This document is an historical remnant. It belongs to the collection Skeptron Web Archive (included in Donald Broady's archive) that mirrors parts of the public Skeptron web site as it appeared on 31 December 2019, containing material from the research group Sociology of Education and Culture (SEC) and the research programme Digital Literature (DL). The contents and file names are unchanged while character and layout encoding of older pages has been updated for technical reasons. Most links are dead. A number of documents of negligible historical interest as well as the collaborators’ personal pages are omitted.
The site's internet address was since Summer 1993 www.nada.kth.se/~broady/ and since 2006 www.skeptron.uu.se/.



URL of this page is www.skeptron.uu.se/broady/sec/

Kursen Utbildningens framväxt och villkor
med inriktning mot ämneslärare, 7,5 hp, ht 2011

Information om denna kurs finns tillgänglig på Uppsala universitets studentportal
För mer upplysningar kontakta kursledaren Esbjörn Larsson <esbjorn.larsson@edu.uu.se>

Studiehandledning
<www.skeptron.uu.se/broady/sec/k-11-utb-framvaxt-studiehandledn.pdf>

Nedan bara kursplan och litteraturlista.


Kursplan

[Nedladdad 2011-11-20 från http://www.uu.se/utbildning/utbildningar/selma/ ]

Utbildningens framväxt och villkor med inriktning mot ämneslärare
Development and Conditions of Education for Grade 7-9 and Upper Secondary School

7.5 högskolepoäng
Kurskod: 4PE000
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområde(n) och successiv fördjupning: Pedagogik G2F, Didaktik G2F, Utbildningsvetenskap G2F, Utbildningssociologi G2F
Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG).
Inrättad: 2011-05-03
Inrättad av: Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden
Kursplan gäller från: vecka 18, 2011
Behörighet: Ämnesstudier om lägst 210 hp i två för gymnasieskolan relevanta ämnen samt två självständiga arbeten om 15 hp vardera alternativt ett självständigt arbete om 30 hp. Ett av ämnena måste omfatta 120 hp och det andra lägst 90 hp. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande vad som krävs för grundläggande behörighet till svensk högskoleutbildning på grundnivå.

Beslut och riktlinjer
Kursen ingår i den utbildningsvetenskapliga kärnan för blivande ämneslärare. Kursplanen gäller från och med ht 2011.

Mål
Kursen ger en överblick över utbildningens framväxt och villkor. Syftet är att studenten ska tillägna sig en förståelse för utbildningssystemets utformning samt dess historiska bakgrund. Kursen syftar även till att ge insikter i sociala, könsmässiga och etniska skillnaders betydelse för utbildning i ett meritokratiskt system.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna

• beskriva olika utbildningsformers historiska utveckling och utbildningssystemets aktuella struktur i Sverige samt några centrala förklaringar till utbildningssystemens uppkomst och utformning
• utifrån ett internationellt perspektiv diskutera det svenska utbildningssystemets framväxt i relation till samhällets utveckling
• redogöra för hur sociala, könsmässiga och etniska skillnader påverkar utbildning i ett meritokratiskt system
• analysera lärarkårernas och lärarutbildningarnas förändring i relation till utvecklingen på utbildningsområdet
• uppvisa en grundläggande förmåga i att analysera beskrivande statistik
• kommunicera och diskutera kursinnehållet skriftligt med korrekt språklig form

Innehåll
• Olika utbildningsformers historiska utveckling och utbildningssystemets aktuella struktur i Sverige.
• Sociala, könsmässiga och etniska skillnader i ett meritokratiskt utbildningssystem.
• Samhällsförändringars betydelse för att förklara såväl utbildningars utformning som dess användning.
• Lärarkårernas historiska utveckling med särskild hänsyn till lärutbildningens utformning, lärarnas arbetsförhållanden och de olika lärarkårernas rekrytering.

Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och workshops. Under kursen förekommer även skriftliga övningar.

Examination
Kursen examineras genom skriftliga tentamina.


Litteratur

[Nedladdad 2011-11-20 från http://www.uu.se/utbildning/utbildningar/selma/]
men posterna nedan är redigerade och länkinformationen uppdaterad. Alla titlarna och angivelser av sidor som ska läsasär dock desamma]

Ahrne, Göran; Franzén, Mats; Roman, Christine: Det sociala landskapet : en sociologisk beskrivning av Sverige från 1950-talet till början av 2000-talet. 4., omarb. uppl. : Göteborg : Korpen, 2008 . ISBN: 978-91-7374-421-8 LIBRIS-ID: 10939885. 207 s.  (s. 13-219)

Andersson, Mats B.; Broady, Donald: Skolan under 1990-talet. Sociala förutsättningar och utbildningsstrategier. Rapporter från Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi 27. Uppsala: SEC, Uppsala universitet, 1998.(Valda delar, s. 17-33) 17 s.
PDF version (4625 KB) www.skeptron.uu.se/broady/sec/sec-27.pdf
HTML-version av inledningen (46 KB) www.skeptron.uu.se/broady/sec/sec-27-inledn.htm
PDF-version av kompletterande tabeller och grafer (61 KB) www.skeptron.uu.se/broady/sec/sec-27-II.pdf

Bertilsson, Emil: Lärarna på skolans kungsväg  : Om det naturvetenskapliga programmet på några gymnasier i Uppsala. Rapporter från Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi 42. Uppsala: SEC, Uppsala universitet, 2007. (s. 17–56.,  40 s.)
www.skeptron.uu.se/broady/sec/sec-42.pdf

Bourdieu, Pierre: "Socialt rum och symboliskt rum" i Praktiskt förnuft : bidrag till en handlingsteori. Göteborg : Daidalos, 1999 . ISBN: 91-7173-134-2 ; 254:00 LIBRIS-ID: 7615264. s. (s. 11-29) 18 s

Broady, Donald; Börjesson, Mikael: En social karta över gymnasieskolan i Stockholm i slutet av 1990-talet : Studies in Educational Policy and Educational Philosophy.
2002 - 9 s.
http://www.skeptron.uu.se/broady/dba-b-020407-social-karta.pdf

Broady, Donald: Kapitalbegreppet som utbildningssociologiskt verktyg. 2., korr. utg. : Uppsala : Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi, 1998.
LIBRIS-ID: 2798703. (26 s.)
www.skeptron.uu.se/broady/sec/ske-15.pdf

Erikson, Robert; Jonsson, Jan O.: Varför består den sociala snedrekryteringen?. Pedagogisk forskning i Sverige, vol. 7 (2002) nr. 3 s. 210–217
8 s. ISSN: 1401-6788 LIBRIS-ID: 8267263.
http://www.ped.gu.se/pedfo

Larsson, Esbjörn; Westberg, Johannes (red.): Utbildningshistoria: en introduktion. Studentlitteratur, 2011. Urval av sidor

Lidegran, Ida: Utbildningskapital : om hur det alstras, fördelas och förmedlas. Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis, 2009. LIBRIS-ID: 11441949.  (s. 57-95) 39 s. http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:uu:diva-100328

Palme, Mikael: En ’trygg’ uppväxt, i Palme, Mikael: Det kulturella kapitalet : studier av symboliska tillgångar i det svenska utbildningssystemet 1988-2008
Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis (AUU), 2008. ISBN: 978-91-554-7356-3, LIBRIS-ID: 11226347.  (s. 57-95) 39 s
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:uu:diva-9411

Runfors, Ann: Fostran till frihet? Värdeladdade visioner, positionerade praktiker och diskriminerande ordningar, i  Kamali, Masoud; Sawyer, Lena (red.): Utbildningens dilemma : demokratiska ideal och andrafierande praxis,. Stockholm : Fritzes, 2006. ISBN: 91-38-22560-3 LIBRIS-ID: 10139593. (s. 135-161) 27 s
http://www.regeringen.se/content/1/c6/06/17/98/1fb66fa9.pdf

Skawonius, Charlotte: Välja eller hamna : det praktiska sinnet, familjers val och elevers spridning på grundskolor. Stockholm : Pedagogiska institutionen, 2005. ISBN: 91-7155-134-4 LIBRIS-ID: 9992441,
 (s. 3-22,321-338) 36 s.
urn:nbn:se:su:diva-691

Svensson, Allan: Består den sociala snedrekryteringen? Elevernas val av gymnasieprogram hösten 1998, Pedagogisk forskning i Sverige, vol. 6 (2001) nr. 3 s. 161–172. ISSN: 1401-6788 LIBRIS-ID: 8267263. 12 s.
http://ezproxy.its.uu.se/login?url=http://www.ped.gu.se/pedfo

McCulloch, Gary: The RoutledgeFalmer reader in history of education. London : RoutledgeFalmer, 2005 - 289 s. ISBN: 0-415-34569-3 LIBRIS-ID: 9663188
(s. 15-289) 274 s


URL of this page is http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/k-11-utb-framvaxt.htm
This HTML version created by Donald Broady. Last updated 2011
Back to SEC home page



This page is an historical remnant, part of  Skeptron Web Archive