This document is an historical remnant. It belongs to the collection Skeptron Web Archive (included in Donald Broady's archive) that mirrors parts of the public Skeptron web site as it appeared on 31 December 2019, containing material from the research group Sociology of Education and Culture (SEC) and the research programme Digital Literature (DL). The contents and file names are unchanged while character and layout encoding of older pages has been updated for technical reasons. Most links are dead. A number of documents of negligible historical interest as well as the collaborators’ personal pages are omitted.
The site's internet address was since Summer 1993 www.nada.kth.se/~broady/ and since 2006 www.skeptron.uu.se/.



URL of this page is www.skeptron.uu.se/broady/sec/k-uvtrad-07.htm

Forskarutbildningskursen Utbildningsvetenskap, traditioner (15 ECTS)

Uppsala universitet, sept 2007- jan 2008

Kursen är avsedd för doktorander, särskilt relativt nyantagna, i ämnena didaktik, pedagogik och utbildningssociologi vid Uppsala universitet. Flertalet är verksamma vid Institutionen för didaktik, Pedagogiska institutionen eller Institutionen för utbildning, kultur och medier, dvs. de tre institutioner som ingår i Pedagogikumorganisationen.

Tid: Oftast tisdagar kl 09.15-12.00 under perioden sept 2007-jan 2008

Lokal: Seminariebyggnaden, Seminariegatan 1, Uppsala.

Lärare är Donald Broady, Ulf P. Lundgren, Leif Östman och Ann-Carita Evaldsson, vilka ansvarar för var sin fjärdedel av kursen.

Kursen behandlar vetenskapliga traditioner inom bland annat pedagogisk psykologi, sociologi, tysk hermeneutik och fenomenologi, fransk strukturalism och poststrukturalism, amerikansk pragmatism, etnometodologi och samtalsanalys, utvecklingspsykologi och barndomssociologi.


Schema

Onsd 2007-09-12 kl 13.15-16.00 i rum 1440:
Sociologi. Seminarieledare: Donald Broady

Tisd 2007-09-18 kl 09.15-12.00 i rum 1440:
Tysk hermeneutik och fenomenologi, fransk strukturalism och poststrukturalism. Seminarieledare: Donald Broady

Tisd 2007-10-09 kl 09.15-12.00 i rum 1440:
Ventilering av deltagarnas pm. Seminarieledare: Donald Broady

Torsd 2007-10-18 kl 10.15-12.00 i seminarierummet intill Ulf P. Lundgrens rum, Ped inst, Stureg. 4:
Psykologi och ramfaktorteori. Seminarieledare: Ulf P. Lundgren

Månd 2007-10-22 kl 13.15-15.00 i seminarierummet intill Ulf P. Lundgrens rum, Ped inst, Stureg. 4:
Utbildningspolitik. Seminarieledare: Ulf P. Lundgren

Månd 2007-10-22 kl 14.15-16.00 i seminarierummet intill Ulf P. Lundgrens rum, Ped inst, Stureg. 4:
Ventilering av deltagarnas pm. Seminarieledare: Ulf P. Lundgren

Tisd 2007-12-11 kl 09.15-12.00 i rum 1319:
Etnometodologi och samtalsanalys. Seminarieledare: Ann-Carita Evaldsson

Tisd 2007-12-18 kl 09.15-12.00 i rum 1440:
Utvecklingspsykologi, barndomssociologi. Seminarieledare: Ann-Carita Evaldsson.

Tisd 2008-01-15 kl 09.15-12.00, lokal meddelas senare:
Ventilering av deltagarnas pm. Seminarieledare: Ann-Carita Evaldsson

Torsd 2007-01-17 kl 09.15-12.00, lokal meddelas senare:
Pragmatism. Seminarieledare: Leif Östman

Tisd 2007-01-22 kl 09.15-12.00, lokal meddelas senare:
Pragmatism. Seminarieledare: Leif Östman

Tisd 2007-01-29 kl 09.15-12.00, lokal meddelas senare:
Pragmatism. Seminarieledare: Leif Östman


Kursplan, prel. version

Utbildningsvetenskap, traditioner (15 högskolepoäng)

Kursen Utbildningsvetenskap, traditioner är en gemensam kurs inom utbildning på forskarnivå i ämnena Didaktik, Pedagogik och Utbildningssociologi vid Uppsala Universitet.

Beslut

Beslutad av institutionsstyrelsen vid Institutionen för utbildning, kultur och medier 2008-XX-XX

Utbildningsnivå

Utbildning på forskarnivå

Betygsskala

För denna kurs ges betygen G Godkänd, U underkänd.

Examinator

Lärare är professorerna Donald Broady, Ann-Carita Evaldsson, Ulf P. Lundgren och Leif Östman, vilka ansvarar för var sin del av kursen i enlighet med nedanstående ordning:

Mål

Kursen är avsedd för doktorander, särskilt relativt nyantagna, i ämnena didaktik, pedagogik och utbildningssociologi vid Uppsala universitet och syftar till att deltagarna skall få en verblick över centrala forskningstraditioner och problemområden inom det utbildningsvetenskapliga området.

Innehåll

Kursen behandlar vetenskapliga traditioner inom bland annat pedagogisk psykologi, sociologi, tysk hermeneutik och fenomenologi, fransk strukturalism och poststrukturalism, amerikansk pragmatism, etnometodologi och samtalsanalys, utvecklingspsykologi och barndomssociologi.

Donald Broady:
- Sociologi
- Tysk hermeneutik och fenomenologi
- Fransk strukturalism och poststrukturalism

Ulf P. Lundgren:
- Psykologi och ramfaktorteori
- Utbildningspolitik

Leif Östman:
- Amerikansk pragmatism
- Diskursanalys

Ann-Carita Evaldsson:
- Etnometodologi och samtalsanalys
_Utvecklingspsykologi, barndomssociologi

Undervisning

Föreläsningar och seminarier.

Examination

Kursen examineras genom skriftliga inlämningsuppgifter.


Litteratur till kursens första fjärdedel, momentet "Utbildnings- och kultursociologi", motsv. seminarierna i veckorna 37-41 2008 med Donald Broady som seminarieledare

Broady, Donald, utg. (1998): Läsestycken för samhällsvetare. 5 uppl., 1998. Uppsala: SEC/ILU, Rapporter från Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi nr 6. (66 s.).

[PDF-version (128 KB) www.skeptron.uu.se/broady/sec/sec-6.pdf]

Durkheim, Émile (1969): L'Évolution pédagogique en France (1938). Paris: P.U.F. 2 uppl. 1969 (403 s.).

[Eng övers. The Evolution of Educational Thought. London: Henley and Boston: Routledge & Kegan Paul, 1977; denna engelska översättning torde vara omöjlig att hitta i bokhandeln men kursledningen har utlåningsexemplar. ]

Gilje, Nils & Harald Grimmen (2002): Samhällsvetenskapernas förutsättningar. Göteborg: Daidalos 1992 (320 s.).

[Övers. av Samfunnsvitenskapenes forutsetninger. Inføring i samfunnsfagenes vitenskapsfilosofi, 1992.]

Bland dessa texter är Gilje & Grimmen den enda som deltagarna behöver köpa eller låna.


Litteratur till andra fjärdedel, motsv. seminarierna
i veckorna 42-44 2007, med Ulf P. Lundgren som seminarieledare

Jarosjevskij, Michail (1979): 1900-talets psykologi. Den psykologiska vetenskapens utveckling i Europa, USA och Sovjetunionen. Stockholm: Wahlström & Widstrand (300 s.).

Fransson, Karin & Ulf P. Lundgren (2003): Utbildningsvetenskap - ett begrepp och dess sammanhang. Stockholm: Vetenskapsrådet, s. 9-75.

[PDF-version kan laddas ned från http://www.cm.se/webbshop_vr/pdfer/VR2003_1.pdf eller www.skeptron.uu.se/broady/uv/p-fransson-lundgren-03-utbildningsvetenskap.pdf]

Lundgren, Ulf P. (1984): Ramfaktorteorins historia, s. 69-81 i Skeptron 1. Texter om läroplansteori och kulturreproduktion utgivna av Donald Broady och Ulf P. Lundgren. Tema: Rätten att tala. Stockholm: Symposion Bokförlag.

Lundgren, Ulf P. & Bo Lindensjö (2000): Utbildningsreformer och politisk styrning. Stockholm: LHS Förlag (220 s.).

Sundberg, Daniel (2007): Läroplansteori efter den språkliga vändningen. Några ansatser inom den samtida svenska pedagogiska och didaktiska teoribildningen, konferensen "Läroplansteori", Örebro universitet, 7-8 sept 2007. (41 s.)

PDF-version (199 KB) www.skeptron.uu.se/broady/sec/p-sundberg-daniel-071012-laroplansteori.pdf


Litteratur till kursens tredje fjärdedel, motsv. seminarier i januari 2008 med Leif Östman som seminarieledare

Altman, Irwin & Rogoff, Barbara (1987). World views in psychology: trait, interactional, organismic and transactional perspectives. I Daniel Stokols & Irwin Altman, red., Handbook of Environmental Psychology, s. 7-40. New York: John Wileys & Sons.

Fann, K. T. (1993). Ludwig Wittgenstein. En introduktion. Göteborg: Daidalos. (127 sidor)

Bentley, A. & Dewey, J (1949/1991). Knowing and the known. I J. A. Boydstone, red., The Later Works, 1925-1953, vol 16., s 1-294. Carbondale: Southern Illinois University press. (valda delar: ca 100 sidor)

Pleasants, Nigel (1999). Wittgenstein and the idea of a critical social theory. A critique of Giddens, Habermas and Bhaskar. London & New York. Routledge, s. 1-31.

Rorty, R. (1985): Solidarity or Objectivity?. I J. Rajchman & C. West, red., Post-analytical Philosophy (s. 3-19). New York: Columbia University Press.

Thayer, H. S. Eds. (1982). Pragmatism. The Classic Writings. Cambridge: Hackett Publishing Company. (valda delar: ca 200 sidor).

Winther Jørgensen & Phillips, M. (2000). Diskursanalys som teori och metod. Lund: studentlitteratur. (valda delar: ca 100 sidor).

Wittgenstein, L. (1969/1992). Om visshet. Stockholm: Thales. (103 sidor)


Litteratur till kursens fjärde fjärdedel, motsv. seminarier i december 2007 och januari 2008 med Ann-Carita Evaldsson som seminarieledare

Samtalsanalys och Etnometodologi

Evaldsson, Ann-Carita (2007 u.u.) "Accounting for friendship: Moral ordering and category membership in girls' relational talk". Research on Language and Interaction, 40(4) [special issue: Goodwin, MH: & Kyratzis, A, (eds) Children socializing children: Practices for organizing the social and moral order among peers].

Duranti, A., & Goodwin, C. (Eds.) (1992). Rethinking context. Language as an interactive phenomenon. (introduktionskapitel) New York: Cambridge University Press. p. 1-42

Heritage, J. (2001). "Goffman, Garfinkel and Conversation Analysis". In Wetherell, Margret, Taylor, Stephanie, & Simeon, J. Yates (Eds.). Discourse Theory and Practice. A Reader. London: Sage Publications. p. 47-56.

Hester, S. & Francis, D. (2000). Local educational order. Ethnomethodological studies of knowledge in action. Amsterdam: John Benjamins. (introduktionskapitel)

Maynard, D.W. & Clayman, S.E. (1991). "The diversity of ethnomethodology". Annual Review of Sociology, 17; 385-418

Stokoe, E. & Smithson, J. (2001). "Making gender relevant: Conversation analysis and gender categories in interaction", Discourse & Society, 12(2): 243-269.

 

Utvecklingspsykologi och Barndomsociologi

Corsaro, W. (1997). The Sociology of Childhood. Thousand Oaks: Pine Forge Press. (kap. 1-2, 5-8)

Corsaro W. & D. Eder (1990). "Children's Peerculture". Annual Review of Sociology. 16:197-220.

Evaldsson, Ann-Carita (2008 u.u.). "Play and games in children's everydaylives". I Jens Qvortrup, William Corsaro, Michael-Sebastian Honig & Gill Valentine, Handbook of Childhood Studies, Palgrave Macmillan.

Hallden, G. (2003). "Barnperspektiv som ideologiskt eller metodologiskt begrepp". Pedagogisk forskning i Sverige, nr. 8:1-2, s. 13-24.

James, Al., C. Jenks & A. Prout (1990). Constructing and Reconstructing Childhood: Contemporary Issues in the Sociological Study of Childhood. London: The Falmer Press. (kap 1)

För mer information kontakta Ann-Carita.Evaldsson@ped.uu.se


Vägbeskrivning och karta

Seminarierna, åtminstone de tre första, sker i Seminariebyggnaden, Seminariegatan 1, Uppsala. Vägbeskrivning för resenärer: Seminariebyggnaden är ett pampigt tegelhus i Uppsalas nordvästra hörn. Från Uppsala C en halvtimmes promenad (gå längs Fyrisåns västra strand i nordvästlig riktning så kommer du rätt till slut). Bilåkare från Stockholm fortsätter på E4an tills Uppsala börjar ta slut, sen när det dyker upp skylt mot Svartbäcken ta av till vänster och kör Gamla Uppsalagatan så kommer du fram till Seminariebyggnaden när du kört över ån och svängt först till vänster, sedan till höger. På gården brukar finnas parkeringsplats, stoppa 10 kr i automaten för en dags parkering. Se karta

 


URL of this page is http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/k-uvtrad-07.htm
Created by Donald Broady. Last updated Sep 2007
Back to SEC home page



This page is an historical remnant, part of  Skeptron Web Archive