This document is an historical remnant. It belongs to the collection Skeptron Web Archive (included in Donald Broady's archive) that mirrors parts of the public Skeptron web site as it appeared on 31 December 2019, containing material from the research group Sociology of Education and Culture (SEC) and the research programme Digital Literature (DL). The contents and file names are unchanged while character and layout encoding of older pages has been updated for technical reasons. Most links are dead. A number of documents of negligible historical interest as well as the collaborators’ personal pages are omitted.
The site's internet address was since Summer 1993 www.nada.kth.se/~broady/ and since 2006 www.skeptron.uu.se/.
Start | About | Research | Courses | Events | Archives | Tools | Search all SEC
Utbildnings- och kultursociologi
Sociology of Education and Culture at Uppsala University
URL of this page is www.skeptron.uu.se/broady/uv/trad-06-vt.htm
Vetenskapliga traditioner
Föreläsningsserie våren 2006
i anslutning till kursen Lärares Arbete B
Föreläsningarna "Vetenskapliga traditioner" ingår i delkursen "Vetenskaplig verksamhet" inom Lärares arbete B. Även alla andra intresserade är välkomna.
Ansvariga för föreläsningsserien är professor Donald Broady och doktorand Ida Lidegran <ida.lidegran@ilu.uu.se>, båda verksamma vid ILU. Kontakta någon av dem om du undrar över något.
Föreläsningarna inträffar vissa torsdagar kl 16.15-17.30 i Aulan, Institutionen för lärarutbildning (ILU), Seminariegatan 1, Uppsala. Det är lämpligt att vara i god tid om du vill vara säker på att få plats. Om det kommer fler än aulan rymmer, gäller principen först till kvarn, dvs. de sist anlända får inte plats.
Fyra föreläsningar ordnas under höstterminen, se schema nedan. Välj de två som intresserar dig mest (du är förstås välkommen till fler om du vill). Om var och en av dessa två föreläsningar ska du skriva en mycket kort redogörelse, bara en A4-sida, där du försöker karaktärisera det slags forskning som föreläsningen handlat om.
Ett antal föreläsningar ordnas under vårterminen, se schema nedan. Välj de två som intresserar dig mest (du är förstås välkommen till fler om du vill).
Se äv.
Tidigare föreläsningar i samma serie hösten 2005
<http://www.skeptron.uu.se/broady/uv/trad-05-ht.htm>
Tidigare föreläsningar i samma serie våren 2005
<http://www.skeptron.uu.se/broady/uv/trad-05-vt.htm>
Tidigare föreläsningar i samma serie hösten 2004
<http://www.skeptron.uu.se/broady/uv/trad-04.htm>
Lokalen är Aulan, ILU, Seminarieg. 1, Uppsala
Torsdag 16 mars kl 16.15-17.30
Johannes Fredriksson, doktorand i historia:
"Den moderna förskolepedagogikens födelse: vård och fostran i sekelskiftets sociala institutioner"
***
Torsdag 4 maj kl 16.15-17.30
Leif Östman, professor i didaktik:
"Didaktik: Lärandeforskning och undervisningspraktik"
***
Måndag 8 maj kl 15.15-16.30 (obs klockslaget)
Ann-Margret Rydell, univ.lektor, Institutionen för psykologi:
"Barns relationer med lärare och kamrater".
***
Torsdag 1 juni kl 16.15-17.30
Anne-Sofie Kalat, doktorand i sociologi:
"Killskapanden som sociologisk studie"
Lästips:
Anne-Sofie Kalat: "Vi måste våga ställa oss frågan om pojkarna håller på att bli skolsystemets förlorare?". En socialpsykologisk studie av olika teoretiska positioner i det mediala samtalet om betygsskillnader mellan könen i skolan, D-uppsats, sociologi, UU, nov. 2003.
Anne-Sofie Kalat:Killskapanden som sociologisk studie, paper presenterat vid Utbildningsvetenskapliga doktorandrådets forskningsdag, Uppsala 17 maj 2006.
Syftet med föreläsningsserien är att lärarstudenter ska få inblickar i den livaktiga forskningen i Uppsala om utbildningsvetenskapliga frågor, dvs. frågor som berör bildning, utbildning, undervisning, fostran och lärande. Sådan forskning pågår inom många olika ämnen och vid många av universitets institutioner, alltifrån studier av fysikdidaktik vid Fysiska institutionen till livsåskådningsstudier vid Teologiska institutionen. Vid Institutionen för psykologi intresserar man sig för ADHD-barn och andra s.k. bokstavsbarn. Vid Historiska institutionen pågår en rad avhandlingsarbeten om utbildningens historia. Lingvisterna undersöker klassrumsspråket. Pedagogerna vid Pedagogiska institutionen och vid ILU undersöker klassrumsinteraktionen, skolreformerna, skolans och högskolans sociologi och IT i utbildningen. En hel del didaktisk forskning förekommer både vid ILU och andra institutioner, och didaktik har nyss blivit ett eget examensämne vid universitet. Det finns mycket mer.
Föreläsningsserien om forskningstraditioner ger dej tillfälle att möta några få bland alla dessa forskare och du får förstås bara glimtar av allt som pågår. Men under den övriga lärarutbildningen kommer du att erbjudas möjligheter till fördjupningar i någon eller några forskningstraditioner som du blir nyfiken på. Försök gärna själv ta reda på mer, till exempel genom att ta del av artiklar och rapporter från någon forskargrupp, eller genom att besöka öppna föreläsningar vid någon institution eller någon doktorsdisputation (alla disputationer är öppna för alla intresserade). Försök gärna hitta ett område inom vilket du så småningom kan tänka dig att skriva ditt examensarbete, kanske med handledare från någon forskningsmiljö som du tycker verkar spännande. Under vissa betingelser kan examensarbetet genomföras som en C-uppsats i något ämne. Du kanske till och med har lust att förbereda dig för att i framtiden eventuellt söka till någon forskarutbildning.
I den obligatoriska utbildningen ingår att du ska besöka två av föreläsningar som du själv väljer. Du bestämmer själv vilka.
URL of this page is http://www.skeptron.uu.se/broady/uv/trad-06-vt.htm
Created by Donald Broady. Last updated June 2006
Back to Kollegiet för utbildningsvetenskap vid
Uppsala universitet
Back to SEC home page