Det kastas sten i DNs glashus

Posted by Griniga gubben 2012-09-27 11:34

I dagens DN meddelas som den stora förstasidesnyheten att “Ditt surfande kartläggs i det dolda” och “Webbsidor avslöjar ditt besök för Google”.

Inte värst mycket till avslöjande, tycker Griniga gubben. Det är ingen hemlighet att webben omvandlats till en marknadsplats där kartläggningar av potentiella kunders beteenden blivit hårdvaluta. Dock inte mindre gräsligt för det. Själv lägger han ned en viss möda på att i sin webbläsare blockera s.k. “trackers” och andra “3pes” (third party page elements) som samlar in och ibland säljer vidare information om vad medborgarna har för sig på webben. Vissa webbsajter har tio eller femton sådana trackers och 3pes installerade, i många fall med syftet att bland besökarna identifiera presumtiva kunder som kan utsättas för skräddarsydd reklam eller andra säljbudskap. Griniga gubben vägrar att göras delaktig i dylikt geschäft och blockerar efter förmåga nästan allt i den vägen. Med vissa undantag, faktisk bland annat just Google Analytics, det besökarövervakningsprogram som reportaget i DN skjuter in sig på. Åtminstone än så länge har Griniga gubben avstått från att blockera Google Analytics eftersom det är vanligt förekommande även på så att säga allmännyttiga sajter där det används för andra syften än direkt kommersiella. Tills vidare väljer han att tro att denna nytta uppväger det oönskade bruk av informationen som Google eventuellt har i sikte.

Griniga gubben är nyfiken på vad marknadsfolket på Dagens Nyheter tycker om avslöjandet. En snabb titt inuti gratissajten dn.se och betalsajten dagensnyheter.se visar nämligen att Google Analytics finns installerat på båda ställena. I reportaget nämns inte att företaget DN är inkluderat när det konstateras: “Ett stort antal svenska företag och myndigheter lämnar i tysthet ut uppgifter om alla besök på sina hemsidor till sökmotorn Google. Det visar en granskning som DN har gjort.”

DN har också på båda sina sajter installerat SiteCensus från företaget Nielsen som beskriver sin produkt så här: “SiteCensus is a browser-based audience measurement tool that provides in-depth tracking and analysis of your Web site users, site performance and other critical measurement data. Examine your site performance, usage trends, content and product placement, visitor loyalty, search engine performance and visitor behavior. Analysis is delivered via concisely constructed reporting modules so that each important process can be researched independently and benchmarked internally.” (http://www.nielsen-online.com/products.jsp)

dagensnyheter.se hittar Griniga gubben inga ytterligare besökarövervakningsprogram. Däremot finns både Rich och cXense installerade på den stora publika sajten dn.se. Det förstnämnda programmet marknadsförs till publiceringsföretag på följande vis: “Make ads a native part of every user experience, and offer brands to reach their target audience with guaranteed impact” (http://burtcorp.com/). Griniga gubben ryser och blockerar förstås. Likadant med cXense vars affärsidé illustreras av bilden nedan (hämtad från http://www.cxense.com/solutions.html) som åskådliggör hur programmet tänkes användas av företag som Dagens Nyheter. I kretsloppet finns ingen plats för bruksvärdet för läsarna. Det primära syftet med att införskaffa information om vilka besökarna är och hur de letar sig fram på sidorna, var de klickar etc, är att lotsa dem fram till reklamen, att räkna ut den effektivaste placeringen och utformningen av denna reklam och inte minst att få fram övertygande statistik att visa upp för annonsörerna.

i-cXsense

3 thoughts on “Det kastas sten i DNs glashus

  1. Carl Erik Eriksson

    Posted by Carl Erik Eriksson 2012-09-27 16:54
    Det kanske är roligare om man ser Analytics som ett pedagogiskt hjälpmedel.När man arbetar med hemsidor är det inte alltid så lätt att fatta vad som kommer att funka och vad den som skall använda hemsidan “fattar” – dvs inser snabbt.Visst används det ofta till att kolla var man skall placera KÖP knappen. Men man har lika stor nytta av Analytics för att lära sig hur mycket annat på en hemsida fungerar. Du skulle till exempel kunna använda det för att kolla hur ofta folk skriver inlägg i din blogg och sen ger upp för att koden man måste tolka är så förvrängd att den är helt oläslig – och hur många fattar att man kan klicka på koden för att få den utbytt mot en ny? Analytics ger svaret.

    Reply
  2. Finn Calander

    Posted by Finn Calander 2012-09-27 20:28
    Det finns tre grundläggande budord som gäller allt du gör när din dator är online:
    1) Förledes icke att tro att något du gör kan hållas fördolt för eho som önskar få tillgång till det.
    2) Dina online-synder skola alltid kunna anföras emot dig, såväl i detta livet som existensen hinsides.
    3) I am fucked. You’re fucked. We’re all fucked for ever by the Google God (created by Intelligent Design).

    Reply
  3. Griniga gubben Post author

    Posted by Donald Broady 2012-09-27 22:00
    @Carl Erik. Ja, du har säkert rätt i att Google Analytics kan användas till värdefulla och vettiga saker. Därför har jag valt att inte blockera det programmet i min egen webbläsare. Och därför är det lite mysko att DN i sin granskning publicerad i morse valt att skjuta in sig på just Google Analytics. Var och varannan kommersiell sajt (inklusive DNs egen) tvingar ju på intet ont anande besökare betydligt mer dubiösa spårningsprogram vilkas yttersta och möjligen enda syfte verkar vara att öka försäljningssiffror eller reklamintäkter. Tack förresten för tipset att det går att klicka på de där fälten med deformerade bokstäver och siffror tills något mer lättolkat dyker upp – det hade jag inte förstått.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *