This document is an historical remnant. It belongs to the collection Skeptron Web Archive (included in Donald Broady's archive) that mirrors parts of the public Skeptron web site as it appeared on 31 December 2019, containing material from the research group Sociology of Education and Culture (SEC) and the research programme Digital Literature (DL). The contents and file names are unchanged while character and layout encoding of older pages has been updated for technical reasons. Most links are dead. A number of documents of negligible historical interest as well as the collaborators’ personal pages are omitted.
The site's internet address was since Summer 1993 www.nada.kth.se/~broady/ and since 2006 www.skeptron.uu.se/.
Start | About | Research | Courses | Events | Archives | Tools | Search all SEC
Utbildnings- och kultursociologi
Sociology of Education and Culture at Uppsala University
URL of this page is www.skeptron.uu.se/broady/sec/k-psu04.htm
Pedagogisk forskning och det svenska utbildningsväsendet
Dessa tre läskurser motsv. 10 poäng på C-nivå i pedagogik är avsedda för studerande med jämförelsevis god skolning i forskningsmetod men med begränsad kännedom om pedagogiska forskningstraditioner och det svenska utbildningsväsendet.
Kursledn. Donald Broady <broady@nada.kth.se
(History of educational ideas)
Kursens mål:
Kursen skall ge en elementär orientering om centrala strömningar inom den västerländska pedagogiska idéhistorien.
Kurslitteratur:
Dewey, John: Individ, skola och samhälle. Pedagogiska texter av John Dewey. Urval, inledning och kommentar av Sven G. Hartman och Ulf P. Lundgren. Stockholm: Natur och Kultur, 1980 (163 s.)
Durkheim, Émile: L’évolution pédagogique en France [1938] (ed. Maurice Halbwachs). Paris: P.U.F., 2 uppl. 1969. (403 s.) (Eng. övers. The Evolution of Educational Thought, Routledge & Kegan Paul).
Wilhelm Sjöstrand: Pedagogikens historia, del I, Lund: CWG Gleerups Förlag, 4 uppl. 1966. (326 s.)
Sammanlagt 892 sidor.
(History of education, educational reforms and curricula in Sweden)
Kursens mål:
Kursen ger en överblick över hur den svenska skolans organisation och läroplanerna utvecklats, med tonvikt vid svenskt 1900-tal.
Kurslitteratur:
Valda delar av Sixten Marklund, Skolsverige 1950-1975, 1-6. Lund: Liber Utbildningsförlaget, 1980-1989. (Valda delar, minst 400 s.)
1946 års Skolkommissions betänkande med förslag till riktlinjer för det svenska skolväsendets utveckling, SOU 1948:27, s. IX-212. (220 s.)
Lundgren, Ulf P./Lindensjö, Bo: Utbildningsreformer och politisk styrning. Stockholm: LHS Förlag, 2000.
Linné, Agneta: Moralen, barnet eller vetenskapen? En studie av tradition och förändring i lärarutbildningen. Ak. avh. Stockholm: LHS Förlag 1996 (374 s.)
Ödman, Per Johan: Kontrasternas spel En svensk mentalitets- och pedagogikhistoria. Del I-II. Stockholm: Bokförlaget Prisma, 1998( [oförändrad nyutgåva av Ödman 1995].
Sammanlagt 1 865 sidor.
(Introduction to Swedish educational research)
Kursens mål:
Kursen skall ge en introduktion till spännvidden inom svensk pedagogisk forskning. Kursen skall därmed ge vissa kunskaper som studerande vilka läst grundläggande kurser i pedagogik kan förväntas besitta.
Kurslitteratur:
Selander, Staffan (red): Forskning om utbildning. En antologi. Stockholm/Skåne: Brutus Östlings Bokförlag Symposion, 1992. (475 s.)
Lindberg, L. & Berge, B-M.: Pedagogik som vetenskap - vetenskap som pedagogik. Lund: Studentlitteratur, 1988. (221 s.)
Lundgren, Ulf P.: Att organisera omvärlden. En introduktion till läroplansteori. Stockholm: LiberFörlag, 1979. (249 s.)
Rosengren, Karl Erik/Öhngren, Bo (Ed.): An evaluation of Swedish research in education. Stockholm: HSFR, 1997. (285 s.)
Sammanlagt 1 230 sidor.
URL of this page is http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/k-psu04.htm
Created by Donald Broady. Last updated 6 Jan 2004
Back to SEC home page