This document is an historical remnant. It belongs to the collection Skeptron Web Archive (included in Donald Broady's archive) that mirrors parts of the public Skeptron web site as it appeared on 31 December 2019, containing material from the research group Sociology of Education and Culture (SEC) and the research programme Digital Literature (DL). The contents and file names are unchanged while character and layout encoding of older pages has been updated for technical reasons. Most links are dead. A number of documents of negligible historical interest as well as the collaborators’ personal pages are omitted.
The site's internet address was since Summer 1993 www.nada.kth.se/~broady/ and since 2006 www.skeptron.uu.se/.
Start | About | Research | Courses | Events | Archives | Tools | Search all SEC
Utbildnings- och kultursociologi
Sociology of Education and Culture at Uppsala University
URL of this page is www.skeptron.uu.se/broady/sec/k-sam97-exa.htm
Examinationsuppgifter, forskarutbildningskursen Samhällsvetenskapliga forskningstraditioner
Lärarhögskolan i Stockholm, jan-maj 1997
Kursledare: Donald Broady
För allmän information om kursen se http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/k-sam97.html samt http:www.lhs.se/~melker/samtrad/samtrad.html.
Nedan finns rubriker och litteraturlistor för de examinationsuppgifter som flutit in till sista dagen för inlämning, 16 maj 1997.
Andersson, Margareta: "Från smakdomare till evenemangsarrangör - en reflexion över förändringar i synen på kulturarbete med utgångspunt från några kultursociologiska texter" . Litteratur
Börjesson, Mikael: "En modifierad skeptiker - centrala begrepp och vetenskapsteoretiska ståndpunkter i Max Webers sociologi". Full-text HTML version <http://www.lhs.se/~mikbor/weber.html>. Litteratur
Cardell, Gunnar: "Individ och samhälle. Durkheim, Mead och Morin utifrån Gunnar Cardells symbietiska teori" . Litteratur
Gustavsson, Margaretha: "Klasskategorisering enligt Max Weber" . Litteratur
Hederström, Eva: "Livsvärld och diskurs. En jämförande studie av två kollektiva identiteter såsom framställda av företrädare inom den fenomenologiska traditionen och av Foucault" . Litteratur
Isberg, Kristina: "Durkheims kunskapsteori och syn på utbildning i relation till svensk läroplan (Lpo-94)" . Litteratur
Karlsson, Charlotte: "Max Weber. En studie kring Webers bidrag till sociologin" . Litteratur
Mark, Lena: "PBL - en ny religion?" . Litteratur
Olanders, Niclas : Orubr. (om hur Durkheim, Weber och Simmel behandlar förhållandet individ och samhälle). Litteratur
Sundman, Eva: "Jürgen Habermas kommunikationsteori - i ljuset av Webers samhällssyn och handlingsbegrepp" . Litteratur
Tell, Inger: "John Dewey utbildningsreformernas fader" . Litteratur
Inger Tell har även gjort en översättning av "Chapter II. Education as a social function", pp. 1227 ur John Dewy, Democracy and education. An introduktion to the philosophy of education [1916], 15 uppl. 1925. Full text HTML version.
Vainikainen, Ulla: "Durkheims metodregler" . Litteratur
Wikström, Lisbeth: "Hermeneutisk fenomenologi, psykoanalys och samhällsvetenskap" . Litteratur
Åberg, Eva Svärdemo: "Medvetandet, jaget och samhället från socialbehavioristisk ståndpunkt av George H. Mead" . Litteratur
Charlotte Karlsson har i anslutning till kursen författat en skriftlig inlämningsuppgift rubricerad "Max Weber. En studie kring Webers bidrag till sociologin". Där användes följande litteratur:
Björklid, P. (1985). "Drömmen om Elin", elevers medinflytande pö lögstudiet (ELIN-projektet). Stockholm: Barn och ungdomspsykologiska forskningsgruppen, Högskolan för lärarutbildning i Stockholm, Institöutionen för pedagogik
Björklid, P och Fischbein,S. (1992). Individens samspel med miljön. Stockholm: HLS förlag
Comte, Auguste/Durkheim, Émile/Weber, Max (1991): Tre klassiska texter. Göteborg: Bokförlaget Korpen. (övers. av Comte: "Om positivismen"; Durkheim: "Sociologins metodregler"; Weber: "Politik som yrke"; Weber: "Vetenskap som yrke"; Weber: "Samhällsvetenskapernas objektivitet".)Lundquist, A. (1983). Max Weber, förord i Ekonomi och samhälle. Förståendesociologins grunder. Del 1. Lund: Argos
Restivo, S. (1991). Den sociologiska världsbilden. Göteborg: Bokförlaget Korpen.
österberg, D. (1991). Sociologins nyckelbegrepp och deras ursprung. Göteborg: Bokförlaget
Korpen.
Weber, M. (1978). Den protestantiska etiken och kapitalismens anda. Lund: Argos
Weber, M (1983). Ekonomi och samhälle. Förståendesociologins grunder. Del 1. Lund: Argos
Weber, M (1986). Kapitalismens uppkomst. Timbro:Ratio
Zetterberg, H. (1986). Förord i Kapitalismens uppkomst. Timbro:Ratio
Lisbeth Wikström har i anslutning till kursen författat en skriftlig inlämningsuppgift rubricerad "Hermeneutisk fenomenologi, psykoanalys och samhällsvetenskap". Där användes följande litteratur:
Comte, Auguste/Durkheim, Émile/Weber, Max (1991): Tre klassiska texter. Göteborg: Bokförlaget Korpen. (övers. av Comte: "Om positivismen"; Durkheim: "Sociologins metodregler"; Weber: "Politik som yrke"; Weber: "Vetenskap som yrke"; Weber: "Samhällsvetenskapernas objektivitet")
Freud, S. (1987): Drömtydning. Under medverkan av O. Andersson och G, Schedin, medlemmar av Svenska analytiska föreningen utgiven i Aldusserien 1958. Bonnier Fakta bokförlag AB: Stockholm.
Habermas, J. Molander, A (red.). (1988): Kommunikativt handlande. Texter om språk, rationalitet och samhälle. Bokförlaget Daidalos: Göteborg.
Hammarsköld, D. (1994): Vägmärken. Första utgåvan 1963. Albert Bonniers Förlag: Viborg.
Jonsson, U. (1997): "Rationalitet - Vad är det?", Signum. Katolsk orientering om kyrka, kultur och samhälle, nr 2: årg 23, s 43-46.
Paul Ricoeur (1994): från text till handling. En antologi om hermeneutik redigerad av Peter Kemp och Bengt Kristensson [1988]. Stockholm/Stehag: Brutus åstlings Bokförlag Symposion, 3 uppl. 1994.
Kristensson Uggla, Bengt (1994): Kommunikation på bristningsgränsen. En studie i Paul Ricoeurs projekt. Stockholm/Stehag: Brutus Östlings Bokförlag Symposion, 1994.
Lübcke, Poul (red): Filosofilexikonet. Stockholm: Bokförlaget Forum, 1988.
Mead, G. (1967): Mind, Self and Society. From the standpoint of a social behaviorist. The University of Chicago press.
Mead, G. (1995): Medvetandet, jaget och samhället från socialbehavioristisk ståndpunkt. Argos: Lund.
(Orginalets titel: Mind, self and society. From the standpoint of a social behaviorist.)
Norlin, M. (1996): "språk som manipulation", Pedagogiska magasinet nr 3, s. 32-35.
Ricoeur, P. (1993): "Faderskap: från fantasi till symbol", Divan. Tidskrift för psykoanalys och kultur. nr 6, s. 42-61.Originalets titel: "La paternité : du fantasme au symbole", ursprungligen publiserad i Le conflit des interpretations, éditions du Seuil, Paris, 1969.
Obligatorisk kurslitteratur:
Comte, Auguste/Durkheim, Émile/Weber, Max (1991): Tre klassiska texter. Göteborg: Bokförlaget Korpen. (övers. av Comte: "Om positivismen"; Durkheim: "Sociologins metodregler"; Weber: "Politik som yrke"; Weber: "Vetenskap som yrke"; Weber: "Samhällsvetenskapernas objektivitet")Østerberg, Dag (1981): Sociologins nyckelbegrepp och deras ursprung. Göteborg: Bokförlaget Korpen, 1981. (övers, av Sosiologiens nøkkelbegreper og deres opprinnelse. Olso: J.W Cappelens Forlag, 1977.)
Lena Mark har i anslutning till kursen författat en skriftlig inlämningsuppgift rubricerad "PBL - en ny religion?". Där användes följande litteratur:
Asplund, J. (1987) Om undran inför samhället. Lund, Argos
Bogdan, R & Biklen, S-K. (1992) Qualitative research for education. An introduktion to theory and methods. Second edition. London: Ally and Bacon.
Broady, D. (1984) Läsestycken för samhällsvetare. Rapporter från Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi, nr 6. Lärarhögskolan i Stockholm, Pedagogiska institutionen, Stockholm: HLS förlag.
Comte, Auguste/Durkheim, Émile/Weber, Max (1991): Tre klassiska texter. Göteborg: Bokförlaget Korpen, 1991. (övers. av Comte: "Om positivismen"; Durkheim: "Sociologins metodregler"; Weber: "Politik som yrke"; Weber: "Vetenskap som yrke"; Weber: "Samhällsvetenskapernas objektivitet")Hilte, M. (1996 ) Avvikande beteende - en sociologisk introduktion. Lund: Studentlitteratur.
Mark, L. (1994) Barnomsorgsutbildning i förändring. Förskollärarelevers uppfattningar av lärarkompetens. Pedagogiska institutionen. Stockholms universitet.
Mead, G.H. (1976) Medvetandet, jaget och samhället från socialbehavioristisk ståndpunkt. Lund: Argos, 1976.
Petersson, G. (1993) Basgruppen . Kärnan i problembaserad inlärning. Pedagogiska institutionen. Stockholms universitet.
Petersson, G. (1996) Forskningsresultat i den praktiska vården. Uppföljning av försök bland sjuksköterskor, barnmorskor och laboratorieassistenter. Stockholm: Forskningsrådsnämnden.
Petersson, G. (1996) Material till Kommunikations- och Kunskapsseminariet, utdrag ur en pilotstudie. Pedagogiska institutionen, Stockholms universitet ( opubl. )
Petersson, G., Mårtenson,D., Cronholm, T. (1996) "Att grupparbeta - en utmaning". I: Studenterfarenheter från termin 1, hösten 1995, Läkarutbildningen, rapport 86, Institutionen för Medicinsk Informatik och Pedagogik (MIP ), Karolinska Institutet, Stockholm.
Petersson, G., Mårtenson, D., Isberg, M., Eriksson, S. (1997) Uppföljning av studentsynpunkter på sjuksköterskeutbildning med forskningsinriktning 120 poäng, rapport 61, MIP, Karolinska Institutet, Stockholm.
Østerberg, D. (1981): Sociologins nyckelbegrepp och deras ursprung. Göteborg: Bokförlaget Korpen, 1981. (övers, av Sosiologiens nøkkelbegreper og deres opprinnelse. Olso: J.W Cappelens Forlag, 1977.)
Fortsatt läsning:
Goffman, E. (1974) Jaget och maskerna. En studie i vardagslivets dramatik. Stockholm: Rabén & Sjögren.
Hewitt, J.P. (1981) Jaget och samhället. Socialpsykologi ur den symboliska interaktionismens perspektiv. Stockholm: Wahlström & Widstrand.
Mead, G. (1995): Medvetandet, jaget och samhället från socialbehavioristisk ståndpunkt. Argos: Lund.
samt Donald Broadys föreläsningar om Auguste Comte, Émile Durkheim och Max Weber vid Lärarhögskolan i Stockholm, Duvslaget, 17/2, 10/3, 24/3 1997.
Eva Hederström har i anslutning till kursen författat en skriftlig inlämningsuppgift rubricerad "Livsvärld och diskurs. En jämförande studie av två kollektiva identiteter såsom framställda av företrädare inom den fenomenologiska traditionen och av Foucault". Där användes följande litteratur:
Alvesson, M., Sköldberg, K. (1994) Tolkning och reflexion. Lund: Studentlitteratur
Asplund, J. (1979) Teorier om framtiden. Stockholm: Liber
Asplund, J. (1991) Essä om Gemeinschaft och Gesellschaft. Göteborg: Bokförlaget Korpen
Bengtsson, J. (1991) Den fenomenologiska rörelsen i Sverige. Göteborg: Daidalos
Bourdill, C. (1995) Fenomenologi. Lund: Studentlitteratur
Bäck-Wiklund, M.(1995) "Fenomenologi: Livsvärld och vardagskunskap" sid. 69-98 i Månsson, P. (red.) Moderna samhällsteorier. Rabén Prisma
Campbell, T (1986) Sju teorier om samhället. Stockholm: Akademilitteratur
Cuff, E.C. & Payne, G.C.F., red. (1992) Samhällsvetenskapliga perspektiv. Göteborg: Bokförlaget Korpen.
Dahlberg, G. & Åsén, G. (1986) Perspektiv pä förskolan. Institutionen för pedagogik. Högskolan för lärarutbildning i Stockholm.
Deleuze, G. (1988) Foucault. Stockholm/Stehag: Symposion. 1990
Derrida, J. (1962) Husserl och geometrins ursprung. Stockholm: Thales 1991
Dreyfus, H., Rabinow. (1983) Michael Foucault. Beyond Sructuralism and Hermeneutics. The University of Chicago Press
Ehn, B. (1983) Ska vi leka tiger? Stockholm: Liber förlag.
Ehn, B., Löfgren, O. (1994) Kulturanalys. Malmö: Gleerups Förlag
Eneroth, B. Hur mäter man "vackert"? Grundbok i kvalitativ metod. Stockholm: Natur och Kultur.
Foucault, M. (1983) Vansinnets historia under den klassiska epoken. Lund: Arkiv Förlag.
Foucault, M. (1970) The order of Things. An archelogy of the human sciences. London:
Tavistock Publications
Foucault, M. (1972) Vetandets Arkeologi. Lund: Cavefors Bokförlag
Foucault, M. (1987) Övervakning och straff. Lund: Arkiv Förlag.
Foucault, M. (1980) Power/Knowledge. The Harwester Press
Foucault, M. (1980) Sexualitetens historia. I. Viljan att veta Stockholm: Gidlund
Foucault, M. (1993) Diskursens ordning. Lund: Symposium.
Fällesdal, D., Walläe, L., Elster, J. (1993) Argumentationsteori, språk och vetenskapsfilosofi. Bokförlaget Thales
Grathoff, R. red (1979) "The Theory of Social Action- The Correspondence of Alfred Schutz and Talcott Parsons" (Bloomington: Indiana University Press, 1979), i översättn. i Hughes, J.A., Månsson, S-A. (1988) Kvalitativ sociologi. Studentlitteratur.
Helenius, R. (1990) Förstå och bättre veta. Stockholm: Carlssons Förlag
Hirdman, Y. (1995) Att lägga livet till rätta - studier i svensk folkhemspolitik. Carlssons förlag
Hultqvist, K. (1990) Förskolebarnet. En konstruktion för gemenskapen och den individuella frigörelsen. Stockholm/Stehag: Symposion Bokförlag.
Husserl, E. Geometrins ursprung. Ingår i Derrida, J. (1962) Husserl och geometrins ursprung. Stockholm: Thales 1991
Husserl, E. (1962) Ideas. General introduction to pure phenomenology. New York: Collier Books.
Husserl, E. (] 989) Fenomenologins idé. Göteborg: Daidalos
Key, E. (1896) "Missbrukad kvinnokraft och Naturenliga arbetsområden för kvinnan". I: Wikander, U. (1991) Delat arbete, delad makt: omkvinnors underordning i och genom arbete. En historisk essä. Uppsala University, Department ocf Economic History
Key, E. (1900) Barnets århundrade. Vol 1-2. Stockholm.
Larsson, S. (1986) Kvalitativ analys - exemplet fenomenografi. Lund: Studentlitteratur
Liljeströ öm, R. (1974) Uppväxtvillkor. Samspelet mellan barn och vuxna i ett föränderligt samhälle. Stockholm: Liber
Lindgren, S-N. (1995) "Michel Foucault och sanningens historia", s. 325 - 350. I Månsson, P. (red.) Moderna samhällsteorier. Rabén Prisma
Lübcke, P. red. (1987) Vår tids filosofi. Stockholm: Forum
Ur Marx-EngelsWerke (MEW), band 8, Berlin, 1968 i övers. i Asplund, J. (1979) Teorier om framtiden. Stockholm: Liber
Poster, M. (1984) Foucault, Marxism & History. Cambridge Policy Press.
Prokop, U. (1981) Kvinnors livssammanhang. Begrånsade strategier och omåttliga önskningar. Stockholm: Rabön & Sjögren
övers, Schutz, A. "Concept and Theory Formation in the Social Sciences" (ur Schutz, A.: Collected Papers. vol. I. The Hauge: Nijhoff, 1962). I Hughes, J.A., Månsson, S-A. (1988) Kvalitativ sociologi. Studentlitteratur
Schutz, A. (1972) The phenomenology of the social world. London: Heinemann.
Uljens, M. (1989) Fenomenografi - forskning om uppfattningar. Lund: Studentlitteratur
Starrin, B., Svensson, P-G. (1994) Kvalitativ metod och vetenskapsteori. Lund: Studentlitteratur
Säljö, R. m fl (1989) Som vi uppfattar det. Studentlitteratur
Wenestam, C-G. (1980) Barns associationer till ordet döden. Rapport nr 1980: 10. Institutionen för pedagogik Göteborgs universitet
Ur Wenestam, C-G. (1980) Qualitative differences in retention. Acta Universitatis Gothoburgensis. Akad. avh., omtryck sid. 77-101 Ur Säljö, R. m fl Som vi uppfattar det. Studentlitteratur, 1989.
Wenestam, C-G. (1986) Människors uppfattningar av döden. Rapport nr 1986:10. Institutionen för pedagogik Göteborgs universitet
Wikander, U. (1991) Delat arbete, delad makt: om kvinnors underordning i och genom arbete. En historisk essä. Uppsala University, Department ocf Economic History
Dahlberg, G. & Lenz Taguchi, H. (1994) Förskola och skolaom två skilda traditioner och om visionen om en mötesplats. Stockholm: HLS Förlag
Dahlgren, L. & Hultqvist, K. red. (1995) Seendet och seendets villkor. En bok om barns och ungas välfärd. Stockholm: HLS Förlag
Therborn, G. (1981) Maktens ideologi och ideologins makt. Lund: Zeniths förlag
Margaretha Gustavsson har i anslutning till kursen författat en skriftlig inlämningsuppgift rubricerad "Klasskategorisering enligt Max Weber". Där användes följande litteratur:
Broady, D. (1984) Läsestycken för samhällsvetare. Rapporter från Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi, nr 6. Lärarhögskolan i Stockholm, Pedagogiska institutionen, Stockholm: HLS förlag.
Comte, Auguste/Durkheim, Émile/Weber, Max (1991): Tre klassiska texter. Göteborg: Bokförlaget Korpen. (övers. av Comte: "Om positivismen"; Durkheim: "Sociologins metodregler"; Weber: "Politik som yrke"; Weber: "Vetenskap som yrke"; Weber: "Samhällsvetenskapernas objektivitet")Didericsen, F.,Östlin, P., Dahlgren, G., Hogstedt, C. (1991) Klass och ohälsa - en antologi om orsaker till den ojämnlika hälsan. Tiden /Folksam, Stockholm.
Faresjö, T., (1988 ) Social skiktning och ohälsa i Studien 1913 års män. Studies in Arts and Science Nr 37, Linköping.
Gerth, H.H. & Mills, C.W. (1967) From Max Weber: Essays in Soclology.Lowe & Brydone Ltd, London.
Fritzell, J., Lundberg, O. (1994) Vardagens villkor . Levnadsförhållanden i Sverige under tre decennier. Brombergs förlag.
Weber, M. (1984) The Theory of Social and Economic Organisation. The Free Press, New York.
Weber, M. (1983) Ekonomi och samhället. Förståendesociologins grunder. Vol 1. Argos, Lund.
Østerberg, Dag (1981): Sociologins nyckelbegrepp och deras ursprung. Göteborg: Bokförlaget Korpen, 1981. (övers, av Sosiologiens nøkkelbegreper og deres opprinnelse. Olso: J.W Cappelens Forlag, 1977.)
Eva Sundmanhar i anslutning till kursen författat en skriftlig inlämningsuppgift rubricerad "Jürgen Habermas kommunikationsteori - i ljuset av Webers samhällssyn och handlingsbegrepp". Där användes följande litteratur:
Originallitteratur
Habermas, Jürgen. Kommunikativt handlande - Texter om språk, rationalitet och samhälle. Red. Anders Molander. Sv. övers. Mikael Carleheden m.fl. 2 upplagan. Bokförlaget Daidalos, Göteborg, 1988.
Comte, Auguste/Durkheim, Émile/Weber, Max (1991): Tre klassiska texter. Göteborg: Bokförlaget Korpen. (övers. av Comte: "Om positivismen"; Durkheim: "Sociologins metodregler"; Weber: "Politik som yrke"; Weber: "Vetenskap som yrke"; Weber: "Samhällsvetenskapernas objektivitet")Ricoeur, Paul. från text till handling, En antologi om hermeneutik. Brutus Östlings Bokförlag, Symposion AB, Stockholm/Stehag, 1993.
Sekundärlitteratur
Bertilsson, Margareta. Slaget om det moderna -Sociologiska essäer. Symposion Bokförlag, Stockholm/Lund, 1987.
Boglind, Anders, m.fl. Kapital, rationalitet och social sammanhållning - en introduktion till Karl Marx ', Max Webers och Émile Durkheims samhällsteorier. Bokförlaget Prisma, Stockholm, 1986.
Gille, Nils., Grimen, Harald. Samhällsvetenskapernas förutsättningar. Sv. övers. Sten Andersson. Bokförlaget Daidalos AB, Göteborg, 1992.
Lübcke, Poul (red). Filosofilexikonet. Sv. övers. Jan Hartman. Bokförlaget Forum AB, Stockholm, 1988.
Lübcke, Poul (red). Vår tidsfilosofi. Del 1 Engagemang och förståelse - tysk och dansk filosofi. Sv. övers. Jan Bengtsson. Bokförlaget Forum AB, Stockholm, 1987.
15
Lübcke, Poul (red). Vår tidsfilosofi. Del 2 Vetenskap och språk - anglosaxisk filosofi. Sv. övers. Per Bauhn), Bokförlaget Forum AB, Stockholm, 1987.
Månsson, Per (red). Moderna samhällsteorier - Traditioner, riktningar, teoretiker. Prisma,
Stockholm, 1988.
Ödman, Per-Johan. Tolkning, förståelse, vetande - Hermeneutik i teori och praktik. Almkvist & Wiksell förlag, Stockholm, 1979.
Østerberg, Dag (1981): Sociologins nyckelbegrepp och deras ursprung. Göteborg: Bokförlaget Korpen, 1981. (övers, av Sosiologiens nøkkelbegreper og deres opprinnelse. Olso: J.W Cappelens Forlag, 1977.)
Per-Johan Ödmans föreläsning om hermeneutik m.m., Lärarhögskolan i Stockholm, Enheten för värdpedagogik, 16 april 1997.
Ulla Vainikainen har i anslutning till kursen författat en skriftlig inlämningsuppgift rubricerad "Durkheims metodregler". Där användes följande litteratur:
Allardt, Erik (1985) Sociologi Almqvist & Wiksell Förlag AB, Stockholm.
Aron, Raymond (1973 och 1974) Sociologiskt tänkande. Del I och 2. Argos Förlag AB, Lund.
Berger, Peter L. & Luckmann, Thomas (1979) Kunskapssociologi Wahlström & Widstrand, Stockholm.
Boglind, Anders (1988) "Strukturalism och funktionalism" i Månsson, Per (red.) (1988) Moderna samhällsteorier Bokförlaget Prisma, Stockholm.
Bourdieu, Pierre (1991) Kultur och kritik Bokförlaget Daidalos, Göteborg.
Broady, Donald (1991) Sociologi och Epistemologi. Om Pierre Bourdieus författarskap och den historiska epistemologin. HLS Förlag, Stockholm, 2 uppl..
Comte, Auguste (1979) Om positivismen Bokförlaget Korpen, Göteborg.
Durkheim, Emile (1968) Självmordet Argos Förlags AB, Uppsala.
Durkheim, Emile (1978) Sociologins metodregler Bokförlaget Korpen, Göteborg.
Eriksson, Björn (1988) Samhällsvetenskapernas uppkomst. En tolkning ur den sociologiska traditionens perspektiv. Hallgren & Fallgren Studieförlag AB.
Gilje, Nils & Grimen, Harald (1992) Samhällsvetenskapernas förutsättningar Daidalos, Göteborg.
Heyman, Ingrid (1995) Gånge hatt till...Omvårdnadsforskningens framväxt i Sverige Daidalos, Göteborg.
Hume, David (1986) Om det mänskliga förståndet Daidalos, Göteborg
Lübcke, Poul (red.) (1988) Filosofilexikonet Bokförlaget Forum AB, Stockholm.
Olanders, Niclas Förhållandet mellan individ och samhälle Opublicerat arbete.
Østerberg, Dag (1991) Sociologins nyckelbegrepp Bokförlaget Korpen, Göteborg.
Gunnar Cardell har i anslutning till kursen författat en skriftlig inlämningsuppgift rubricerad "Individ och samhälle. Durkheim, Mead och Morin utifrån Gunnar Cardells symbietiska teori". Där användes följande litteratur:
Durkheim, Émile (1991): "Sociologins metodregler". I: Comte, Auguste/Durkheim, Émile/Weber, Max (1991): Tre klassiska texter. Göteborg: Bokförlaget Korpen.
Holmqvist, Bosse (1993): En ny vetenskap? En kritisk läsning av Edgar Morins La Méthode. Stockholm/Stehag: Brutus Östlings Bokförlag Symposion, 1993.
Mead, G.H. (1995): Medvetandet, jaget och samhället från socialbehavioristisk ståndpunkt. Lund: Argos.
Pines, Maya (1975): Hjärnans herrar. Stockholm.
Østerberg, Dag (1981) Sociologins nyckelbegrepp och deras ursprung. Göteborg: Bokforlaget Korpen.
Margareta Andersson har i anslutning till kursen författat en skriftlig inlämningsuppgift rubricerad "från smakdomare till evenemangsarrangör - en reflexion över förändringar i synen på kulturarbete med utgångspunkt från några kultursociologiska texter". Där användes följande litteratur:
Bourdieu, Pierre (1984): Distinction, A social critique of the judgement of taste. London. Routledge.
Bourdieu,Pierre (1992): Kultur och kritik. Anföranden av Pierre Bourdieu. Göteborg. Daidalos.
Bourdieu, Pierre (1986): Kultursociologiska texter. I urval av Donald Broady och Mikael Palme. Stockholm. Salamander.
Broady, Donald (red.) (1985): Kultur och utbildning. Om Pierre Bourdieus sociologi. Stockholm. UHÄ FoU skriftserie 1985:4.
Broady, Donald (1990): Sociologi och epistemologi. Om Pierre Bourdieus författarskap och den historiska epistemologin. Stockholm. 1990.
Comte, Auguste (1995): Discours sur lésprit positif. Nouvelle édition avec chronologie, introduction et notes par Annie Petit. Paris. Librairie Philosophique J. Vrin.
Comte, Auguste/Durkheim, Émile/Weber, Max (1991): Tre klassiska texter. Göteborg: Bokförlaget Korpen. (övers. av Comte: "Om positivismen"; Durkheim: "Sociologins metodregler"; Weber: "Politik som yrke"; Weber: "Vetenskap som yrke"; Weber: "Samhällsvetenskapernas objektivitet")
Durkheim, Emile (1937): Les règles de la méthode sociologique. Paris. Quadrige/Presses Universitaires de France.
Featherstone, Mike (1994): Kultur, kropp och konsumtion. Stockholm. Brutus Östlings bokförlag Symposion.
Johansson, Inge (1986): För folket och genom folket. Omidéer och utvecklingslinjer i studieförbundens verksamhet. Stockholm. Liber Utbildningsförlaget.
Kant, Immanuel (1952) Kant i urval och med inledning av Julien Benda. Stockholm. Albert Bonniers förlag.
Onsér-Franzén, Jill (1996): Kulturens Giganter. En studie om fenomenen bokmässan och filmfestivalen i Göteborg. Göteborg. HumTekHB.
Onsér-Franzén, Jill (1992): Kulturernas kamp. En etnologisk undersökning om kommunala politiker, deras syn på kultur och utformning av praktisk kulturpolitik i en svensk medelstor kommun 1978 - 1985. Göteborg. Etnologiska föreningen i Västsverige.
Simmel, Georg ( 1981): Hur är samhället möjligt - och andra essöer. Göteborg. Bokförlaget Korpen.
Vestlund, Gösta (1996): Folkuppfostran Folkupplysning Folkbildning. Det svenska folkets bildningshistoria - en översikt. Stockholm. Utbildningsförlaget Brevskolan.
Østerberg, Dag (1996) Sociologins nyckelbegrepp och deras ursprung. Göteborg: Bokf�rlaget Daidalos.
Mikael Börjesson har i anslutning till kursen författat en skriftlig inlämningsuppgift rubricerad "En modifierad skeptiker - centrala begrepp och vetenskapsteoretiska ståndpunkter i Max Webers sociologi". Full-text HTML version <http://www.lhs.se/~mikbor/weber.html>. Där användes följande litteratur:
Aron, Raymond, Sociologiskt tänkande. Del II. Durkheim, Pareto, Weber, [1967] Argos,
Uppsala 1978.
Factor, Regis A. & Stephen P. Turner, Max Weber: The Lawyer as Social Thinker, Routledge, London 1994.
Lundqvist, Agne, "Max Weber. Förord av Agne Lundqvist" i Ekonomi och samhälle. Förståendesociologins grunder. Del 1. Argos, Uppsala 1983.
Weber, Max, "Samhällsvetenskaperna objektivitet" [1904], p. 96ff i Comte, Auguste/Durkheim, Émile/Weber, Max: Tre klassiska texter. Göteborg: Bokförlaget Korpen. 1991.
Weber, Max, Ekonomi och samhälle. Förståendesociologins grunder. Del 1. Argos, Uppsala 1983.
Østerberg, Dag, Sociologins nyckelbegrepp och deras ursprung [1977 o 1991], Bokförlaget
Korpen, Göteborg 1991.
övrig litteratur
Bourdieu, Pierre, "Hindret för en europeisk välfärdsstat. Pierre Bourdieu om översteprästen
Tietmeyer", Ord&Bild nr 1 1997.
Broady, Donald, Sociologi och epistemologi. Om Pierre Bourdieus författarskap och den historiska epistemologin [1990], HLS Förlag, Stockholm 2 uppl. 1991.
Habermas, Jürgen, "Handlingsrationella aspekter" i Kommunikativt handlande. Texter om språk, rationalitet och samhälle, Daidalos, Göteborg 1988.
Höffe, Ottfried (red.), De stora filosoferna. Del 2. från Bacon till Nietzsche, Bokförlaget Forum, Stockholm 1995.
Weber, Max, Ekonomi och samhälle. Förståendesociologins grunder. Del 3, Argos, Uppsala 1987.
Kristina Isberg har i anslutning till kursen författat en skriftlig inlämningsuppgift rubricerad "Durkheims kunskapsteori och syn på utbildning i relation till svensk läroplan (Lpo-94)". Där användes följande litteratur:
Durkheim, Émile: The Evolution of Educational Thought. Lectures on the formation and development of secondary education in France. London, Henley and Boston: Routledge & Kegan Paul, 1977 [övers. av Lévolution pédagogique en France (ed. Maurice Halbwachs). Paris: P.U.F.,1938 2, uppl 1969].
Lpo-94. läroplaner för det obligatoriska skolväsendet och de frivilliga skolformerna. Stockholm: Utbildningsdepartementet, 1994.
Østerberg, Dag: Emile Durkheims samfunnslære. Oslo: Pax Forlag, 1974. (166 s.)
Inger Tell har i anslutning till kursen författat en skriftlig inlämningsuppgift med rubriken "John Dewey utbildningsreformernas fader". Där användes följande litteratur:
Andersson, Bengt-Erik (1986): Utvecklingsekologi. Lund: Studentlitteratur.
Boken om pedagogerna (1979). Gamla och nyaidéer i aktuell utbildningsdebatt. (Red. Naeslund, J). (1981). Stockholm: Liber UtbildningsFörlaget.
Bronfenbrenner, Urie (1979): The ecology of human development: experiments by nature and design. Harvard university press.
Comte, A., Durkheim, E., Weber, M. (1991): Tre klassiska texter. Göteborg: Bokförlaget Korpen.
Dewey, John (1925): Democracy and education: an introduction to the philosophy of education (1916). New York: Macmillan.
Dewey, John (1948): Demokrati och uppfostran (1916). Stockholm: Natur och Kultur. [övers. av Democracy and Education, som första uppsats i Problems of men: Alf Ahlberg]
Dewey, John & Dewey, Evelyn (1917-1918): Framtidsskolor.1-2.. Lund: Pedagogiska skrifter utgivna av Sveriges Allmänna Folksskollärareförenings litteratursällskap, åttioandra häftet och åttiotredje häftet. [övers. av Schools of to-morrow: N. G. W. Lagerstedt]
Dewey, John (1995): Individ, skola och samhälle. Pedagogiska texter av John Dewey. Urval, inledning och kommentarer av Sven G Hartman och Ulf P Lundgren (1980). [översättning Ros Mari Hartman och Sven G Hartman. Demokratin och skolans organisation (s 146-158) har översatts av Alf Ahlberg]. Stockholm: Natur och Kultur.
Dewey, John (1936): Människans natur och handlingsliv (1922). Inledning till en social psykologi. Stockholm: Bokförlaget Natur och Kultur. [övers. av Human Nature and Conduct: Alf Ahlberg]
Gardner, H. (1994): De sju intelligenserna (1983). Jönköping: Brain Books AB. [övers av Frames of Mind - The Theory of Multiple Intelligences: Ulrika Junker Miranda]
Gardner, H. (1992): Så tänker barn - och så borde skolan undervisa (1991). Jönköping: Brain Books AB. [övers. av The Unschooled Mind. How Children Think and How Schools Should Teach: Anita Segerberg]
Hartman, S. G. (1995): Lärares kunskap. Traditioner ochidéer i svensk undervisningshistoria.
Linköpings universitet. Skapande och vetande.
Lazear, D. (1996): Sju sätt att lära (1994). En bok om de sju intelligenserna för elever och föräldrar. Jönköping: Brain Books AB. [övers av Seven Pathways of Learning. Teaching Students and Parents about Multiple Intelligences: Susanne Lindholm]
Leander, F. (1950): Estetik och kunskapsteori. Croce - Cassirer - Dewey. Göteborg: Elanders Boktryckeri Aktiebolag.
Maltén, A. (1990) : Vad är kunskap ( 1981)? Malmö: Liber.
Vidare har Inger Tell inom kursens ram gjort en översättning till svenska av "Chapter II. Education as a social function", pp. 1227 ur John Dewy, Democracy and Education. An introduktion to the philosophy of education [1916], 15 uppl. 1925. Full text HTML version.
Eva Svärdemo Åberg har i anslutning till kursen författat en skriftlig inlämningsuppgift "Medvetandet, jaget och samhället från socialbehavioristisk ståndpunkt av George H. Mead". Där användes följande litteratur:
Asplund, Johan: Det sociala livets elementära former. Göteborg: Bokförlaget Korpen, 1987.
Berg, Lars-Erik m.fl: Medvetandets sociologi. En introduktion till symbolisk interaktionism. Stockholm: Wahlström & Widstrand, 1982.
Comte, Auguste/Durkheim, Émile/Weber, Max: Tre klassiska texter. Göteborg: Bokförlaget Korpen, 1991. [Innehåller Comte: "Om positivismen"; Durkheim: "Sociologins metodregler"; Weber: "Politik som yrke"; Weber: "Vetenskap som yrke"; Weber: "Samhällsvetenskapernas objektivitet"
Mead, George Herbert: Medvetandet, jaget och samhället från socialbehavioristisk ståndpunkt. Argos, 1976. (292 s.).
Mead, George Herbert: The Philosophy of Act. Chicago: The University of Chicago Press, 1972.
Vår tids filosofi, del 1-2 (red. Poul Lübcke), Bokförlaget Forum, Stockholm, 1988.
Østerberg, Dag: Sociologins nyckelbegrepp och deras ursprung Göteborg: Bokförlaget Korpen, 1991.
Niclas Olanders har i anslutning till kursen författat en skriftlig inlämningsuppgift om hur Durkheim, Weber och Simmel behandlar förhållandet individ och samhälle. Där användes följande litteratur:
Anderson, Bo (1972): "Georg Simmel". I: Asplund, Johan (red): Sociologiska teorier. Studier i sociologins historia. Stockholm: Almqvist & Wiksell.
Aron, Raymond (1982): Sociologiskt tänkande 2. Durkheim, Pareto, Weber. Lund: Argos.
Asplund, Johan (red) (1972): Sociologiska teorier. Studier i sociologins historia. Stockholm: Almqvist & Wiksell.
Berg, Lars-Erik (1992): Den lekande människan. Lund: Studentlitteratur.
Berg, Lars-Erik (1993): "Den sociala människan: Om den symboliska interaktionismen". I: Månsson, Per (red): Moderna samhällsteorier. Traditioner - riktningar - teoretiker. Stockholm: Bokförlaget Prisma.
Bertilsson, Margareta (1987): Slaget om det moderna. Sociologiska essäer. Stockholm/Lund: Symposium Bokförlag.
Bertilsson, Margareta (red) (1988): Samhällsvetenskapens klassiker. Lund: Studentlitteratur.
Boglind, Anders (1993): "Strukturalism och funktionalism". I: Månsson, Per (red): Moderna samhällsteorier. Traditioner - riktningar - teoretiker. Stockholm: Bokförlaget Prisma.
Boglind, Anders, Eliaeson, Sven, Månson, Per (1993): Kapital, rationalitet och social sammanhöllning. Stockholm: Bokförlaget Prisma.
Calais, Sonja (1972): "Émile Durkheim". I: Asplund, Johan (red): Sociologiska teorier. Studier i sociologins historia. Stockholm: Almqvist & Wiksell.
Carle, Jan (1993): "Pierre Bourdieu och klassamhällets reproduktion". I: Månsson, Per (red): Moderna samhällsteorier. Traditioner - riktningar - teoretiker. Stockholm: Bokförlaget Prisma.
Durkheim, Émile (1968): Självmordet. Uppsala: Argos Förlag.
Eliason, Sven (1982): Bilden av Max Weber. En studie i samhällsvetenskapens sekularisering. Stockholm: Norstedt & Söners förlag.
Hughes, John, Månson, Sven-Axel (1988): Kvalitativ sociologi. Lund: Studentlitteratur.
Johansson, Thomas (1995): Rutinisering och reflexivitet. En introduktion till Anthony Giddens. Lund: Studentlitteratur.
Johansson, Thomas & Miegel Fredrik (1996). Kultursociologi. Lund: Studentlitteratur.
Lindgren, Sven-Åke (1993): "Michel Foucault och sanningens historia". I: Månsson, Per (red): Moderna samhällsteorier. Traditioner - riktningar - teoretiker. Stockholm: Prisma.
Moe, Sverre (1994): Sociologisk teori. Lund: Studentlitteratur.
Månson, Per (1991): Båten i parken. En liten bok om att studera samhället. Stockholm: Rabén & Sjögren.
Månson, Per (1993): "Jürgen Habermas och moderniteten". I: Månsson, Per (red): Moderna samhällsteorier. Traditioner- riktningar - teoretiker. Stockholm: Prisma.
Simmel, Georg (1971): On Individuality and Social Forms. Chicago: The University of Chicago Press.
Simmel, Georg (1995): Hur är samhället möjligt? Och andra essäer. Göteborg: Bokförlaget Korpen.
Törnqvist, Rolf (1993): "Historiskt konkretiserande sociologi". I: Månsson, Per (red): Moderna samhällsteorier. Traditioner - riktningar - teoretiker. Stockholm: Bokförlaget Prisma.
Comte, Auguste/Durkheim, Émile/Weber, Max (1991): Tre klassiska texter. Göteborg: Bokförlaget Korpen. (övers. av Comte: "Om positivismen"; Durkheim: "Sociologins metodregler"; Weber: "Politik som yrke"; Weber: "Vetenskap som yrke"; Weber: "Samhällsvetenskapernas objektivitet")
Trost, Jan & Levin, Irene (1996): Att förstå vardagen. Lund: Studentlitteratur.
Weber, Max (1978): Den kapitalistiska etiken och kapitalismens anda. Lund: Argos.
Østerberg, Dag (1991): Sociologins nyckelbegrepp och deras ursprung. Göteborg: Bokförlaget Korpen.
Østerberg, Dag (1996): Emile Durkheims samhöllsteori. Göteborg: Bokförlaget Daidalos.
URL of this page is http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/k-sam97-exa.htm
Created by Donald Broady. Last updated 18 May 1997
Back to SEC home page