This document is an historical remnant. It belongs to the collection Skeptron Web Archive (included in Donald Broady's archive) that mirrors parts of the public Skeptron web site as it appeared on 31 December 2019, containing material from the research group Sociology of Education and Culture (SEC) and the research programme Digital Literature (DL). The contents and file names are unchanged while character and layout encoding of older pages has been updated for technical reasons. Most links are dead. A number of documents of negligible historical interest as well as the collaborators’ personal pages are omitted.
The site's internet address was since Summer 1993 www.nada.kth.se/~broady/ and since 2006 www.skeptron.uu.se/.
Start | About | Research | Courses | Events | Archives | Tools | Search all SEC
Utbildnings- och kultursociologi
Sociology of Education and Culture at Uppsala University
URL of this page is www.skeptron.uu.se/broady/sec/n-erdc.htm
Forskarnätverket
Utbildningsforskning i utvecklingsländer
(Network for educational research in developing countries, with a focus
on sub-Saharan Africa)
Kontaktpersoner:
Mikael Palme <mikael.palme@ped.su.se>
Donald Broady <donald.broady@edu.uu.se>
Postadress: SEC, ILU, Uppsala Universitet, Box 2136, S-750 02 Uppsala.
Besöksadress: Seminariegatan 1, Uppsala.
Utbildningsforskning i utvecklingsländer förutsätter å ena sidan bruk av vetenskapliga traditioner och redskap inom discipliner som sociologi, antropologi, lingvistik, historia och didaktik, å andra sidan kunskap om och kontakter i utvecklingsländerna. Nätverket Utbildningsforskning i utvecklingsländer samordnas från SEC (Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi) vid Institutionen för utbildning, kultur och medier, Uppsala Universitet. Deltagarna representerar olika universitet, högskolor och discipliner och förenas i ett intresse av att bidra till kvalificerad svensk forskning på området. Särskild tonvikt läggs vid studier av afrikanska länder söder om Sahara. Nätverket, som fick miljöstöd från Sarec för perioden 1999–2001, samlar för närvarande forskare med erfarenhet från forskning och utvecklingsarbete i länder som Guinea-Bissau, Etiopien, Tanzania, Zimbabwe, Moçambique, Sydafrika och Namibia, och även länder utanför Afrika såsom Laos.
Koordinator för nätverket är Mikael Palme <mikael.palme@ped.su.se>. Övriga forskare bakom nätverkets ansökan till Sarec var Donald Broady, Uppsala universitet; Carol Benson, Stockholms universitet; Staf Callewaert, Köpenhamns Universitet; Jan-Erik Johansson, Göteborgs Universitet; Wiggo Kilborn, Göteborgs Universitet; Valdy Lindhe, Uppsala universitet; Oleg Popov, Umeå Universitet; Christopher Stroud, Centrum för tvåspråkighetsforskning, Stockholms Universitet.
Nätverkets institutionsadress:
Sociology of Education and Culture (SEC)
Institutionen för utbildning, kultur och medier
Uppsala universitet
Box 2136
75002 Uppsala.
Besöksadress: Seminariegatan 1, Uppsala
Se karta (gif 90 kb).
Fyra huvudområden prioriteras: sociologi/antropologi, lingvistik, didaktik, samt pedagogisk mätning och utvärdering. En strävan är att förena analysen av kulturella och sociala villkor för skolundervisningen som kulturell förmedling med analyser av själva undervisningsprocessen. Till nätverket knutna forskare studerar för närvarande skolans funktioner i olika sociala kontexter i afrikanska länder; flickors roll i afrikanska skolan; afrikanska skollärare; sociala gruppers och barns användning av koloniala och afrikanska språk som en förutsättning för skolans språkanvändning; afrikanska skolbarns matematikinlärning; naturkunskaps- och teknologiundervisningens villkor och möjligheter; miljöundervisning; samt utveckling av ändamålsenliga instrument för olika slags pedagogisk mätning i afrikanska länder.
Nätverket anordnar seminarier och konferenser i Sverige och samarbetar med forskare i andra länder, inte minst utvecklingsländer. Gemensamma forskningsprojekt och stöd till unga svenska och afrikanska utbildningsforskare är under planering.
Bland tidigare av nätverket anordnade seminarier och workshops kan nämnas:
Vidare har det ordnats seminarier språk, om islam och afrikanska skolan och om de två könens ställning i afrikansk utbildning.
Som en del av nätverkets verksamhet har med start höstterminen 1999 kurser erbjudits på C- och D-nivå med inriktning mot utbildning i utvecklingsländer. Kurserna, som ingick i uppbyggnaden av en bredare forskningsmiljö kring utbildningsfrågor i utvecklingsländer, kunde ingå i en magisterexamen i pedagogik men kan även läsas av deltagare med andra behov.
Bl.a. har två 5-poängskurser på C-nivå givits. Den första var inriktad mot centrala vetenskapliga traditioner av relevans för utbildningsforskning i utvecklingsländer. Den andra var av metodkaraktär och behandlade forskningsverktyg och tillvägagångssätt inom dessa traditioner. Båda kurserna gav samtidigt ge en inblick i politiska, institutionella, sociala och kulturella villkor för skolundervisning i utvecklingsländer, särskilt i Afrika. Kurserna täckte följande områden (ansvarig huvudlärares namn inom parentes): underutveckling, nord/syd-problem, bistånd (Kenneth Hermele, Mikael Palme); antropologi/sociologi (Gustave Callewaert, Mikael Palme, Donald Broady); lingvistik (Christopher Stroud); didaktik (Wiggo Kilborn, Oleg Popov); litteratur- och diskussionsseminarier (Mikael Palme).
Utöver de två nämnda 5-poängskurserna kan studenter skriva en uppsats på C-nivå motsv. 10 poäng.
För ytterligare information kontakta Mikael Palme <mikael.palme@ped.su.se>.
URL of this page is http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/n-erdc.htm
Created by Mikael Palme and Donald Broady. Last updated 2003
Back to SEC home page