This document is an historical remnant. It belongs to the collection Skeptron Web Archive (included in Donald Broady's archive) that mirrors parts of the public Skeptron web site as it appeared on 31 December 2019, containing material from the research group Sociology of Education and Culture (SEC) and the research programme Digital Literature (DL). The contents and file names are unchanged while character and layout encoding of older pages has been updated for technical reasons. Most links are dead. A number of documents of negligible historical interest as well as the collaborators’ personal pages are omitted.
The site's internet address was since Summer 1993 www.nada.kth.se/~broady/ and since 2006 www.skeptron.uu.se/.



URL of this page is www.skeptron.uu.se/broady/uv/trad-06-vt.htm

 

 

UPPSALA UNIVERSITET : Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden : Kollegiet för utbildningsvetenskap

Vetenskapliga traditioner
Föreläsningsserie våren 2007
i anslutning till kursen Lärares Arbete B

 

Föreläsningarna "Vetenskapliga traditioner" ingår i delkursen "Vetenskaplig verksamhet" inom Lärares arbete B. Även alla andra intresserade är välkomna.

Momentet genomförs i form av föreläsningar (obligatoriskt att gå på två föreläsningar). Föreläsningarna behandlar olika vetenskapliga traditioner.

Ansvariga för föreläsningsserien är professor Donald Broady och Henrik Edgren <henrik.edgren@edu.uu.se> (koordinator för Kollegiet för utbildningsvetenskap vid Uppsala universitet), båda verksamma vid Institutionen för utbildning kultur och medier (EDU). Kontakta någon av dem om du undrar över något.

Föreläsningarna ges i Aulan, Seminariet (det som tidigare hette Institutionen för lärarutbildning), Seminariegatan 1, Uppsala.

Sex föreläsningar kommer att ordnas under vårterminen, se schema nedan. Det är obligatoriskt att gå på två, förslagsvis de som ligger inom den period du läser Vetenskaplig verksamhet. Du är naturligtvis varmt välkommen att ta del av fler av vårens föreläsningar.

Se även föreläsningar tidigare terminer <http://www.skeptron.uu.se/broady/uv/tra.htm>

Schema vt 2007

Lokalen är Aulan, Seminariet (som tidigare hette ILU), Seminarieg. 1, Uppsala

Onsdag 14 februari kl. 15.15-16.30
Ola Winberg, doktorand vid Historiska institutionen, föreläser om resor i Europa på 1600-talet som exempel på utbildning.

Torsdag 22 februari kl. 15.15-16.30
Johan Wickström, doktorand i religionshistoria, föreläser om myter i folkskolans läroböcker.

Torsdag 8 mars kl. 15.15-16.30
Johan Wickström, doktorand i religionshistoria, föreläser om myter i folkskolans läroböcker.

Torsdag 22 mars kl. 15.15-16.30
Carina Fast, som disputerar den nionde mars 2007, föreläser om yngre barns läs- och skrivinlärning.

Torsdag 10 maj kl. 15.15-16.30
Fil dr Jenny Folkeryd, från Institutionen för lingvistik, föreläser om sin forskning utifrån titeln: "Elevers möte med skolans textvärldar - ett forskningsexempel."

Torsdag 31 maj kl. 15.15-16.30
Ola Winberg, doktorand vid Historiska institutionen, föreläser om resor i Europa på 1600-talet som exempel på utbildning.

Examination

Detta moment examineras genom din närvaro. Vid varje föreläsningstillfälle kommer närvaro att registreras. Kan du inte av någon anledning gå på en föreläsning går det att kompensera detta genom att gå på en föreläsning under en annan period. Observera att du inte kan få godkänt på kursmomentet förrän du har gått på två föreläsningar.

Tanken med föreläsningarna

Syftet med föreläsningsserien är att lärarstudenter ska få inblickar i den livaktiga forskningen i Uppsala om utbildningsvetenskapliga frågor, dvs. frågor som berör bildning, utbildning, undervisning, fostran och lärande. Sådan forskning pågår inom många olika ämnen och vid många av universitets institutioner, alltifrån studier av fysikdidaktik vid Fysiska institutionen till livsåskådningsstudier vid Teologiska institutionen. Vid Institutionen för psykologi intresserar man sig för ADHD-barn och andra s.k. bokstavsbarn. Vid Historiska institutionen pågår en rad avhandlingsarbeten om utbildningens historia. Lingvisterna undersöker klassrumsspråket. Pedagogerna vid Pedagogiska institutionen , Institutionen för didaktik och Institutionen för utbildning, kultur och medier undersöker klassrumsinteraktionen, skolreformerna, skolans och högskolans sociologi och IT i utbildningen. En hel del didaktisk forskning förekommer både vid Institutionen för didaktik och andra institutioner, och didaktik har nyligen blivit ett eget examensämne vid universitet. Det finns mycket mer.

Föreläsningsserien om forskningstraditioner ger dej tillfälle att möta några få bland alla dessa forskare och du får förstås bara glimtar av allt som pågår. Men under den övriga lärarutbildningen kommer du att erbjudas möjligheter till fördjupningar i någon eller några forskningstraditioner som du blir nyfiken på. Försök gärna själv ta reda på mer, till exempel genom att ta del av artiklar och rapporter från någon forskargrupp, eller genom att besöka öppna föreläsningar vid någon institution eller någon doktorsdisputation (alla disputationer är öppna för alla intresserade, se evenemang, Kollegiet för utbildningsvetenskap). Försök gärna hitta ett område inom vilket du så småningom kan tänka dig att skriva ditt examensarbete, kanske med handledare från någon forskningsmiljö som du tycker verkar spännande. Under vissa betingelser kan examensarbetet genomföras som en C-uppsats i något ämne. Du kanske till och med har lust att förbereda dig för att i framtiden eventuellt söka till någon forskarutbildning.


URL of this page is http://www.skeptron.uu.se/broady/uv/trad-07-vt.htm
Created by Donald Broady. Last updated May 2007
Back to Kollegiet för utbildningsvetenskap vid Uppsala universitet
Back to SEC home page



This page is an historical remnant, part of  Skeptron Web Archive