This document is an historical remnant. It belongs to the collection Skeptron Web Archive (included in Donald Broady's archive) that mirrors parts of the public Skeptron web site as it appeared on 31 December 2019, containing material from the research group Sociology of Education and Culture (SEC) and the research programme Digital Literature (DL). The contents and file names are unchanged while character and layout encoding of older pages has been updated for technical reasons. Most links are dead. A number of documents of negligible historical interest as well as the collaborators’ personal pages are omitted.
The site's internet address was since Summer 1993 www.nada.kth.se/~broady/ and since 2006 www.skeptron.uu.se/.
Start | About | Research | Courses | Events | Archives | Tools | Search all SEC
Utbildnings- och kultursociologi
Sociology of Education and Culture at Uppsala University
URL of this page is www.skeptron.uu.se/broady/sec/k-pbh01.htm
Kurserna
Pedagogik med inriktning mot kulturvetenskap B, 10 poäng (kurskod 4LU335), samt
Pedagogik med inriktning mot kulturvetenskap, 10 poäng (kurskod 4LU334),
ILU, sept 2001-jan 2002
Kurserna Pedagogik med inriktning mot kulturvetenskap, 10 poäng, jan-juni 2001 (kurskod 4LU334)
samt
Pedagogik med inriktning mot kulturvetenskap B, 10 p, jan-juni 2001 (kurskod 4LU335)
Lokal: Institutionen för lärarutbildning (ILU), Seminariegatan 1, Uppsala, rum 1223
Schema meddelas av Jonas Gustafsson.
Kursledare:
Professor Donald Broady <broady@nada.kth.se>,
URL http://www.skeptron.uu.se/broady/
Jonas Gustafsson <jonas.gustafsson@ilu.uu.se>, URL http://www.skeptron.uu.se/research/jongus/
Admin:
Christina Johansson <christina.johansson@ilu.uu.se>, ILU, rum 3256, tel 018 4712455. Postadress: SEC, ILU, Uppsala universitet, Box 2136, 750 02 Uppsala.
Kurserna är i första hand är tänkt för deltagare som läst humanistiska eller samhällsvetenskapliga ämnen men som inte har lärarerfarenhet och inte är bekanta med skolväsendet eller med svensk pedagogisk forskning. Avsikten är att ge en inblick i pedagogikens idéhistoria, i skolreformernas och läroplanernas historia i Sverige samt i centrala riktningar inom svensk pedagogisk forskning. Tanken är att t.ex. lärare (som oftast har halva B-nivån i pedagogik inom ramen för sin examen) efter genomgången kurs skall vara behöriga att studera på C-nivån i ämnet pedagogik Det är främst en läskurs, dvs det blir bara några få seminarier.
All undervisning är samordnad men formellt rör det sig om två olika kurser med skilda kurskoder och kursplaner, för att deltagare med olika förkunskaper skall kunna beredas tillträde:
Kursplanen Pedagogik med inriktning mot kulturvetenskap, 10 poäng, (kurskod 4LU334), är avsedd för deltagare som saknar 30 poäng i ämnet pedagogik.
Kursplanen Pedagogik med inriktning mot kulturvetenskap B, 10 p (kurskod 4LU335), är avsedd för deltagare som har 30 poäng i ämnet pedagogik.
Kursen är avsedd för studerande som läst humanistiska eller samhällsvetenskapliga ämnen men som inte har lärarerfarenhet och inte är bekanta med skolväsendet eller med svensk pedagogisk forskning. Kursen ger inblick i pedagogikens idéhistoria, i skolreformernas och läroplanernas historia i Sverige samt i centrala riktningar inom svensk pedagogisk forskning.
Donald Broady <broady@nada.kth.se>,
URL http://www.skeptron.uu.se/broady/
Jonas Gustafsson<jonas.gustafsson@ilu.uu.se>, URL http://www.skeptron.uu.se/research/jongus/
Admin. Christina Johansson <christina.johansson@ilu.uu.se>, ILU, room 3256, phone +46 18 4712455. Postal address: SEC, ILU, Uppsala University, Box 2136, S-750 02 Uppsala.
PEDAGOGIK MED INRIKTNING MOT KULTURVETENSKAP, 10 poäng
EDUCATIONAL STUDIES IN
THE HUMANITIES AND SOCIAL SCIENCES, 10 points
Kurskod: 4LU334
Kursplan fastställd av Lärarutbildningsområdets utbildnings- och forskningsnämnd 1999-06-17
1. BESLUT OCH RIKTLINJER
Kursen är en fristående kurs i ämnet pedagogik.
Kursansvarig institution: Institutionen för lärarutbildning.
2. SYFTE
Deltagarna, som i första hand är tänkt att vara studerande som läst humanistiska eller samhällsvetenskapliga ämnen men som inte har lärarerfarenhet och inte är bekanta med skolväsendet eller med svensk pedagogisk forskning, skall skaffa sig inblick i pedagogikens idéhistoria, i skolreformernas och läroplanernas historia i Sverige samt i centrala riktningar inom svensk pedagogisk forskning.
3. INNEHÅLL
- Elementär orientering om centrala strömningar inom den västerländska pedagogiska idéhistorien
- Den svenska skolans organisation och läroplanernas utveckling, med tonvikt vid 1900-talet
- Orientering om spännvidden inom svensk pedagogisk forskning, fördjupning inom några forskningsinriktningar
4. UPPLÄGGNING OCH VERKSAMHETSFORMER
Kursen är i huvudsak en läskurs. Föreläsningar och/eller seminarier kan förekomma. En avslutande skriftlig examinationsuppgift inlämnas.
Undervisningen kan samordnas med kursen Pedagogik med inriktning mot kulturvetenskap B, 10 poäng, kurskod 4LU335.
5. FÖRKUNSKAPSKRAV
40 poäng i ett humanistiskt eller samhällsvetenskapligt ämne.
6. EXAMINATION
Examination sker genom bedömning av den avslutande skriftliga examinationsuppgiften.
Som betyg används något av uttrycken väl godkänd, godkänd och underkänd. För godkänt betyg krävs fullgjord skriftlig examinationsuppgift.
Studerande som underkänts på kurs eller del av kurs har rätt att inom rimlig tid genomgå förnyad examination för att få godkänt resultat.
7. ÖVRIGA FÖRESKRIFTER
Vid kursstart skall kursens lärare, efter samråd med de studerande, fastställa vilka moment som kräver obligatorisk närvaro. Samtidigt skall läraren presentera former för närvarokontroll och anvisningar för hur obligatoriska moment skall tas igen.
Kurslitteratur, se bilaga
PEDAGOGIK MED INRIKTNING MOT KULTURVETENSKAP B, 10 poäng
EDUCATIONAL STUDIES IN THE HUMANITIES AND SOCIAL SCIENCES, 10 points
Kurskod: 4LU335
Kursplan fastställd av Lärarutbildningsområdets utbildnings- och forskningsnämnd 1999-06-17
1. BESLUT OCH RIKTLINJER
Kursen är en fristående kurs på B-nivå i ämnet
pedagogik.
Kursansvarig institution: Institutionen för lärarutbildning.
2. SYFTE
Deltagarna, som i första hand är tänkt att vara studerande som läst humanistiska eller samhällsvetenskapliga ämnen men som inte har lärarerfarenhet och inte är bekanta med skolväsendet eller med svensk pedagogisk forskning, skall skaffa sig inblick i pedagogikens idéhistoria, i skolreformernas och läroplanernas historia i Sverige samt i centrala riktningar inom svensk pedagogisk forskning.
3. INNEHÅLL
- Elementär orientering om centrala strömningar inom den västerländska pedagogiska idéhistorien
- Den svenska skolans organisation och läroplanernas utveckling, med tonvikt vid 1900-talet
- Orientering om spännvidden inom svensk pedagogisk forskning, fördjupning inom några forskningsinriktningar
4. UPPLÄGGNING OCH VERKSAMHETSFORMER
Kursen är i huvudsak en läskurs. Föreläsningar och/eller seminarier kan förekomma. En avslutande skriftlig examinationsuppgift inlämnas.
5. FÖRKUNSKAPSKRAV
Pedagogik 30 poäng.
6. EXAMINATION
Examination sker genom bedömning av den avslutande skriftliga examinationsuppgiften.
Som betyg används något av uttrycken väl godkänd, godkänd och underkänd. För godkänt betyg krävs fullgjord skriftlig examinationsuppgift.
Studerande som underkänts på kurs eller del av kurs har rätt att inom rimlig tid genomgå förnyad examination för att få godkänt resultat.
7. ÖVRIGA FÖRESKRIFTER
Vid kursstart skall kursens lärare, efter samråd med de studerande, fastställa vilka moment som kräver obligatorisk närvaro. Samtidigt skall läraren presentera former för närvarokontroll och anvisningar för hur obligatoriska moment skall tas igen.
Kurslitteratur, se bilaga
Fastställd av ILUs institutionsstyrelse december 2000
LITTERATURLISTA FÖR KURSERNA
"PEDAGOGIK MED INRIKTNING MOT KULTURVETENSKAP", 10 poäng (kurskod
4LU334)
samt
"PEDAGOGIK MED INRIKTNING MOT KULTURVETENSKAP B", 10 poäng (kurskod
4LU335)
Durkheim, Émile (1938). L'évolution
pédagogique en France. 2 uppl. 1969. Paris: P.U.F. 403 s.
Eng. övers. The Evolution of Educational Thought, Routledge & Kegan
Paul.
Lindberg, Leif & Berge, Britt-Marie (1988). Pedagogik som vetenskap - vetenskap som pedagogik. Lund: Studentlitteratur. 221 s.
Lundgren, Ulf P. (1979). Att organisera omvärlden. En introduktion till läroplansteori. Stockholm: Liber förlag. 249 s.
Marklund, Sixten (1980-1989). Skolsverige 1950-1975. 1-6. Lund: Liber Utbildningsförlaget. Ca 300 s. intensiv läsning samt extensiv läsning av andra valda delar.
Sjöstrand, Wilhelm (1966). Pedagogikens historia, del I.4 uppl. Lund: CWG Gleerups förlag. 326 s.
Selander, Staffan (red.) (1992).Forskning om utbildning. En antologi. Stockholm/Skåne: Brutus Östlings Bokförlag Symposion. 475 s.
Sjöstrand, Wilhelm (1965/66). Pedagogikens historia. Del II, III:1, III:2. Lund:CWG Gleerups förlag. (extensiv läsning)
SOU 1948:27. 1946 års Skolkommissions betänkande med förslag till riktlinjer för det svenska skolväsendets utveckling. Kap 1 och 2. S. 1-38. 38 s.
SOU 1992:94. Skola för bildning. Huvudbetänkande av Läroplanskommittén. Kapitel 2, Kunskap och lärande. S. 59-84. 26 s.
Rosengren, Karl Erik & Öhngren, Bo (Ed.) (1997). An evaluation of Swedish research in education. Stockholm: HSFR. 285 s.
Ett eller ett par klassiska pedagogiska verk, som väljes i samråd med kursledningen. Ca 300 s.
Någon/några originaltexter (monografi, vetenskapliga uppsatser) som väljs i samråd med kursledningen. Ca 200 s.
Totalt ca 3 100 sidor
URL of this page is http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/k-pkvbh01.htm
Created by Donald Broady. Last updated Sep 2001
Back to SEC home page