This document is an historical remnant. It belongs to the collection Skeptron Web Archive (included in Donald Broady's archive) that mirrors parts of the public Skeptron web site as it appeared on 31 December 2019, containing material from the research group Sociology of Education and Culture (SEC) and the research programme Digital Literature (DL). The contents and file names are unchanged while character and layout encoding of older pages has been updated for technical reasons. Most links are dead. A number of documents of negligible historical interest as well as the collaborators’ personal pages are omitted.
The site's internet address was since Summer 1993 www.nada.kth.se/~broady/ and since 2006 www.skeptron.uu.se/.



URL of this page is www.skeptron.uu.se/broady/sec/

C-kurs i pedagogik, jan-maj 2002

Kursledare Jonas Gustafsson  <jonas.gustafsson@ilu.uu.se>, URL http://www.skeptron.uu.se/jongus, telefon  018-4712485
Examinator Donald Broady <broady@nada.kth.se>
Admin. Christina Johansson <christina.johansson@ilu.uu.se>, ILU, rum 3256, tel 018 -4712455. Postadress: SEC, ILU, Uppsala universitet, Box 2136, 750 02 Uppsala.

» Kursplan
» Litteratur
» Schema
» Instruktion till deltagarna
»  Om den avslutande essän
» Samhällsvetenskapens eviga frågor


KURSPLAN

PEDAGOGIK C , 20 poäng
EDUCATION C, 30 ECTS-credits
Kurskod:  4LU356

1. BESLUT OCH RIKTLINJER

Kursen är en fristående kurs.
Kursansvarig institution: Institutionen för lärarutbildning.

2. SYFTE

Den studerande skall förvärva insikter i olika forskningstraditioner och vetenskapsteoretiska problem med anknytning till utbildningsforskningen, samt inhämta kunskaper om olika metoder för insamling och analys av data. Genom att skriva en uppsats skall den studerande dessutom utveckla kunskaper och färdigheter i att genomföra en vetenskaplig analys och redovisa den i skriftlig form.

3. INNEHÅLL

Kursen består av två delkurser:

Vetenskapliga perspektiv, 10 poäng
- Introduktion till olika vetenskapliga perspektiv inom utbildningsforskning
- Orientering om för pedagoger relevanta kunskapsområden som t ex didaktik och kulturvetenskap
- Datainsamlings- och bearbetningsmetoder samt tillämpningsövningar

Examensarbete, 10 poäng
- Ett självständigt skriftligt arbete

 4. UPPLÄGGNING OCH VERKSAMHETSFORMER

Föreläsningar,  seminarier och skriftliga uppgifter. Examensarbetet innebär ett självständigt arbete under handledning enskilt och/eller i seminarieform.

5. FÖRKUNSKAPSKRAV

40 poäng i pedagogik eller motsvarande.

6. EXAMINATION

Examination sker genom muntliga och skriftliga uppgifter samt ett självständigt  skriftlig arbete på 10 poäng.

Som betyg används något av uttrycken väl godkänd, godkänd eller underkänd.

Studerande som underkänts på kurs eller del av kurs har rätt att inom rimlig tid genomgå förnyad examination för att få godkänt resultat.

7. ÖVRIGA FÖRESKRIFTER

Vid kursstart skall kursens lärare, efter samråd med de studerande, fastställa vilka moment som kräver obligatorisk närvaro. Samtidigt skall läraren presentera former för närvarokontroll och anvisningar för hur obligatoriska moment skall tas igen.

Kurslitteratur, se bilaga


KURSLITTERATUR
PEDAGOGIK C, 20 poäng

KURSLITTERATUR
PEDAGOGIK C, 20 poäng

Kurskod: 4LU356

Bergström, Göran & Boréus, Kristina (2001). Textens mening och makt. Metodbok i samhällsvetenskaplig textanalys. Lund: Studentlitteratur. 344 s.

Bjerg, Jens (red) (2000). Pedagogik, en grundbok.Stockholm: Liber. 370 s.

Broady, Donald (1998). Kapitalbegreppet som utbildningssociologiskt verktyg. Uppsala: SEC/ILU, Rapporter från Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi nr 15. /Finns i PDF-version på webbadressen http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/ske-15.pdf./ 26 s.

Broady, Donald (1998). ”Inledning: en verktygslåda för studiet av fält”. I Donald Broady (red). Kulturens fält . S 11-26. Göteborg: Daidalos. /Finns i PDF-version på webbadressen http://www.skeptron.uu.se/broady/dba-b-980906-kulturens-falt-inledn.pdf. / 15 s.

Broady, Donald (red).Läsestycken för samhällsvetare (1998). 5 uppl. Uppsala: SEC/ILU, Rapporter från Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi nr 6. /Finns i PDF-version på webbadressen http://www.skeptron.uu.se/ broady/sec/sec-6.pdf  ./ 66 s.

Dahmström, Karin (2000). Från datainsamling till rapport. Att göra en statistisk undersökning.   uppl. Lund: Studentlitteratur. 325 s.

Kvale, Steinar (1997). Den kvalitativa forskningsintervjun. Lund: Studentlitteratur. 286 s.

Lindensjö, Bo & Lundgren, Ulf P. (2000). Utbildningsreformer och politisk styrning. Stockholm: HLS förlag. 220 s.

Stake, Robert E. (1995). The art of case study research. London: Sage. 175 s.

En doktorsavhandling som väljs i samråd med kursledningen tillkommer. Ca 200 s.        

Kortare artiklar som utdelas vid kursstart kan tillkomma.

Totalt ca 2000 sidor


Schema

Jonas Gustafsson
ILU, Uppsala universitet

C-kurs pedagogik vt 2002

Datum  // Kl  // Timmar  // Moment  // Lärare  // Kommentar
Tis 29 jan // 17.15-18 // 1 // Introduktion // Jonas Gustafsson // praktikaliteter // 18.15-20 // 2 // Föreläsning // Pedagogik som vetenskap  // Donald Broady // Föreläsning
Tis 12 feb // 17.15-20 // 3 // Vetenskapsteoretiska // perspektiv // Jonas Gustafsson // Föreläsning // Tis 19 feb // 17.15-20 // 3 // Enkätkonstruktion I // Mikael Börjesson // Föreläsning
Tis 26 feb // 17.15-19 // 2 // Inför uppsatsarbetet // Carl-Anders Säfström // Föreläsning // 19.15-20 // 1 // Intervjumetodik I // Jonas Gustafsson // Föreläsning
Ons 6 mars // 17.15-19 // 2 // Etnografisk metod I // Monica Axelsson // Föreläsning
Tis 12 mars // 17.15-19 // 2 // Enkätkonstuktion II // Mikael Börjesson // Uppföljning // 19.15-20 // 2 // Intervjumetodik II // Jonas Gustafsson // Uppföljning
Ons 20 mars  // 17.15-19 // 2 // Diskursanalys I // Ulrika Tornberg // Föreläsning // 19.15 // 1 // Etnografisk metod II // Monica Axelsson // Seminarium
Tis 2 april // 17.15-19 // 2 // Utbildningspolitik // Ulf P Lundgren // Föreläsning // 19.15-21 // 2 // Jonas Gustafsson // Seminarium
Onsdag 10 april  // 17.15-19 // 2 // Diskursanalys II // Ulrika Tornberg // Uppföljning // 19.15-21 // 2 // Litteraturseminarium // Jonas Gustafsson // Bjerg
Tis 16 april // 17-20 // 3 // Inför uppsatsen II // Carl-Anders Säfström // Seminarium // Tis 7 maj // 17-20 // 3 // Inför uppsatsen III // Carl-Anders Säfström // Seminarium
Tis 21 maj // 17-20  // 3  // Examination  // Jonas Gustafsson  // Donald Broady


Instruktion till kursdeltagarna 2002-01-29 

Enkätuppgiften

Syftet är att studenterna ska bli mer förtrogna med statistiska arbetsmetoder och redovisningar. Enkäten kan genomföras som paruppgift.

Intervjuuppgiften

Granskning av avhandling

I kursen ingår att läsa en doktorsavhandling. Främst ska de metodiska aspekterna granskas. Varje student ska skriva en kortare essä där avhandlingens teoretiska ansats och metodiska frågor belyses och diskuteras.

Avslutande essä

En längre essä – ca 8-12 sidor – där skilda vetenskapliga och metodiska förhållningssätt diskuteras, gärna i anslutning till det egna kommande uppsatsarbetet. En lämplig utgångspunkt kan vara Samhällsvetenskapens eviga frågor, som presenteras i Läsestycken för samhällsvetare (Broady, red.) Välj en eller ett par sådana frågor som utgångspunkt för att skriva en självständig text, där frågorna diskuteras, snarare än redovisas. Texten ska vara språkligt genomarbetad och ha korrekta referenser till använda källor. Den ska dessutom visa prov på ett självständigt resonemang. Att bara återge innehållet i litteraturen duger inte. Tänk själv.

För helfartsstudenter gäller...

För kvartsfartsstudenter gäller...


Om den avslutande essän

D. Broady
Senast reviderad 2001-06-30

I den avslutande essän skall läsningen redovisas på ett självständigt sätt. Omfång cirka tio sidor. Hellre kort, välskrivet och genomtänkt än långt och ofärdigt. 

Examinationsuppgiften skall vara genomarbetad, även i språkligt avseende. Där skall finnas genomtänkt rubriksättning, paginering, korrekta och precisa källhänvisningar med angivande av sidor, och i slutet en förteckning över inläst litteratur. Det skall framgå vad du bygger dina slutsatser på. Läsaren måste kunna skilja mellan det du hämtar ur originallitteratur, det du hämtar ur handböcker eller annan sekundärlitteratur och det som är dina egna självständiga tolkningar. Det skall framgå vad du på egen hand fått ut av litteraturen. Tänk själv! - vilket inte hindrar att du dessutom tar hjälp av handböcker och sekundärlitteratur. Undvik rena referat av den lästa litteraturen, och undvik att okritiskt återge uppfattningar som cirkulerar i sekundärlitteraturen. Din redovisning skall vittna om att du själv gått i närkamp med originallitteraturen.

Samarbete tillåtes och uppmuntras, men av examinationsuppgiften måste framgå vilka textavsnitt varje deltagare haft eget ansvar för.

Beträffande ämnet för examinationsuppgiften finns många möjligheter. Det primära är att du visar att du gjort dig förtrogen med några författarskap. En möjlighet är att du ägnar examinationsuppgiften åt att jämföra hur Durkheim, Weber och några modernare forskare förhåller sig till några av ”samhällsvetenskapens eviga frågor”, se nedan.

Preliminära versioner av delar av examinationsuppgiften insändes under kursens gång till kursledningen.


Samhällsvetenskapens eviga frågor

/Citat ur Läsestycken för samhällsvetare, i urval och översättning av Donald Broady, Rapporter från Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi nr 6, femte uppl., ILU, Uppsala universitet, okt 1998, p. 63/

Appendix: Samhällsvetenskapens eviga frågor

För att rita upp sin egen karta över forskningstraditioner och författarskap kan det vara till hjälp att fundera över hur olika forskare förhållit sig till samhällsvetenskapens eviga frågor, såsom:


URL of this page is http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/k-pedcvt02.htm
Created by Donald Broady. Last updated May 2002
Back to SEC home page



This page is an historical remnant, part of  Skeptron Web Archive