This document is an historical remnant. It belongs to the collection Skeptron Web Archive (included in Donald Broady's archive) that mirrors parts of the public Skeptron web site as it appeared on 31 December 2019, containing material from the research group Sociology of Education and Culture (SEC) and the research programme Digital Literature (DL). The contents and file names are unchanged while character and layout encoding of older pages has been updated for technical reasons. Most links are dead. A number of documents of negligible historical interest as well as the collaborators’ personal pages are omitted.
The site's internet address was since Summer 1993 www.nada.kth.se/~broady/ and since 2006 www.skeptron.uu.se/.



URL of this page is www.skeptron.uu.se/broady/sec/k-utbkulsoc-07.htm

Momentet "Metoder inom utbildnings- och kultursociologin"

april-juni 2007

Kursledare för detta moment är Donald Broady <broady@nada.kth.se> och Mikael Börjesson <mikael.borjesson@edu.uu.se>. Ansvariga för hela kursen är Ann-Carita Evaldsson <ann-carita.evaldsson@ped.uu.se> och Anders Wello Westlin <anders.westlin@did.uu.se>.


Schema

Månd 16 april kl 10.15-16.00, seminarium 1. Lokal: Rum 1440. Seminariet, Seminarieg. 1, Uppsala.

Tisd 24 april kl 13.15-15.00, seminarium 2 som även ingår i serien Högre seminariet i Pedagogik. Lokal: Ped. inst, Stureg 4, rummet Seminarium A+B. Donald Broady och Mikael Börjesson inleder med ett anförande under rubriken "Sociala kartor över svensk gymnasieskola och högre utbildning".

Onsd 16 maj kl 10.15-16.00, seminarium 3. Lokal: Rum 1440. Seminariet, Seminarieg. 1, Uppsala.

2007-06-05 tisd kl 09.30-11.30 seminarium 4. Lokal: Rum 1440. Seminariet, Seminarieg. 1, Uppsala.


Litteratur

Bourdieu, Pierre (1993): "Comprendre". I: La misère du monde (dir. P. Bourdieu). Paris: Seuil, 1993, pp. 903-939.
[Eng. övers The Weight of the World. Social suffering in contemporary society. Stanford, Calif.: Stanford University Press, 1999.] (43 s.)

Börjesson, Mikael (2006): "Om att klassificera social grupper". I: Mikael Börjesson, Ingrid Heyman, Monica Langerth Zetterman, Esbjörn Larsson, Ida Lidegran & Mikael Palme (red): Fältanteckningar. Uppsala: Uppsala universitet, SEC, Skeptronserien, s. 249-258. (10 s.)

Esaiasson, Peter, Mikael Gilljam, Henrik Oscarsson & Lena Wängnerud (2003): Metodpraktikan. Konsten att studera samhälle, individ och marknad. 2 uppl., 3 tryckn. Stockholm: Norstedts Juridik. Urval: s. 7-93, 253-316, 369-416 (av totalt 470 s.) (193 s.)

Gilje, Nils & Harald Grimmen (2002): Samhällsvetenskapernas förutsättningar. Göteborg: Daidalos 1992. Urval: s. 29-261 (dvs. t.o.m. kap. 9; hela boken omfattar 320 s.). (231 s.)
[Övers. av Samfunnsvitenskapenes forutsetninger. Inføring i samfunnsfagenes vitenskapsfilosofi, 1992.]

Wärneryd, Bo et al: Att fråga. Om frågekonstruktion vid intervjuundersökningar och postenkäter. Stockholm: Statistiska centralbyrån (SCB), 5 uppl. 1990. Urval: s. 11-43 (kap. 1-2), s. 60-121 (kap. 4-5) (av totalt 280 s) (95 s.)

Sammanlagt 572 s.

 

Deltagarna uppmanas att även aktualisera den litteratur som ingick i momentet om utbildningssociologi hösten 2006, nämligen:

Abrahamsson, Bengt (1974): "Utbildning och samhälle: några problemområden", pp. 291-342 i Skolan som arbetsplats. Rapporter från undersökningar genomförda av Utredningen om skolans inre arbete - SIA. Del I. Stockholm: Utbildningsdepartementet 1974:1. (54 s.)

Bourdieu, Pierre & Jean-Claude Passeron (1964): Les héritiers. Les étudiants et la culture. Paris: Minuit, 1964, pp. 7-115. (108 s.)
[Eng. övers. The Inheritors. French students and their relation to culture. Chicago; London: The University of Chicago Press, 1979, pp. 1-76] 

Broady, Donald (1998): Kapitalbegreppet som utbildningssociologiskt verktyg, Skeptronhäften 15, ILU, Uppsala universitet, 1998 (26 s.).
PDF-version (204 kb)<
http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/ske-15.pdf.
(Ungefär detsamma senare publ. som "Kapitalbegreppet som utbildningssociologiskt verktyg", s. 435-470 i Pedagogik. En grundbok, red. Jens Berg, Liber, Stockholm 2000.) (26 s.)

Broady, Donald (1999): "Det svenska hos ramfaktorteorin", Pedagogisk forskning i Sverige, årg. 4, nr 1 1999, pp. 111-121. (12 s.)

Broady, Donald & Annika Ullman (2001): " 'Ständigt var man i farten med att grunda och stifta'. Om fält, offentligheter och nätverk vid sekelskiftet 1900", Kvinnovetenskaplig tidskrift, nr 2 2001, s. 27-46. (30 s.)

Broady, Donald & Mikael Börjesson (2006): "En social karta över gymnasieskolan", Ord&Bild, nr 3-4 2006, pp. 90-99. (10 s.)


URL of this page is http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/k-utbkulsoc-07.htm
Created by Donald Broady. Last updated May 1998
Back to SEC home page



This page is an historical remnant, part of  Skeptron Web Archive