This document is an historical remnant. It belongs to the collection Skeptron Web Archive (included in Donald Broady's archive) that mirrors parts of the public Skeptron web site as it appeared on 31 December 2019, containing material from the research group Sociology of Education and Culture (SEC) and the research programme Digital Literature (DL). The contents and file names are unchanged while character and layout encoding of older pages has been updated for technical reasons. Most links are dead. A number of documents of negligible historical interest as well as the collaborators’ personal pages are omitted.
The site's internet address was since Summer 1993 www.nada.kth.se/~broady/ and since 2006 www.skeptron.uu.se/.
Start | About | Research | Courses | Events | Archives | Tools | Search all SEC
Utbildnings- och kultursociologi
Sociology of Education and Culture at Uppsala University
URL of this page is www.skeptron.uu.se/broady/sec/k-10-utbsoc-klassiska.htm
Utbildningssociogi, klassiska och moderna traditioner (7,5 hp)
Kurs inom Utbildningssociologi A
Uppsala universitet, nov. 2010-jan. 2011
Kursledn. Donald Broady <donald.broady@edu.uu.se>
Lärare: Donald Broady <donald.broady@edu.uu.se>, Martin Gustavsson <martin.gustavsson@ekohist.su.se>, Esbjorn Larsson <esbjorn.larsson@edu.uu.se>, Ida Lidegran <ida.lidegran@edu.uu.se>, Mikael Palme <mikael.palme@ped.su.se>, Johannes Westberg <johannes.westberg@edu.uu.se>
Start tisd. 9 nov kl 11.15-12.00 i Blåsenhus, rum 12:131.
Avslutning med salstenta tisd 11 jan kl 08.00-12.00 i Blåsenhus, lokal meddelas
senare
Nedan enbart kursplan och litteraturlista. Övrig information om kursen finns på Studentportalen vid Uppsala universitet, https://studentportalen.uu.se
[Nedladdad fr http://www.uu.se/node701?kpid=19840&lasar=&typ=1]
Utbildningssociologi, klassiska och moderna traditioner<
Sociology of Education, Classical and Modern Traditions
Kursplan
7,5 högskolepoäng
Kurskod: 4UK058
Utbildningsnivå: Grundnivå
Nivå/successiv fördjupning: har endast gymnasiala förkunskapskrav
Huvudområde(n) och successiv fördjupning: Utbildningssociologi G1N
Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG).
Inrättad: 2010-02-16
Inrättad av: Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden
Kursplan gäller från: vecka 27, 2010
Behörighet: Hi A, Sh A (områdesbehörighet 1)
[Beteckningen "Utbildningssociologi G1N" anger kursens
tillhörighet till grundnivå eller avancerad nivå och plats i huvudområdets
successiva fördjupning för generell examina och karaktär av examensarbete:
G1N: grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
G1F: grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
G1E: grundnivå, innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
G2F: grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
G2E: grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav,
innehåller examensarbete för kandidatexamen
A1N: avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
A1F: avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
A1E: avancerad nivå, innehåller examensarbete för magisterexamen
A2E: avancerad nivå, innehåller examensarbete för masterexamen
GXX: grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras.
AXX: avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras.]<
Beslut och riktlinjer
Kursen ges som fristående kurs. Den är identisk med delkursen
Utbildningssociologi, klassiska och moderna traditioner inom kursen
Utbildningssociologi A. Kursplanen gäller från och med höstterminen 2010.
Mål
Kursen ger en grundläggande orientering om de samhällsvetenskapliga och
humanistiska forskningstraditioner som ligger till grund för dagens
utbildningssociologi.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- redogöra för grundläggande drag i de samhällsvetenskapliga och humanistiska
forskningstraditioner som ligger till grund för dagens utbildningssociologi
- redogöra för de större utbildningssociologiska strömningarna och skillnader
dem emellan
- diskutera hur dagens utbildningssociologi förhåller sig till de
samhällsvetenskapliga och humanistiska forskningstraditioner som utgör dess
grund
Innehåll
- De samhällsvetenskapliga och humanistiska forskningstraditioner som
ligger till grund för dagens utbildningssociologi
- Moderna utbildningssociologiska traditioner
- Förhållandet mellan dagens utbildningssociologi och de traditioner som den
vilar på
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier.
Examination
Kursen examineras genom en skriftlig tentamen.
Övriga föreskrifter
Kursen kan inte medtas i examen tillsammans med Utbildningssociologi A,
30 hp.
[Korrigerad nedladdning från http://www.uu.se/node701?kpid=19840&lasar=&typ=1]
Becker, Gary
"The Economic Way of Looking on Behavior: The Nobel Lecture".
Journal of Political Economy, Vol. 101, No. 3 (Jun., 1993) s. 385-409.
Bourdieu, Pierre
Raisons pratiques : sur la théorie de l'action
Paris : Seuil, 1994
ISBN: 2-02-023105-0
LIBRIS-ID: 4638190
Urval: ”L’illusion biographique”, p. 81-89.
[
Sv övers: ”Den
biografiska illusionen”, i Bourdieu, Pierre, Praktiskt förnuft: bidrag till
en handlingsteori, Stockholm: Daidalos, s. 68-75]
Coleman, James
"Social Capital in the Creation of Human Capital"
American Journal of Sociology, Vol 94, 1988 s. 95-120
Conell, R.W
"Cool Guys, Swots and Wimps: The Interplay of Masculinity and Education"
Oxford Review of Education, Vol 15, No 3, 1989. s. 291-303
Davies, Bronwyn
"The discursive Production of the Male/Female Dualism in School Settings"
Oxford Review of Education. Vol 15, No 3, 1989, s. 229-241
Durkheim, Émile
Education and Sociology
2. pr : New York, [1956] 1968
ISBN: 0-02-907920-9
LIBRIS-ID: 88187
Urval: "Education: Its Nature and Role", s.61-90.
Foucault, Michel
Surveiller et punir : naissance de la prison
Paris : Gallimard, 1975.
LIBRIS-ID: 8082208
Urval: Del III: Discipline, s. 137-229.
[
Sv. Övers.: Övervakning och straff.
Fängelsets födelse. Lund: Arkiv, 1987, del III, ”Disciplinen”, s. 157-269
(112 s)]
Goffman, Erving
Asylums : Essays on the Social situation of mental patients and other
inmates
Harmondsworth : Penguin, 1991
ISBN: 0-14-013739-4
LIBRIS-ID: 8403653
Urval: Kapitlen "Introduction", p. 11-13, "On the Characteristics of Total
Institutions", p. 13-115, "The Underlife of a Public Institution", p. 157-280.
[Sv övers: Totala institutioner. Fyra essäer om anstaltslivet sociala villkor. Stockholm: Norstedts, 2004]
Andersen, Heine; Kaspersen, Lars Bo; Andersson, Sten
Klassisk och modern samhällsteori
Lund : Studentlitteratur, 1999
ISBN: 91-44-00286-6
LIBRIS-ID: 7274516
(633 s.),
Lyotard, Jean-François
La condition postmoderne : rapport sur le savoir
Paris : Éd. de minuit, 1979
ISBN: 2-7073-0276-7
LIBRIS-ID: 5856912
(109 s.)
[Eng övers: The Postmodern Condition, Manchester: Manchester University
Press, 1984)]
Morgan, Mary
"Economic Man as Model Man. Ideal Types, Idealizations and Caricatures"
Journal of the History of Economic Thought, Vol 28, No 1, March 2006, s. 1-28
Rosen, Sherwin; Winship, Christopher
Organizations and Institutions : Sociological and Economic Approaches to the
Analysis of Social Structure
Chicago : University of Chicago Press, 1988 - 268 s.
LIBRIS-ID: 755956
Urval: Coleman, James, "Social Capital in the Creation of Human Capital", s 95-120.
Parsons, Talcott
"The School Class as a Social System: Some of its Functions in American Society"
1959
Harvard Ed. Rev., Vol. XXIX, No. 4, 1959, s. 297-318
[Omtryck i bl.a. Parsons: Social Structure and Personality. London: The
Free Press/Macmillan, 1964]
Walkerdine, Valerie
"Femininity as Performance"
Oxford Review of Education; Vol 15, No 3, 1989, s. 267-279
Marx, Karl; Engels, Friedrich
Kommunistiska manifestet
1. uppl. : Linköping : Nixon, 2004
ISBN: 91-972019-7-9
LIBRIS-ID: 9726058
(107 s.)
Urval: Kap. 1 Borgare och proletärer (13 s.)
Karabel, Jerome; Halsey, Albert Henry
Power and Ideology in Education
New York : Oxford U.P., 1977 - 670 s.a (xi, 670 s.)
ISBN: 0-19-502139-8
LIBRIS-ID: 4608346
(670 s.)
Urval: Valda delar
Start tisd 9 nov, avslutning tisd 11 jan (tentamen).
URL of this page is http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/k-10-utbsoc-klassiska.htm
Created by Donald Broady. Last updated Nov 2010
Back to SEC home page