This document is an historical remnant. It belongs to the collection Skeptron Web Archive (included in Donald Broady's archive) that mirrors parts of the public Skeptron web site as it appeared on 31 December 2019, containing material from the research group Sociology of Education and Culture (SEC) and the research programme Digital Literature (DL). The contents and file names are unchanged while character and layout encoding of older pages has been updated for technical reasons. Most links are dead. A number of documents of negligible historical interest as well as the collaborators’ personal pages are omitted.
The site's internet address was since Summer 1993 www.nada.kth.se/~broady/ and since 2006 www.skeptron.uu.se/.
Start | About | Research | Courses | Events | Archives | Tools | Search all SEC
Utbildnings- och kultursociologi
Sociology of Education and Culture at Uppsala University
URL of this page is www.skeptron.uu.se/broady/sec/n-fsuk.htm
Det följande är en redogörelse, daterad 11 april 2000, för verksamheten inom det av Skolverket finansierade forskarnätverket Forum för studier av utbildning och kultur.
Donald Broady
ILU, Uppsala Universitet
Box 2136, S-750 02 Uppsala
E-post broady@nada.kth.se
URL http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/
2000-04-11
Redogörelse för verksamhet inom och erfarenheter av forskarnätverket Forum för studier av utbildning och kultur
Projektnummer 12001
Det följande är en redogörelse, daterad 11 april 2000, för verksamheten inom det av Skolverket finansierade forskarnätverket Forum för studier av utbildning och kultur.
Projektets titel: Forskarnätverket Forum för studier av utbildning och kultur
Projektnr 12001 (nätverk)
Projektledare och vetenskapliga ledare: professor Donald Broady, professor Sverker Lindblad
Lärosäte: Uppsala universitet
Institution: Institutionen för lärarutbildning samt Pedagogiska institutionen
Denna redogörelse är en reviderad version av en redogörelse som insändes till Skolverket den 1 september 1999. Den kompletteras av en redogörelse insänd av Sverker Lindblad den 29 oktober 1999.
Den 1 september 1999 insändes även två bilagor:
Forum för studier av utbildning och kultur startade 1993 som ett forskarnätverk i anslutning till Skolverkets basprogram Skolan som kultur- och arbetsmiljö. Förberedelserna för att konstituera nätverket började under hösten 1992. Den 3 februari 1993 samlades 22 forskare från hela landet till ett heldagsseminarium i Stockholm för att vidareutveckla planerna. Ansökan insändes till Skolverket den 25 februari 1993 (D.Broady: Forum för studier av utbildning och kultur. Plan för ett forskarnätverk i anslutning till Skolverkets basprogram Skolan som kultur- och arbetsmiljö, PM 1993-02-25).
De tre gemensamma frågor som håller ihop nätverket är: Vad har olika grupper elever, lärare, skolledare i bagaget? Vilken ordning råder i skolans värld? Vad sker i mötet mellan det eleverna, lärarna, skolledarna har i bagaget och den ordning som råder i skolan?
Kring dessa frågor samverkar forskare med hemvist inom skilda vetenskapliga traditioner och med tillgång till skilda slag av empiriska material. Nätverket utgör en kontaktyta mellan pågående och planerade projekt vid ett flertal forskningsmiljöer. Samordningen är måttfull och drives inte längre än att forskningstraditionerna tillåts verka på sina egna villkor.
Nätverkets verksamhet bedrivs i form av
Från starten 1993 låg ansvaret för nätverket hos Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi, Lärarhögskolan i Stockholm. Fr.o.m. 1 juli 1995 har ansvarat delats mellan å ena sidan UTKIK-gruppen, Pedagogiska institutionen, Uppsala universitet (Sverker Lindblad), å andra sidan Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi (Donald Broady, fram till september 1997 vid Lärarhögskolan i Stockholm, därefter vid ILU, Uppsala universitet). Vi har funnit att denna förändring varit till till fördel för nätverket, eftersom de två forskningsmiljöerna på olika sätt kompletterar varandra. Vid den förstnämnda finns exempelvis väl utbyggda kontakter inom den anglosaxiska forskarvärlden medan den sistnämnda har mer kontakter med kontinental forskning. Vidare är förstnämnda mer inriktad mot etnografiska studier av ”mikro”-karaktär och den sistnämnda mot utbildningssociologiska studier av ”makro”-karaktär. Ett viktigt syfte med nätverket har varit att åstadkomma möten mellan dessa två perspektiv.
Fr.o.m 1 januari 1997 flyttades nätverkets administration till Pedagogiska institutionen, Uppsala universitet. Fr.o.m. 1 januari 1999 delas koordineringsarbetet mellan Pedagogiska institutionen och ILU.
Dessa arrangemang har samlat deltagare från många svenska universitets- och högskoleorter samt åtskilliga deltagare från Norge och Danmark.
Vidare har nätverkets medlemmar fått information om andra sammankomster, exempelvis specialsessioner vid NFPF’s kongresser; symposiet ”Multiple Marginalities: Gender, citizenship and Nationality in education”, Nordic-Baltic research symposium (NORFA), Helsingfors, 28-30 augusti 1998; konferensen ”Pedagogikhistorisk forskning”, Lärarhögskolan i Stockholm 10-12 september 1998. De av nätverkets deltagare som uttryckt särskilt intresse bjudits in till bl.a. ytterligare ett antal gästföreläsningar och seminarier om bl.a. fältbegreppet inom utbildnings- och kultursociologin, samt ett större kollokvium på Karlshälls gård i samma ämne 4-5 okt 1995.
F.n. är ett hundratal forskare och doktorander knutna till nätverket.
Ett internationellt nätverk, ägnat frågor om marknadsstyrning av ungdomsutbildning, gymnasieskolan och annan ungdomsutbildning, har upprättats mellan universitetet i Saragoza i Spanien, Université René Descartes i Paris, Kings College i London samt Uppsala universitet. En sammanhållande kraft är Stephen Ball vid Kings College. Från svensk sida deltager Sverker Lindblad. Samarbetet har resulterat i ett gemensamt forskningsprojekt samt utbyte vad gäller forskarutbildning. Deltagande engelska forskare har vid flera tillfällen besökt Sverige
Som en ”avknoppning” till nätverket Forum för studier av bildning och kultur har skapats ett nordiskt nätverk ”Etnography in Nordic Education” för etnografiska studier i pedagogiska sammanhang. Inom detta nätverk finns en diskussionslista, ETNOPED till vilket samtliga medlemmar beretts tillträde. I oktober 1998 anslog NorFA (Nordisk forskerutdanningsakademi) medel som möjliggör att nätverket fungerar som en samlingspunkt i synnerhet för utveckling av forskarubildningen i de nordiska länderna.
UTKIK-gruppen har koordinatoransvar för det EU-finansierade forskningsprojektet “Education Governance and Social Integration and Exclusion”. Inom detta omfattande projekt (med en samlad budget på ca 7,5 mkr) studeras förändringar i styrning och social integrering och utslagning. Fallstudier har genomförts i Finland, Sverige, Island, Tyskland, England och Skottland, Spanien, Portugal, Grekland och Australien. Ambitionen är att även få till stånd ytterligare ett EU-projekt kring ”cross-professional studies”.
Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi vid Lärarhögskolan i Stockholm tecknade den 7 februari 1995 med Centre de sociologie de l’éducation et de la culture vid École des Hautes Études en Sciences Sociales i Paris ett avtal om samarbete kring forskning och forskarutbildning (intensivkurser, doktorandutbyten, utbyten av forskare och handledare etc). Detta samarbete, som finansierats av utbildningsdepartementets särskilda anslag för samverkan med ”utländska elituniversitet”, har inneburit att ett stort antal flertal franska forskare inbjudits tills Sverige och fått tillfälle träffa svenska skolforskare och doktorander samt att svensk pedagogisk forskning vid upprepade tillfällen presenterats för franska forskare och doktorander i Paris.
Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi har tillsammans med Centre de sociologie de l’éducation et de la culture i Paris samordningsansvar för nätverket ”Formation des élites et internationalisation de la culture“, vari forskare från ett tjugotal europeiska och några utomeuropeiska länder medverkar. Nätverket konstituerades under ett kollokvium ”Les élites : formation, reconversion, internationalisation“ som arrangerades i Stockholm 24-26 november 1993 med deltagande från Algeriet, Finland, Frankrike, Grekland, Italien, Norge, Rumänien, Senegal, Storbritannien, Sverige och Ungern. Kollokviet dokumenterades i Donald Broady, Monique de Saint Martin och Mikael Palme (éd.): Les élites : formation, reconversion, internationalisation. Paris: CSEC, École des Hautes Études en Sciences Sociales / Stockholm: FUKS, Lärarhögskolan, 1995 (202 s.). En tyngdpunkt i detta internationella nätverks arbete är komparativa studier av utbildningssystemens allt mer transnationella karaktär i Europa. Ytterligare ett kollokvium arrangerades i Moskva 26-30 april 1996 under rubriken ”Formation des élites et culture transnationale” med ett fyrtiotal deltagare från Brasilien, Frankrike, Grekland, Holland, Italien, Rumänien, Ryssland, Senegal, Storbritannien, Sverige, Tyskland och Ungern. Revidare bidrag från det sist nämnda kollekviet publicerats i volymen Formation des élites et culture transnationale. Colloque de Moscou 2729 avril 1996 (éd. D. Broady, N. Chmatko, M. de Saint Martin). Paris/Uppsala: CSEC, École des Hautes Études en Sciences Sociales/SEC, ILU, Université d’Uppsala, 1997 (385 s.).
En del av det hittillsvarande arbetet har inneburit att rapporter, forskningsplaner etc cirkulerat mellan de till nätverket knutna forskarna. Förteckningar över till nätverket knutna forskningsmiljöer, relevanta projekt, namn och adresser etc har sänts till samtliga deltagande forskare och distribuerats till nytillkomna intressenter.
Uppsatser, böcker, rapporter, C- och D-uppsatser etc har framställts inom ramen för de i nätverket knutna forskningsprojekten, se bl.a. verksamhetsberättelserna från projekten 12005 och 15004. Om publikationer från UTKIK-gruppen, se Sverker Lindblads redogörelse 1999-10-29. Information om publikationer (jämte nedladdningsbara versioner av vissa publikationer) från Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi är lättast tillgänglig på URL http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/archives.htm
Sverker Lindblad och jag är överens om att nätverket erbjudit en synnerligen fruktbärande diskussions- och samarbetsmiljö som fungerat som en kontaktyta mellan forskningstraditioner som alltför ofta är åtskilda. Den ursprungliga idén, att sammanföra studier av vad elever och lärare har i bagaget med studier av skolan som kultur- och arbetsmiljö, har visat sig produktiv. Inte minst för yngre doktorander, men även för etablerade forskare, tror vi nätverket varit till nytta.
Ett problem: otillräcklig forskningsfinansiering
Att Skolverkets forskningsbudget skurits ned har inneburit att de till nätverket knutna forskarna haft andra finansiärer, eller ibland ingen finasiering alls. Det har skapat vissa problem. I somliga fall betingades den inledande entusiasmen för deltagande i nätverket säkerligen av förväntningar om finansiering från Skolverket.
Å andra sidan var avsikten redan från början att samla forskare och doktorander med skilda finansieringskällor men överlappande forskningsintressen. Det har visat sig vara en framgångrik strategi.
Ett annat problem: att engagera andra än pedagoger
Ett svårlöst problem, som vi inte fullt ut lyckats lösa, har varit att engagera andra än pedagoger. Tanken var från början att locka historiker, statsvetare, sociologer, etnologer och andra att ägna sig åt utbildningsforskning. I någon mån har det lyckats, såsom i fallet med etnologen Jonas Frykman och hans medarbetare vilkas studier kom att finansieras inom Skolverkets forskningsprogram. (Frykman nämner i förordet till sin uppmärksammade bok Ljusnande framtid! Skola, social mobilitet och kulturell identitet, Lund 1998, att nätverket varit den diskussionsmiljö där arbetet vuxit fram.) Men även om exempelvis sociologer, idéhistoriker, statsvetare och andra deltagit i våra sammankomster, har ändå pedagogerna ofta dominerat. Problemet har försvåras av att utbildningsforskningen är så anmärkningsvärt underfinansierad i vårt land, ett faktum som uppmärksammats i många sammanhang, exempelvis av utredningen Forskning 20000. Under 1990-talet har större delen av Skolverkets forskningsbudget försvunnit. Rådet för forskning om universitet och högskolor har lagts ned. Även HSFRs samlade budget har minskat. I en sådan situation är det svårt att förmå företrädare för olika ämnen att göra sig besväret att planera för utbildningsforskning som kanske aldrig kommer att kunna realiseras. Risken är att utbildningsforskningen inte rekryterar de mest framstående företrädarna för andra ämnen än pedagogik utan i stället sådana som har svårt att klara konkurrensen inom sina discipliners traditionella kärområden.
Vi vill ändå inte svartmåla situationen. Trots allt har representanter för andra ämnen än pedagogik varit betydligt fler vid våra sammankomster än i de flesta andra sammanhang där utbildningsforskning avhandlas. Men det har varit svårt att förmå forskare med hemvist inom andra ämnen att lägga ned energi på att planera angelägna projekt inom utbildningsområdet, vilket som sagt har med otillräckliga finansieringsmöjligheter att göra.
Framtiden
Sverker Lindblad och jag är överens om att nätverket behövs och att dess egenart och existensberättigande främst består i att det förenar två slag av forskningstraditioner som alltför ofta skiljs åt: etnografiska ”mikro”-studier av vardagslivet i skolor och klassrum och utbildningssociologiska ”makro”-studier av systemet av bildningsvägar och skilda sociala och kulturella gruppers sätt att använda utbildningsväsendet. Uppdelningen är självfallet grov och inte knuten till någon strikt arbetsdelning (åtskilligt av Sverker Lindblads forskning är ”makro”-orienterad och i de studier jag själv ingår ofta observationer av etnografik art).
En slutsats är att tre slag av stöd vore önskvärda
URL of this page is http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/n-fsuk.htm
Created by Donald Broady. Last updated 11 April 2000
Back to SEC home page