This document is an historical remnant. It belongs to the collection Skeptron Web Archive (included in Donald Broady's archive) that mirrors parts of the public Skeptron web site as it appeared on 31 December 2019, containing material from the research group Sociology of Education and Culture (SEC) and the research programme Digital Literature (DL). The contents and file names are unchanged while character and layout encoding of older pages has been updated for technical reasons. Most links are dead. A number of documents of negligible historical interest as well as the collaborators’ personal pages are omitted.
The site's internet address was since Summer 1993 www.nada.kth.se/~broady/ and since 2006 www.skeptron.uu.se/.
Start | About | Research | Courses | Events | Archives | Tools | Search all SEC
Utbildnings- och kultursociologi
Sociology of Education and Culture at Uppsala University
URL of this page is www.skeptron.uu.se/broady/sec/fameducstrateg.htm
Projektet Familjerna i det nya utbildningslandskapet
Projektets bakgrund är de reformer på 1990-talet som ledde till etableringen av den s.k. skolpengen, familjers möjlighet att själv välja den skola barnen ska gå i och framväxten av ett utbud av både fristående och kommunala skolor. I projektet undersöks hur föräldrar med barn i grundskolan i tre olika regioner – Bergslagen, Uppsala och Stockholm – ser på det fria skolvalet. Vad betyder det lokala utbud av skolor som finns att välja mellan? Hur informerar man sig om olika alternativ? Vad är en bra skola och hur hittar man fram till den? Finns det ett samband mellan familjefostran och skolval? Påverkas synen på skolvalet av föräldrarnas yrken, inkomster och deras egna utbildningserfarenheter?
Inom projektet genomförs cirka 200 intervjuer med vårdnadshavare i de tre regionerna. Avsikten är att intervjuerna ska ge en bild av skilda dimensioner av skolvalet. Informationen behandlas så att enskilda individer och familjer förblir helt anonyma. Ambitionen är att avtäcka mer generella mönster, inte lyfta fram enskilda fall.
Parallellt med intervjuerna görs analyser av statistiska data om hur utbudet av skolor förändrats och hur familjer som representerar olika yrken, utbildning och inkomstnivåer valt skola i de tre regionerna.
Projektet, som finansieras av Vetenskapsrådet, pågår fram till och med år 2018. Projektledare är docent Mikael Palme <mikael.palme@edu.uu.se>. I den kvalitativa del av projektet som intervjuerna utgör ansvarar docent Ylva Bergström <ylva.bergstrom@edu.uu.se> för Bergslagen, Ida Lidegran <ida.lidegran@edu.uu.se> för Uppsala och Mikael Palme för Stockholm. I de kvantitativa analyserna medverkar även Emil Bertilsson <emil.bertilsson@edu.uu.se>, samt Håkan Forsberg <hakan.forsberg@edu.uu.se>. En delstudie om utbildningsstrategier hos familjer med barn med neuropsykiatriska diagnoser genomförs som avhandlingsprojekt av doktoranden Emma Laurin <emma.laurin@edu.uu.se>. Forskningsassistenter inom projektet är Astrid Collsiöö <astrid.collsioo@edu.uu.se> och Marcus Lindqvist <marcus.lindqvist@edu.uu.se>.
URL of this page is http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/fameducstrateg.htm
Created by Donald Broady. Last updated 2017
Back to SEC home page