This document is an historical remnant. It belongs to the collection Skeptron Web Archive (included in Donald Broady's archive) that mirrors parts of the public Skeptron web site as it appeared on 31 December 2019, containing material from the research group Sociology of Education and Culture (SEC) and the research programme Digital Literature (DL). The contents and file names are unchanged while character and layout encoding of older pages has been updated for technical reasons. Most links are dead. A number of documents of negligible historical interest as well as the collaborators’ personal pages are omitted.
The site's internet address was since Summer 1993 www.nada.kth.se/~broady/ and since 2006 www.skeptron.uu.se/.



URL of this page is www.skeptron.uu.se/broady/iluforsk/fo980220.htm

FORSKNINGSORGANISATION OCH FORSKARUTBILDNING VID ILU

D. Broady, ver. 8, 1998-02-20

 

FORSKNINGSOMRÅDEN

Forskningen vid ILU är organiserad i forskningsområden. Inom varje forskningsområde finns ett antal forskare och doktorander. Våren 1998 finns vid ILU följande forskningsområden: Didaktik, Utbildnings- och kultursociologi, Barn- och ungdomsvetenskap, Lärares arbete och lärarutbildning, IT och utbildning.

Forskningsområdena kan vara indelade i delområden. Så omfattar exempelvis området Didaktik delområdena Allmändidaktik, Na-didaktik, Språkdidaktik etc, och området IT och utbildning är indelat i två delområden Digital litteratur och IT i samhällsperspektiv .

Till hösten 1998 planeras ett nytt forskningsområde, Multietnicitet och utbildning.

 

FORSKNINGSLEDARE

För varje forskningsområde finns en ansvarig forskningsledare. Arbetsfördelningen våren 1998 är följande.

Forskningsledaren ansvarar för utvecklingen av forskningen på området, vilket bl.a. innebär ansvar för utarbetande av ansökningar om finansiering av forskning och doktorand- och forskartjänster; genomförande och administration av forskningsprojekt; utgivning av och vetenskapligt ansvar för rapportserier och andra publikationer på papper eller Internet; föreläsnings- och seminarieserier; gästforskarutbyten och samarbetsavtal; kurser på C-, D- och forskarutbildningsnivå som anknyter till forskningsområdet; handledning. Dock har självfallet berörda ämnesföreträdare vid Uppsala universitet det övergripande ansvaret för sina ämnen, vilket innebär att kurser för att vara poänggivande i ett ämne måste utformas i samverkan med berörda ämnesföreträdare.

 

FORSKNINGSGRUPPER, NÄTVERK, ARBETSGRUPPER

Arbetet inom forskningsområdena organiseras på varierande sätt beroende på inriktning och omfattning. En mer omfattande och sammanhällen verksamhet organiseras som en forskningsgrupp. En verksamhet som är lösligare eller som i hög grad bygger på samverkan med andra institutioner organiseras i form av ett nätverk (alternativt i form av ett forskningsprogram). En verksamhet av mindre omfattning organiseras i form av en arbetsgrupp som ev. kan ingå i en forskningsgrupp eller ett nätverk.

Arbetsgrupperna kan vara hur många som helst, men forskningsgrupper bör etableras först när förutsättningar föreligger i form av ett tillräckligt antal forskare och doktorander och en tillräckligt omfattande och målinriktad forskningsverksamhet. De organisatoriska lösningarna skall vara flexibla och inget hindrar att medarbetare är dubbelanslutna.

För närvarande finns vid ILU två forskningsgrupper: Forskningsgruppen för didaktik, som leds av Carl-Anders Säfström och Leif Östman, samt Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi, som leds av Donald Broady (URL http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/).

Ett forskningsprogram är Digital litteratur, som drivs i samverkan med Institutionen för numerisk analys och datalogi och CID vid KTH (URL http://www.nada.kth.se/~broady/diglit/).

I anslutning till forskningsverksamheten vid ILU publiceras följande fem serier: Rapporter från Institutionen för lärarutbildning, Utbildning och demokrati, Didaktisk forskning i Uppsala, Rapporter från Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi, Skeptronhäften.

 

FORSKARUTBILDNING VID ILU

F.n. har ILU inte examinationsrätt för doktorsexamen, men vid ILU finns doktorander som är inskrivna i forskarutbildningen i skilda ämnen. De doktorander som har tjänst vid ILU bör ha en handledare eller biträdande handledare vid ILU.

ILU anordnar följande fyra inriktningar inom forskarubildningen i ämnet pedagogik:

1. Pedagogik med inriktning mot didaktik

2. Pedagogik med inriktning mot utbildnings- och kultursociologi

3. Pedagogik med inriktning mot informationsteknologi

4. Pedagogik med inriktning mot lärares arbete och lärarutbildning

Att ILU anordnar dessa inriktningar inom forskarubildningen i ämnet pedagogik innebär att det vid ILU arrangeras vissa forskarubildningskurser och seminarieverksamhet, att handledare eller biträdande handledare finns vid ILU, etc. Genomförandet av forskarutbildningen måste ske i samverkan med den institution vid vilken doktoranden är antagen, i de flesta fall Pedagogiska institutionen vid Uppsala universitet. Detta skall ske genom att en individuell studieplan upprättas för varje doktorand. Denna studieplan utarbetas i samverkan mellan den institution där doktoranden är antagen och ILU.


URL of this page is http://www.skeptron.uu.se/broady/iluforsk/fo980220.htm
Created by Donald Broady. Last updated 20 Feb 1998
Back to SEC home page



This page is an historical remnant, part of  Skeptron Web Archive