This document is an historical remnant. It belongs to the collection Skeptron Web Archive (included in Donald Broady's archive) that mirrors parts of the public Skeptron web site as it appeared on 31 December 2019, containing material from the research group Sociology of Education and Culture (SEC) and the research programme Digital Literature (DL). The contents and file names are unchanged while character and layout encoding of older pages has been updated for technical reasons. Most links are dead. A number of documents of negligible historical interest as well as the collaborators’ personal pages are omitted.
The site's internet address was since Summer 1993 www.nada.kth.se/~broady/ and since 2006 www.skeptron.uu.se/.
Start | About | Research | Courses | Events | Archives | Tools | Search all SEC
Utbildnings- och kultursociologi
Sociology of Education and Culture at Uppsala University
URL of this page is www.skeptron.uu.se/broady/sec/k-utbkulsoc-03.htm
Seminarier momentet "Utbildnings- och kultursociologi" inom forskarutbildningskursen Det svenska pedagogikämnet i historisk belysning (10 p)
Ped inst, Uppsala universitet, 23 okt och 9 dec 2003
Kursledare för detta moment: Donald Broady <broady@nada.kth.se>, URL http://www.skeptron.uu.se/broady/
Tid och plats
Torsd 23 okt kl 13-15, sal 103, Odensg. 8.
Tisd 9 dec kl 16.15-18.00, Ped inst, Seminarium A, Stureg 4.
Litteratur
Bengt Abrahamsson,: ”Utbildning och samhälle: några problemområden”, pp. 291-342 i Skolan som arbetsplats. Rapporter från undersökningar genomförda av Utredningen om skolans inre arbete - SIA. Del I. Stockholm: Utbildningsdepartementet 1974:1.
Bourdieu, Pierre & Jean-Claude Passeron (1964). Les héritiers. Les étudiants et la culture. Paris: Minuit, 1964, pp. 7-115. [Eng. övers. The Inheritors. French students and their relation to culture. Chicago; London: The University of Chicago Press, 1979, pp. 1-76] (108 s.)
Donald Broady, Kapitalbegreppet som utbildningssociologiskt verktyg, Skeptronhäften 15, ILU, Uppsala universitet, 1998 (26 s.).
PDF-version (204 kb) http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/ske-15.pdf.
(Ungefär detsamma senare publ. som "Kapitalbegreppet som utbildningssociologiskt verktyg", s. 435-470 i Jens Bjerg (red.), Pedagogik. En grundbok. Stockholm Liber, 2000.)
Broady, Donald & Mikael Börjesson, ”En social karta över gymnasieskolan i Stockholm i slutet av 1990-talet” (9 s.), Studies in Educational Policy and Educational Philosophy. E-tidskrift 2002:1 (elektronisk tidskrift, Uppsala universitet, red. Ulf P. Lundgren
PDF-version http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/020409-socialkartagy.pdf
eller http://www.upi.artisan.se
Donald Broady & Annika Ullman, " ’Ständigt var man i farten med att grunda och stifta’. Om fält, offentligheter och nätverk vid sekelskiftet 1900", Kvinnovetenskaplig tidskrift, nr 2 2001, s. 27-46.
Staf Callewaert: Fra Bourdieus og Foucaults verden - pædagogik og sociologi, diskurser og praktikker, efter det moderne. København: Akademisk Forlag, 2003, valda delar, ca 100 sidor.
Sammanlagt 200 sidor
Kopieringsunderlag till Abrahamsson 1974 samt Broady & Ullman 2001 finns hos Marie Ols <marie.ols@ilu.uu.se>, ILU rum 1415, tel 018-4712459, samt även i ett fack "SEC kopieringsunderlag" högst upp till vänster på väggen med personalens postfack i kanslikorridoren, ILU, Seminariegatan 1, Uppsala.
Den enda litteratur som deltagarna behöver skaffa är Callewaert 2003. Det kan hända att Karin Anna Petersen <karin.anna.petersen@ped.uu.se> har ex av den sist nämnda boken.)
URL of this page is http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/k-utbkulsoc-03.htm
Created by Donald Broady. Last updated Dec 2o03
Back to SEC home page