This document is an historical remnant. It belongs to the collection Skeptron Web Archive (included in Donald Broady's archive) that mirrors parts of the public Skeptron web site as it appeared on 31 December 2019, containing material from the research group Sociology of Education and Culture (SEC) and the research programme Digital Literature (DL). The contents and file names are unchanged while character and layout encoding of older pages has been updated for technical reasons. Most links are dead. A number of documents of negligible historical interest as well as the collaborators’ personal pages are omitted.
The site's internet address was since Summer 1993 www.nada.kth.se/~broady/ and since 2006 www.skeptron.uu.se/.



URL of this page is www.skeptron.uu.se/broady/sec/k-ukm1.htm

Utbildning och kultur, forskningsmetoder I (5 p)

Centrerat stycke

 

Kurs som ges som läskurs hösten 2006 vid ILU, Uppsala universitet. För mer information kontakta kursledaren Donald Broady, broady@nada.kth.se


Kursplan

Fastställd av Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämndens grundutbildningsutskott 2006-09-19

Kursbenämning: Utbildning och kultur, forskningsmetoder I
Kurskod: 4LU035
Poäng: 5.0
Nivå: C
Annan nivå: Djup:
Betygsskala: UV
Flaggor: Fristående kurs
Behörighet: 40 poäng i ett humanistiskt eller samhällsvetenskapligt ämne.

Beslut och riktlinjer
Kursen är en fristående kurs.

Kursansvarig institution
Institutionen för lärarutbildning

Syfte
Efter genomgången kurs skall de studerande kunna
- översiktligt redogöra för centrala forskningsmetoder, tekniker för datainsamling och databearbetning samt tillvägagångssätt vid tolkning av data
- praktiskt tillämpa några av dessa metoder, tekniker och tillvägagångssätt, exempelvis observationer, enkäter, intervjuer, statistisk bearbetning och utnyttjande av skriftliga källor
- påbörja planeringen av ett självständigt arbete motsvarande ett examensarbete eller en C-uppsats.
Kursen skall vara ett stöd för de deltagare som förbereder sig för att skriva D-uppsats.

Innehåll
- Forskningsverktyg och tillvägagångssätt vid arbete med observationer, enkäter, intervjuer, statistisk bearbetning och utnyttjande av skriftliga källor.
- Tillämpningar inom aktuell forskning om utbildning, kultur och utbildningspolitik.
I kursen ingår att bevista och i efterhand kommentera åtminstone en doktorsdisputation, gästföreläsning eller liknande.

Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier. Deltagarna skall lämna in kortare skriftliga uppgifter under kursens gång samt en avslutande skriftlig examinationsuppgift.

Examination
Examination sker genom bedömning av den avslutande skriftliga examinationsuppgiften.
För denna kurs ges betygen väl godkänd, godkänd eller underkänd.
Studerande som underkänts på kurs eller del av kurs vid examination har rätt att genomgå förnyad examination för att få godkänt betyg.

Övriga föreskrifter
Efter samråd med de studerande fastställs vilka uppgifter och undervisningsmoment som ingår i examinationen.


Litteratur

Boli, John & Francisco Ramirez (1993): ”Compulsory schooling in the Western Cultural Context”. I: R.F. Arnove, Philip G. Altbach & Gail B. Kelly (Eds.): Emergent issues in education. Comparative perspectives. Albany, N.Y.: State University of New York Press, 1993, s. 25-38 (13 s.).

Broady, Donald & Mikael Börjesson (2002): ”En social karta över gymnasieskolan i Stockholm i slutet av 1990-talet”, Studies in Educational Policy and Educational Philosophy. E-tidskrift, 2002:1 (Uppsala universitet, red. Ulf P. Lundgren). (9 s.)

Broady, Donald (1998): Kapitalbegreppet som utbildningssociologiskt verktyg. Uppsala: SEC/ILU, Rapporter från Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi nr 15. (26 s.)
[PDF version, 129 kb
<http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/ske-15.pdf>]

Börjesson, Mikael (2006): ”Om att klassificera social grupper”. I: Mikael Börjesson, Ingrid Heyman, Monica Langerth Zetterman, Esbjörn Larsson, Ida Lidegran & Mikael Palme (red): Fältanteckningar. Uppsala: Uppsala universitet, SEC, Skeptronserien, s. 249-258. (10 s.)

Moi, Toril (1996): Simone de Beauvoir. Hur man skapar en kvinnlig intellektuell. Stockholm/Stehag: Brutus Östlings Bokförlag Symposion, 1995, s. 21-102 (dvs. inledningen samt kapitel 1 och 2).
[Övers. av Simone de Beauvoir: The Making of an intellectual woman. Oxford, UK/Cambridge, USA: Blackwell Publishers, 1994] (82 s.)

Ödman, Per Johan (1998): Kontrasternas spel En svensk mentalitets- och pedagogikhistoria. Del I-II. Stockholm: Bokförlaget Prisma, i urval ca 150 s.

En doktorsavhandling som väljs i samråd med kursledningen, ca 250 s.
Ett förslag är Ingrid Heyman (1995): Gånge hatt till... Omvårdnadsforskningens framväxt i Sverige. Sjuksköterskors avhandlingar 1974–1991, Daidalos, Göteborg 1995 (346 s.).
Se engelsk summary <http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/hey-sum.htm>

Ytterligare litteratur som väljes i samråd med kursledningen (minst 450 s.)

Summa sidor: 987


URL of this page is http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/k-ukm1.htm
Created by Donald Broady. Last updated Sep 2006
Back to SEC home page



This page is an historical remnant, part of  Skeptron Web Archive