This document is an historical remnant. It belongs to the collection Skeptron Web Archive (included in Donald Broady's archive) that mirrors parts of the public Skeptron web site as it appeared on 31 December 2019, containing material from the research group Sociology of Education and Culture (SEC) and the research programme Digital Literature (DL). The contents and file names are unchanged while character and layout encoding of older pages has been updated for technical reasons. Most links are dead. A number of documents of negligible historical interest as well as the collaborators’ personal pages are omitted.
The site's internet address was since Summer 1993 www.nada.kth.se/~broady/ and since 2006 www.skeptron.uu.se/.



URL of this page is www.skeptron.uu.se/broady/sec/eve-19.htm

Vetenskapliga traditioner
Föreläsningsserie våren 2005
i anslutning till kursen Lärares Arbete A

 

TOC

» Föreläsning 1. 2005-02-24 kl 16.15-17.30
» Föreläsning 2. 2005-03-17 kl 16.15-17.30
» Föreläsning 3. 2005-04-28 kl 16.15-17.30
» Föreläsning 4. 2005-05-12 kl 16.15-17.30
» Instruktioner till deltagarna
» Kommentar till deltagarnas skriftliga redogörelser

 

Föreläsningarna "Vetenskapliga traditioner" ingår i delkursen "Undervisning i ett samhällsperspektiv".

Ansvariga för föreläsningsserien är professor Donald Broady och doktorand Ida Lidegran <ida.lidegran@ilu.uu.se>, båda verksamma vid ILU. Kontakta någon av dem om du undrar över något.
 
Föreläsningarna inträffar vissa torsdagar kl 16.15-17.30 i Aulan, Institutionen för lärarutbildning (ILU), Seminariegatan 1, Uppsala. Det är lämpligt att vara i god tid om du vill vara säker på att få plats. Om det kommer fler än aulan rymmer, gäller principen först till kvarn, dvs. de sist anlända får inte plats.
 
Fyra föreläsningar ordnas under våren, se schema nedan. Välj de två som intresserar dig mest (du är förstås välkommen till fler om du vill). Om var och en av dessa två föreläsningar ska du skriva en mycket kort redogörelse, bara en A4-sida, där du försöker karaktärisera det slags forskning som föreläsningen handlat om. Gör pappersutskrifter som lämnas i Ida Lidegrans fack i kanslikorridoren.  Ida Lidegran kan ockå nås per mejl på adressen ida.lidegran@ilu.uu.se.

OBS: Redogörelserna skall vara inlämnade senast fredagen den 10 juni 2005.

Se Äv. tidigare föreläsningar i samma serie hösten 2004
<http://www.skeptron.uu.se/broady/uv/trad-04.htm>


Schema vt 2005

Följande torsdagar:

2005-02-24 kl 16.15-17.30
2005-03-17 kl 16.15-17.30
2005-04-28 kl 16.15-17.30
2005-05-12 kl 16.15-17.30

***

Torsd 24 febr 2005 kl 16.15-17.30: Utbildningshistorisk forskning
Esbjörn Larsson: "Det svenska utbildningssystemets födelse"

Esbjörn Larsson är doktorand i historia vid Uppsala universitet.

Lästips:

Esbjörn Larsson: "Det svenska utbildningssystemets födelse - olika perspektiv på den svenska läroverksutbildningens utveckling under 1800-talet", i Forskningsfronten flyttas fram, red. Hans Albin Larsson, Bromma, 2003.
PDF-version (183 KB)
<http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/p-larsson-esbjorn-03-sv-utbsystemets-fodelse.pdf>

Esbjörn Larsson: Manligt och omanligt på Karlberg. En studie av pennalistiskt våld inom Kungl. Krigsakademiens kadettkår. Utbildningsvetenskapliga doktorandrådets forskningsdag den 10 maj 2004, ILU, Uppsala universitet.
PDF-version (314 KB)
<http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/p-larsson-esbjorn-040510-manligt-karlberg.pdf>

***

Torsd 17 mars 2005 kl 16.15-17.30: Forskning om språket i skolan
Birgitta Garme: "Vad är det för intressant med språket i skolan?"

Birgitta Garme är lektor vid Institutionen för nordiska språk, Uppsala universitet, med stor erfarenhet av bl.a. arbete med de nationella proven. Se vidare http://www.nordiska.uu.se/natprov

***

Torsd 28 april 2005 kl 16.15-17.30: Forskning om utbildningspolitik
Ulf P. Lundgren: "Utbildningspolitikens förändringar under 1990-talet och 2000-talet"

Ulf P. Lundgren är professor i pedagogik vid Uppsala universitet och sedan juli 2004 huvudsekreterare för Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté. Har tidigare bl.a. varit rektor för Lärarhögskolan i Stockholm och generaldirektör för Skolverket.

Ulf P. Lundgren leder forskningsgruppen Studies in Educational Policy and Educational Philosophy (STEP) <http://130.238.25.247/ILU_portal/externt/forskning/STEP/index.htm>
Se även Utbildningspolitiska Institutet <http://www.upi.artisan.se/>

***

Torsd 12 maj 2005 kl 16.15-17.30: Forskning om läs- och lärprocesser

Caroline Liberg: "Barn och ungdomar som textresurser - ett språkligt perspektiv på läroprocesser"

Caroline Liberg är professor i utbildningsvetenskap med inriktning mot läs- och lärprocesser. Verksam vid ILU, Uppsala universitet.

Lästips:

Liberg, Caroline (2001). Den livsvida och livslånga läs- och skrivutvecklingen och svensklärarens uppdrag. I: Att växa med språk och litteratur. Svensklärarföreningens Årsskrift 2000, s. 109-124.
pdf-version (157 KB)
<http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/p-liberg-01-denlivsvida.pdf>

Liberg, Caroline, Edling, Agnes, Folkeryd, Jenny W. & af Geijerstam, Åsa (2002). Analys- och tolkningsramar för elevers möte med skolans textvärldar. I: Lise Iversen Kulbrandstad og Gunvor Sjølie (red.). På Hamar med norsk. Rapport fra konferansen "Norsk på ungdomstrinnet", 18.-19. januar 2001. Del I: Skriving og lesing. Elverum: Högskolen i Hedmark: Rapport nr. 11. 2001, s. 21-32.
pdf-version (233 KB)
<http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/p-liberg-02-analys-o-tolkn.pdf>

Liberg, Caroline (2003) Flerstämmighet, skolan och samhällsuppdraget. I: Utbildning och demokrati. Tidskrift för didaktik och utbildningspolitik. Vol. 12, nr 2 2003, s. 13-29.
pdf-version (182 KB)
<http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/p-liberg-03-flerstammighet.pdf>

Liberg, Caroline (2003) Att lära i en vidgad språklig rymd - ett språkdidaktiskt perspektiv. I: Språk och lärande. Rapport från ASLA:s höstsymposium, Karlstad, 7-8 november 2002. ASLA:s skriftserie nr 16, s. 22-36
pdf-version (175 KB)
<http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/p-liberg-03-attlara.pdf>

Liberg, Caroline, OH-bild "Läranderymd. Med några tänkbara vägar för lärande om ..."
pdf-version (104 KB)
<http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/p-liberg-03-laranderymd-oh.pdf>


Instruktioner till deltagarna

Vetenskapliga traditioner är en föreläsningsserie som ges våren 2005 i anslutning till kursen Lärares Arbete A vissa torsdagar kl 16.15-17.30 i Aulan, ILU, Seminariegatan 1, Uppsala.

Det är lämpligt att vara i god tid om du vill vara säker på att få plats. Om det kommer fler än aulan rymmer, gäller principen först till kvarn, dvs. de sist anlända får inte plats.

Föreläsningsseriens webbsida hittar du via en länk på sidan http://www.skeptron.uu.se/broady/uv/. Där finns schema, eventuella ändringar, upplysningar om föreläsarna och om de forskningstraditioner som presenteras, nedladdningsbara texter, förslag till annan läsning och nyttiga länkar.

Syftet med föreläsningsserien är att lärarstudenter ska få inblickar i den livaktiga forskningen i Uppsala om utbildningsvetenskapliga frågor, dvs. frågor som berör bildning, utbildning, undervisning, fostran och lärande. Sådan forskning pågår inom många olika ämnen och vid många av universitets institutioner, alltifrån studier av fysikdidaktik vid Fysiska institutionen till livsåskådningsstudier vid Teologiska institutionen. Vid Institutionen för psykologi intresserar man sig för ADHD-barn och andra s.k. bokstavsbarn. Vid Historiska institutionen pågår en rad avhandlingsarbeten om utbildningens historia. Lingvisterna undersöker klassrumsspråket. Pedagogerna vid Pedagogiska institutionen och vid ILU undersöker klassrumsinteraktionen, skolreformerna, skolans och högskolans sociologi och IT i utbildningen. En hel del didaktisk forskning förekommer både vid ILU och andra institutioner, och didaktik har nyss blivit ett eget examensämne vid universitet. Det finns mycket mer.

Föreläsningsserien om forskningstraditioner ger dej tillfälle att möta några få bland alla dessa forskare och du får förstås bara glimtar av allt som pågår. Men under den övriga lärarutbildningen kommer du att erbjudas möjligheter till fördjupningar i någon eller några forskningstraditioner som du blir nyfiken på. Försök gärna själv ta reda på mer, till exempel genom att ta del av artiklar och rapporter från någon forskargrupp, eller genom att besöka öppna föreläsningar vid någon institution eller någon doktorsdisputation (alla disputationer är öppna för alla intresserade). Försök gärna hitta ett område inom vilket du så småningom kan tänka dig att skriva ditt examensarbete, kanske med handledare från någon forskningsmiljö som du tycker verkar spännande. Under vissa betingelser kan examensarbetet genomföras som en C-uppsats i något ämne. Du kanske till och med har lust att förbereda dig för att i framtiden eventuellt söka till någon forskarutbildning.

I den obligatoriska utbildningen ingår att du ska besöka två föreläsningar som du själv väljer. Om var och en av dessa två föreläsningar ska du skriva en mycket kort redogörelse, bara en A4-sida, där du försöker karaktärisera det slags forskning som föreläsningen handlat om. Gör pappersutskrifter som lämnas till Ida Lidegran, som har ett fack i kanslikorridoren. Men om du vill är du förstås välkommen till fler av föreläsningarna.

Redogörelserna skall vara inlämnade senast fredagen den 10 juni 2005.

Den skriftliga redogörelserna bedöms som godkända eller som inte godkända. Författarna som lämnar in redogörelser som inte godkänns kommer senast tre veckor efter inlämnandet att få ett meddelande där de uppmanas att snarast lämna in en ny eller kompletterad redogörelse. De som lämnar in godkända redogörelser får inga individuella besked. I stället ges feedback på webben, där intressanta synpunkter från redogörelserna återges och där också fler länkar, lästips och så vidare läggs till efter hand.

Hör av dig om du undrar över något.

Donald Broady och Ida Lidegran <ida.lidegran@ilu.uu.se>.


Kommentar till deltagarnas skriftliga redogörelser

Det har varit intressant att läsa er inlämningar från föreläsningarna under momentet "Vetenskapliga traditioner" inom Lärares arbete A. Tanken har varit att ge ett smakprov på den forskning som bedrivs inom universitetet med utbildningsvetenskaplig relevans och att  i någon mån avmystifiera hur forskning går till. Era inlämningar visar att vi lyckats ganska bra men att det kan bli ännu bättre. Ibland har föreläsningarna blivit lite för generella och inte fullt ut visat på särdragen i den typ av utbildningsforskning som presenteras, ibland har presentationerna blivit för resultatorienterade och inte visat på "hantverket" i forskningsprocessen. Det svåra tycks vara att hitta balansen mellan att presentera å ena sidan forskningsresultat, å andra sidan hur man bedriver vetenskapligt arbete.

Många av er har utformat inlämningen som ett referat och det är helt i sin ordning. Roligt är när ni även har försökt karaktärisera forskningen på ett mer självständigt vis och relaterat presentationerna till annan typ av litteratur som ni stött på under utbildningen eller erfarenheter från skolans värld.

En sak som jag tänkt på när jag läst era inlämningar är att det är svårt att uppfatta namn rätt vid muntliga presentationer. Många av er har inte uppfattat föreläsarnas namn korrekt och ni har även haft svårigheter med andra referenser som givits under föreläsningarna. Det har slagit mig att när det gäller vetenskap är just namn viktigt att få ner korrekt. För att man ska kunna kolla upp och använda referenser till forskare eller verk är det viktigt att det är rätt stavat, annars faller poängen med refererandet. I detta fall har jag dock full förståelse för era svårigheter då det har varit lite ljudsvårigheter i aulan. Vi skall också tänka på att ni på lämpligt sätt får se namn och referenser i skrift.

Det har som sagt varit roligt att läsa era reflektioner och många av er har skrivit fram mycket innehållsfokuserade inlämningar som tyder på att ni fått ut åtskilligt av föreläsningarna, vilket gläder mig.

Uppsala den 8 juni 2005

Med vänlig hälsning
Ida Lidegran


URL of this page is http://www.skeptron.uu.se/broady/uv/trad-05-vt.htm
Created by Donald Broady. Last updated 2004-06-08
Back to Forskning och forskarutbildning med utbildningsvetenskaplig inriktning vid Uppsala universitet
Back to SEC home page



This page is an historical remnant, part of  Skeptron Web Archive