This document is an historical remnant. It belongs to the collection Skeptron Web Archive (included in Donald Broady's archive) that mirrors parts of the public Skeptron web site as it appeared on 31 December 2019, containing material from the research group Sociology of Education and Culture (SEC) and the research programme Digital Literature (DL). The contents and file names are unchanged while character and layout encoding of older pages has been updated for technical reasons. Most links are dead. A number of documents of negligible historical interest as well as the collaborators’ personal pages are omitted.
The site's internet address was since Summer 1993 www.nada.kth.se/~broady/ and since 2006 www.skeptron.uu.se/broady/sec/.
Digital Literature
A research program at KTH and Uppsala University
URL of this page is www.skeptron.uu.se/broady/dl/create-intro.htm
Svensk medverkan i projektet CREATE
Donald Broady
ILU, Uppsala universitet, Box 2136, 750 02 Uppsala
E-post broady@nada.kth.se, webb http://www.skeptron.uu.se/broady/
Version 3, den 3 juli 2000
CREATE (Creating Research Examples Across the Teaching Enterprise) är ett pågående projekt som startade vårterminen 1999 vid Stanford University och som innebär att doktorander skriver korta tillgängliga presentationer av sina avhandlingsarbeten. Hittills har enbart lärare och studenter vid Stanford varit engagerade i projektet. Jag har under våren 2000 korresponderat med projektets ledare, professor Richard Reis och även tillsammans med några svenska medarbetare haft överläggningar med honom i Stanford i mars 2000. Professor Reis och hans medarbetare har förklarat att de välkomnar en svensk medverkan i CREATE på nedan skisserat sätt. De svenska doktoranderna kommer att anslutas till den verksamhet som bedrivs i Stanford oktober 2000- april 2001. Senast den 30 oktober 2000 skall de svenska deltagarna ha färdigställt ett första utkast till en engelskspråkig presentation av sitt avhandlingsarbete.
Ansvariga för den svenska medverkan i CREATE:
Vetenskaplig ledare: Donald Broady <broady@nada.kth.se>, URL http://www.nada.kth.se/~broady/ and http://www.skeptron.uu.se/broady/.
Koordinator: Jonas Gustafsson<jonas.gustafsson@ilu.uu.se>, URL http://www.skeptron.uu.se/research/jongus/, tel 018-4712485.
Samverkan sker med Swedish Learning Lab <http://swedishlearninglab.org/>
och med forskningsprogrammet Digital litteratur <http://www.skeptron.uu.se/broady/dl>.
Mer information om projektet CREATE i Stanford <http://sll-6.stanford.edu/projects/create/index.html>
Tanken bakom CREATE är enkel. Doktorander färdigställer en kort text, mellan 750 och 1000 ord, om sitt eget pågående avhandlingsarbete. De skall i denna text presentera de forskningsfrågor de ställer sig och berätta hur de bär sig åt för att besvara dem. Texten skall skrivas så att den är begriplig för grundutbildningsstudenter och andra allmänt intresserade läsare som inte är förtrogna med doktorandens ämnesområde. Förutom att vara begriplig skall texten övertyga läsaren om att de problem som behandlas i avhandlingsarbetet är av intresse, dvs. att forskningsarbetet är mödan värt.
Varje doktorand skriver fyra versioner av sin text. För nästa omgång av CREATE (okt 2000-april 2001) planeras följande behandling av texterna. Det första utkastet sänds till två bland de övriga deltagande doktoranderna. Det andra utkastet sänds till en senior forskare och en grundutbildningsstudent, både från annan disciplin än doktorandens egen. Det tredje utkastet sänds till två bland de deltagande doktoranderna. Samtliga granskare sänder sina synpunkter och ändringsförslag direkt till författaren. Den fjärde slutgiltiga versionen sänds till CREATE-ledningen, som publicerar texten på CREATE’s webb i Stanford, eventuellt efter smärre korrigeringar. Dock är texten fortfarande doktorandens egendom som hon eller han kan förfoga över efter behag.
Hittills har kommunikationstekniken varit den enklaste tänkbara. Texterna har cirkulerats som e-postmeddelanden. Inga bilagor eller bilder har förekommit. Granskarna har skrivit sina kommentarer med versaler inne i e-postmeddelandena. Allt i avsikt att undvika tekniska bekymmer och konverteringsproblem. Eventuellt kommer ett något mer avancerad dokumenthanteringssystem att användas i framtiden, utprövningar pågår.
I Stanford har det vuxit fram ett slags modell för hur texterna bör utformas. Mycken uppmärksamhet ägnas åt rubriken som skall vara begriplig och anslående. Själva texten brukar bestå av tre partier: först en synnerligen kort formulering av det viktigaste (dvs en ingress, bara ett par meningar i kursiv stil), därefter ett något längre sammanfattande stycke, till sist den mer utförliga presentationen. I Stanford talar man om ”elevator talk” (dvs vad man hinner säga om sitt avhandlingsarbete när man konverserar mellan ett par våningar i hissen), ”hallway talk” (vad man hinner säga under 1 1/2 minuts sammanträffande i en korridor) respektive ”office talk” (en något längre utläggning).
Omfånget, 750-1000 ord, motvarar i utskrift mindre än två A4-sidor. Redan från början i texten bör det slås fast vilka huvudfrågor som ställs i avhandlingsarbetet och varför dessa frågor är viktiga. Vidare bör framgå på vad sätt avhandlingsarbetet fogas in i tidigare och pågående forskning på området eller inom disciplinen. I Stanford uppmanas de studenter som delar i CREATE-projektet att skriva det första utkastet så enkelt som möjligt:
”Föreställ dig att du skriver för dina föräldrar (förutsatt att de inte är akademiker verksamma inom ditt eget område) som i sin tur skall förklara för sina vänner vad du sysslar med.”
”Föreställ dig att din presentation skall läsas av färska grundutbildningsstudenter som ett exempel på aktuellt forskning inom din disciplin.”
Verksamheten är av värde i flera sammanhang, utöver den skrivarträning den ger. Doktoranden själv kan ha glädje av en välskriven kort presentation av sitt avhandlingsarbete när ansökningar skall utformas eller i samband med föredrag, seminarier eller konferenser. Ansvariga forskare i den miljö som doktoranden tillhör kan ha glädje av brukbara webbpresentationer av pågående avhandlingsarbeten. Vidare är ett viktigt syfte med projektet CREATE att överbrygga klyftan mellan forskarutbildning och grundutbildning. Lärare inom grundutbildningen kan genom att hänvisa sina studenter till webbpresentationerna ge en bild av vad forskning på området innebär, eller bjuda in en doktorand till ett seminarium med grundutbildningsstudenterna.
Den arbetsinsats som krävs av doktoranderna beräknas i Stanford uppgå till sammanlagt 20-25 timmar under perioden okt 2000-april 2001. Som framgår ovan skall varje deltagare författa en text om upp till 1000 ord (tre utkast och en slutversion) och läsa och reagera på fyra texter från fyra andra doktorander.
Mer information om CREATE-verksamheten i Stanford finns på adressen
http://sll-6.stanford.edu/projects/create/index.html
En av inspiratörerna bakom CREATE är Erica Almberg, se rapporten Socrates and Me. A personal and practical course focusing on integrating Teaching and Research. Stanford University, Spring 1999 <www.homebase.dk/~er/socratesandme/page.html>
Efter diskussionerna med professor Reis har jag även haft tillfälle att resonera med Erica Almberg, en eldsjäl bakom projektet som i Stanford arbetat halvtid med att koordinera den praktiska CREATE-verksamheten. En hel del intressanta erfarenheter finns att hämta från Stanford. Men det finns skillnader mellan Stanford och svenska universitet och mellan amerikanska och svenska studenter som gör att arbetsformerna kan behöva modifieras när CREATE-modellen prövas på svensk botten.
En modifiering består i att vi i Sverige åtminstone inledningsvis planerar att låta doktoranderna utgöra ämnesmässigt homogena grupper, medan verksamheten i Stanford byggt på att doktoranderna tillhört olika ämnen (den första kullen hösten 1999 bestod av 13 doktorander från 13 olika institutioner, den andra kullen i början av år 2000 bestod av 35 studenter från 6 olika institutioner). Eftersom svenska doktorander i vissa avseenden är mer självständiga och egensinniga än de amerikanska, torde det vara ganska svårt att förmå dem att satsa den erforderliga arbetstiden om de inte känner att de ingår i en vetenskaplig gemenskap där de har något att lära om det egna forskningsområdet, inte bara om skrivandet. Enligt planerna (som har stöd från Reis och hans medarbetare) skall den första svenska kullen bestå av doktorander som visserligen tillhör olika humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnen men som använder sig av liknande kultursociologiska forskningsverktyg av fransk proveniens. Skälet till detta arrangemang är att det kring Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi i Uppsala finns ett nätverk av forskare och doktorander i många ämnen som kan mobiliseras i en CREATE-verksamhet. Nästa svenska kull skall enligt planerna bestå av farmaci-doktorander och eventuellt doktorander från KTH. Även här är skälet förekomsten av befintliga forskningsmiljöer och nätverk (i anslutning till Learning Lab-organisationen) som kan ge verksamheten en flygande start.
En andra modifiering består i att de svenska doktoranderna skall ges tillfälle att träffas. I Stanford har deltagarna, med undantag för en enda avslutande lunchsammankomst, enbart kontakt via e-post. Eftersom vi tänker oss mer homogena svenska grupper kan CREATE-verksamheten knytas till högre seminarier, gästföreläsningar och andra sammankomster där doktoranderna deltar.
En tredje modifiering består i att de svenska doktoranderna inte bara skall skriva sina tusen ord utan dessutom erbjudas visst stöd för att att bygga upp en webb-baserad ”portfölj” innehållande annat eget material som har med avhandlingsarbetet att göra jämte ytterligare material som hämtas från andra källor. För doktorander kan den korta presentationen av det egna avhandlingsarbetet fungera som ett nav i portföljens materialsamling. Till detta nav kan annat material länkas: utkast till avhandlingskapitel, referenslitteratur, handledarens kommentarer, studiekamraters arbeten, länkar till tidigare forskning, etc. På så vis kan den pedagogiskt inovativa idén bakom CREATE kombineras med de möjligheter som webbteknologins aktuella utveckling erbjuder. Därmed skulle den svenska medverkan innebära ett substantiellt bidrag och inte bara en pendang till verksamheten i Stanford. Dock krävs en del tekniskt utvecklingarbete för att portföljidén skall kunna realiseras.
En fjärde modifiering har med språket att göra. Svenska deltagare bör utarbeta svenska versioner av sina avhandlingsarbetspresentationer, eftersom de har bruk för både en svensk och en engelsk text. Det innebär att den svenska verksamheten under sommaren och tidig höst 2000 startar med att svenskspråkiga utkast utformas. För att inte triviala språkproblem skall stjäla intresset från viktigare ting, kommer det första första engelskspråkiga utkastet att språkgranskas i Sverige innan det senast den 30 oktober 2000 flyter in i kretsloppet vid Stanford. Därefter kommer studenter och lärare vid Stanford att kommentera de svenska utkasten, och omvänt kommer de svenska deltagarna att ta del av och reagera på texter som växer fram i Stanford. Samröret mellan svenska doktorander och doktorander i Stanford blir en av vinsterna med projektet.
Den första gruppen svenska doktorander - sammanlagt kanske ett tiotal - som ingår i försöksverksamheten skall tillhöra skilda humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnen (historia, litteraturvetenskap, etnologi, pedagogik, sociologi etc) vid skilda svenska lärosäten men förenas av att de alla gör bruk av forskningsverktyg hämtade från fransk kultursociologi. De ansvariga vid Stanford är beredda att utan kostnad låta denna första grupp ingå i den Stanford-baserade verksamheten.
I Sverige kommer förberedande verksamhet att ske fram till oktober 2000, i syfte att få fram ett första svenskt och engelskt textutkast.
Därefter, under perioden 30 okt- 2 april 2000, skall de svenska doktoranderna ingå i den ordinära CREATE-verksamheten vid Stanford. De kommer således att delta på samma villkor som PhD-studenterna i Stanford, dvs. skicka iväg sin egen text i fyra omgångar (tre utkast och en fjärde definitiv version), själva reagera på texter som skickas från Stanford, och få sin text publicerad på CREATE’s webb i Stanford.
Tidsplanen är
Fram till 2000-10-30 förberedande arbete bland de svenska doktoranderna
2000-10-30. Författarna levererar version 1.0
2000-10-06. Version 1.0 sänds till två granskare (två andra doktorander)
2000-11-20. Granskarna levererar kommentarer till version 1.0
2000-11-27. Författarna erhåller granskarnas kommentarer till version 1.0
2000-12-11. Författarna levererar version 2.0
2001-01-08. Version 2.0 sänds till två granskare (en senior lärare och en grundutbildningsstudent, båda tillhörande annan disciplin är författaren)
2001-01-22. Granskarna levererar kommentarer till version 2.0
2001-01-22. Författarna erhåller granskarnas kommentarer till version 2.0
2001-02-05. Författarna levererar version 3.0
2001-02-12. Version 3.0 sänds till två granskare (två andra doktorander)
2001-02-26. Granskarna levererar kommentarer till version 3.0
2001-03-05. Författarna erhåller granskarnas kommentarer till version 3.0
2001-03-19. Författarna levererar den slutgiltiga version 4.0
2001-04-02. Texterna publiceras på webben
Frågan om huruvida medverkan i projektet CREATE ger poäng i forskarutbildningen avgörs individuellt efter överläggningar med de svenska doktorandernas handledare och hemmainstitutioner.
Nästa omgång av CREATE-projektet skall ske under perioden 3 april 2001 - 18 augusti 2001. Enligt planerna skall fler svenska studentgrupper tillkomma, preliminärt dels doktorander i farmakologi i Uppsala, dels doktorander vid KTH. Möjligen kommer också doktorander från KK-stiftelsens forskarskola Lärande och IT (LearnIT) att medverka, kanske även andra. Dessutom finns planer på medverkan från fler länder. Universität Hannover anmält intresse.
Uppsala den 3 juli 2000
Donald Broady
URL of this page is http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/create-intro.htm
Created by Donald Broady. Last updated July 3, 2000
Back to CREATE Welcome Page
Back to Digital Literature Start Page
URL of this page is http://www.skeptron.uu.se/broady/dl/create-intro.htm
Created by Donald Broady. Last updated 3 July 2000
Back to SEC home page