This document is an historical remnant. It belongs to the collection Skeptron Web Archive (included in Donald Broady's archive) that mirrors parts of the public Skeptron web site as it appeared on 31 December 2019, containing material from the research group Sociology of Education and Culture (SEC) and the research programme Digital Literature (DL). The contents and file names are unchanged while character and layout encoding of older pages has been updated for technical reasons. Most links are dead. A number of documents of negligible historical interest as well as the collaborators’ personal pages are omitted.
The site's internet address was since Summer 1993 www.nada.kth.se/~broady/ and since 2006 www.skeptron.uu.se/.
Start | About | Research | Courses | Events | Archives | Tools
|
Search all SEC
Utbildnings- och kultursociologi
Sociology of Education and Culture at Uppsala University
URL of this page is www.skeptron.uu.se/broady/sec/
Kursen Utbildningens framväxt och villkor
med inriktning mot ämneslärare, 7,5 hp, ht 2011
Information om denna kurs finns tillgänglig på Uppsala universitets
studentportal
För mer upplysningar kontakta kursledaren Esbjörn Larsson <esbjorn.larsson@edu.uu.se>
Studiehandledning
<www.skeptron.uu.se/broady/sec/k-11-utb-framvaxt-studiehandledn.pdf>
Nedan bara kursplan och litteraturlista.
[Nedladdad 2011-11-20 från http://www.uu.se/utbildning/utbildningar/selma/ ]
Utbildningens framväxt och villkor med inriktning mot ämneslärare
Development and Conditions of Education for Grade 7-9 and Upper Secondary
School
7.5 högskolepoäng
Kurskod: 4PE000
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområde(n) och successiv fördjupning: Pedagogik G2F, Didaktik G2F,
Utbildningsvetenskap G2F, Utbildningssociologi G2F
Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG).
Inrättad: 2011-05-03
Inrättad av: Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden
Kursplan gäller från: vecka 18, 2011
Behörighet: Ämnesstudier om lägst 210 hp i två för gymnasieskolan relevanta
ämnen samt två självständiga arbeten om 15 hp vardera alternativt ett
självständigt arbete om 30 hp. Ett av ämnena måste omfatta 120 hp och det
andra lägst 90 hp. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska
motsvarande vad som krävs för grundläggande behörighet till svensk
högskoleutbildning på grundnivå.
Beslut och riktlinjer
Kursen ingår i den utbildningsvetenskapliga kärnan för blivande ämneslärare.
Kursplanen gäller från och med ht 2011.
Mål
Kursen ger en överblick över utbildningens framväxt och villkor. Syftet är
att studenten ska tillägna sig en förståelse för utbildningssystemets
utformning samt dess historiska bakgrund. Kursen syftar även till att ge
insikter i sociala, könsmässiga och etniska skillnaders betydelse för
utbildning i ett meritokratiskt system.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
• beskriva olika utbildningsformers historiska utveckling och
utbildningssystemets aktuella struktur i Sverige samt några centrala
förklaringar till utbildningssystemens uppkomst och utformning
• utifrån ett internationellt perspektiv diskutera det svenska
utbildningssystemets framväxt i relation till samhällets utveckling
• redogöra för hur sociala, könsmässiga och etniska skillnader påverkar
utbildning i ett meritokratiskt system
• analysera lärarkårernas och lärarutbildningarnas förändring i relation
till utvecklingen på utbildningsområdet
• uppvisa en grundläggande förmåga i att analysera beskrivande statistik
• kommunicera och diskutera kursinnehållet skriftligt med korrekt språklig
form
Innehåll
• Olika utbildningsformers historiska utveckling och utbildningssystemets
aktuella struktur i Sverige.
• Sociala, könsmässiga och etniska skillnader i ett meritokratiskt
utbildningssystem.
• Samhällsförändringars betydelse för att förklara såväl utbildningars
utformning som dess användning.
• Lärarkårernas historiska utveckling med särskild hänsyn till
lärutbildningens utformning, lärarnas arbetsförhållanden och de olika
lärarkårernas rekrytering.
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och workshops. Under
kursen förekommer även skriftliga övningar.
Examination
Kursen examineras genom skriftliga tentamina.
[Nedladdad 2011-11-20 från http://www.uu.se/utbildning/utbildningar/selma/]
men posterna nedan är redigerade och länkinformationen uppdaterad. Alla
titlarna och angivelser av sidor som ska läsasär dock desamma]
Ahrne, Göran; Franzén, Mats; Roman, Christine: Det sociala landskapet : en sociologisk beskrivning av Sverige från 1950-talet till början av 2000-talet. 4., omarb. uppl. : Göteborg : Korpen, 2008 . ISBN: 978-91-7374-421-8 LIBRIS-ID: 10939885. 207 s. (s. 13-219)
Andersson, Mats B.; Broady, Donald: Skolan under 1990-talet. Sociala
förutsättningar och utbildningsstrategier. Rapporter från
Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi 27. Uppsala: SEC,
Uppsala universitet, 1998.(Valda delar, s. 17-33) 17 s.
PDF version (4625 KB) www.skeptron.uu.se/broady/sec/sec-27.pdf
HTML-version av inledningen (46 KB) www.skeptron.uu.se/broady/sec/sec-27-inledn.htm
PDF-version av kompletterande tabeller och grafer (61 KB) www.skeptron.uu.se/broady/sec/sec-27-II.pdf
Bertilsson, Emil: Lärarna på skolans kungsväg : Om det
naturvetenskapliga programmet på några gymnasier i Uppsala. Rapporter
från Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi 42. Uppsala:
SEC, Uppsala universitet, 2007. (s. 17–56., 40 s.)
www.skeptron.uu.se/broady/sec/sec-42.pdf
Bourdieu, Pierre: "Socialt rum och symboliskt rum" i Praktiskt förnuft : bidrag till en handlingsteori. Göteborg : Daidalos, 1999 . ISBN: 91-7173-134-2 ; 254:00 LIBRIS-ID: 7615264. s. (s. 11-29) 18 s
Broady, Donald; Börjesson, Mikael: En social karta över gymnasieskolan i
Stockholm i slutet av 1990-talet : Studies in Educational Policy and
Educational Philosophy.
2002 - 9 s.
http://www.skeptron.uu.se/broady/dba-b-020407-social-karta.pdf
Broady, Donald: Kapitalbegreppet som utbildningssociologiskt verktyg. 2., korr. utg. : Uppsala : Forskningsgruppen för utbildnings- och
kultursociologi, 1998.
LIBRIS-ID: 2798703. (26 s.)
www.skeptron.uu.se/broady/sec/ske-15.pdf
Erikson, Robert; Jonsson, Jan O.: Varför består den sociala
snedrekryteringen?. Pedagogisk forskning i Sverige, vol. 7 (2002)
nr. 3 s. 210–217
8 s. ISSN: 1401-6788 LIBRIS-ID: 8267263.
http://www.ped.gu.se/pedfo
Larsson, Esbjörn; Westberg, Johannes (red.): Utbildningshistoria: en introduktion. Studentlitteratur, 2011. Urval av sidor
Lidegran, Ida: Utbildningskapital : om hur det alstras, fördelas och förmedlas. Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis, 2009. LIBRIS-ID: 11441949. (s. 57-95) 39 s. http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:uu:diva-100328
Palme, Mikael: En ’trygg’ uppväxt, i Palme, Mikael: Det kulturella
kapitalet : studier av symboliska tillgångar i det svenska
utbildningssystemet 1988-2008
Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis (AUU), 2008. ISBN:
978-91-554-7356-3, LIBRIS-ID: 11226347. (s. 57-95) 39 s
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:uu:diva-9411
Runfors, Ann: Fostran till frihet? Värdeladdade visioner, positionerade
praktiker och diskriminerande ordningar, i Kamali, Masoud; Sawyer,
Lena (red.): Utbildningens dilemma : demokratiska ideal och
andrafierande praxis,. Stockholm : Fritzes, 2006. ISBN: 91-38-22560-3
LIBRIS-ID: 10139593. (s. 135-161) 27 s
http://www.regeringen.se/content/1/c6/06/17/98/1fb66fa9.pdf
Skawonius, Charlotte: Välja eller hamna : det praktiska sinnet,
familjers val och elevers spridning på grundskolor. Stockholm :
Pedagogiska institutionen, 2005. ISBN: 91-7155-134-4 LIBRIS-ID: 9992441,
(s. 3-22,321-338) 36 s.
urn:nbn:se:su:diva-691
Svensson, Allan: Består den sociala snedrekryteringen? Elevernas val av
gymnasieprogram hösten 1998, Pedagogisk forskning i Sverige, vol. 6
(2001) nr. 3 s. 161–172. ISSN: 1401-6788 LIBRIS-ID: 8267263. 12 s.
http://ezproxy.its.uu.se/login?url=http://www.ped.gu.se/pedfo
McCulloch, Gary: The RoutledgeFalmer reader in history of education.
London : RoutledgeFalmer, 2005 - 289 s. ISBN: 0-415-34569-3 LIBRIS-ID:
9663188
(s. 15-289) 274 s
URL of this page is http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/k-11-utb-framvaxt.htm
This HTML version created by Donald Broady. Last updated 2011
Back to SEC home page