This document is an historical remnant. It belongs to the collection Skeptron Web Archive (included in Donald Broady's archive) that mirrors parts of the public Skeptron web site as it appeared on 31 December 2019, containing material from the research group Sociology of Education and Culture (SEC) and the research programme Digital Literature (DL). The contents and file names are unchanged while character and layout encoding of older pages has been updated for technical reasons. Most links are dead. A number of documents of negligible historical interest as well as the collaborators’ personal pages are omitted.
The site's internet address was since Summer 1993 www.nada.kth.se/~broady/ and since 2006 www.skeptron.uu.se/.



URL of this page is www.skeptron.uu.se/broady/uv/trad-04.htm

Vetenskapliga traditioner Föreläsningsserie hösten 2004 i anslutning till kursen Lärares Arbete A

 

» Inbjudan 26 aug. 2004

» Tillägg okt 2004

» Program


Inbjudan

ILU, Uppsala universitet, 26 augusti 2004

 

Vetenskapliga traditioner

Föreläsningsserie hösten 2004 i anslutning till kursen Lärares Arbete A
Vissa torsdagar kl 16.15-17.30 i Aulan, ILU, Seminariegatan 1, Uppsala

 

Du som läser Lärares Arbete A är välkommen till de föreläsningar om vetenskapliga traditioner som ska ges i ILUs aula. I den obligatoriska utbildningen ingår att du ska besöka två föreläsningar som du själv väljer. Om var och en av dessa två föreläsningar ska du skriva en mycket kort redogörelse, bara en A4-sida, där du försöker karaktärisera det slags forskning som föreläsningen handlat om. [Gör pappersutskrifter som lämnas till Ida Lidegran, som har ett fack i kanslikorridoren.] Men om du vill är du förstås välkommen till fler av föreläsningarna.

Syftet med föreläsningsserien är att lärarstudenter ska få inblickar i den livaktiga forskningen i Uppsala om utbildningsvetenskapliga frågor, dvs. frågor som berör bildning, utbildning, undervisning, fostran och lärande. Sådan forskning pågår inom många olika ämnen och vid många av universitets institutioner, alltifrån studier av fysikdidaktik vid Fysiska institutionen till livsåskådningsstudier vid Teologiska institutionen. Vid Institutionen för psykologi intresserar man sig för ADHD-barn och andra s.k. bokstavsbarn. Vid Historiska institutionen pågår en rad avhandlingsarbeten om utbildningens historia. Lingvisterna undersöker klassrumsspråket. Pedagogerna vid Pedagogiska institutionen och vid ILU undersöker klassrumsinteraktionen, skolreformerna, skolans och högskolans sociologi och IT i utbildningen. En hel del didaktisk forskning förekommer både vid ILU och andra institutioner, och didaktik har nyss blivit ett eget examensämne vid universitet. Det finns mycket mer.

Föreläsningsserien om forskningstraditioner ger dej tillfälle att möta några få bland alla dessa forskare och du får förstås bara glimtar av allt som pågår. Men under den övriga lärarutbildningen kommer du att erbjudas möjligheter till fördjupningar i någon eller några forskningstraditioner som du blir nyfiken på. Försök gärna själv ta reda på mer, till exempel genom att ta del av artiklar och rapporter från någon forskargrupp, eller genom att besöka öppna föreläsningar vid någon institution eller någon doktorsdisputation (alla disputationer är öppna för alla intresserade). Försök gärna hitta ett område inom vilket du så småningom kan tänka dig att skriva ditt examensarbete, kanske med handledare från någon forskningsmiljö som du tycker verkar spännande. Under vissa betingelser kan examensarbetet genomföras som en C-uppsats i något ämne. Du kanske till och med har lust att förbereda dig för att i framtiden eventuellt söka till någon forskarutbildning.

Mer upplysningar om föreläsningsserien finner du via en länk på webbsidan
http://www.skeptron.uu.se/broady/uv/

Där kommer programmet för föreläsningarna att finnas efter hand som det blir klart, jämte presentationer av föreläsare, lästips och annat matnyttigt. Du hittar redan nu en inventering av den utbildningsvetenskapligt inriktade forskningen vid Uppsala universitet. Botanisera gärna i den.

Den första föreläsningen är planerad att inträffa torsdagen den 30 september kl 16.15.

Välkommen!

Donald Broady, professor
Ida Lidegran, doktorand, e-post ida.lidegran@ilu.uu.se

Hör av dig om du undrar över något.


Tillägg okt 2004

Den skriftliga redogörelserna bedöms som godkända eller som inte godkända. Författarna som lämnar in redogörelser som inte godkänns kommer senast tre veckor efter inlämnandet att få ett meddelande där de uppmanas att snarast lämna in en ny eller kompletterad redogörelse. De som lämnar in godkända redogörelser får inga individuella besked. I stället ges feedback på webben, där intressanta synpunkter från redogörelserna återges och där också fler länkar, lästips och så vidare läggs till efter hand.

Föreläsningarna inträffar vissa torsdagar kl 16.15-17.30 i Aulan, ILU, Seminariegatan 1, Uppsala.

OBSERVERA att ett antal föreläsningar ordnas, se schema nedan. Välj de två som intresserar dig mest (du är förstås välkommen till fler om du vill). Det är lämpligt att vara i god tid om du vill vara säker på att få plats. Om det kommer fler än aulan rymmer, gäller principen först till kvarn, dvs. de sist anlända får inte plats.

Se äv. kommentarer till föreläsningarna
<http://www.skeptron.uu.se/broady/uv/trad-04-kommentarer.htm>

Se äv. föreläsningar i samma serie våren 2005
<http://www.skeptron.uu.se/broady/uv/trad-04.htm>


Program

 

Torsd 30 sept kl 16.15-17.30: Utbildnings- och kultursociologi
Donald Broady, Mikael Börjesson och Ida Lidegran: "Utbildningssociologiska studier av gymnasister och universitetsstudenter i Uppsala"

Donald Broady är professor i pedagogik, Mikael Börjesson och Ida Lidegran doktorander i pedagogik. Verksamma inom Utbildnings- och kultursociologi (SEC) vid ILU, Uppsala universitet <http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/>.

Powerpoint-presentation föreläsning "Utbildningssociologiska studier av gymnasister och universitetsstudenter i Uppsala", 30 sept. 2004 (612 KB)
<http://www.skeptron.uu.se/broady/dba-b-040930-gy-uni-uppsala-slajdar.pdf>

Lästips:

Donald Broady & Mikael Börjesson, "En social karta över gymnasieskolan i Stockholm i slutet av 1990-talet", Studies in Educational Policy and Educational Philosophy E-tidskrift 2002:1.
PDF-version (373 KB) <http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/020409-socialkartagy.pdf>

Mikael Börjesson och Donald Broady, Vad har studenter vid Uppsala universitet i bagaget?, PM 4 mars 2004, 6 sidor.
PDF-version (129 KB) <http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/p-borjesson-broady-040304-stud-uu.pdf> 

Mer material finns för nedladdning hos Utbildnings- och kultursociologi (SEC)
<http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/>

***

Torsd 7 okt 2004 kl 16.15-17.30: Utbildningshistorisk forskning
Esbjörn Larsson: "Det svenska utbildningssystemets födelse"

Esbjörn Larsson är doktorand i historia vid Uppsala universitet.

OH-bilder från föreläsningen 7 okt 2004
PDF-version (315 KB) <http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/p-larsson-esbjorn-041007-manligt-karlberg.pdf>

Lästips:

Esbjörn Larsson: "Det svenska utbildningssystemets födelse - olika perspektiv på den svenska låroverksutbildningens utveckling under 1800-talet", i Forskningsfronten flyttas fram, red. Hans Albin Larsson, Bromma, 2003.
PDF-version (183 KB) <http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/p-larsson-esbjorn-03-sv-utbsystemets-fodelse.pdf>

Esbjörn Larsson: Manligt och omanligt på Karlberg. En studie av pennalistiskt våld inom Kungl. Krigsakademiens kadettkår. Utbildningsvetenskapliga doktorandrådets forskningsdag den 10 maj 2004, ILU, Uppsala universitet.
PDF-version (314 KB) <http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/p-larsson-esbjorn-040510-manligt-karlberg.pdf>

***

Torsd 28 okt 2004 kl 16.15-17.30: Forskning om utbildningspolitik
Ulf P. Lundgren: "Utbildningspolitikens förändringar under 1990-talet och 2000-talet"

Ulf P. Lundgren är professor i pedagogik vid Uppsala universitet och sedan juli 2004 huvudsekreterare för Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté. Har tidigare bl.a. varit rektor för Lärarhögskolan i Stockholm och generaldirektör för Skolverket.

Ulf P. Lundgren leder forskningsgruppen Studies in Educational Policy and Educational Philosophy (STEP) <http://130.238.25.247/ILU_portal/externt/forskning/STEP/index.htm>
Se även Utbildningspolitiska Institutet <http://www.upi.artisan.se/>

***

Torsd 4 nov 2004 kl 16.15-17.30: Forskning om  läs- och lärprocesser.
Caroline Liberg: "Barn och ungdomar som textresurser - ett språkligt perspektiv på läroprocesser"

Caroline Liberg är professor i utbildningsvetenskap med inriktning mot läs- och lärprocesser. Verksam vid ILU, Uppsala universitet.


Lästips:

Liberg, Caroline (2001). Denoch livslånga läs- och skrivutvecklingen och svensklärarens uppdrag. I: Att växa med språk och litteratur. Svensklärarföreningens Årsskrift 2000, s. 109-124.
pdf-version (157 KB)
<http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/p-liberg-01-denlivsvida.pdf>

Liberg, Caroline, Edling, Agnes, Folkeryd, Jenny W. & af Geijerstam, Åsa (2002). Analys- och tolkningsramar för elevers möte med skolans textvärldar. I: Lise Iversen Kulbrandstad og Gunvor Sjølie (red.). På Hamar med norsk. Rapport fra konferansen "Norsk på ungdomstrinnet", 18.-19. januar 2001. Del I: Skriving og lesing. Elverum: Högskolen i Hedmark: Rapport nr. 11. 2001, s. 21-32.
pdf-version (233 KB)
<http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/p-liberg-02-analys-o-tolkn.pdf>

Liberg, Caroline (2003) Flerstämmighet, skolan och samhällsuppdraget. I: Utbildning och demokrati. Tidskrift för didaktik och utbildningspolitik. Vol. 12, nr 2 2003, s. 13-29.
pdf-version (182 KB)
<http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/p-liberg-03-flerstammighet.pdf>

Liberg, Caroline (2003) Att lära i en vidgad språklig rymd - ett språkdidaktiskt perspektiv. I: Språk och lärande. Rapport från ASLA:s höstsymposium, Karlstad, 7-8 november 2002. ASLA:s skriftserie nr 16, s. 22-36
pdf-version (175 KB)
<http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/p-liberg-03-attlara.pdf>

Liberg, Caroline, OH-bild "Läranderymd. Med några tänkbara vägar för lärande om ..."
pdf-version (104 KB)
<http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/p-liberg-03-laranderymd-oh.pdf>

***

Torsd 11 nov 2004 kl 16.15-17.30: Litteraturvetenskap och litteraturdidaktik
Lena Kåreland: "Litteraturpedagogik, ungdomskultur och genusfrågor med fokus på skolan. Några synpunkter utifrån ett litteraturvetenskapligt perspektiv"

Lena Kåreland är professor i svenska med inriktning mot didaktik och litteraturvetenskaplig ämnesteori. Verksam vid både Litteraturvetenskapliga institutionen och ILU, Uppsala universitet.

***

Torsd 25 nov kl 16.15-17.30: Forskning om interaktion, identitet och lärande
Fritjof Sahlström: "Interaktion, identitet och lärande - om de små sakernas stora betydelse"

Fritjof Sahlström är forskarassistent vid Pedagogiska institutionen, Uppsala universitet, verksam inom forskningsprogrammet UTKIK (Utbildning: Kultur - Interaktion - Karriär) <www.ped.uu.se/utkik>.

Lästips:

Melander, H., Pérez Prieto, H. & Sahlström  F. (2004) (red.), Sociala handlingar och deras innebörder: lärande och identitet. Pedagogisk Forskning i Uppsala 150. (En rapport om aktuell forskning inom området. Finns lättillgänglig och kan köpas i Pedagogiska Institutionens expedition, Sturegatan 4.

Schegloff, E. A. (1996): "Confirming allusions. Toward an empirical account of action". American Journal of Sociology, 102, s. 161-216.

Zimmerman, D. (1998): Identity, context and interaction. In: C. Antaki & S. Widdicombe (Eds.): Identities in Talk. London: Sage, s. 87-106. (En lite svårare men viktig principiell text inom området.)


URL of this page is http://www.skeptron.uu.se/broady/uv/trad-04.htm
Created by Donald Broady. Last updated 30 Sep 2004
Back to Forskning och forskarutbildning med utbildningsvetenskaplig inriktning vid Uppsala universitet
Back to SEC home page



This page is an historical remnant, part of  Skeptron Web Archive