1. Kapitalsammanställning Branting, Agnes

1.1. Textil sfär

1.2. Biografiska data

Agnes Margareta Matilda Branting (Libris skriver Mathilda) född: 1852-08-27 födelseort: Nysunds församling, Värmland död: 1930-04-13 dödsplats: Stockholm

1.3. Yrke

1.4. Boende som vuxen

Framgår ej av konsulterade källor/

1.5. Socialt ursprung

1.6. Utbildning, grundutbildning

Flickskola i Skara (Sv m&k) Privatstudier (Sv m&k) Yrkesutb: Tekniska skolan 1880-1884 (Sv m&k)

1.7. Utlandskontakter

Studieresor i stort antal länder (uppräknade i Lundström) Studier i konst, främst textilkonst) även i utlandet

1.8. Socialt kapital

umgänge: vet ej Utmärkelser: Litteris et artibus 1897 el 96 (Olika uppgifter) Officier d'Academie, Paris 1900

1.9. Organisationskapital: medlem av organisationer

:

Korresponderande ledamot av Vitterhetsakademien "förnyare": Startade och drev Licium, Sekreterare och föreståndare för Pietas (Atelje för vård av kyrkliga textilier).

1.10. Politiskt kapital, kvinnopolitiskt kapital/ ståndpunkt i centrala frågor

Juryman vid Stockholmsutställningen 1897

1.11. Pedagogiskt kapital

Föreläsare i konsthistoria och textillära vid Hulda Lundins seminarium 1911-12 Våren 24 föreläsning vid Konsthögskolan

1.12. Kulturellt kapital, lärda sällskap

:

Vitterhetsakademien, korresponderande ledamot

1.13. Filant./socialpol. kapital

vet ej

1.14. Religiöst kapital, tillhörighet till religiöst samfund

Framgår ej av konsulterade källor/ Brantings verksamhet sker dock i stor utsträckning med anknytning till kyrkan. Hon ha exempelvis ordnat skrudkammaren i Uppsala domkyrka (öppnad 1908)

1.15. Hälsa

Dödsattest finns ej med i bouppteckningen,

1.16. Bibliografi/biografi: eftermälen

Ateljé Licium startades 1904 med nyproduktion av kyrkliga textilier direktiris, och 1908 startades Pietas, med konservering av äldre kyrkliga textilier på programmet. Starten av Licium innebar att AB bröt sig loss från HV, bakom denna brytning låg en uppslitande konflikt. (Estham 1976 s. 47) Licium stod för förnyelse av kyrklig textilkonst (Estham s. 50), Vid AB:s död ärvde systerdottern Agnes Geijer - även hon en textil märkeskvinna - ateljén. Licium kom att ingå i Handarbetets vänner från 1951, medan Pietas införlivades med Riksantikvarieämbetet och Historiska museet 1947. Gerd Reimers skriver i Esthams bok att AB hade en stor betydelse för den sakrala textila konsten. Hon hade praktiskt kunnande likväl som teoretiskt. Det är också utsökta material och driven teknik som präglar textilier från Licium. Själv signerade AG inte många kompositioner, men hon knöt andra textilkonstnärer till företaget. (Estham s. 50 f.).

Hedberg & Arosenius Lundström SBL och Sv m&k ej kollade Estham, Inger, 1976, Kyrkliga textilier. Arv, utveckling och vård. Verbum.