This document is an historical remnant. It belongs to the collection Skeptron Web Archive (included in Donald Broady's archive) that mirrors parts of the public Skeptron web site as it appeared on 31 December 2019, containing material from the research group Sociology of Education and Culture (SEC) and the research programme Digital Literature (DL). The contents and file names are unchanged while character and layout encoding of older pages has been updated for technical reasons. Most links are dead. A number of documents of negligible historical interest as well as the collaborators’ personal pages are omitted.
The site's internet address was since Summer 1993 www.nada.kth.se/~broady/ and since 2006 www.skeptron.uu.se/.
Start | About | Research | Courses | Events | Archives | Tools | Search all SEC
Utbildnings- och kultursociologi
Sociology of Education and Culture at Uppsala University
URL of this page is www.skeptron.uu.se/broady/sec/r-kungsv.htm
Skolans kungsväg. Det naturvetenskapliga programmets plats i utbildningsystemet
(The Royal Road of schooling. The science programme within the Swedish educational system)
Utförlig information se http://www.skeptron.uu.se/proj/kungsvag/
Funded by Vetenskapsrådet, U
Period Jan 2006-dec 2008
Directed by Donald Broady <donald.broady@edu.uu.se>.
Collaborators:
Sara Backman Prytz <sara.prytz@edu.uu.se>
Peter Bernhardsson <peter.bernhardsson@edu.uu.se>,
Emil Bertilsson <emil.bertilsson@edu.uu.se>,
Mikael Börjesson <mikael.borjesson@edu.uu.se>,
Henrik Edgren <henrik.edgren@edu.uu.se>,
Mattias Eriksson <mattias.eriksson_1@spray.se>,
Hanna Landstrom <hanna.landstrom.1046@student.uu.se>,
Esbjörn Larsson <esbjorn.larsson@edu.uu.se>,
Ida Lidegran <ida.lidegran@edu.uu.se>,
Ingrid Nordqvist <int@hig.se>,
Brigitte Le Roux <leroux@math-info.univ-paris5.fr>,
Ola Winberg <ola.winberg@edu.uu.se>,
Monica Zetterman <monica.zetterman@edu.uu.se>
På gymnasiets naturvetenskapliga program går inte bara blivande naturvetare. Det naturvetenskapliga programmet (NV) är en kungsväg till framgång i fortsatta studier, yrkeslivet och det sociala livet. Här hamnar många barn ur de samhällsgrupper som är bäst rustade med kulturellt kapital, och här formas framtidens eliter. Här skapas även en norm för vad som räknas som skolmässig briljans, med effekter på hela skolväsendet.
Inom projektet undersöks NVs dominerande ställning i det svenska utbildningssystemet och betingelserna för och effekterna av denna dominans. Delstudier ägnas åt olika gruppers utbildningsstrategier, inslag i den historiska utveckling som lett till matematikämnets och de naturvetenskapliga ämnenas särställning, samt lärare och elever vid NV.
Med hjälp av registerdata om svenska gymnasister tecknas en social karta över svensk gymnasieskola under de senaste tjugo åren och NVs plats på denna. Dessutom analyseras skilda gruppers banor genom utbildningsväsendet. Metoderna är hämtade från geometrisk dataanalys, bl.a. korrespondensanalys. I kompletterande studier används även geografiska data. Till dessa statistiska analyser ur fågelperspektiv fogas dels historiska studier av enskilda skolors utveckling, dels intervjuer med lärare och elever vid NV samt föräldrar. Intervjuerna skall visa vad lärare, elever och föräldrar har i bagaget, hur de uppfattar NV och hur de förhåller sig till utbildningens mål och mening och till de framtider som den förbereder för.
URL of this page is http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/r-kungsv.htm
Created by Donald Broady. Last updated 2006
Back to SEC home page