This document is an historical remnant. It belongs to the collection Skeptron Web Archive (included in Donald Broady's archive) that mirrors parts of the public Skeptron web site as it appeared on 31 December 2019, containing material from the research group Sociology of Education and Culture (SEC) and the research programme Digital Literature (DL). The contents and file names are unchanged while character and layout encoding of older pages has been updated for technical reasons. Most links are dead. A number of documents of negligible historical interest as well as the collaborators’ personal pages are omitted.
The site's internet address was since Summer 1993 www.nada.kth.se/~broady/ and since 2006 www.skeptron.uu.se/.



URL of this page is www.skeptron.uu.se/broady/sec/k-vov-05.htm

Seminarieserien
Vetenskap om vetenskap
febr–juni 2005

Seminarieserien ”Vetenskap om vetenskap”, som ges vid Uppsala universitet februari–-juni 2005, arrangeras av arbetsgruppen Normalitet och Patologi (NP)
<http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/r-np.htm>

Diskussionsledare är Staf Callewaert <callew@swipnet.se>
och Karin-Anna Petersen <karin.anna.petersen@ped.uu.se

Dessa fungerar tills. m. Donald Broady <broady@nada.kth.se> även som kursledning för den doktorandkurs "Vetenskap om vetenskap" i vilken seminarierna ingår. Kursplan och litteraturlista, se nedan.

Schemat framgår av SECs kalendarium
<http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/eve-05.htm>
Sök efter "Litteraturseminarium" för att hitta de seminarier som leds av Staf Callewaert och efter "Diskussionsseminarium" för att hitta de seminarier som leds av Karin-Anna Petersen.
Schemat finns även under fliken "Seminarier" på Pedagogiska institutionens sida
<http://www.ped.uu.se/>

Seminariernas teman behandlas även i forskarutbildningskursen "Vetenskapssociologi. Bourdieu och hans meningsmotståndare" (5 p)
<http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/k-vts05.htm>
som ges i april-juni 2005, med start onsd 6 april 2005 kl 13.15-16.00 och fortsättning samma klockslag onsdagarna 13 april, 27 april, 11 maj, 18 maj, 25 maj och 1 juni 2005.

Kursplan, fastställd av institutionsstyrelsen vid Pedagogiska institutionen, Uppsala universitet, 2005-03-14


KURSPLAN

Vetenskap om vetenskap, 5 poäng
Science of science, 7,5 ECTS

Kursen ges som valfri kurs inom forskarutbildningen i pedagogik i samverkan mellan Pedagogiska institutionen och Institutionen för lärarutbildning. Kursen är även öppen för studerande på D-nivå i pedagogik eller pedagogik med inriktning mot personalutveckling. Kursplanen är fastställd av institutionsstyrelsen vid Pedagogiska institutionen 2005-03-14.

 

Förkunskaper

Genomgången C-nivå i ett examensämne eller motsvarande.

Syfte

Deltagarna skall tillägna sig en översikt över professionstankars och -praktikers uppkomst och ruktur och över motsvarande begrepp, såsom vetenskap, social konstruktion, livsberättelser.

Innehåll

Inom kursen behandlas

Genomförande

Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier. Närläsningar och presentationer av texter ingår. Kortare skriftliga redovisningar inlämnas under kursens gång. En skriftlig examinationsuppgift lämnas i slutet av kursen.

Litteratur

Litteratur enligt särskild förteckning.

Examination

Examination sker muntligt vid seminarier samt skriftligt.
På kursen ges betygen Underkänd och Godkänd. För studerande på D-nivå ges betygen Underkänd, Godkänd och Väl godkänd.

Kurslitteratur

Fastställd av institutionsstyrelsen vid Pedagogiska institutionen 2005-03-14.

Pierre Bourdieu (2003): Science de la science et réflexivité. Cours du Collège de France 2000-2001, Éditions Raisons d’agir, Paris 2003 (238 s., ISBN 2-912107-14-8). Engelsk övers. Science of Science and Reflexivity, Chicago: The University of Chicago Press, 2004, ISBN 0-226-06738-6. En dansk översättning är på väg. Liksom en svensk.

Glasdam, Stinne (2002): Inklusion og eksklusion af kræftpatienters pårørende i en onkologisk klinik. Forlaget PUC, Viborg, 384 p. (eller disputationsutgåvan Inklusion og eksklusion af kræftpatienters pårørende i en onkologisk klinik. Ph.d.-afhandling, Det Humanistiske Fakultet, Københavns universitet, juli 2002)

Jacobsen, Hviid, Michael Søren Kristiansen, Annick Prieur (eds) (2002): Liv, fortælling, tekst. Strejftog i kvalitativ sociologi, Aalborg Universitetsforlag, Aalborg, 356 p.

Lorentzen, Vibeke (2004): Symboltanker og symbolhandlinger som fænomen i forbindelse med alvorlig sygdom, Forlaget PUC, Viborg, 272 p.

Muel-Dreyfus, Francine (1983): Le métier d'éducateur. Les instituteurs de 1900, les éducateurs spécialisés de 1968. Paris: Minuit, 1983. Utdrag i sv. övers. "Utbildning, yrkesförväntningar och grusade forhoppningar", pp. 121-209 i Donald Broady (ed.): Kultur och utbildning. Om Pierre Bourdieus sociologi. UHÄ, FoU-enheten, Stockholm, 1985. Och I dansk övers.: "Uddannelse, jobforventninger og knuste drømme", pp.43-120 i Karin Anna Petersen (ed.): Praktikker i erhverv og uddannelse, Frydenlund, København 2004. (77 s.)

Sammanlagt 1 327 p.


URL of this page is http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/k-vov-05.htm
This HTML version created by Donald Broady. Last updated April 2005
Back to SEC home page



This page is an historical remnant, part of  Skeptron Web Archive