This document is an historical remnant. It belongs to the collection Skeptron Web Archive (included in Donald Broady's archive) that mirrors parts of the public Skeptron web site as it appeared on 31 December 2019, containing material from the research group Sociology of Education and Culture (SEC) and the research programme Digital Literature (DL). The contents and file names are unchanged while character and layout encoding of older pages has been updated for technical reasons. Most links are dead. A number of documents of negligible historical interest as well as the collaborators’ personal pages are omitted.
The site's internet address was since Summer 1993 www.nada.kth.se/~broady/ and since 2006 www.skeptron.uu.se/.
Start | About | Research | Courses | Events | Archives | Tools | Search all SEC
Utbildnings- och kultursociologi
Sociology of Education and Culture at Uppsala University
URL of this page is www.skeptron.uu.se/broady/sec/k-utsvt04.htm
Utbildningssociologi
Delkurs inom lärarutbildningsprogrammen, Uppsala universitet, april–juni 2004
Första seminariet inträffar torsd 29 april kl
09.30–12.00 i rum 2320, ILU, Seminarieg 1, Uppsala.
» Allmän info
» Kursplan
» Litteratur
» Schema
» Deltagare
» Kursens diskussionslista
» Instruktioner
till kursdeltagarna
» Samhällsvetenskapens eviga
frågor
Inom Lärares arbete B (20 p, kurskod 4UN851) ska alla deltagare välja en s.k. tvärvetenskaplig kurs (5p). Här finns ett halvdussin alternativ att välja på. Ett nytillkommet alternativ är fempoängskursen Utbildningssociologi (delkurskod 4UN851:04)
Kursen Utbildningssociologi ger en orientering om centrala samhällsvetenskapliga traditioner, från durkheimianerna till poststrukturalisterna. Bland de författare som läses är Durkheim, Parsons, Bourdieu, Thomas Ziehe och Torill Moi. Deltagarna ska skaffa sig en inblick i hur man kan använda samhällsvetenskapliga forskningsverktyg för att förstå hur utbildning fungerar och vad utbildning betyder. Kursen är lämpad för studenter med intresse för samhällsvetenskap, t.ex. för dig som har lust att senare under lärarutbildningen genomföra ett examensarbete med utbildningssociologisk eller kultursociologisk inriktning, kanske i form av en C-uppsats inom t.ex. något av ämnena pedagogik, sociologi, historia. Och för dig som kan tänka dig att eventuellt syssla med forskning i framtiden.
Kursen ges 29 april-3 juni 2004 vid ILU, Seminarieg 1,
Uppsala. Start 29 april kl 09.30 i rum 2320.
Kursen är knuten till Forskningsgruppen
för utbildnings- och kultursociologi vid ILU
<http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/>
Kursledare Donald Broady <broady@nada.kth.se>,
URL http://broady.se
Om du har undrar något, skicka ett mejl.
Forskningsadminstratör är Marie Ols <marie.ols@ilu.uu.se>.
Kopieringsunderlag till vissa texter som används under kursen finns hos Marie Ols. Kontakta annars Donald B.
Se även Studiehandledning Lärares arbete B, 20 poäng,
vårterminen 2004. UU, ILU, jan. 2004 (kurskod 4UN851)
MS Word-version (136 KB)
<http://www.skeptron.uu.se/broady/uv/ilu-studiehandb-b-vt04.doc>
PDF-version (462 KB)
<http://www.skeptron.uu.se/broady/uv/ilu-studiehandb-b-vt04.pdf>
UPPSALA UNIVERSITET
Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden
DELKURSPLAN
fastställd 2003-12-12 [Delkursens kursplan fastställd av ILUs
institutionsstyrelse april 2004]
UTBILDNINGSSOCIOLOGI, 5 poäng
SOCOLOGY OF EDUCATION, 7.5 ECTS-credits
Kurskoder: 4UN851:04
1. BESLUT OCH RIKTLINJER
Kursen kan ges inom Lärarprogrammet, 60 poäng, och Lärarprogrammet, 140-220 poäng, samt som fristående kurs.
Kursansvarig institution: Institutionen för lärarutbildning.
2. SYFTE
Studenterna skall skaffa sig inblick i centrala utbildningssociologiska traditioner och forskningsmetoder.
3. INNEHÅLL
Några viktiga klassiska och nyare utbildningssociologiska riktningar och problemområden
Samhällsvetenskaplig begreppsapparat och vokabulär
Forskningsverktyg
Exempel på aktuell forskning
4. UPPLÄGGNING OCH VERKSAMHETSFORMER
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier. De studerande skall lämna in kortare skriftliga uppgifter under kursens gång samt en avslutande skriftlig examinationsuppgift.
5. FÖRKUNSKAPSKRAV
Studenterna skall vara antagna till lärarutbildningsprogram för att läsa kursen som en delkurs inom detta program. För studenter som läser kursen som fristående kurs gäller förkunskapskravet 20 poäng i ett humanistiskt eller samhällsvetenskapligt ämne.
6. EXAMINATION OCH BETYGSSÄTTNING
Examination sker genom bedömning av den avslutande skriftliga examinationsuppgiften.
Som betyg används något av uttrycken väl godkänd, godkänd eller underkänd.
Studerande som underkänts vid examination har rätt att genomgå förnyad sådan.
7 ÖVRIGA FÖRESKRIFTER
Efter samråd med de studerande fastställs vilka uppgifter och undervisningsmoment som ingår i examinationen. Den som inte kunnat delta vid ordinarie examinationstillfälle kan efter kontakt med kursansvarig lärare ges möjlighet till alternativ examination.
Kurslitteratur, se bilaga.
Boli, John & Francisco Ramirez (1993). ”Compulsory schooling in the Western Cultural Context”, pp. 25-38 i Arnove, R.F., Philip G. Altbach & Gail B. Kelly (Eds.): Emergent issues in education. Comparative perspectives. Albany, N.Y.: State University of New York Press, 1993. (13 s.)
Bourdieu, Pierre & Jean-Claude Passeron (1964). Les héritiers. Les étudiants et la culture. Paris: Minuit, 1964, pp. 7-115. [Eng. övers. The Inheritors. French students and their relation to culture. Chicago; London: The University of Chicago Press, 1979, pp. 1-76] (108 s.)
Broady, Donald & Mikael Börjesson (2002). ”En social karta över gymnasieskolan i Stockholm i slutet av 1990-talet”, Studies in Educational Policy and Educational Philosophy E-tidskrift 2002:1. (9 s.) (Uppsala universitet, red. Ulf P. Lundgren). (9 s.)
Broady, Donald (1998). Kapitalbegreppet
som utbildningssociologiskt verktyg. Uppsala: SEC/ILU, Rapporter från
Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi nr 15. (26 s.) [PDF version, 129 kb, tillgänglig på
http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/ske-15.pdf]
Durkheim, Émile (1969). L’évolution pédagogique en France (1938). Paris: P.U.F. 2 uppl. 1969 (403 s.) [Eng övers. The Evolution of Educational Thought. London: Henley and Boston: Routledge & Kegan Paul, 1977]
Gilje, Nils & Harald Grimmen (2002). Samhällsvetenskapernas förutsättningar. Göteborg: Daidalos 1992. 320 s, ISBN 91-86320-81-5. [Övers. av Samfunnsvitenskapenes forutsetninger. Inføring i samfunnsfagenes vitenskapsfilosofi, 1992.] (320 s.)
Moi, Toril (1996). Simone de Beauvoir. Hur man skapar en kvinnlig intellektuell. Stockholm/Stehag: Brutus Östlings Bokförlag Symposion, 1995, ISBN 91-7139-298-X, pp. 21-102 (dvs. inledningen samt kapitel 1 och 2) [Övers. av Simone de Beauvoir. The Making of an intellectual woman. Oxford, UK/Cambridge, USA: Blackwell Publishers, 1994] (82 s.)
Palme, Mikael (1990). ”Personlighetsutveckling som social strategi. Den kulturella medelklassens reproduktionsstrategier”, pp. 275-298 i Margaretha Rönnberg & Peter Dahlén (red): Spelrum. Om lek, stil och flyt i ungdomskulturen. Uppsala: Filmförlaget, 1990. (24 s.)
Parsons, Talcott (1959). ”The School Class as a Social System: Some of its functions in American society”, Harvard Ed. Rev., Vol. XXIX, No. 4, 1959, pp. 297-318. [Omtryck i bl.a. Parsons: Social Structure and Personality. London: The Free Press/Macmillan, 1964.] (22 s.)
Ziehe, Thomas (1998). ”Adieu till halvfjerdserna. De unge og skolen under den anden modernisering”, pp. 74-88 i Bjerg, Jens (red.): Pædagogik - en grundbog til et fag. København: Hans Reitzels Forlag, 1998. [Sv. övers. i Bjerg, Jens (red.): Pedagogik. En grundbok. Stockholm: Liber, 2000] (15 s.)
Antal sidor: 1 022.
Ytterligare lästips:
Jo Freeman, "The Tyranny of structurelessness", 9 sidor, utdelas till deltagarna.
Delkursen Utbildningssociologi (delkurskod 4UN851-04), 5 p, inom kursen Lärares arbete B (kurskod: 4UN851)
Torsd 29 april 2004 kl 09.30-12.00 i rum 2320.
Läs gärna i förväg D. Broady, Kapitalbegreppet som utbildningssociologiskt verktyg. Uppsala: SEC/ILU, Rapporter från Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi nr 15, 1998. (26 s.)
PDF-version (129 KB)
<http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/ske-15.pdf>
Tisd 4 maj 2004 kl 10.15-12.00 i rum 1209. Läs i förväg Gilje & Grimmen.
Tisd 18 maj 2004 kl 10.15-16.00 i rum 1224. Läs i förväg Durkheim och Bourdieu & Passeron.
Tisd 25 maj 2004 kl 10.15-16.00 i rum 1219. Läs i förväg Moi, Parsons, Boli & Ramirez, Palme, Broady & Börjesson, Ziehe.
Senast sönd kväll 30 maj kl 24 ska examinationsuppgift vara insänd till broady@nada.kth.se.
Torsd 3 juni 2004 kl 10.15-16.00 i rum 1227. Diskussion, ventilering av examinationsuppgifter.
Lokalerna finns på ILU, Seminarieg. 1, Uppsala.
Om du inte vill ha din e-postadress synlig på denna publika sida, meddela mej <broady@nada.kth.se> så suddar jag.
/---/
Forum för deltagare i kursen Utbildningssociologi på ILU vid Uppsala universitet, april-juni 2004
Adressen är
http://groups.yahoo.com/group/utsoc/
Listskötare är joacim
För att nå kursdeltagarna och läraren Donald skicka ett mejl till utsoc@yahoogroups.com
(För att senare stryka dej från listan skicka ett mejl till
utsoc-unsubscribe@yahoogroups.com)
KURSSIDA
finns på URL http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/k-utsvt04.htm
KURSLITTERATUR
Beträffande litteraturen bör ni skaffa följande två böcker:
Gilje, Nils & Harald Grimmen, Samhällsvetenskapernas förutsättningar, Daidalos, Göteborg 1992, ISBN 91-86320-81-5.
Moi, Toril, Simone de Beauvoir. Hur man skapar en kvinnlig intellektuell, Brutus Östlings Bokförlag Symposion, Stockholm/Stehag 1995, ISBN 91-7139-298-X.
En del av den övriga böckerna är utsålda i bokhandeln men det kommer att finnas lånekopior av dessa böcker, liksom av några artiklar, hos Marie Ols <marie.ols@ilu.uu.se> tel 018-4715883. Så vänta med att köpa.
Läs förstås helst på originalspråk om ni kan.
EXAMINATIONSUPPGIFT
För godkännande krävs en godkänd inlämnad skriftlig examinationsuppgift där läsningen redovisas på ett självständigt sätt.
Preliminära versioner av delar av examinationsuppgiften insändes under kursens gång till kursledningen.
YTTERLIGARE SEMINARIER
Vid ILU ordnas öppna
seminarier om utbildnings- och kultursociologi som annonseras på sidan
http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/eve-04.htm
EXAMINATIONSUPPGIFT
För godkännande krävs en godkänd inlämnad
skriftlig examinationsuppgift där läsningen redovisas på ett självständigt
sätt. Preliminära versioner av delar av
examinationsuppgiften insändes under kursens gång till kursledningen.
YTTERLIGARE SEMINARIER
Vid ILU ordnas öppna seminarier om utbildnings- och kultursociologi som annonseras på sidan
http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/eve-04.htm
/Citat ur Läsestycken för samhällsvetare, i urval och översättning av Donald Broady, Rapporter från Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi nr 6, femte uppl., ILU, Uppsala universitet, okt 1998, p. 63/
Appendix: Samhällsvetenskapens eviga frågor
För att rita upp sin egen karta över forskningstraditioner och författarskap kan det vara till hjälp att fundera över hur olika forskare förhållit sig till samhällsvetenskapens eviga frågor, såsom:
praktisk kunskap vs teoretisk
kritik vs normativ förståelse, nutidsperspektiv vs dåtidsperspektiv
förhållandet mellan individ och samhälle
metodologisk individualism kontra metoder som tar fasta på ”det kollektiva medvetandet”
förklaringar som hänvisar till människors intentioner kontra andra typer av förklaringar (funktionsförklaringar, historiska förklaringar, hänvisningar till samhälleliga strukturer)
olika sätt att studera sociala grupper (samhällsklasser och klassfraktioner, statusgrupper, professioner, grupper i byråkratier, smågrupper)
vad håller ihop ett samhälle?
evolutionstankens ställning i samhällsvetenskapen
förhållandet mellan å ena sidan materiella förhållanden och människors levnadsvillkor, å andra sidan kulturen, medvetandeformerna, ”överbyggnaden”
storskaliga studier av sociala system kontra småskaliga etnografiska eller mikrosociologiska studier
kunskapsteoretisk rationalism kontra empirism
det normativas och värdenas ställning i samhällsvetenskapen (skall vetenskapen förklara eller förbättra världen? hur bör forskaren hantera sina egna värderingar?)
förhållandet mellan vetenskaplig kunskap och annan kunskap
verifiering och falsifiering av vetenskapliga resultat
samhällsvetenskapens differentia specifika (samt samhällsvetenskapens relation till naturvetenskaperna och matematiken, till psykologin, till filosofin, till politiken, till vardagskunskapen)
URL of this page is http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/k-utsvt04.htm
Created by Donald Broady. Last updated 15 July 2004
Back to SEC home page