisningar inlämnas under kursens gång.

Litteratur

Kurslitteraturen består av

Auguste Comte, Émile Durkheim, Max Weber, Tre klassiska texter, Bokförlaget Korpen, Göteborg 1991 (369 sidor);

Østerberg, Dag: Sosiologiens nøkkelbegreper og deres opprinnelse. Olso: J.W Cappelens Forlag, 1977. (Sv. övers. Sociologins nyckelbegrepp och deras ursprung. Göteborg: Bokförlaget Korpen, 1981.)

något eller några klassiska samhällsvetenskapliga originalverk, vilka väljes i samråd med kursledningen

duplicerade korta texter som delas ut i samband med undervisningstillfällena.

Deltagarna skall till inlämningsuppgiften foga en förteckning över inläst litteratur (minst 1000 sidor, i enlighet med den gängse tumregeln 200 sidor per poäng). Utöver den egentliga kurslitteraturen läses sekundärlitteratur i mån av tid och behov.

Om innehållet i kursboken Tre klassiska texter

Antologin Tre klassiska texter (Bokförlaget Korpen, Göteborg 1991) innehåller översättningar av följande texter. Om möjligt är det förstås bäst att läsa på originalspråk.

Auguste Comte: Discours préliminaire sur lesprit positif, Paris 1844.

Skriften utgavs i en något annorlunda utformning 1914 av Société positiviste internationale under titeln Discours sur lesprit positif. Den sistnämnda utgåvan är tillgänglig i bokhandeln i ett fotomekaniskt omtryck (förlaget Vrin, flera upplagor - en billig liten bok, ca 50 francs).

Émile Durkheim: Les règles de la méthode sociologique. Publicerades först som en serie artiklar i Revue philosophique, 1894. Den första bokupplagan utkom året därpå, och i en andra upplaga med ett berömt nyskrivet förord 1901. Många senare utgåvor på förlaget P.U.F.

Durkheims bok i P.U.F.:s pocketutgåva är billig och lätt att skaffa i bokhandeln (förslagsvis Hedengrens vid Stureplan, vars utländska avdelning är effektiv, tel 08-611 51 32).

Max Weber: Wissenschaft als Beruf [1919], pp. 582-613 i Gesammelte Schriften zur Wissenschaftslehre [1922] (Hrsg. Johannes Winckelmann). Tübingen: J.C.B. Mohr (Paul Siebeck), 5 uppl. 1982.

Max Weber: Politik als Beruf [1919], pp. 505-560 i Gesammelte politische Schriften [1921] (Hrsg. Johannes Winckelmann). Tübingen: J.C.B. Mohr (Paul Siebeck), 4 uppl. 1980.

Max Weber: Die Objektivität sozialwissenschaftlicher und sozialpolitischer Erkenntnis, pp. 22-87 i Archiv für Sozialwissenschaft und Sozialpolitik, neue Folge, 1. Band. Tübingen: Verlag von J.C.B. Mohr (Paul Siebeck), 1904. (Omtryck i Gesammelte Schriften zur Wissenschaftslehre, 5 uppl. 1982, pp. 146-214.)

Examination

Kursen förutsätter aktivt deltagande. Examinationen sker i form av en skriftlig inlämningsuppgift. Inlämningsuppgifterna kan vara av olika slag, förslagsvis:

en närläsning av en nutida vetenskaplig text, i syfte att jämföra med ståndpunkter inom klassiska samhällsvetenskapliga traditioner;

ett svar på frågan: på vad sätt skulle metoderna och begreppen i den litteratur du läst kunna användas i samhällsvetenskapliga undersökningar av utbildning, undervisning eller uppfostran i Sverige?

en jämförelse mellan ett par samhällsvetenskapliga traditioner.

Även andra slag av inlämningsuppgifter kan väljas i samråd med kursledningen.

Riktlinjer för arbetet med inlämningsuppgiften:

Det kursen framför allt kan erbjuda är en möjlighet till fördjupning i författarskap och problemområden som du har intresse av. Välj litteratur som du tror att du kommer att ha glädje av även i framtiden; låt inte kurspoängen bli den enda behållningen av läsarbetet!

Inlämningsuppgiften skall redovisa ett självständigt läsarbetet. Det skall framgå vad du på egen hand fått ut av litteraturen. Tänk själv! - vilket inte hindrar att du dessutom tar hjälp av handböcker och sekundärlitteratur. Undvik rena referat av den lästa litteraturen, och undvik att okritiskt återge uppfattningar som cirkulerar i sekundärlitteraturen. Din inlämningsuppgift skall vittna om att du själv gått i närkamp med originallitteraturen.

Inlämningsuppgiften skall bestå av en text som är genomarbetad, även i språkligt avseende. Där skall finnas korrekta och precisa källhänvisningar med angivande av sidor. Det skall framgå vad du bygger dina slutsatser på. Läsaren måste kunna skilja mellan det du hämtar ur originalliteraturen, det du hämtar ur sekundärlitteraturen och det som är dina egna självständiga tolkningar. Inlämningsuppgiften skall förses med en förteckning över inläst litteratur. Inlämningsuppgiftens omfattning har ingen avgörande betydelse – 10 eller 15 sidor kanske kan vara lagom. Samarbete är tillåtet och uppmuntras, men i så fall skall varje deltagare ansvara för författandet av en egen del av den gemensamt inlämnade texten.

Deltagare

Deltagarna är forskarstuderande vid Lärarhögskolan samt forskarstuderande från andra institutioner. Även deltagare med annan bakgrund är välkomna efter överenskommelse med kursledningen. (Studerande med annan hemvist än Lärarhögskolan måste för att tillgodräkna sig kurspoängen inhämta samtycke från ansvariga lärare vid den egna institutionen.)

Inom forskarutbildningen i pedagogik vid Lärarhögskolan tillhör denna kurs de obligatoriska kurserna.

Tid

Kursen ges under vårterminen 1997. Undervisningstillfällena förläggs till vissa måndagar kl 17.00-19.00.

Plats

Lärarhögskolan, Institutionen för pedagogik, Västerbroplan 1 (en tegelbyggnad mellan SvD-huset och Västerbron), första våningen, lokal Duvslaget.

Kursledning och sekretariat

Kursledare och examinator: Donald Broady <broady@nada.kth.se>, URL http://www.nada.kth.se/~broady/, tel 08-7375602.

Kursassistenter: Hans Melkersson <melker@nada.kth.se>, URL http://www.lhs.se/~melker/, tel 08-7375576; Mikael Börjesson <mikael.borjesson@lhs.se>, URL http://www.lhs.se/~mikbor/, tel 08-7375655; Jonas Gustafsson <jonas.gustafsson@lhs.se>, URL http://www.lhs.se/~jongus/, tel 08-7375557.

Postadress: Lärarhögskolan, Inst. f. pedagogik, Box 34103, 100 26 Stockholm..

Våra postfack för internpost finns i Lysbomben, en trappa upp (samma plan som Duvslaget).

Sekretariat för forskarutbildningen: Barbara Lindström <barbara.lindstrom@lhs.se>, tel 08-7375560.


Schema, forskarutbildningskursen "Samhällsvetenskapliga forskningstraditioner", jan—maj 1997

Ordinarie undervisningstillfällen för forskarutbildningskursen "Samhällsvetenskapliga forskningstraditioner", jan—maj 1997, inträffar vissa måndagar kl 17—19, näml. 27 jan, 17 febr, 10 mars, 24 mars, 14 april och 26 maj. Ytterligare seminarier kan tillkomma. Lokalen blir Duvslaget, Västerbroplan 1.

Även diskussionseminarier ordnas, med början den 10 febr. Vid dessa blir det inga föreläsningar utan deltagarna får chans att diskutera med varandra och med kursassistenterna Hans Melkersson, Mikael Börjesson och Jonas Gustafsson, särskilt om uppläggningen av läsarbetet och skrivarbetet.


D. Broady, inför seminariet 1997-01-27 (reviderad 1997-02-14)

Anvisningar till forskarutbildningskursen
"Samhällsvetenskapliga forskningstraditioner"
jan—maj 1997

Hjärtligt välkomna till kursen!

Program

Ordinarie seminarier inträffar följande måndagar kl 17.00—19.00 i Duvslaget, Västerbroplan 1, första våningen: 27 jan, 17 febr, 10 mars, 24 mars, 14 april och 26 maj.

Prel. program:

27 jan. Introduktion, samhällsvetenskapens eviga frågor (som vi kommer att återvända till under hela kursen)

17 febr. Positivismen m.m. (läs i förväg Comte, "Discours préliminaire sur l'esprit positif", sv. övers. i Tre klassiska texter).

10 mars. Durkheimianismen (läs i förväg Durkheim, Les règles de la méthode sociologique, sv. övers. i Tre klassiska texter.)

24 mars. Weber (läs i förväg Webers uppsatser, sv. övers. i Tre klassiska texter.)

14 april. Första genomgång av inlämningsuppgifter

26 maj. Grande finale: genomgång av inlämningsuppgifter

Dessutom tillkommer seminarier där deltagarnas får tillfälle diskutera sina litteraturstudier.

Förutsättningar

Kursen bygger vidare på den kurs "Vetenskapsteori" som under några år givits som inledning till forskarutbildningen, nu senast hösten 1996 (se kursplan, litteraturförslag m.m. på URL http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/k-vet96.html).

Vidare förutsättes att deltagarna på C- eller D-nivån skaffat sig en allmän vetenskapsteoretisk orientering motsvarande introduktioner som exempelvis Bengt Molander, Vetenskapsfilosofi, Thales, Stockholm, 2 uppl. 1988, en bok som ofta använts i grundutbildningen i pedagogik vid Lärarhögskolan.

Inlämningsuppgiften, tidpunkt för inlämning

Ett preliminärt utkast skall vara kursledningen tillhanda senast fred 4 april.

Den definitiva uppgiften skall skall vara kursledningen tillhanda senast fred 16 maj.

Viktiga teman: samhällsvetenskapens "eviga frågor"

Här ett antal teman som vi ofta kommer att återvända till under kursen. När ni jämför olika författare och traditioner kan ni fundera över hur de förhåller sig till frågor såsom de följande.

Alternativa arbets- och redovisningsformer

Eftersom flertalet av deltagarna torde ha tillgång till Internet, erbjuds arbets- och redovisningsformer som utnyttjar möjligheterna till kommunikation via e-post och www, samt även möjlighet för deltagarna att publicera mer genomarbetat material på www. (Den som i stället föredrar att genomföra kursen på traditionellt sätt kan förstås göra så.)

Deltagarna kan ha kontakt med kursassistenterna per e-post och till varandra skicka utkast eller preliminära versioner av de texter som skrivs under kursens gång. En aktuell lista över e-postadresser administreras av Hans Melkersson <melker@nada.kth.se>, URL http:// www.lhs.se/~melker/.

Deltagarna uppmanas att utnyttja informationskällor på internet (diskussionsgrupper, bibliotekskataloger, digitala tidskrifter etc) för att finna material som kan användas under kursen.

De deltagare som så önskar kan redovisa inlämningsuppgiften i form av en HTML-presentation som på Lärarhögskolans webbserver görs tillgänglig för övriga kursdeltagare. Denna inlämningsuppgift skall i så fall även lämnas till kursledningen utskriven på papper, försedd med datum och kompletterad med utskrifter av de viktigaste bland de externa webbsidor till vilka det egna materialet är länkat.

De deltagare som har lust uppmanas dessutom att utöver den egentliga inlämningsuppgiften (som är obligatorisk för samtliga deltagare) försöka åstadkomma en www-presentation som förtjänar en vidare spridning, dvs en presentation som är av så stort allmänt intresse att den är värd att publiceras på www. Det blir då normalt inte fråga om att publicera hela inlämningsuppgiften in extenso, utan i stället förslagsvis en kommenterad samling länkar till användbara källor på internet av intresse för samhällsvetare, eller en kommenterad digital version av någon text av Comte, Durkheim, Weber eller någon annan klassiker. Omfånget behöver inte vara stort, en eller ett par websidor kan räcka. Kvaliteten och inte kvantiteten är avgörande. Vid publicering på www är det alltså inte nödvändigt att författa ett helt nytt material. Lika användbara är t.ex. en litteraturgenomgång med hänvisningar till relevanta tryckta källor och länkar till relevanta digitala arkiv, eller en kommenterad utgåva av en befintlig text.

Deltagare som väljer att arbeta med den sist nämnda uppgiften, dvs. publicering på www, kan därmed kombinera deltagandet i två pågående forskarutbildningskurser, dels "Samhällsvetenskapliga forskningstraditioner", dels "Digital litteratur på internet".


D. Broady, kursen Samhällsvetenskapliga forskningstraditioner, 10 mars 1997

De mest centrala medarbetarna i första serien av
L'Année sociologique Vol I-XII, 1896-1912

Durkheim, É. (1859-1917)

Mauss, M. (1872-1950)

Hubert, H. (1872-1927)

Herz, R. (1881-1915)

Simiand, F. (1873-1935)

Halbwachs, M. (1877-1945)

Bourgin, H. (1874-1955)

Bouglé, C. (1870-1940)

Lapie, P. (1869-1927)

Parodi, D. (1870-1955)

Fauconnet, P. (1874-1938)

Davy, G. (1885-1976)

-------------

Senare tillkom bland andra.:

Granet, M. (1884-1940)

Lévy-Bruhl, L. (1857-1939)

Durkheims publicerade verk

Här nämns enbart de som publicerats i bokform.

1893 - De la division du travail social : Étude sur l'organisation des sociétés supérieurs [Om det sociala arbetets delning: studie av högre samhällens organisation].

1895 - Les règles de la méthode sociologique [Den sociologiska metodens regler].

1897 - Le suicide : Étude de sociologie [Självmordet: sociologisk studie].

1912 - Les formes élémentaires de la vie religieuse : le système totémique en Australie [Det religiösa livets elementära former: totemsystemet i Australien].

1915 - Qui a volou la guerre? : Les origines de la guerre d'apres les documents diplomatiques [Vem ville kriget? Krigets uppkomst enligt de diplomatiska dokumentet]. (tills. m. E. Denis).

1915 - L'Allemange au-dessus de tout : la mentalité allemande et la guerre [Tyskland bakom allt: den tyska mentaliteten och kriget].

Postumt:

1922 - Éducation et sociologie [Utbildning och sociologi].

1924 - Sociologie et philosophie [Sociologi och filosofi].

1925 - L'Éducation morale [Moralisk utbildning, eller Moralisk fostran].

1928 - Le socialisme [Socialismen].

1938 - L'évolution pédagogique en France [Den pedagogiska utvecklingen i Frankrike].

1950 - Leçons de sociologie : physique des moeurs et du droit [Föreläsningar i sociologi: sedernas och rättens fysik].

1953 - Montesquieu et Rousseau, précurseurs de la sociologie [Montesquieu och Rousseau, sociologins förelöpare].

1955 - Pragmatisme et sociologie [Pragmatism och sociologi].

1969 - Journal sociologique.

1970 - La science sociale et l'action [Samhällsvetenskapen och handlandet].

1975a - Textes 1. Éléments d'une théorie sociale.

1975b - Textes 2. Religion, morale, anomie.

1975c - Textes 3. Fonctions sociales et institutions.

Dessutom ett otal uppsatser, artiklar, anmälningar i L'Année sociologique och på andra håll.

Den som vill dyka ned i durkheimianernas förrfattarskap och inte läser franska rekommenderas följande två böcker:

Durkheim, Émile: The Evolution of Educational Thought. Lectures on the formation and development of secondary education in France. London, Henley and Boston: Routledge & Kegan Paul, 1977. 354 s.
[Övers. av L'évolution pédagogique en France (ed. Maurice Halbwachs). Paris: P.U.F. ,1938 2, uppl 1969].

Mauss, Marcel: Gåvan. Uppsala: Argos Förlag, 1972, 178 s.
[Övers av "Essai sur le don. Forme et raison de l’échange dans les sociétés archaïques" (1925), pp. 143-279 i Mauss, Sociologie et anthropologie (1950). Paris: P.U.F., 7 uppl. 1980.]


D. Broady, kursen Samhällsvetenskapliga forskningstraditioner, inför seminariet 24 mars 1997

Liten läsanvisning till
Dag Østerberg, Sosiologiens nøkkelbegreper og deres opprinnelse
J.W. Cappelens forlag, Oslo 1977

Boken kan användas t.ex ställa objektivistiska förklaringar (avsnitt 1, 2, 5, 6, 20, 29) mot subjektivistiska (avsnitt 7, 10, 15,16, 17, 18). Mot slutet finns avsnitt (22, 23, 24, 25) som berör teman (legitimitet, klass, statusgrupper) som vi skall diskuterar den 24 mars med anledning av Weberläsningen.

Här några exempel på samhällsvetenskapliga begrepp vilkas genes och innebörd Østerberg presenterar (i den ordning vi kommer att nämna dem 24/3):


URL of this page is http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/k-sam97.html
Back to SEC home page
Created by Donald Broady. Last updated 27 May 1997


This page is an historical remnant, part of  Skeptron Web Archive