This document is an historical remnant. It belongs to the collection Skeptron Web Archive (included in Donald Broady's archive) that mirrors parts of the public Skeptron web site as it appeared on 31 December 2019, containing material from the research group Sociology of Education and Culture (SEC) and the research programme Digital Literature (DL). The contents and file names are unchanged while character and layout encoding of older pages has been updated for technical reasons. Most links are dead. A number of documents of negligible historical interest as well as the collaborators’ personal pages are omitted.
The site's internet address was since Summer 1993 www.nada.kth.se/~broady/ and since 2006 www.skeptron.uu.se/broady/sec/.



URL of this page is www.skeptron.uu.se/broady/sec/k-dli96.htm

Kursplan "Digital litteratur på internet"

Lärarhögskolan, Inst. f. pedagogik, okt 1996 - juni 1997

D. Broady, version 3, 1996-10-24 (denna version är innehållsligt oförändrad sedan den preliminära versionen daterad 1996-09-03)

Se vidare http://www.nada.kth.se/~broady/dl-dli.html.


Syfte

Kursens syfte är att ge blivande lärare och forskare en introduktion till hur internet kan användas för att sammanställa och publicera läromedel och annan digital litteratur, samt att erbjuda tillfälle till publicering av material som deltagarna själva framställer.

Kursen är i första hand avsedd för PPU-studerande (praktisk-pedagogisk utbildning) vilka genomför ett examensarbete som innefattar publicering av material på internet, samt för forskarstuderande.

Moment

– Elementär introduktion till internet: uppkoppling, tillgängliga tjänster (e-post, telnet, ftp, World Wide Web, etc). Aktuella utvecklingstendenser.

– Orientering om skilda slag av på internet tillgäng information. Sökmöjligheter.

– Orientering om viktiga standarder för lagring och överföring av material på internet. Tonvikt vid standarder för textinformation (i synnerhet HTML och SGML) samt länkinformation. Översiktlig orientering om standarder för ljud, grafik, video, 3-D, musik etc.

– Orientering om allmänna principer för publicering på internet: etik och etikett, upphovsrätt, val av format, formgivning.

– Övningar i att framställa HTML-dokument för publicering på World Wide Web.

– Elementär introduktion till SGML (Standard Generalized Markup Language, ISO 8879:1986).

– Eget individuellt arbete med framställning av material för publicering på internet, i första hand i HTML-format.

Innehåll och arbetsformer

Kursen genomföres i form av föreläsningar, demonstrationer, seminarier, laborationer samt individuellt arbete med framställning av eget material.

Litteratur

Kurslitteraturen består framför allt av material hämtat från internet. Där finns den mest aktuella och utförliga informationen.

Dessutom kan deltagarna behöva någon handbok om internet och HTML, varav det finns många att välja på. Handböckerna är självfallet alltid mindre aktuella än den information som finns tillgänglig på internet. Till de bästa hör Peter Flynn The WorldWideWeb Handbook. A guide for users, authors, and publishers. International Thomson Computer Press, London 1995 (351 s.), en ovanligt tillförlitlig lärobok i konsten att författa HTML-dokument. Den inleds dessutom med en kort introduktion till olika internettjänster, alternativa tekniska lösningar för uppkoppling etc. En annan användbar och nyare handbok är White, Bebo: HTML and the Art of Authoring for the World Wide Web. Boston/Dordrecht/London: Kluwer Academic Publishers, 1996. Båda de nämnda böckerna har fördelen att de betonar att HTML är en tillämpning av SGML, vilket även kommer att vara kursens perspektiv (det finns många mer kokboksliknande HTML-handböcker där denna aspekt är frånvarande).

Som överkurs för deltagare med särskilt intresse för SGML föreslås Herwijnen, Eric van: Practical SGML. Second Edition. Boston/Dordrecht/London,; Kluwer Academic Publishers, 1994.

Vidare uppsatser som delas ut vid undervisningstillfällena.

Deltagare

Deltagarna är i första hand PPU-studerande (praktisk-pedagogisk utbildning) som i samband med examensarbetet önskar publicera material på internet, samt forskarstuderande. Särskilt intresserade deltagare med annan bakgrund är i mån av plats välkomna efter överenskommelse med kursledningen.

Förkunskaper och andra förutsättningar, riktlinjer för publiceringsarbetet

Vana vid och tillgång till dator

Deltagarna förutsättes behärska något av de vanliga textbehandlingsprogrammen. I övrigt fordras ingen större datorvana. Viktigare är att deltagarna är förtrogna med och beredda att borra djupare i det ämnesomr å de inom vilket de avser att publicera material.

Det är önskvärt att deltagarna har tillgång till en egen dator (en PC som klarar Windows 95 eller en Macintosh av inte alltför gammal modell), samt helst ett modem.

Det publicerade materialets karaktär

Deltagarna skall sammanställa ett material som kan publiceras på internet, i första hand i HTML-format.

Materialet skall vara av så allmänt intresse att det är värt att publiceras. Det är därför osannolikt att t.ex. en examensarbetesuppsats förtj änar att publiceras i sin helhet. I stället kommer den som skriver en examensarbetesuppsats i normalfallet att producera denna ptå papper varefter examinationen sker på ordinärt sätt, dvs. utanför ramen för denna kurs. Men i samband med uppsatsarbetet kan deltagarna sammanställa ett material för publicering på internet. Omfånget behöver inte vara stort, en eller ett par websidor kan räcka. Kvaliteten och inte kvantiteten är avgörande. Innehållet beror p å deltagarnas intresseområden. Någon deltagare kanske vill framställa material till hjälp för svensklärare som undervisar om Strindbergs Röda rummet, eller för biologilärare som undervisar om kryptogamer.

Det är inte nödvändigt att deltagarna författar ett helt nytt material. Lika användbara är t.ex. en litteraturgenomgång med hänvisningar till relevanta tryckta källor och länkar till relevanta digitala arkiv, eller en kommenterad utgåva av en befintlig text (t.ex. en litterär text eller en historisk källa, ett utdrag ur en lärobok, en FN-deklaration). Materialet kan även bestå av förslag till planering av ett undervisningsmoment eller en lektion.

Doktorander som deltar i kursen kanske fördrar att sammanställa material om ett visst forskningsområde, att presentera den egna forskningsgruppens arbete eller att publicera en egen vetenskaplig uppsats.

Den långsiktiga ambitionen är att kursdeltagarna skall skaffa sig en kompetens som tillåter dem att aktivt bidra till uppbyggnaden av offentligt tillgängliga arkiv som i framtiden kan utnyttjas av lärare, elever eller forskare.

Anknytning till vetenskapliga teorier

Samtliga deltagare skall uppmärksamma frågorna om den digitala informationens kvalitet och användbarhet i vetenskapliga sammanhang.

De deltagarna som i anslutning till kursen färdigställer ett examensarbete måste beakta att examensarbetet enligt gällande bestämmelser skall genomföras på så sätt att vetenskapliga teorier relateras till det kommande arbetet. Blivande lärare skall således relatera vetenskapliga teorier till lärararbetet. I samband med kursen kan detta krav tillfredsställas genom att deltagarna dels förhåller sig till den vetenskapliga litteraturen inom det egna intresseområdet - inklusive den som är tillgänglig på internet - , dels relaterar sitt eget praktiska publiceringsarbete till aktuell teoribildning inom IT-relaterade forskningsområden såsom elektronisk publicering, strukturerad dokumenthantering, beskrivande märkspråk etc.

Examination

Kursen förutsätter aktivt deltagande. För examination finns två alternativ.

För lärarstuderande vilka genomför ett examensarbete som innefattar publicering av material på internet är kursen ett stöd för genomförandet av examensarbetet. Det innebär att kursen ingår som en delkurs inom "Examensarbete med pedagogisk inriktning" för vilken kursplanen fastställdes 1996-04-17, dnr 41-P 49/96, och att examinationen sker i samband med redovisning av examensarbetet. I samband med examinationen skall deltagarna inlämna en separat kortare redogörelse för sina erfarenheter av arbetet med att söka, sammanställa och publicera material på internet.

För forskarstuderande sker examinationen i form av en skriftlig redogörelse där deltagarna redogör för inläst litteratur, resultatet av inventeringar av digitalt material på bl.a. internet samt erfarenheter av eget arbete med att framställa material för publicering på internet. Till redovisningen fogas det material som deltagarna själva publicerat. Av redovisningen skall även framgå vilken litteratur deltagarna studerat (motsv. minst 500 sidor, vari kan inkluderas material hämtat från internet).

För ev. deltagare med annan bakgrund gäller detsamma som för forskarstuderande.

Samarbete tillåtes och uppmuntras, men av redovisningen måste framgå vilka avsnitt varje deltagare haft eget ansvar för.

Redogörelserna kan antingen skrivas ut på papper eller utformas som ett HTML-dokument med inlagda länkar till den på internet tillgängliga litteraturen. I det senare fallet skall deltagarna förutom de digitala versionerna även inlämna en version av materialet utskrivet på papper, inkl. utskrifter av de viktigaste bland de externa websidor som det egna materialet länkar till. Pappersversioner av material som hämtats från internet måste vara försedda med URI (dvs URL eller annan adress) samt datum.

Poängsättning

Som nämnts ovan finns två alternativ.

För lärarstuderande, vilka genomför ett examensarbete som innefattar publicering av material på internet, är kursen en delkurs inom ramen för examensarbetet, och ger inga poäng därutöver.

För forskarstuderande ger kursen 5 poäng, som kan tillgodoräknas inom forskarutbildningen i pedagogik vid Lärarhögskolan.

Även deltagare som studerar på andra nivåer och andra utbildningar kan erhålla 5 poäng, som dock kan tillgodoräknas enbart under förutsättning att den studerande inhämtat samtycke från kursansvarig vid den egna institutionen.

Tid

Kursens föreläsningar ges vissa torsdagar kl 17-19 under perioden okt.-nov. 1996, prel. 24 okt, 31 okt, 7 nov, 14 nov och 21 nov. Ytterligare föreläsningar kan tillkomma.

Därtill kommer seminarier, laborationer och handledningstillfällen anpassade till individuella behov under december 1996 och vårterminen 1997.

För laborationer och deltagarnas individuella arbete med egna material är Lärarhögskolans datasalar för PC och Mac tillgängliga varje tisdag kl 16.00-21.00 under perioden 3 dec 1996 - 4 febr 1997 (med undantag för julafton 24 dec och nyårsafton 31 dec).

Plats

Högskolan för lärarutbildning, Rålambsv. 24. Förläsningarna sker i Sal D3.

Kursledning och sekretariat

Kursledare: Donald Broady, tf professor, <broady@nada.kth.se>, tel 08-7375602, URL http://www.nada.kth.se/~broady/.
Donald Broady är även examinator för forskarstuderande som genomför kursen.

Kursassistent och koordinator för kursen: Hans Melkersson <melker@nada.kth.se>, URL http:// www.lhs.se/~melker/, tel arb 08-7375576, tel hem 0156-26569, mobiltel 070-55 256 69.
Hans Melkersson är även ansvarig för handledning av examensarbeten i anslutning till kursen.

Ansvarig för examination av examensarbeten: Jannis Garefalakis <jannis.garefalakis@lhs.se>, tel 08-7375569.

Postadress: Lärarhögskolan, Inst. f. pedagogik, Box 34103, 100 26 Stockholm.

Fax 08-7375610.

Anmälan

Anmälan till Hans Melkersson, adress som ovan


URL of this page is http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/k-dli96.htm
Created by Donald Broady. Last updated Nov 1996
Back to SEC home page



This page is an historical remnant, part of  Skeptron Web Archive