This document is an historical remnant. It belongs to the collection Skeptron Web Archive (included in Donald Broady's archive) that mirrors parts of the public Skeptron web site as it appeared on 31 December 2019, containing material from the research group Sociology of Education and Culture (SEC) and the research programme Digital Literature (DL). The contents and file names are unchanged while character and layout encoding of older pages has been updated for technical reasons. Most links are dead. A number of documents of negligible historical interest as well as the collaborators’ personal pages are omitted.
The site's internet address was since Summer 1993 www.nada.kth.se/~broady/ and since 2006 www.skeptron.uu.se/broady/sec/.



URL of this page is www.skeptron.uu.se/broady/dl/k-create-0004.htm

Planerad medverkan i projektet CREATE

Donald Broady
ILU, Uppsala universitet, Box 2136, 750 02 Uppsala
E-post broady@nada.kth.se
webb http://www.skeptron.uu.se/broady/

Obs! För en aktuellare version av detta dokument se
http://www.skeptron.uu.se/broady/dl/create.htm

CREATE (Creating Research Examples Across the Teaching Enterprise) är ett pågående projekt som startade vårterminen 1999 vid Stanford University. Hittills har enbart lärare och studenter vid Stanford varit engagerade i projektet. Jag har korresponderat med projektets ledare, professor Richard Reis och även tillsammans med några svenska medarbetare haft diskussioner med honom i Stanford den 13 mars 2000. Dessa överläggningar har resulterat i att professor Reis och hans medarbetare förklarat att de välkomnar en svensk medverkan i CREATE på nedan skisserat sätt.

Tanken bakom CREATE är enkel. Doktorander genomför en kurs, där slutresultatet blir att var och en av dem färdigställer en kort text, upp till 1000 ord, om sitt eget pågående avhandlingsarbete. De skall i denna text presentera de forskningsfrågor de ställer sig och berätta hur de bär sig åt för att besvara dem. Texten skall skrivas så att den är begriplig för grundutbildningsstudenter och andra allmänt intresserade läsare som inte är förtrogna med doktorandens ämnesområde. Förutom att vara begriplig skall texten dessutom övertyga läsaren om att de problem som behandlas i avhandlingsarbetet är av intresse, dvs. att forskningsarbetet är mödan värt.

Varje doktorand skriver flera versioner av sin text. De tre första versionerna cirkuleras bland övriga deltagande doktorander och synpunkter och ändringsförslag tas tillvara. Sedan skickas en fjärde version till några externa läsare (en senior forskare och en grundutbildningsstudent, både från annan disciplin än doktorandens egen). Efter smärre korrigeringar i samråd med kursledningen publiceras texten slutligen på webben.

Verksamheten är av värde i flera sammanhang, utöver den skrivarträning den ger. Doktoranden själv kan ha glädje av en kort välskriven presentation av sitt avhandlingsarbete när ansökningar skall utformas eller i samband med föredrag och seminariedeltagande. Ansvariga forskare i den miljö som doktoranden tillhör kan ha glädje av brukbara webbpresentationer av pågående avhandlingsarbeten. Vidare är ett viktigt syfte med projektet CREATE att överbrygga klyftan mellan forskarutbildning och grundutbildning: lärare inom grundutbildningen kan genom att hänvisa sina studenter till webbpresentationerna ge en bild av vad forskning på området innebär, eller bjuda in en doktorand till ett seminarium med grundutbildningsstudenterna.

Efter diskussionerna med professor Reis hade jag den 24 mars 2000 tillfälle att samtala även med Erica Almberg, som i Stanford arbetat halvtid med att koordinera den praktiska CREATE-verksamheten. Det är uppenbart att det finns en hel del intressanta erfarenheter som bör tagas tillvara i ett försök på svensk botten. Det föreligger också skillnader mellan Stanford och svenska universitet och mellan amerikanska och svenska studenter som gör att arbetsformerna kan behöva modifieras.

En modifiering består i att vi i Sverige planerar att låta doktoranderna utgöra ämnesmässigt homogena grupper, medan verksamheten i Stanford byggt på att doktoranderna tillhört olika ämnen (den första kullen hösten 1999 bestod av 13 doktorander från 13 olika institutioner, den andra kullen i början av år 2000 bestod av 35 studenter från 6 olika institutioner). Det torde vara ganska svårt att förmå svenska doktorander (som i vissa avseenden är mer självständiga och egensinniga än de amerikanska) att satsa den erforderliga arbetstiden om de inte känner att de ingår i en vetenskaplig gemenskap där de har något att lära om det egna forskningsområdet, inte bara om skrivandet. Enligt planerna (som har stöd från Reis och hans medarbetare) skall den första svenska kullen bestå av doktorander som visserligen tillhör olika humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnen men som använder sig av liknande kultursociologiska forskningsverktyg av fransk proveniens. Skälet till detta arrangemang är att det kring Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi i Uppsala finns ett nätverk av forskare och doktorander i många ämnen som kan mobiliseras i en CREATE-verksamhet. Jag ingår själv i handledargruppen för åtskilliga av dessa avhandlingsarbeten. Nästa svenska kull skall bestå av farmaci-doktorander och eventuellt doktorander från KTH. Även här är skälet förekomsten av befintliga forskningsmiljöer och nätverk (i anslutning till Learning Lab-organisationen, inom vilken jag ansvarar för Uppsala Learning Lab) som kan ge verksamheten en flygande start.

En andra modifiering består i att de svenska doktoranderna skall ges tillfälle att träffas. I Stanford har deltagarna, med undantag för en enda lunchsammankomst, enbart kontakt via e-mail. Eftersom vi tänker oss mer homogena svenska grupper kan CREATE-verksamheten knytas till de högre seminarierna och andra sammankomster där doktoranderna deltar.

En tredje modifiering består i att de svenska doktoranderna inte bara skall skriva sina tusen ord utan dessutom erbjudas visst stöd för att att bygga upp en webb-baserad ”portfölj” innehållande annat eget material som har med avhandlingsarbetet att göra, tillsammans med ytterligare material som hämtas från andra källor. För doktorander kan den ovan beskrivna presentationen av det egna avhandlingsarbetet fungera som ett nav i portföljens materialsamling. Till detta nav kan annat material länkas: utkast till avhandlingskapitel, referenslitteratur, handledarens kommentarer, studiekamraters arbeten, länkar till tidigare forskning, etc. På så sätt kan den pedagogiskt inovativa idén bakom CREATE kombineras med de möjligheter som webbteknologins aktuella utveckling erbjuder. Därmed skulle den svenska medverkan innebära ett substantiellt bidrag och inte bara en pendang till verksamheten i Stanford. Dock krävs en del tekniskt utvecklingarbete för att portföljidén skall kunna realiseras. Här finns möjligheter till samverkan med Uppsala Learning Lab och möjligheter att knyta an till samarbetet mellan ILU och KTH (se http://www.skeptron.uu.se/broady/dl/ för beskrivningar av tidigare och pågående projekt i anslutning till forskningsprogrammet Digital litteratur). Vid ILU planeras ganska omfattande insatser för att förse studenterna med digitala portföljer.

Beträffande genomförandet är planerna preliminära och beroende av om finansiering kan åstadkommas. Den första gruppen doktorander ­ sammanlagt ett drygt tiotal ­ som ingår i försöksverksamheten skall tillhöra skilda humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnen (historia, litteraturvetenskap, etnologi, pedagogik, sociologi etc) vid skilda svenska lärosäten men förenas av att de alla gör bruk av forskningsverktyg hämtade från fransk kultursociologi. De ansvariga vid Stanford är beredda att utan kostnad låta denna första grupp ingå i den Stanford-baserade verksamheten. Dock krävs enligt min mening att de svenska deltagarna först framställer och mellan sig cirkulerar svenska versioner av sina avhandlingsarbetspresentationer. Därefter kan engelska versioner framställas vilka underkastas språkgranskning i Sverige innan de flyter in i kretsloppet vid Stanford. Annars riskerar vi att triviala språkproblem skall stjäla intresset från viktigare ting. När väl brukbara engelskspråkiga versioner är tillgängliga kommer studenter och lärare vid Stanford att kommentera dessa, och omvänt kommer de svenska deltagarna att ta del av och reagera på de texter som växer fram i Stanford. Samröret mellan svenska doktorander och doktorander i Stanford blir en av vinsterna med utvecklingsprojektet.

Fler studentgrupper skall tillkomma, enligt planerna dels doktorander i farmakologi i Uppsala, dels doktorander vid KTH.

Allt dock beroende av om finansiering kan ordnas.

Donald Broady


URL of this page is http://www.skeptron.uu.se/broady/dl/k-create-0004.htm
Created by Donald Broady. Last updated April 2000
Back to SEC home page



This page is an historical remnant, part of  Skeptron Web Archive