This document is an historical remnant. It belongs to the collection Skeptron Web Archive (included in Donald Broady's archive) that mirrors parts of the public Skeptron web site as it appeared on 31 December 2019, containing material from the research group Sociology of Education and Culture (SEC) and the research programme Digital Literature (DL). The contents and file names are unchanged while character and layout encoding of older pages has been updated for technical reasons. Most links are dead. A number of documents of negligible historical interest as well as the collaborators’ personal pages are omitted.
The site's internet address was since Summer 1993 www.nada.kth.se/~broady/ and since 2006 www.skeptron.uu.se/.
Start | About | Research | Courses | Events | Archives | Tools | Search all SEC
Utbildnings- och kultursociologi
Sociology of Education and Culture at Uppsala University
URL of this page is www.skeptron.uu.se/
Språken, skolan, samhället
Finansierat av Vetenskapsrådet
Period Jan 2009-Dec 2011.
Projektledare: Bo G Ekelund, FD i engelska, lektor vid Engelska institutionen, Stockholms universitet; knuten till SEC, Uppsala universitet, som forskare.
Peter Bernhardsson, FK i historia; doktorand, EDU, Uppsala universitet
Emil Bertilsson, FK i historia; doktorand, EDU, Uppsala universitet
Donald Broady, FD i pedagogik; professor, EDU, Uppsala universitet
Mikael Börjesson, FD i pedagogik; lektor/forskarassistent, EDU, Uppsala universitet
Bo G. Ekelund, FD i engelska; lektor, Engelska institutionen, Stockholms universitet
Eva Hemmungs-Wirtén, FD i litteraturvetenskap; professor, Biblioteks och informationsvetenskap, Institutionen för ABM, Uppsala universitet
Monica Langerth-Zetterman, FD i pedagogik; lektor, EDU, Uppsala universitet
Ida Lidegran, FD i utbildningssociologi; Studierektor, lektor, EDU, Uppsala universitet
Ola Winberg, FM i historia; forskningsassistent, EDU, Uppsala universitet
Situationen för språken i skola och högskola verkar paradoxal. Under de senaste 50 åren har behovet av språkkunskaper ständigt ökat. Ändå står språken som förlorare. Antalet studerande på avancerade språkkurser minskar. Förkunskaperna försämras. Framtiden är fortsatt dyster, bara några få vill bli språklärare. Så, vad beror språkens kräftgång på? Det vill projektet Språken, skolan, samhället 1960-2010 svara på genom att placera språkstudier i ett socialt och samhälleligt sammanhang.
I en första delstudie ska relationerna mellan social bakgrund, språkval, betyg i språk och benägenhet att välja utbildningar i språk studeras. En andra delstudie ägnas åt de utländska språkresorna. Området är outforskat trots att resorna utan tvekan utgör ett betydelsefullt komplement till språkstudier i hemlandet. Den tredje delstudien väger samman resultaten från de förra och utvecklar dem. De moderna språkens relation till andra ämnen studeras. Frågor om elevers, studenters och lärares värdering av språk undersöks. En specialstudie av översättare ger kunskap om utbildningsvägar för ett yrke med språkfärdighet som främsta redskap.
Projektet samlar utbildningssociologer, litteratursociologer och historiker. Det empiriska underlaget utgörs av offentlig statistik, enkäter och intervjuer. Övergripande statistiska analyser kombineras med fallstudier.
©-2010. SEC/UPPSALA UNIVERSITET, Box 2136, 750 02 Uppsala
Uppdaterad | Updated: 2010-03-16
Informationsansvarig | Responsible for content: bo.ekelund@edu.uu.se
URL: <http://www.skeptron.uu.se/boge/>
URL of this page is http://www.skeptron.uu.se/proj/3s-svenska.htm
Last updated 16 March 2010
Back to SEC home page