This document is an historical remnant. It belongs to the collection Skeptron Web Archive (included in Donald Broady's archive) that mirrors parts of the public Skeptron web site as it appeared on 31 December 2019, containing material from the research group Sociology of Education and Culture (SEC) and the research programme Digital Literature (DL). The contents and file names are unchanged while character and layout encoding of older pages has been updated for technical reasons. Most links are dead. A number of documents of negligible historical interest as well as the collaborators’ personal pages are omitted.
The site's internet address was since Summer 1993 www.nada.kth.se/~broady/ and since 2006 www.skeptron.uu.se/.



URL of this page is www.skeptron.uu.se/broady/sec/ske-7.htm.htm

 

 

This is an HTML-version of:

Ulf P. Lundgrens skrifter 1966–1991. En bibliografi. Skeptronhäften 7. Stockholm: HLS Förlag, 1992. (41 s.) ISSN 0284-0731, ISBN 91-7656-271-9.

Notice to the English-speaking reader: This bibliography lists both printed and mimeographed works by Ulf P. Lundgren. It does not, however, include articles by Lundgren published in Swedish newspapers, nor interviews with Lundgren. Some Swedish abbreviations have been used. Tills. med stands for (written) together with, även som; även i for also (published) as; also in. Red. av means edited by.


Ulf P. Lundgrens skrifter 1966–1991

En bibliografi sammanställd av Donald Broady och Boel Englund

 

Skeptronhäften 7

 

HLS Förlag                    Stockholm 1992


Skeptronhäften

HLS, Inst f. ped.
Box 34103
100 26 Stockholm

HLS Förlag, Box 34103, 100 26 Stockholm
Första upplagan 1992
©Donald Broady, Boel Englund
Foto JanErik Henriksson / SvP
Tryck Gotab, Stockholm
ISSN 0284-0731
ISBN 91-7656-271-9


Förord

Det finns goda skäl att inför Ulf P. Lundgrens femtioårsdag i augusti 1992 ställa samman en bibliografi över hans skrifter. För något år sedan övergav han den akademiska världen och blev ämbetsman. Därmed satte han åtminstone tills vidare — vi, hans forna lärjungar och medarbetare vill ogärna tro att avskedet till vetenskapen är slutgiltigt — punkt för en fruktbärande gärning som forskare och lärare. De skriftliga spåren därav förtecknas på de följande sidorna.

Till Lundgrens bestående insatser hör att han bidragit till att göra empiriska studier av undervisning till en angelägenhet för pedagogisk forskning. Hans avhandling från 1972 byggde på sådana studier. Vid den tiden var svensk pedagogik i allt väsentligt antingen praktisk pedagogisk verksamhet eller också tillämpad psykologi. Man förklarade undervisningens effekter med hänvisning till antingen lärarens inställning och metoder eller till elevernas förståndsgåvor. Själva undervisningssituationen lämnades åsido. Lundgrens, liksom hans läromästare Urban Dahllöfs, intresse för de ramar som styr och begränsar undervis-ningssituationen var en innovation, inte bara bland svenska pedagoger utan inom hela den anglosaxiska inflytandesfären. Vid sidan av de stora svenska exportprodukterna på pedagogikens område — Lings gymnastik, Salomons slöjd, enhetsskolan — har få insatser vunnit gehör inom internationell pedagogisk forskning. "Ramfaktorteorin" hör dit.

Ulf P. Lundgren är en stor börjare. Han har satt igång mycket, och många. Han har samlat forskargrupper kring sig, först i Göteborg och från mitten av sjuttiotalet i Stockholm. Som lärare och handledare har han bland mycket annat lotsat fram tjugo av sina elever till doktorsexamen. Han har medverkat i talrika kommittéer och utredningar i Sverige och utomlands och åstadkommit underlag för politiska och administrativa beslut — om framtidens skolhistoriker letar fram de skrifter som förtecknas på de följande sidorna kommer de att finna idéer och formule-ringar som sedan återkommer i statliga reformprogram, i forsk-nings- och utvärderingsprogram, i propositioner, i läroplanstexter.

I allt detta har Lundgren hållit fast vid det slag av frågor han ställde i sina tidiga studier. Hur är skolan infogad i den statliga maktutövningen? Vilken är kopplingen mellan å ena sidan det som sker i klassrummen i rikets skolor, å andra sidan statens möjligheter att styra och kontrollera, via "ramar", lagar och reglementen, läroplaner, utvärderings- och uppföljningsprogram? Lundgren har uppehållit sig vid samband mellan fenomen som annars brukar skiljas åt och tas om hand av olika specialister: politiker och administratörer, statsvetare och beteendevetare, skol-folk och debattörer. Paradoxalt nog lyckas han med detta företag genom att betona varje verksamhets autonomi. Hans hållning är ungefär: Den pedagogiska forskningen är en verksamhet som måste tillförsäkras ett visst mått av oberoende. Forskarna får inte bli lydiga redskap för skoladministrationen eller den ena eller andra intressegruppen. Men även politikerna, adminstratörerna och inte minst lärarna och eleverna måste var för sig erhålla ett spelrum. Forskarna kan presentera underlag men bör avhålla sig från att skriva ut recept för hur politiker, administratörer eller lärare skall agera. Administratörer och politiker kan sörja för att "ramarna" innebär gynnsamma förutsättningar för verksamheten i skolan, men de skall hysa tilltro till lärarna och eleverna och inte agera ideologer eller försöka detaljstyra undervisningens form och innehåll — för övrigt har Lundgren i sina egna studier visat att sådana bemödanden, om än aldrig så behjärtansvärda, brukar misslyckas. I sitt nya ämbete som generaldirektör för Skolverket har han möjlighet att dra praktiska konsekvenser av den insikten.

Det författarskap som görs synligt i denna bibliografi har genomlöpt en utveckling som även varit den svenska pedagogiska forskningens under det senaste kvartseklet. Från början var den amerikanska psykologins redskap så gott som enarådande. Efter hand har arsenalen utökats med redskap från statsvetenskapen, historievetenskapen, sociologin, etnologin. Lundgren tillhör dem som tidigast och mest verksamt bidragit till att skänka utrymme åt samhällsvetenskaperna.

Bibliografin är kronologisk. Skrifterna inom varje år förtecknas på så vis att monografier står först, därefter bidrag till antologier samt förord, så bidrag till periodica och slutligen arbeten där Lundgren varit redaktör eller på annat vis mera indirekt ansvarig. Inom varje kategori står skrifterna i alfabetisk ordning. I bibliografin ingår även otryckt material. Två typer av material saknas helt: de artiklar Lundgren själv skrivit i svensk dagspress (i Dagens Nyheter, Arbetet m.m.) samt de många intervjuer han givit. Olika utgåvor av samma text har i regel förtecknats på separata nummer.

Med få undantag har vi själva hållit den förtecknade skriften i handen och hämtat uppgifterna därifrån. Vid sökningarna har vi använt tidigare förteckningar över Lundgrens skrifter, externa databaser (Libris, Artikelsök, Pepsy, Södok, Eric, Social Scisearch, Psychological abstracts) samt skandinaviska bibliografier över tidskriftsartiklar och andra tryckta bibliografiska hjälpmedel. Vi har även letat i relevanta årgångar av skandinaviska pedagogiska tidskrifter. Åtskilliga av skrifterna finns tillgängliga i de arkiv som upprättats inom Lundgrens forskningsgrupp och som nu förvaras vid dels Högskolan för lärarutbildning, dels Skolverket.

Det är många vi vill tacka för hjälp med arbetet. Tidigare har Charlotta Broady berett marken genom att bringa reda i Lundgrens forskningsgrupps arkiv, och Sonja Jansson genom att förteckna publikationerna. Carin Rasa, Taina Szente och Liselotte Teir på HLS bibliotek har hjälpt oss med sökningar av olika slag, liksom Eva Trotzig och hennes medarbetare på Statens Psykologisk-Pedagogiska Bibliotek. Tryckningen har bekostats av Avdelningen för studier av utbildningspolitik och kulturreproduktion vid Högskolan för lärarutbildning i Stockholm samt av HLS Förlag.

Stockholm i juli 1992

Donald Broady Boel Englund

 

Notice to the English-speaking reader:

This bibliography lists both printed and mimeographed works by Ulf P. Lundgren. It does not, however, include articles by Lundgren published in Swedish newspapers, nor interviews with Lundgren. Some Swedish abbreviations have been used. Tills. med stands for (written) together with, även som; även i for also (published) as; also in. Red. av means edited by.


 

1966

1. Meritgrupper - socialgrupper. Skillnader i attityder och beteenden hos elever i åk. 8 grupperade i två stratifieringsvariabler. [Merit groups - social groups. Differences in attitudes and behaviour among pupils in grade 8 stratified into two variables] Tills. med Jarl Bengtsson. Trebetygsarbete i pedagogik vid Göteborgs universitet april 1966. 33 s.

1967

2. UG 65: Instrument, population och genomförande. Val av utbildningsvägar i grundskolans årskurs 8. [UG 65: Instruments, population and design. The choices of courses in grade 8 of the comprehensive school system] Göteborg: Pedagogiska institutionen, 1967. 67 s. (Rapporter från Pedagogiska institutionen, Göteborgs universitet) (Projekt UG [Ungdom i Göteborg] 5)

1968

3. Modellstudier i utbildningsplanering och analyser av skolsystem. En jämförelse på kunskapsprov i matematik, engelska och svenska mellan grundskolan och det traditionella skolsystemet. [Model analyses of educational planning and analyses of school systems. A comparison of achievements in mathematics, English and mothertongue between pupils in the comprehensive school system and the traditional school system] Tills. med Jarl Bengtsson. Göteborg: Pedagogiska institutionen, 1968. 203 s. (Licentiatavhandlingar från Pedagogiska institutionen, Göteborgs universitet) (Kompass-projektet 10)

1969

4. A project concerning macro-models for the curriculum process. A short presentation. Tills. med Urban Dahllöf. Göteborg: Institute of Education, 1969. 15 s. (Reports from the Institute of Education, University of Göteborg 5) (Kompass-projektet 12)

5. Studieeffektivitet - en teoretisk och empirisk studie av effektivitetsbegreppet inom den högre utbildningen. [Study efficiency - A theoretical and empirical study of the efficiency concept in higher education] Tills. med Bengt-Åke Lundvall. Göteborg: Pedagogiska institutionen, Göteborgs universitet, 1969. 67 s. (Rapporter från Pedagogiska institutionen, Göteborgs universitet 37) (Kompass-projektet 14) (Ekonomisk-pedagogiska studier) — Även som: Göteborg: Nationalekonomiska institutionen, 1969. 67 s. (Skriftserie B: memoranda, 4) (Ekonomisk-pedagogiska studier)

6. Utbildningsplanering och jämförelser av skolsystem. [Educational planning and comparisons between school systems] Tills. med Jarl Bengtsson. Lund: Studentlitteratur, 1969. 69 s.

7. Group Comparisons and Simple Arithmetic. Tills. med Ference Marton. I: Pedagogisk Forskning, vol. 13 [Scandinavian Journal of Educational Research, no. 2, 1969], s. 121-126.

1970

8. Forskningsteknik för samhällsvetare. [Research technology for social scientists] Tills. med Karl-Lennart Nilsson. Lund: Studentlitteratur, 1970. 87 s. (Kompass-projektet) — Reviderad version av nr 9.

9. Kompendium i forskningsteknik. [Teaching material in research technology] Tills. med Karl-Lennart Nilsson. Göteborg: Pedagogiska institutionen, 1970. 73 s. (Kompass-projektet 25) — Reviderad version som nr 8.

10. Macro and Micro Approaches Combined for Curriculum Process Analysis: a Swedish educational field project. Tills. med Urban Dahllöf. Göteborg: Institute of Education, 1970. 36 s. (Reports from the Institute of Education, University of Göteborg 10) (Kompass-projektet 23)

1971

11. Basdatainsamlingen för Kompass-projektet läsåret 1967/68. Design, mätinstrument och population. [The basic data collection for the Compass project the academic year 1967/68. Design, instruments and population] Tills. med Annika Andrae, Urban Dahllöf och Karl-Lennart Nilsson. Göteborg: Pedagogiska institutionen, 1971. 27 s. (Rapporter från Pedagogiska institutionen, Göteborgs universitet 68) (Kompass-projektet 38)

12. Reform Implementation Studies as a Basis for Curriculum Theory: Three Swedish Approaches. Reprint from Curriculum Theory Network 7, 1971: Monograph Supplement: Elements of Curriculum Development, edited by P. Michael Connelly with the assistance of John Herbart and Joel Weiss. Tills. med Urban Dahllöf och Margareta Siöö. S. 99-117. Göteborg: Institute of Education, 1971. (Reports from the Institute of Education, University of Göteborg 16) (Kompass-projektet 39) — Även i nr 14.

13. Tentamensstatistikens validitet. En explorativ studie. [The validity of examination statistics. An exploratory study] Tills. med Urban Dahllöf. Göteborg: Pedagogiska institutionen, 1971. 9 s. (Rapporter från Pedagogiska institutionen, Göteborgs universitet 58)

14. Reform Implementation Studies as a Basis for Curriculum Theory: Three Swedish Approaches. Tills. med Urban Dahllöf och Margareta Siöö. I: Curriculum Theory Network, no. 7, 1971. Monograph Supplement: Elements of Curriculum Development. Edited by P. Michael Connelly with the assistance of John Herbart and Joel Weiss. S. 99-117. — Även som nr 12.

1972

15. An Empirical Study of the Teaching Process. Theory, Design and Methodology. Göteborg: Institute of Education, 1972. 24 s. (Reports from the Institute of Education, University of Göteborg 17) (Kompass- projektet 40)

16. Educational Process Analysis. Two Articles. Göteborg: Institute of Education, 1972. 40 s. (Reports from the Institute of Education, University of Göteborg 24) (Kompass-projektet 48)

17. Frame Factors and the Teaching Process. A contribution to curriculum theory and theory on teaching. Stockholm: Almqvist & Wiksell, 1972. 378 s. Diss., Göteborgs universitet. (Göteborg studies in educational sciences 8) (Kompass-projektet) — S. 12-14, 40-44 även i: Donald E. Orlosky & B. Othanel Smith: Curriculum Development: Issues and Insights. S. 31-34. Chicago: Rand McNally Publishing Company, 1978.

18. Klassens sammansättning och undervisningsprocessen. [The composition of the class and the teaching process] (Utredningen om skolans inre arbete-SIA, PM 50 [51?], 31.8 1972) [Stockholm: Utbildningsdepartementet, 1972] 86 s.

19. En diskussion av förutsättningar och riktlinjer för försöksverksamhet med individanpassad universitetsundervisning. [A discussion of conditions and guidelines for experiments with individual instruction in university teaching] Tills. med Daniel Kallós. 40 s. I: Förhandsmaterial till diskussioner inför den särskilda pedagogiska försöksverksamheten. [Stockholm: Universitetskanslersämbetet, 1972-09-15]

20. Educational Process Analysis - A Contribution of Methods for Curriculum Theory and Curriculum Planning. I: Classroom Interaction Newsletter, vol. 7, no. 2, May 1972, s. 58-69. — Även i nr 16.

21. Analys och utvärdering av utbildningssystem. Ett litteraturkompendium. [Analysis and evaluation of educational systems. A literature review] [Sammanställt av Ulf P. Lundgren. Göteborg: Pedagogiska institutionen, Göteborgs universitet, 1972] 625 s.

1973

22. En presentation av ett forskningsprojekt rörande svagpresterande elevers undervisning i matematik. [A presentation of a research project concerning the teaching of low-achievers in mathematics] Tills. med Wiggo Kilborn. Göteborg: Pedagogiska institutionen, Göteborgs universitet, 1973. 38 s. (PUMP-projektet 1) (MAP-gruppen 1973:1)

23. Ergebnisse der Unterrichts- und Curriculumforschung in Schweden, unter besonderes Berucksichtigung den Instrumenten zur Datenertrebung. [The outcome of research on teaching and curriculum research in Sweden, with special respect to the use of instruments for data collection] [Kiel: Institut für Didaktik der Naturwissenschaften, Universität von Kiel, 1973] 65 s.

24. "IMTEC Status Paper". Sweden. Tills. med Lars-Ove Dahlgren. [Oslo: IMTEC 1973] 17 s.

25. Komparative Ziele und Prozessanalysen von Schulsystemen. [Comparative goal- and process analyses of school systems] Tagung der Organisation "ITEM" vom 24.9-27.9. 1973. [Kiel: Internationaler Erfahrungsaustausch über Test- und Evaluationsmethoden, 1973] 60, 10 s.

26. Nordiskt samarbete om pedagogiskt forsknings- och utvecklingsarbete. [Nordic cooperation in educational research and development] Kungälv 6-7 september 1973. Köpenhamn: Sekretariatet för nordiskt kulturellt samarbete. [1973] 54, 4 s.

27. Pedagogical Frames and the Teaching Process. A report from an empirical curriculum project. Paper read at the AERA Meeting in New Orleans, 26 feb.-1 March 1973. Göteborg: Institute of Education, 1973. 50 s. (Reports from the Institute of Education, University of Göteborg 25) (Kompass-projektet 51)

28. Pedagogical Roles in the Classroom. A contribution to Eggleston, J. 1973: Contemporary Research in the Sociology of Education. London: Methuen. Göteborg: Institute of Education, 1973. 18 s. (Reports from the Institute of Education, University of Göteborg 27) (Kompass-projektet 56) — Även som nr 37.

29. Pedagogiskt forsknings- och utvecklingsarbete i Sverige. [Educational research and development in Sweden] Göteborg: Pedagogiska institutionen, 1973. 42 s. (Rapporter från Pedagogiska institutionen, Göteborgs universitet 104)

30. Some Notes on Education as a Science. Tills. med Erik Wallin. Göteborg: Institute of Education, 1973. 20 s. (Reports from the Institute of Education, University of Göteborg 32)

31. Educational Theory. Like in a Mirror Image or by One's Own Will. Paper presented at a Scandinavian conference on epistemological problems within educational research, Jyväskylä, Finland, 28-30 September, 1973. I: Reports from the Institute for Educational Research, University of Jyväskylä, Finland, 213/1973, s. 25-43.

1974

32. Försök med friare resursanvändning. [Experiments with the free use of resources] Tills. med Wiggo Kilborn. Göteborg: Pedagogiska institutionen, Göteborgs universitet, 1974. 134 s. (MAP-gruppen 1974:2)

33. Skolans inre arbete. Ett debattinlägg. [The inner work of the school - A contribution to the debate] Tills. med Wiggo Kilborn. Stockholm: PAN/Norstedts, 1974. 85 s. (MAP-gruppen 1974:7)

34. Undervisningsforskning. Några frågeställningar och utvecklingslinjer. [Research on teaching. Some areas of inquiry and some lines of development] Göteborg: Pedagogiska institutionen, 1974. 14 s. (Rapporter från Pedagogiska institutionen, Göteborgs universitet 106) (MAP-gruppen 1974:1)

35. Evaluering av universitetsundervisning som pedagogiskt vetenskapligt problem. [Evaluation of university teaching as an educational scientific problem] Tills. med Daniel Kallós. I: Utvärdering av universitet. Tredje nordiska universitetspedagogiska symposiet, Ronneby den 12-15 maj 1974. Redaktör: Daniel Kallós. S. 47-57. [Nordiska rådet och Sekretariatet för nordiskt kulturellt samarbete, 1974] (Nordisk utredningsserie 1974:20)

36. Frågor kring utvärdering. [Inquiries into evaluation] I: Social utveckling i skolan. En symposierapport under redaktion av Bengt-Erik Andersson, Mats Ekholm och Sven Winberg. S. 80-89. Stockholm: Skolöverstyrelsen, 1974.

37. Pedagogical Roles in the Classroom. I: Contemporary Research in the Sociology of Education. Ed. by John Eggleston. S. 200-213. London: Methuen, 1974. — Även som nr 28.

38. Att förstå eller inte förstå - är det frågan? [To understand or not to understand - is that the question?]. Tills. med Daniel Kallós. I: Forskning om Utbildning, nr. 2, 1974, s. 17-27. — Även i: Psykolognytt, nr. 15, 1974, s. 20-23.

39. Myten om styrgruppen. [The myth of the steering group] I: Forskning om Utbildning, nr. 2, 1974, s. 43-45.

1975

40. A Contribution to the Analysis of Arithmetic Teaching and Learning. A paper presented at the first DIMO-Workshop 31st of August-5th of September 1975 in Wasserlos, BRD. Mölndal: Institute of Education, University of Göteborg, 1975. 20 s. (Reports from the Institute of Education, University of Göteborg 45) (MAP-gruppen 1975:14) (PUMP 8) — Även som nr 43.

41. Analyse von Curriculumprozessen - der engere Ansatz: Curriculumprozess als Instruktionsgeschehen. [Analysis of curriculum processes - the narrow design: Curriculum processes as teaching processes] Övers. till tyska av Wolfgang-P. Teschner. Göteborg: Institute of Education, 1975. 22 s. (Reports from the Institute of Education, University of Göteborg 43) (MAP-gruppen 1975:1) — Även som nr 44.

42. Vårdyrkesutbildning. En studie av teoretiska modeller och forskningsstrategier. [The training of nurses. A study of theoretical models and research strategies] Tills. med Britt Johansson. Mölndal: Pedagogiska institutionen, 1975. 64 s. (MAP-gruppen 1975:4) (PASS-projektet 1)

43. A Contribution to the Analysis of Arithmetic Teaching and Learning. Tills. med Wiggo Kilborn. I: Schriftenreihe des IDM 5/1975. Herausgegeben von H. Bauersfeld, M. Otte, H. G. Steiner. S. 75-95. Bielefeld: Universität Bielefeld, Institut für Didaktik der Mathematik, 1975. — Även som nr 40.

44. Analyse von Curriculumprozessen - der engere Ansatz: Curriculumprozess als Instruktionsgeschehen. [Analysis of curriculum processes - the narrow design: Curriculum processes as teaching processes] I: Curriculum-Handbuch. Band 1. Herausgeber: Karl Frey in Zusammenarbeit mit Frank Achtenhagen, Henning Haft, Hans-D. Haller, Uwe Hameyer, Hans A. Hesse, Gotthilf G. Hiller, Wolfgang Klafki, Wolfgang-P. Teschner, Edmund A. van Trotsenburg, Christoph Wulf. S. 220-233. München: R. Piper & Co. Verlag, 1975. — Även som nr 41.

45. SÅS-medlen. En åtgärdsvärdering i fem kommuner. [The SÅS-resources. An evaluation of the use of the resources in five districts] Tills. med Wiggo Kilborn, under medverkan av Hans Lindgren, Bengt Pettersson. I: C. Ahrnbom: Rapport över särskilda åtgärder på skolområdet. Läsåret 1974/75. Bil. 2. 65 s. Stockholm: Skolöverstyrelsen, 1975. (MAP-gruppen 1975:11)

46. Educational Psychology: Its Scope and Limits. Tills. med Daniel Kallós. I: British Journal of Educational Psychology, vol. 45, pt. 2, 1975, s. 111-121.

1976

47. An Enquiry concerning Curriculum: Foundations for Curriculum Change. Tills. med Daniel Kallós. Mölndal: Pedagogiska institutionen, Göteborgs universitet, 1976. 87, 14 s. (MAP-gruppen 1976:3)

48. Experimentgymnasiet - En besvarande utvärdering. [The experimental upper secondary school - A responsive evaluation] Tills. med Ingrid Carlsson. Mölndal: Pedagogiska institutionen, Göteborgs Universitet, 1976. 125 s. (Rapporter från Pedagogiska institutionen, Göteborgs universitet 147) (MAP-gruppen 1976:7)

49. Lessons from a Comprehensive School System for Theory and Research on Curriculum. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association in San Fransisco, as part of an invited symposium entitled "Some Recent European Approaches to Curriculum Theory and Development", April 20, 1976. Tills. med Daniel Kallós. Stockholm: Department of Educational Research, School of Education [1976]. 77 s. (Research report 03 1976) (MAP-gruppen 1976:2) — Reviderad version i nr 63.

50. Till frågan om SIA-reformen och utvärdering. [On evaluation and the SIA-reform] Pedagogiska institutionen, Lärarhögskolan i Stockholm, 1976. 25 s. (Rapport nr. 9 1976 från pedagogiska institutionen vid Lärarhögskolan i Stockholm)

51. A Brief Survey of the Swedish School Reform. S. 1-9. I: nr 58.

52. Educational Research and Educational Policy. Some notes on strategic elements in the links between curriculum development and educational research. I: Schriftenreihe des IDM 6/1975. Herausgegeben von H. Bauersfeld, M. Otte, H. G. Steiner. S. 327-340. Bielefeld: Universität Bieldefeld, Institut für Didaktik der Mathematik, 1976.

53. Introduction; Purpose and Comments; The Papers. Tills. med Daniel Kallós. S. 1-14. I: nr 59.

54. Preface. S. i-iv. I: nr 59.

55. Undervisningsforskning och social reproduktion. [Research on teaching and social reproduction] Tills. med Staf Callewaert. I: Jämlikhetsmyt och klassherravälde. Red. av Svante Lundberg, Staffan Selander och Ulf Öhlund. S. 74-94. Lund: Cavefors, 1976.

56. Von der Bildungsforschung zur bildungspolitischen Entscheidung über die Curriculumreform. [From educational research to educational policy considerations concerning curriculum reforms] I: Bedingungen und Modelle der Curriculuminnovation. Bericht über das CERI/IPN-Seminar vom 28. September bis 11. Oktober 1975 in Schliersee/Obb. Hrsg.: Uwe Hameyer, Kurt Aregger, Karl Frey. S. 118-129. Weinheim und Basel: Beltz Verlag, 1976.

57. Lärarnas möjligheter är begränsade när läroplanerna är överfyllda. [The means of the teachers are limited when curricula are crowded] I: Utbildningstidningen, nr. 6, 1976, s. 223-225.

58. Educational Evaluation: the Case of Sweden. [Red. av Ingemar Fägerlind och Ulf P. Lundgren. Stockholm: Pedagogiska institutionen, Lärarhögskolan i Stockholm, 1976] [110 s.]

59. Relating Theory to Practice in Educational Research. A report on an international conference held in Bielefeld 13-17 December 1976. [Red. av Michael Otte i samarbete med R. Bromme, D. Kallós, U. Lundgren, Th. Mies och D. Walker.] Bielefeld: Institut für Didaktik der Mathematik der Universität Bielefeld, 1976. 149 s. (Materialen und Studien Band 6)

1977

60. Breve Introdução à Avaliação em Educação. [A brief introduction to educational evaluation] Tills. med Amélia Mendonca Oliveira och Emilia Ribeiro Pedro. Lisboa: Gabinete de Estudos e Planeamento, Ministério da Educação e Cultura, 1977. 26 s. (Estudos de Avaliação)

61. Demand for Pre-service and In-service Training and Education in Portugal. Report on the main findings and recommendations of the SIDA/Stockholm institute of education mission to Portugal on June 20th-July 23rd 1977. [Tills. med Per Eklund, Stefan Haglund, Oscar Wiklund, Olle Österling. Stockholm: Högskolan för lärarutbildning i Stockholm, Institutionen för pedagogik, 1977] 91, 3 s.

62. Model Analysis of Pedagogical Processes. Lund: Liber Läromedel/CWK Gleerup, 1977. 285 s. (MAP-gruppen 1977:6) (Stockholm Institute of Education, Department of Educational Research: Studies in Education and Psychology 2; Studies in Curriculum Theory and Cultural Reproduction 2) — S. 24-38 även i: Curriculum & Instruction. Alternatives in Education. Ed. by Henry A. Giroux, Anthony N. Penna, William F. Pinar. S. 198-208. Berkeley, Calif.: McCutchan Publishing Corporation, 1981. — S. 24-38 även i: The Hidden Curriculum and Moral Education: Deception or Discovery?. Ed. by Henry Giroux and David Purpel. S. 185-196. Berkeley, California: McCutchan Publishing Company, 1983. — Reviderad upplaga i nr 107.

63. Lessons from a Comprehensive School System for Curriculum Theory and Research. Tills. med Daniel Kallós. I: Curriculum Studies, vol. 9, no. 1, 1977. S. 3-20. — Reviderad version av nr 49. — Även som nr 85, nr 141.

64. Maktens läroplaner. [The curricula of power] I: Utbildningstidningen, nr. 7, 1976, s. 26, 29.

1978

65. Att organisera omvärlden: Om läroplansutveckling och läroplanstänkande. P.M. till gymnasieutredningen. [To organise the world around us: On curriculum development and curriculum thinking] [Stockholm: Utbildningsdepartementet, 1978] 350 s. — Reviderad version i nr 77.

66. Educational Evaluation. Urbana: Center for Instructional Research and Curriculum Evaluation, University of Illinois at Urbana-Champaign, 1978. — Reviderad version i nr 67.

67. Educational Evaluation. A base line for or a legitimation of educational policy. CIRCE, University of Illinois. Stockholm: Stockholm Institute of Education, Department of Educational Research [1978]. 18 s. (Research Report 02 1978) — Reviderad version i nr 86.

68. Analysen und Modelle am Beispiel von Schweden. [Analyses and models - Sweden as an example] Tills. med Daniel Kallós. S. 56-123. I: nr 74.

69. Inledning. [Introduction] Tills. med Lars-Olof Jiveskog och Kerstin Mattsson. S. 4-12. I: nr 76.

70. Inledning. [Introduction] Tills. med Lars-Olof Jiveskog och Kerstin Mattsson. S. 1-2. I: nr 75.

71. Undervisningsspråket. [The teaching language] S. 137-173. I: nr 75.

72. Using Evaluation to Monitor Educational Change. I: Monitoring Ongoing Programs. Guest editor Donald L. Grant. S. 75-86. Washington, London, San Fransisco: Jossey-Bass Inc. Publishers, 1978. (New directions for program evaluation 3, 1978)

73. Att förändra undervisning: en fråga om vilja eller skola? [To change teaching: A question of will or shall?] Tills. med Christina Gustafsson. I: Forskning om Utbildning, nr. 3, 1978, s. 42-48.

74. Curriculumreform unter europäischen Perspektiven. [Curriculum reforms in a European perspective] Tills. med Kurt Aregger, Karl Frey och Daniel Kallós. Frankfurt am Main, Berlin, München: Diesterweg; Aarau, Frankfurt am Main: Sauerländer, 1978. 135 s.

75. Språk och socialisation. [Language and socialisation] En symposierapport under redaktion av Lars-Olof Jiveskog, Ulf P. Lundgren och Kerstin Mattsson. Stockholm: Högskolan för lärarutbildning i Stockholm, Institutionen för pedagogik, 1978. 273 s. (Rapport 3 från Forskningsgruppen för läroplansteori och kulturreproduktion)

76. Utvärdering inom utbildningens område. En konferensrapport. [Educational evaluation. A conference report] Rapport från en konferens om pedagogisk utvärdering 3-5 februari 1977 arrangerad av Nordisk Förening för Pedagogisk forskning och pedagogiska institutionen, Lärarhögskolan i Stockholm. [Red. av] Lars-Olof Jiveskog, Ulf P. Lundgren och Kerstin Mattsson. Stockholm: Högskolan för lärarutbildning i Stockholm, Institutionen för pedagogik [1978]. 225 s. (Rapport från institutionen för pedagogik vid Högskolan för lärarutbildning i Stockholm 4 1978)

1979

77. Att organisera omvärlden. En introduktion till läroplansteori. [To organise the world around us. An introduction to curriculum theory] Stockholm: LiberFörlag på uppdrag av Gymnasieutredningen, 1979. 248 s. (Publica) — 2:a uppl. 1981. 3:e uppl. 1983. 4:e uppl. 1989: Stockholm: Utbildningsförlaget, 1989.— Reviderad version av nr 65.

78. Curriculum as a Pedagogical Problem. Tills. med Daniel Kallós. Lund: LiberLäromedel/CWK Gleerup, 1979. 132 s. (Stockholm Institute of Education, Department of Educational Research: Studies in Education and Psychology 7; Studies in Curriculum Theory and Cultural Reproduction 4)

79. School Curricula: Content and Structure and Their Effects on Educational and Occupational Careers. [Article presented for an invited address on an international conference on guidance and the school curriculum 2 - 6 July, 1979, at Cambridge University, England.] Stockholm: Stockholm Institute of Education [1979]. 56 s. (Reports on Education and Psychology nr. 2 1979)

80. Background; The Conceptual Framework. S. 5-35. I: nr 89.

81. Förord. [Preface] I: Margaret Donaldson: Hur barn tänker. S. 7-8. Lund: LiberLäromedel, 1979.

82. Förord. [Preface] S. 7-9. I: nr 90.

83. Förord. [Preface] I: Christina Gustafsson och Elisabet Lindqvist: Arbeta självständigt i skolan. S. 5-8. Stockholm: Wahlström & Widstrand, 1979. (W & W serien 482)

84. Introduction. Tills. med Sten Pettersson. S. 1-4. I: nr 89.

85. Lessons from a Comprehensive School System for Curriculum Theory and Research. Tills. med Daniel Kallós. I: New Directions in Curriculum Studies. Ed. & introduced by Philip H. Taylor. S. 97-114. The Falmer Press, 1979. — Även som nr 63, nr 141.

86. Educational Evaluation. A Basis for, or a Legitimation of, Educational Policy. I: Scandinavian Journal of Educational Research, 23, 1979, s. 31-45. — Reviderad version av nr 67.

87. Framtidens skola börjar i de demokratiska processerna. [The school of the future begins in the democratic processes] I: Skolvärlden, nr. 16, 1979, s. 28-30.

88. Noteringar om den nya utbildningsteknologin. [Notes on the new educational technology] I: Utbildningstidningen, nr. 8, 1979, s. 10-11.

89. Code, Context and Curriculum Processes. Seven papers presented at the annual meeting of the American Educational Research Association 1979. Edited by Ulf P. Lundgren & Sten Pettersson. Lund: LiberLäromedel/CWK Gleerup, 1979. 173 s. (Stockholm Institute of Education, Department of Educational Research: Studies in Education and Psychology 6; Studies in Curriculum Theory and Cultural Reproduction 3)

90. Michail Jarosjevskij: 1900-talets psykologi. Den psykologiska vetenskapens utveckling i Europa, USA och Sovjetunionen. [The psychology of the 20th century. The development of psychological science in Europe, USA and USSR] Bearbetning av Ulf P. Lundgren. Översättning: Philippa Wiking. Stockholm: Wahlström & Widstrand, 1979. 300 s. (ALMA-serien 98)

1980

91. Att värdera utbildning. Del 1. En introduktion till pedagogisk utvärdering. [To appraise education. Vol. 1: An introduction to educational evaluation] Tills. med Sigbrit Franke-Wikberg. Stockholm: Wahlström & Widstrand, 1980; copyright: 1979. 163 s. (ALMA-serien 103) — 2:a uppl. 1980. 3:e uppl. 1985.

92. The Development of School Curricula as a Context for Work. [Preliminary discussion and summary of a report that will be published by OECD] Stockholm: Stockholm Institute of Education, Department of Educational Research, 1980. 72 s. (Reports on Education and Psychology nr. 4, 1980)

93. Föreställningar om yrken. En studie om grundskoleelevers uppfattning om yrken. [Conceptions of work. A study of comprehensive school children's ideas of professions and vocations] Tills. med Donald Broady, Kerstin Mattsson och Barbro Nydahl. Stockholm: Högskolan för lärarutbildning i Stockholm, Institutionen för pedagogik, 1980. 198 s. (Rapport 9 från Forskningsgruppen för läroplansteori och kulturreproduktion)

94. Förord. [Preface] Tills. med Sven G. Hartman. S. 7-8. I: nr 99.

95. Inledning. [Introduction] Tills. med Sven G. Hartman. S. 9-37. I: nr 99.

96. Inledning. [Introduction] Tills. med Sigbrit Franke-Wikberg. S. 7-10. I: nr 100.

97. Utvärdering och rationell utbildningsplanering. [Evaluation and the rational planning of education] I: Oppföljning av mönsterplanens intensjoner. Oslo: Grunnskolerådet, 1980.

98. Skolarbetet ändras inte i takt med debattens kast och krumbukter... [School work does not change with the ups and downs of the debate] Tills. med Kjell Härnqvist. I: Lärartidningen-Svensk skoltidning, nr. 26, 9 okt. 1980, s. 18-21.

99. Individ, skola och samhälle. Pedagogiska texter av John Dewey. [Individual, school and society. Pedagogical texts by John Dewey] Urval, inledning och kommentarer av Sven G. Hartman och Ulf P. Lundgren. 162 s. Stockholm: Natur och Kultur, 1980. — 2:a uppl. 1991.

100. Karriär och levnadsbana. En antologi om studie- och yrkesval. [Career and personal development. An anthology on the choice of courses and occupations] Red. av Sigbrit Franke-Wikberg och Ulf P. Lundgren. Stockholm: Wahlström & Widstrand, 1980. 248 s. (ALMA-serien 106)

1981

101. A caminho duma reforma do ensino secundário unificado. [On the way to a reform of the secondary level of the comprehensive school] Relatório final de avaliação do ensino secundário unificado. Tills. med Emilia Riberio Pedro, Leonor Cunha Leal, Marie-Anne Colliander, Maria de Lurdes Costa, Maria de Lurdes Coutinho, Stefan Haglund. Gabinete de estudos e planeamento, Ministério da Educação e das Universidades, 1981. 553 s. (Projecto de avaliação do ensino secundário unificado)

102. Curriculumentwicklung in Schweden. [Curriculum development in Sweden] Stockholm: Stockholm Institute of Education, Department of Educational Research, 1981. 47 s.

103. Curriculum Development and the Quality of Education. Groningen: R.I.O.N. [Research Instituut voor het Onderwijs in het Noorden, University of Groningen, The Netherlands], 1981.

104. Education as a Context for Work. Opening address to the annual meeting for the Australian Association for Research in Education, Sydney, the 6th of November, 1980. Stockholm: Stockholm Institute of Education, Department of Educational Research, 1981. 42 s. (Reports on Education and Psychology nr. 1, 1981) — Även som nr 120.

105. The Educational Response to the Changing Needs of Youth: Curriculum as a Context for Work. Paris: OECD/Centre for Educational Research and Innovation, 1981. 58 s. — Även som: Stockholm: Högskolan för lärarutbildning i Stockholm, Institutionen för pedagogik, u å. 58 s. (Forskningsgruppen för läroplansteori och kulturreproduktion: Arbetsmaterial)

106. The Invisible Work and the Visible School. Paper presented at the European Forum Conference, 11-12 April 1981 Cardiff, Wales. Stockholm: Högskolan för lärarutbildning i Stockholm, Institutionen för pedagogik [1981]. 40 s. (Forskningsgruppen för läroplansteori och kulturreproduktion: Arbetsmaterial) — Portugisisk version i nr 108, nr 135.

107. Model Analysis of Pedagogical Processes. 2nd edition. Lund: Liber Läromedel/CWK Gleerup, 1981. 295 s. (Stockholm Institute of Education, Department of Educational Research: Studies in Education and Psychology 9; Studies in Curriculum Theory and Cultural Reproduction 5) — Reviderad upplaga av nr 62.

108. O trabalho invisível e a escola visível. [The invisible work and the visible school] [Lisboa: Comissão Instaladora de um Curso para Formação de Formadores, 1981] 28 s. — Även i nr 135. — Engelsk version i nr 106.

109. Anteckningar från en konferens om SÖ:s läroplansarbete. [Notes from a conference on the curriculum work of the National Board of Education] Tills. med Gunilla Svingby och Erik Wallin. S. 15-53. I: nr 125.

110. Förord. [Preface] Tills. med Sigbrit Franke-Wikberg. S. 7-12. I: nr 124.

111. Förord. [Preface] Tills. med Christina Gustafsson. S. 1-5. I: nr 127.

112. Förord. [Preface] I: Lars Lundman: Forskning om lärare. S. 5-11. Stockholm: Högskolan för lärarutbildning i Stockholm, Institutionen för pedagogik, rapport 2 1981. (Rapport 11 från Forskningsgruppen för läroplansteori och kulturreproduktion)

113. Förord. [Preface] I: Donald Broady: Den dolda läroplanen. KRUT-artiklar 1977-1980. S. 9-12. Stockholm: Symposion Bokförlag, 1981.

114. Förord. [Preface] I: Bertil Gustafsson, Eva Stigebrandt och Roger Ljungvall: "Den dolda läroplanen". S. 7-9. Vällingby: Liber UtbildningsFörlaget, 1981.

115. Observationsstudier av undervisning. [Observational studies of teaching] Tills. med Christina Gustafsson. S. 9-88. I: nr 127.

116. Progressivism, skolreformer och pedagogik som vetenskap. En föreläsning om användandet av begreppet utveckling inom pedagogiken. [Progressivism, school reforms and education as a science. A lecture on the use of the concept of development within education] S. 9-30. I: nr 126.

117. Die Schwedischen Lehrpläne. [The Swedish curricula] I: Curriculumentwicklung im internationalen Vergleich. Herausgeber: Wolfgang Hörner, Dietmar Waterkamp. S. 44-75. Weinheim und Basel: Beltz Verlag, 1981.

118. Vad skall man ha pedagogisk utvärdering till? [What is the use of educational evaluation?]. I: Värdera högskolan. Sju inlägg om verksamhetsvärdering. Sammanställd av Ann-Marie Furumark. S. 21-36. Stockholm: UHÄ-rapport 1981:17. (UHÄ Verksamhetsvärdering) (Forskning och utvecklingsarbete för högskolan)

119. Vad är pedagogisk utvärdering? [What is educational evaluation?] Tills. med Sigbrit Franke-Wikberg. S. 13-16. I: nr 124.

120. Education as a Context for Work. Outlines for a Theory on Educational Transmission. I: Australian Educational Researcher, vol. 8, no. 2, 1981, s. 5-29. — Även som nr 104.

121. Nya läromedelsutredningen - flera steg tillbaka. [The new commission on teaching material - several steps backwards] Tills. med Erik Wallin. I: Kritisk Utbildningstidskrift, årg. 5, nr. 17, 1981, s. 66-70.

122. Skolklassen som socialt system [The school class as a social system] I: Forskning om Utbildning, nr. 1, 1981, s. 6-14. — Engelsk version i nr 137.

123. Reformas na escola e avaliação pedagógica: O caso da Suécia. [School reforms and educational evaluation: The case of Sweden] I: [Lisboa:] Diário de Notícias, 18 aug. 1981.

124. Att värdera utbildning. Del 2. En antologi om pedagogisk utvärdering. [To appraise education. Vol. 2: An anthology on educational evaluation] Red. av Sigbrit Franke-Wikberg och Ulf P. Lundgren. Stockholm: Wahlström & Widstrand, 1981. 351 s. (ALMA-serien 110)

125. Från Lgr 69 till Lgr 80. Erfarenheter från SÖ:s läroplansarbete. [From the compulsory school curriculum of 1969 to the one of 1980. Experiences from the curriculum work of the National Board of Education] Tillsammans med Gunilla Svingby och Erik Wallin. Stockholm: Högskolan för lärarutbildning i Stockholm, Institutionen för pedagogik, 1981. 183 s. (Rapport 3 1981) (Rapport 12 från Forskningsgruppen för läroplansteori och kulturreproduktion)

126. Innehållsrelaterad pedagogisk forskning. En konferensrapport. [Content-related educational research. A conference report] Red. av Ulf P. Lundgren, Gunilla Svingby och Erik Wallin. Stockholm: Högskolan för lärarutbildning i Stockholm, Institutionen för pedagogik, 1981. 267 s. (Rapport 9 1981) (Rapport 14 från Forskningsgruppen för läroplansteori och kulturreproduktion)

127. Pedagogisk processanalys: noteringar om metodik. [Educational process analysis. Notes on research methodology] Red. av Christina Gustafsson och Ulf P. Lundgren. Stockholm: Högskolan för lärarutbildning, Institutionen för pedagogik, 1981. 179 s. (Rapport 8 1981) (Rapport 13 från Forskningsgruppen för läroplansteori och kulturreproduktion.)

1982

128. Between Schooling and Education. Notes on curriculum changes within the second generation of school reforms in Sweden. Paper presented at the convention of the American Educational Research Association in New York, 19-23 March, 1982. 37 s. [ERIC: Ed 218193] — Även som: Stockholm: Högskolan för lärarutbildning i Stockholm, Institutionen för pedagogik. 34 s. (Forskningsgruppen för läroplansteori och kulturreproduktion: Arbetsmaterial)

129. Educational Research. Priorities within educational research in Sweden. Paper presented at the convention of the American Educational Research Association in New York, 19-23 March, 1982. Stockholm: Högskolan för lärarutbildning i Stockholm, Institutionen för pedagogik [1982]. 11 s. (Forskningsgruppen för läroplansteori och kulturreproduktion: Arbetsmaterial)

130. Evaluation of Proposal for Support to the Establishment of a Section for Educational Research and Planning within the Ministry of Education in Swaziland. Tills. med Björn Aggestam. Mbabane, June 1982. [Stockholm:] SIDA, 1982. 20 s.

131. Förord. [Preface] Tills. med Gunilla Svingby och Erik Wallin. S. 5-6. I: nr 138.

132. Inledning: läromedlen i skolan och deras samhälleliga funktioner. [Introduction: teaching materials and their social functions] Tills. med Gunilla Svingby och Erik Wallin. S. 9-15. I: nr 138.

133. Läromedlen i skolan och deras samhälleliga funktioner: en sammanfattning. [Teaching materials and their social functions: a summary] Tills. med Gunilla Svingby och Erik Wallin. S. 218-226. I: nr 138.

134. Pedagogisk forskning och vårdpedagogik. [Educational research and care instruction] I: Dokumentation från symposium Omvårdnadsforskning 16/3 - 17/3 1982. S. 4-11. Stockholm: Högskolan för lärarutbildning, Institutionen för omvårdnadsforskning, 1982.

135. O trabalho invisível e a escola visível. [The invisible work and the visible school] I: Maria de Jesus Lima, Stefan Haglund, com a colaboração de Luiza Porto, M. L. Marinho Antunes, Rosa Lima, Ulf Lundgren: Escola e mudança. O sistema educativo - A escola - A aula - O professor. (Colecção Ser Professor) (Acordo Luso-Sueco) S. 185-205. Porto: Brasília Editora, 1982. — Även i nr 108. — Engelsk version i nr 106.

136. Utbildning för arbete. [Education for work] I: Boken om arbetet. Fakta och idéer för undervisning. S. 234-246. Stockholm: LiberUtbildningsförlaget, 1982. (Faktabas)

137. The School Class as a Social System. I: Acta Sociologica, vol. 25, no. 2, 1982, s. 187-194. — Svensk version i nr 122.

138. Läroplaner och läromedel. En konferensrapport. [Curricula and teaching material. A conference report] Red. av Ulf P. Lundgren, Gunilla Svingby och Erik Wallin. Stockholm: Högskolan för lärarutbildning i Stockholm, Institutionen för pedagogik, 1982. 230 s. (Rapport 13 1982) (Rapport 17 från Forskningsgruppen för läroplansteori och kulturreproduktion)

1983

139. Between Hope and Happening: Text and Context in Curriculum. Victoria, Australia: Deakin University, 1983. 57 s. (ECS 802 Curriculum Theory)

140. Curriculum Development and Educational Quality. I: De kwaliteit van het onderwijs. Redactie: B. Creemers, W. Hoeben, K. Koops. S. 150-160. R.I.O.N. [Research Instituut voor het Onderwijs in het Noorden], Wolters-Noordhoff, 1983. (Onderwijsonderzoek 1)

141. Lessons from a Comprehensive School System for Curriculum Theory and Research. Tills. med Daniel Kallós. I: Change and Stability in Schooling: The dual quality of educational reform. [Ed. by] Thomas Popkewitz. S. 77-91. Victoria, Australia: Deakin University, 1983. — Även som nr 63, nr 85.

142. Utbildning och arbete. Ett försök att bestämma utbildningens förhållande till den samhälleliga produktionen. [Education and work. An attempt to determine the relationships between education and social production] S. 9-21. I: nr 146.

143. Förbereder skolan för dagens och morgondagens arbetsliv? [Does the school prepare for the working life of today and tomorrow?] I: Riksmötet skolan-arbetslivet. En dokumentation från Riksmötet Skolan-Arbetslivet 8-10 februari 1983 i Folkets Hus i Stockholm. S. 20-27. (Arbetsliv och utbildning 19/1983)

144. Att utvärdera utvärdering. [To evaluate evaluation] Tills. med Bo Lindensjö. I: Forskning om Utbildning, nr. 2, 1983, s. 6-20.

145. Social Production and Reproduction as a Context for Curriculum Theorizing. I: Journal of Curriculum Studies, vol. 15, no. 2, 1983,

s. 143-154.

146. Makt, kontroll och pedagogik. Studier av den kulturella reproduktionen. [Power, control and pedagogics. Studies of the cultural reproduction] Tills. med Basil Bernstein, under medverkan av Gunilla Dahlberg, Janet Holland, Emilia Pedro, Sten Pettersson, Gunnar Åsén. Lund: Liber Förlag 1983. 216 s.

1984

147. Assessment of Models in Evaluation Research. Tills. med Bo Lindensjö. I: Evaluation Research. Proceedings from the MURA Symposium. Editors: Claes Edlund, Göran Hermerén. S. 110-124. Lund: Studentlitteratur, 1984. (Metoder för utvärdering av reformer i arbetslivet 6)

148. Avslutande kommentar: Om läroplansforskning och möjligheter till samordnade perspektiv. [Final remarks: On curriculum research and the possibilities of coordinated perspectives] Tills. med Gunilla Svingby och Erik Wallin. S. 275-279. I: nr 153.

149. Förord. [Preface] Tills. med Gunilla Svingby och Erik Wallin. S. 5-6. I: nr 153.

150. Inledning: Makt och kontroll över läroplaner - vad bestämmer läroplaners inriktning? [Introduction: Power and control over curricula - what decides the direction of curricula?]Tills. med Gunilla Svingby och Erik Wallin. S. 9-26. I: nr 153.

151. "Ramfaktorteorins" historia [The history of the "frame factor theory"] S. 69-81. I: nr 154.

152. Undervisningens ramar [The frames of teaching] I: Handbok i metodik för arbetet inom skola och barnomsorg. Redaktion: Jon Naeslund. S. 267-274. Stockholm: Liber Utbildningsförlaget, 1984. (Faktabas)

153. Makten över läroplaner. En konferensrapport. [The power over curricula. A conference report] Red. av Ulf P. Lundgren, Gunilla Svingby och Erik Wallin. Stockholm: Högskolan för lärarutbildning i Stockholm, Institutionen för pedagogik, 1984. 279 s. (Rapport 9 1983) (Rapport 21 från Forskningsgruppen för läroplansteori och kulturreproduktion)

154. Skeptron 1. Texter om läroplansteori och kulturreproduktion utgivna av Donald Broady och Ulf P. Lundgren. Tema: Rätten att tala. Stockholm: Symposion Bokförlag, 1984. 108 s.

1985

155. Evaluation of the Support to the Unit for Educational Research and Planning within the Ministry of Education in Swaziland and Recommendations for Bilateral Support. [Stockholm:] SIDA, 1985.

156. Utvärderingar - begrepp och modeller. Erfarenheter från pedagogiska utvärderingar. [Evaluations - concepts and models. Experiences from educational evaluations] Stockholm: Stockholms universitet, Förvaltningshögskolan, 1985. 14 s. (Förvaltningshögskolans rapportserie 6)

157. Curriculum from a Global Perspective. I: Current Thought on Curriculum. 1985 ASCD Yearbook. [Ed. by Alex Molnar] S. 119-136. Association for Supervision and Curriculum Development, Alexandria, VA 22314, 1985.

158. Curriculum Pacing. Tills. med Marie-Anne Colliander. I: The International Encyclopedia of Education. Research and Studies. Vol. 2. Editors-in-chief: Torsten Husén, T. Neville Postlethwaite. S. 1233-1235. Oxford: Pergamon Press, 1985. — Även i nr 244.

159. Educational Research and Educational Change: The Case of Sweden. I: Research, Policy and Practice. World Yearbook of Education 1985. Ed. by John Nisbet & Stanley Nisbet. S. 218-230. London: Kogan Page; New York: Nichols Publishing Company, 1985.

160. Frame Factors and the Teaching Process. I: The International Encyclopedia of Education. Research and Studies. Vol. 4. Editors-in-chief: Torsten Husén, T. Neville Postlethwaite. S. 1957-1962. Oxford: Pergamon Press, 1985. — Även som nr 192.

161. Människans verksamhet och det mänskliga handlandet. Om Enerstvedts avhandling "Mennesket som virksomhet". [Human activity and the actions of humans. On Enerstvedt's dissertation "Man as activity"] I: Sosiologisk Årbok 1985. [Red. Dag Østerberg och Per Otnes] S. 229-247. Oslo: Instituttet for sosiologi, Universitetet i Oslo, 1985.

162. Skarp-projektet. [The Skarp-project] I: Gunnar Berg: Skolans sociala arbetsmiljö - vad forskningen visar. En kunskapsöversikt med genmälen, författad på uppdrag av Arbetarskyddsfonden. Lund: Studentlitteratur, 1985, s. 136-138.

163. Om huvuddragen i förändringarna av det svenska utbildningssystemet. [On main development lines in the Swedish educational system] I: Norsk Pedagogisk Tidsskrift, nr. 4, 1985, s. 295-297.

1986

164. A Case Study on Education and Training Provision at the Post-Compulsory Level in Sweden. Paris: OECD, 1986.

165. Att organisera skolan. Om grundskolans organisation och ledning. [To organise the school. On the organisation and leadership of the comprehensive school] Stockholm: Liber Utbildningsförlaget, 1986. 160 s.

166. Politisk styrning och utbildningsreformer. [Political steering and educational reforms] Tills. med Bo Lindensjö. Stockholm: Liber Läromedelsförlaget, 1986. 85 s. (Skolöverstyrelsen B 86:3) (Gymnasieskola i utveckling)

167. Quality in Education. The vital roles of teachers. Opening adress to the joint Italy/OECD conference, Rome 6-8 May, 1986. Paris: OECD, 1986.

168. Att skilja det goda från det dåliga. [To distinguish good from bad] Tills. med Bo Lindensjö. I: Utvärdering av offentlig verksamhet. Den offentliga förvaltningens roll i samhället. Red. av Ingar Palmlund. S. 95-106. Stockholm: Liber Förlag, 1986.

169. Den pedagogiske filosofi og Erling Lars Dale. [The philosophy of education and Erling Lars Dale] Förord till [Preface to]: Erling Lars Dale: Oppdragelse fri fra "mor" og "far". Pedagogikkens grunnlag i det moderne samfunn. S. 15-18. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag, 1986.

170. European Traditions of Curriculum Research: A comparative view. Tills. med Karl Frey. I: Curriculum Research in Europe. Edited by Uwe Hameyer, Karl Frey, Henning Haft, Friedrich Kuebart. Under the Auspices of the Secretary General, Council of Europe [Strasbourg]. S. 9-26. Berwyn: Swets North America Inc.; Lisse: Swets & Zeitlinger B.V., 1986.

171. Förord. [Preface] I: Skolan som arbetsplats. En sammanfattning av ett forskningsprojekt om lärares och skolledares arbetsvillkor. S. 5-6. Stockholm: Arbetarskyddsfonden, 1986. (SLAM-projektet) (Arbetarskyddsfondens serie nr. 926, maj 1986)

172. Om centrala begrepp i läroplaner. [On central concepts in curricula] I: Kunskap och begrepp. Centrala motiv i våra läroplaner. S. 23-35. Stockholm: Liber Utbildningsförlaget, 1986. (Skolöverstyrelsen F 86:3/Vad säger forskningen?)

173. Pedagogik som vetenskap? [Education as a science?] I: Kunskapens villkor. En antologi om vetenskapsteori och samhällsvetenskap. Red. av Staffan Selander. S. 77-103. Lund: Studentlitteratur, 1986.

174. Politisk styrning och utbildningsreformer. [Political steering and educational reforms] Tills. med Bo Lindensjö. I: Gymnasieskola i utveckling. Några forskningsperspektiv. En symposiedokumentation sammanställd av Kenneth Abrahamsson och Mats Myrberg. S. 27-37. Stockholm: Skolöverstyrelsen, 1986. (R 86:29/Rapporter - planering, uppföljning, utvärdering)

175. Skolans och lärarutbildningens framväxt. [The progress of the school and of teacher education] I: På väg mot en ny grundskollärarutbildning. Reflexioner och idéer kring förutsättningar och intentioner. Red. av Åsa Malmros. S. 34-53. Stockholm: Högskolan för lärarutbildning, 1986.

176. Skolevurdering - erfarenheter og problemanalyse. [School evaluation - experiences and problem analysis] I: Arbeidskonferense om skolevurdering. Oslo: Kirke og undervisningsdepartementet, 1986.

177. Vad skall man ha läroplaner till? [What is the use of curricula?] I: Utbildningskvalitet. Villkor och framtidskrav. S. 85-118. Stockholm: Liber, 1986. (Vidare skola)

178. Vart tog klassikerna vägen? [What happened to the classics?] I: Pedagogikens gränser och möjligheter. En bok tillägnad Kjell Härnqvist på hans 65-årsdag. Red. av Jan-Eric Gustafsson och Ference Marton. S. 14-28. Lund: Studentlitteratur, 1986.

179. Att styra utbildning. [To steer education] Tills. med Bo Lindensjö. I: Nordisk Pedagogik, nr. 3, 1986, s. 173-177.

180. Den nygamla didaktiken i Sverige. Del I. [The new-old didactics in Sweden. Part I] I: Norsk Pedagogisk Tidsskrift, nr. 3, 1986, s. 202-208.

181. Den nygamla didaktiken i Sverige. Del II. [The new-old didactics in Sweden. Part II] I: Norsk Pedagogisk Tidsskrift, nr. 4, 1986, s. 268-277.

1987

182. Ansvarsfördelning och styrning på skolområdet. [Distribution of responsibility and steering within the educational field] Ett beredningsunderlag utarbetat inom utbildningsdepartementet av Lars Du Rietz, Ulf P. Lundgren och Olof Wennås. Stockholm: Allmänna förlaget, 1987. 319 s. (DsU 1987:1)

183. Diagnoser av grundläggande färdigheter i aritmetik bland elever i årskurserna 3 och 6 i Stockholms skolor. [Diagnostic tests in basic arithmetic in grades 3 and 6 in the schools of Stockholm] Stockholm: Högskolan för lärarutbildning, 1987.

184. En idéskiss till ett forskningsinstitut. [An outline for a research institute] Oslo: Norges Allmenvitenskapelige forskningsråd, 1987.

185. Målstyrning och läroplaner. [Steering by goals and curricula] [Stockholm: Utbildningsdepartementet. PM till styrberedningen, 1987]

186. New Challenges for Teachers and Their Education. Council of Europe. Standing Conference of European Ministers of Education, 15th session, Helsinki, 5-7 May 1987. Strasbourg, 1987. 63 s. — Fransk version i nr 188. — Spansk version i nr 208.

187. Notes on Teacher Education, Professionalisation and Decentralisation of Schooling. Paper presented at a conference Six country studies of Teacher Education at Wingspread, Wisconsin, 27-30 October, 1987. Stockholm: Stockholm Institute of Education, Department of Studies in Educational Policy and Cultural Reproduction. 75 s.

188. Les nouveaux défis pour les enseignants et leur formation. Conseil de l'Europe. Conférence permanente des ministres européens de l'Éducation, 15e session, 1987. 63 s. — Engelsk version i nr 186. — Spansk version i nr 208.

189. Post Compulsory Education: New Developments in Sweden. Paris: OECD Directorate for Social Affairs, Manpower and Education. Drafted 30 Dec 1987, dist. 14 January 1988. 34 s. (Education and training after basic education)

190. Påverkan och utvärdering. [Influence and evaluation] [Stockholm: Utbildningsdepartementet, 1987]

191. Uppföljning och utvärdering. [Followups and evaluation] [Stockholm: Utbildningsdepartementet. PM till styrberedningen, 1987]

192. Frame factors. I: The International Encyclopedia of Teaching and Teacher Education. Ed. by Michael J. Dunkin. S. 525-530. Oxford: Pergamon Press, 1987. — Även som nr 160.

193. John Dewey in Sweden. Notes on Progressivism in Swedish Education 1900-1945. I: International Perspectives in Curriculum History. Ed. by Ivor Goodson. S. 261-276. London/Sydney/Wolfeboro, New Hampshire: Croom Helm, 1987. [Reprinted by Routledge 1988] — Ungersk version i nr 194.

194. John Dewey svédországban. Jegyzetek a svéd oktatás 1900 - 1945 közötti történetének progresszivizmusáról. I: Neveléselmélet És Iskolakutatás, VI. évf., 1. sz., 1987, s. 5-16. — Engelsk version i nr 193.

195. Undervisning, utbildning och kulturreproduktion. [Teaching, education and cultural reproduction] I: Ungdom mot år 2000. Et nordisk og europeisk perspektiv. S. 154-184. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag, 1987.

196. Didaktikens namn? [The name of didactics?] I: Forskning om Utbildning, vol. 14, nr. 3, 1987, s. 27-38.

1988

197. Address to the Faculty, College of Education, University of Saskatchewan, Saskatoon. March 18, 1988. 54 s.

198. "Social Engineering". Practical versus disciplinary knowledge in Swedish post-war educational planning. Stockholm: National Board of the Universities and Colleges [UHÄ], 1986. (Studies of Higher Education and Research, 1988:6) 23 s. — Ungersk version i nr 210.

199. Utvärdering och decentralisering. [Evaluation and decentralisation] [Stockholm: Utbildningsdepartementet, 1988]

200. Culture, Reproduction and Education. S. 23-48. I: nr 212.

201. Dewey och progressivismen. [Dewey and progressivism] I: Boken om pedagogerna. Huvudredaktörer: Lars Svedberg och Monica Zaar. S. 107-118. Stockholm: Utbildningsförlaget, 1988. Andra helt omarbetade upplagan.

202. Hem och familj i folkskolans läroplaner. [Home and family in the primary school curriculum] [Recension av Ulla Johansson: Att skolas för hemmet, 1987] I: Utbildningshistoria 1988. Red. av Gunnar Richardson. S. 196-204. [Uppsala:] Föreningen för svensk undervisningshistoria, 1988. (Årsböcker i svensk undervisningshistoria, årgång LXVIII, 1988, volym 162)

203. Läroplanen som pedagogiskt och politiskt instrument. [Curriculum as an educational and political instrument] [Recension av Tomas Englund: Curriculum as a Political Problem, 1986] I: Utbildningshistoria 1988. Red. av Gunnar Richardson. S. 182-189. [Uppsala:] Föreningen för svensk undervisningshistoria, 1988. (Årsböcker i svensk undervisningshistoria, årgång LXVIII, 1988, volym 162)

204. Pedagogik som arbete och som kunskap. [Education as work and as knowledge] I: Nya tider - Nya yrken. En antologi om tjänstemannayrken på 90-talet. [Redaktör Ingrid Wahlund] S. 197-209. Stockholm: TCO, 1988.

205. Varför är dagens skola som den är? [Why is the school of today the way it is?] I: Grundskolan 25 år. Jubileumsbok Skola i utveckling. S. 110-116. Stockholm: Skolöverstyrelsen och Utbildningsförlaget, 1988. (Skolöverstyrelsen B 88:3)

206. Den nygamla didaktiken. [The new-old didactics] I: Didactica Minima, nr. 7, 1988, s. 13-27.

207. The Development of the Middle School in Sweden: Research and Evaluation. I: International Journal of Educational Research, vol. 12, no. 5, 1988, s. 481-495.

208. Nuevos desafíos para los profesores y para la formación del profesorado. I: Revista de Educación [Madrid], núm. 285, enero-abril 1988, s. 291-328. — Engelsk resp. fransk version i nr 186, nr 188.

209. Skolans ansvar. [The responsibility of the school] [Recension av Maurice Kogan: Education Accountability, 1986] I: Forskning om Utbildning, nr. 1, 1988, s. 48-49.

210. Social Engineering: practical versus disciplinary knowledge in Swedish post-war educational planning. I: Neveléselmélet És Iskolakutatás, VII. évf., 4. szám., 1988, s. 5-36. — Engelsk version i nr 198.

211. Varför är dagens skola som den är? [Why is the school of today the way it is?] I: Kritisk Utbildningstidskrift, nr. 49, nr 1. 1988, s. 17-22.

212. Challenge Future Through Your Culture. Proceedings of the symposium in pedagogics, 12th-15th June 1988 Luleå Sweden. Ed. by Henning Johansson, Ulf P. Lundgren, Thomas S. Popkewitz. Luleå: CENTEK [1988]. 222 s.

1989

213. Kunskaper i aritmetik och problemlösning. En utvärdering i årskurserna 3, 4, 6 och 7 i Stockholms skolor. [Knowledge in arithmetic and problem solving. An evaluation in grades 3, 4, 6 and 7 in the schools of Stockholm] Tills. med Sten Pettersson och Ann-Christin Santesson. Stockholms skolförvaltning. [1989] 49 s. (Rapporter från Stockholms skolor 1989:3)

214. Report on International Conference on Teacher Training for Basic Education. Paris: OECD/CERI 1989.

215. An open Europe. Teachers for Education - Education for Teachers. Opening Address to the 14th Annual Conference of the Association for Teacher Education in Europe. S. 1-15. I: ATEE 14th Annual Conference. Kristianstad, Sweden 3-8 September 1989. Perspectives for teacher education in an open Europe. Ed. Per-Erik Michaelsson. [Association for teacher education in Europe. Secretariat: Rue de la Concorde 60, B-1050 Brussels (Belgium)] [1989]

216. Att utvärdera utbildning och att styra den. [To evaluate education and to steer it] I: Skolan och utvärderingen. Fem professorer tar ordet. Red. av Sigbrit Franke-Wikberg. S. 81-104. Stockholm: HLS förlag, 1989.

217. Educational Research and the Language of Education. I: The Struggle for Democratic Education. Equality and participation in Sweden. Ed. by Stephen J. Ball and Staffan Larsson. S. 191-210. New York: Falmer Press, 1989.

218. Lokala arbetsplaner - en bakgrund. [Local work plans - a background] S. 6-20. I: nr 226.

219. Om att välja framtid i det moderna samhället med särskild hänsyn tagen till skeppsbrott och torskfiske. [On how to choose your future in modern society, with special respect to shipwrecking and code fishing] I: Perspektiv på vägledning. En festskrift till Stig Persson. Redaktörer: Ragnar Eliasson, Agneta Fry, Ingegerd Odmark, Lena Wollin. S. 10-13. Stockholm: HLS Förlag, 1989.

220. Synthesis of the 14th conference. S. 44-46. I: ATEE 14th Annual Conference. Kristianstad, Sweden 3-8 September 1989. Perspectives for teacher education in an open Europe. Ed. Per-Erik Michaelsson. [Association for teacher education in Europe. Secretariat: Rue de la Concorde 60, B-1050 Brussels (Belgium)] [1989]

221. Pedagogik och psykologi. Om John Deweys filosofi. [Education and psychology. On the philosophy of John Dewey] I: Oppdragelse til det moderne. Émile Durkheim, George Herbert Mead, John Dewey, Pierre Bourdieu. Red. av Harald Thuen og Sveinung Vaage. S. 121-146. Oslo: Universitetsforlaget, 1989.

222. Bridging Gulfs Within and Between East and West. [Reply to Attila Horvath] I: Paideusis. Journal of the Canadian Philosophy of Education Society, vol. 2, no. 2, 1989, s. 15-18.

223. El desarrollo de la escuela media comprensiva en Suecia. Investigación y evaluación. [The development of the Swedish middle school. Research and evaluation] I: Revista de Educación [Madrid], núm. 289, mayo-agosto 1989, s. 109-127.

224. Del 2. Ekspertvurdering fra OECD. [Part 2. Expert evaluation from OECD] [Tills. med M. O'Donoghue och Maurice Kogan] I: OECD-vurdering av norsk utdanningspolitikk. Norsk rapport til OECD. Ekspertvurdering fra OECD. (Kirke- og undervisningsdepartementet; Kultur- og vitenskapsdepartementet; OECD) S. 109-176. Oslo: Aschehoug, 1989. — Engelsk version i nr 233.

225. Förord. [Preface] I: Gert Z. Nordström: Bilden i det postmoderna samhället. S. 9-10. Stockholm: Carlssons Bokförlag, 1989.

226. Lokala arbetsplaner - vad är det? [Local working plans - what is that?] Tills. med Gerd Arfwedsson och Gerhard Arfwedsson. Stockholm: HLS förlag, 1989. 48 s. (Häften för didaktiska studier, nr. 16, 1989)

227. Perspektiv på didaktiken. Några personliga reflektioner. [Perspectives on didactics. Some personal reflections] I: Didactica Minima, nr. 8, 1989, s. 59-64.

228. Försöksverksamhet med treårig yrkesutbildning i gymnasieskolan. Första året. [Experiment with a three-year vocational training. The first year] Stockholm: Allmänna förlaget, 1989. (SOU 1989:90)

229. 6 000 platser och 10 000 platser för försök i gymnasieskolan. Hur, var och varför? [6 000 places and 10 000 places for experiments in upper secondary school. How, where and why?] Betänkande av utredningen angående utvärdering av försöksverksamheten med treårig yrkesinriktad utbildning i gymnasieskolan. Stockholm: Utbildningsdepartementet. (SOU 1989:106).

1990

230. Kunskaper i aritmetik och problemlösning. En utvärdering i årskurserna 3, 4, 6 och 7 i Stockholms skolor. [Knowledge in arithmetic and problem solving. An evaluation in grades 3, 4, 6 and 7 in the schools of Stockholm] Tills. med Sten Pettersson och Ann-Christin Santesson. Stockholms skolförvaltning. [1990] 31 s. (Rapporter från Stockholms skolor 1990:3)

231. Målstyring og evaluering i norsk skole. [Steering by goals and evaluation in Norwegian schools] Slutrapport fra EMIL-prosjektet, NORAS/LOS-i-utdanning, 25. mai 1990. Tills. med Marit K. Granheim. Oslo: Norges råd for anvendt samfunnsforskning. [1990] 47 s. (LOS-notat nr. 7 1990)

232. Educational policy-making, decentralisation and evaluation. S. 23-41. I: nr 238.

233. Part One. The examiners' report. [Tills. med M. O'Donoghue och Maurice Kogan] I: Reviews of National Policies for Education. Norway. S. 7-61. Paris: OECD, 1990. — Norsk version i nr 224.

234. Hva er utfordringen for en fremtidsrettet utdanning? [What are the demands on a future-oriented education?] I: Utfordringer for utdanningsforskningen. S. 19-28. Oslo: NAVF. Program for utdanningsforskning, 1990.

235. Introduction. Tills. med Marit Granheim och Maurice Kogan. S. 9-11. I: nr 238.

236. OECD-rapporten - en bakgrunn. [The OECD-report - a background] S. 25-46. I: nr 239.

237. Lärarutbildning och didaktik. [Teacher education and didactics] I: Didactica Minima, nr. 14, nr. 3 1990, s. 6-9.

238. Evaluation as Policymaking. Introducing evaluation into a national decentralised educational system. Ed. by Marit Granheim, Maurice Kogan and Ulf Lundgren. London: Jessica Kingsley Publishers, 1990. 256 s.

239. Utdanningskvalitet - styrbar eller ustyrlig? [Quality of education: possible to monitor or not?] Redaktörer: Marit Granheim, Ulf P. Lundgren og Tom Tiller. Oslo: Tano, 1990. 411 s.

240. Børs - Kontor - Katedral? Evaluering av NAVFs utredningsinstitutt. Rapport fra Evalueringsutvalget. Delinstilling fra Organisasjonsutvalget. [Market - Office - Cathedral? The evaluation of the NAVF institute] [Tills. med Elisabeth Helander, Ruth Kleppe, Rolf I. Pedersen, Rune Premfors, Ola Stafseng] Oslo: Norges Allmenvitenskapelige forskningsråd, 1990. 120 s.

241. Utvärdering av försöksverksamheten med 3-årig yrkesinriktad utbildning i gymnasieskolan. [Evaluation of the experiment with a three-year vocational training in upper secondary school] Stockholm: Allmänna förlaget. (SOU 1990:75) (UGY rapport 2)

1991

242. Att utvärdera barnomsorg. Om decentralisering, målstyrning och utvärdering av barnomsorgen och dess pedagogiska verksamhet. [To evaluate child care. On decentralisation, steering by goal and the evaluation of child care and its pedagogical activity] Tills. med Gunilla Dahlberg och Gunnar Åsén. Stockholm: HLS förlag i samarbete med Socialdepartementet, 1991. 108 s.

243. Between Education and Schooling: Outlines of a diachronic curriculum theory. Geelong, Victoria, Australia: Deakin University, 1991. 73 s. — Spansk version: Teoría del curriculum y escolarización. Traducción de: Caridad Clemente Aparicio. Madrid: Ediciones Morata, 1992.

244. Curriculum Pacing. Tills. med Marie-Anne Colliander. I: The International Encyclopedia of Curriculum. Ed. by Arieh Lewy. S. 389-391. Oxford: Pergamon Press, 1991. — Även i nr 158.

245. Nittiotal. [Nineties] I: Med viten og vilje mot et laererrikt samfunn? Perspektiver på norsk laererutdanning. [Knowingly and willingly towards a society full of teachers? Perspectives on teacher education in Norway] Red. av Kari Sannerholt Melbostad, Kirsti Kolle Grøndahl, Inge Lønning og Nils Maehle. S. 303-312. Oslo: Universitetsforlaget, 1991.

246. Steering by Goals and Evaluation in the Norwegian Education System: a report from the EMIL project. Tills. med Marit K. Granheim. I: Journal of Curriculum Studies, vol. 23, no. 6, 1991, s. 481-505.

247. Kan utbildningens kvalitet styra kvaliteten? [Can the quality of education steer quality?] I: Skolen i Norden, nr. 1, 1991, s. 3-5.


Skeptronhäften

ISSN 0284-0731

1. Anna-Lena Lindberg, "Men Gud förbarme sig, hvilket Publikum!" Om konstpedagogikens rötter i Sverige

2. Francine Muel-Dreyfus, Folkskollärare och socialarbetare. Metodologiska kommentarer till den historiska sociologin

3. Theresa Martinet, En provensalsk bondkvinna och hennes män. Ett exempel på småborgerlig ackumulation

4. Anna-Maja Johannesson, Lärarnas villkor i de första decenniernas folkskola (1850–1880)

5. Ronny Ambjörnsson, The Honest and Diligent Worker

6. Collège de France, Förslag till framtidens utbildning

7. Ulf P. Lundgrens skrifter 1966-1991. En bibliografi

HLS Förlag
Box 34103, 100 26 Stockholm
ISBN 91-7656-271-9


URL of this page is http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/ske-7.htm
Created by Donald Broady. Last updated 31 Dec 2019
Back to SEC home page



This page is an historical remnant, part of  Skeptron Web Archive