This document is an historical remnant. It belongs to the collection Skeptron Web Archive (included in Donald Broady's archive) that mirrors parts of the public Skeptron web site as it appeared on 31 December 2019, containing material from the research group Sociology of Education and Culture (SEC) and the research programme Digital Literature (DL). The contents and file names are unchanged while character and layout encoding of older pages has been updated for technical reasons. Most links are dead. A number of documents of negligible historical interest as well as the collaborators’ personal pages are omitted.
The site's internet address was since Summer 1993 www.nada.kth.se/~broady/ and since 2006 www.skeptron.uu.se/broady/sec/.



URL of this page is www.skeptron.uu.se/broady/sec/k-dli98.htm

Forskarutbildningskursen "Digital litteratur på internet" (5 poäng)

Uppsala universitet, ILU, jan-maj 1998

Kursledare: Donald Broady <broady@nada.kth.se>
Kursassistenter: Mats B. Andersson <mats.b.andersson@imt.se>, Hans Melkersson <melker@nada.kth.se>

Kursplan
Prel. schema
Lärare, handledare
Webbadresser
Vägbeskrivning till ILU
Anvisningar
Ytterligare tips

Undervisningstillfällen vanligen måndagar kl 13.15-15.00 i  rum 3122 (dvs tredje huskroppen, första våningen) eller aulan, Institutionen för lärarutbildning (ILU), Seminariegatan 1, Uppsala.


Kursplan för forskarutbildningskursen
"Digital litteratur på Internet", 5 poäng

MÅL

Kursens syfte är att ge en introduktion till hur Internet används för skapande och och publicering av material för forsknings- och undervisningsändamål. Vidare skall kursen erbjuda tillfälle till publicering av material som deltagarna själva framställer. Tonvikt läggs vid principer för vetenskaplig digital publicering, i synnerhet inom humaniora och samhällsvetenskap.

KURSENS INNEHÅLL OCH STRUKTUR

Kursen genomföres i form av föreläsningar, demonstrationer, seminarier, laborationer samt individuellt arbete med framställning av eget material. Den innehåller följande moment.

LITTERATUR

Kurslitteraturen består främst av material hämtat från Internet. Där finns den mest aktuella och kvalificerade informationen, exempelvis en fullständig utgåva av riktlinjerna från TEI. Vidare ingår i kurslitteraturen uppsatser som delas ut vid undervisningstillfällena samt handbokslitteratur.

EXAMINATION

Kursen förutsätter aktivt deltagande. Examinationen sker i form av en skriftlig redogörelse där deltagarna redogör för inläst litteratur, resultatet av inventeringar av digitalt material på Internet samt erfarenheter av eget arbete med att framställa material för publicering på Internet. Till redogörelsen fogas det material som deltagarna själva framställt för digital publicering. Av redogörelsen skall även framgå vilken litteratur deltagarna studerat (motsv. minst 500 sidor, vari kan inkluderas material hämtat från Internet). Samarbete tillåtes och uppmuntras, men av redogörelsen måste framgå vilka avsnitt varje deltagare haft eget ansvar för.

Redogörelserna kan antingen skrivas ut på papper eller utformas som HTML-dokument med inlagda länkar till den på Internet tillgängliga litteraturen. I det senare fallet skall deltagarna förutom den digitala versionen även inlämna en version av redogörelsen utskriven på papper, med bilagda utskrifter av de viktigaste bland de externa webbsidor som redogörelsen hänvisar till. Utskrifter på papper av material som hämtats från Internet måste vara försedda med URL samt datum.


Prel. schema

Månd 1998-01-26 kl 13.15-15.00, rum 3122. - Introduktion

Månd 1998-02-16 kl 13.15-15.00, rum 3122. - Översikt över  Internetteknik. Introduktion till HTML.

Månd 1998-03-09 kl 13.15-15.00, aulan. - Forts. om HTML.

Månd 1998-03-30 kl 13.15-15.00, aulan. - Om SGML.

Månd 1998-04-20 kl 13.15-15.00, aulan. - Om XML m.fl standarder.

Månd 1998-05-25 kl 13.15-15.00, rum 3122. - Diskussion av deltagarnas arbeten.

Fler undervisningstillfällen och övningar kan tillkomma.

Lokalerna finns på  Institutionen för lärarutbildning (ILU), Seminariegatan 1, Uppsala.


Lärare, handledare

I undervisningen och handledningen medverkar bl.a.

Mats B Andersson <mats.b.andersson@imt.se>,
Jonas Gustafsson <jonas.gustafsson@lhs.se>,
Karl Hjalmarsson <d92-khj@nada.kth.se>,
John Juliusson <john@nada.kth.se>,
Hans Melkersson <melker@nada.kth.se>


Webbadresser

Ytterligare kursmaterial finns på adressen på  http://www.skeptron.uu.se/broady/dl/

Kursens diskussionsgrupp nås på adress http://www.skeptron.uu.se/dscdli/

Deltagare kan placera material även på http://www.skeptron.uu.se/intdli/

introduktionsmaterial om SGML, SGML-märkt demonstrationsmaterial, SGML-program får nedladdning  m.m. finns på adressen http://www.nada.kth.se/~broady/diglit/

Mats B. Andersson lägger upp material i anslutning till kursen under sin hemsida   http://www.skeptron.uu.se/mats/

Hans Melkerssons material finns tills vidare på  http://www.lhs.se/~melker/  men skall flyttas till servern i Uppsala.


Vägbeskrivning

ILU, Institutionen för lärarutbildning, är en tegelbyggnad i Uppsalas nordvästra hörn. Från Uppsala C en halvtimmes promenad (gå längs Fyrisåns västra strand så kommer ni rätt till slut) eller buss 13 som går (dock ganska sällan) längs Dragarbrunnsgatan. Bilåkare från Stockholm fortsätter på E4an tills Uppsala börjar ta slut, sen när det dyker upp skylt mot Svartbäcken ta av till vänster och kör Gamla Uppsalagatan över ån så kommer du rakt på ILU. På gården brukar finnas parkeringsplats, stoppa 6 kr i automaten för en dags parkering.


Anvisningar
senast reviderade 18 dec 1997

Kurslitteraturen

Kurslitteraturen består framför allt av material hämtat från Internet. Där finns den mest aktuella och utförliga informationen.

Dessutom kan deltagarna behöva någon handbok om Internet och HTML (samt för särskilt intresserade XML och SGML), varav det finns många att välja på. Handböckerna är självfallet alltid mindre aktuella än den information som finns tillgänglig på Internet. Försök finna handböcker som betonar att HTML är en tillämpning av SGML, vilket även kommer att vara kursens perspektiv (det finns många mer kokboksliknande HTML-handböcker där denna aspekt är frånvarande).

Som överkurs för deltagare med särskilt intresse för SGML föreslås Herwijnen, Eric van: Practical SGML. Second Edition. Boston/Dordrecht/London, Kluwer Academic Publishers, 1994.

Vidare uppsatser som delas ut vid undervisningstillfällena.

Deltagare

Deltagarna är forskarstuderande i Pedagogik vid Uppsala universitet. Även deltagare med annan bakgrund är välkomna i mån av plats och efter överenskommelse med kursledningen. (Studerande med annan hemvist än Pedagogiska Institutionen, Uppsala universitet, måste för att tillgodräkna sig kurspoängen inhämta samtycke från ansvariga lärare vid den egna institutionen.)

Dessutom kan särskilt intresserade lärarstuderande följa kursen (eller delar därav), t.ex. i samband med genomförandet av examensarbetet.

Förkunskaper, vana vid och tillgång till dator

Deltagarna förutsättes behärska något av de vanliga textbehandlingsprogrammen. I övrigt fordras ingen större datorvana. Viktigare är att deltagarna är förtrogna med och beredda att borra djupare i det ämnesområde inom vilket de avser att publicera material, och beredda att bekanta sig med principerna för märkspråk som HML, XML, SGML och att utnyttja Internet.

Det är önskvärt att deltagarna har tillgång till en egen dator (en PC som klarar Windows 95 eller Windows NT eller en Macintosh av inte alltför gammal modell), samt helst ett modem.

Riktlinjer för publiceringsarbetet

Deltagarna skall sammanställa material som kan publiceras på Internet, i första hand i HTML-format.

Materialet skall vara av så allmänt intresse att det är värt att publiceras. Det är därför osannolikt att t.ex. en examensarbetesuppsats eller en arbetsrapport från ett forskningsprojekt förtjänar att publiceras i sin helhet. I stället kommer den som skriver t.ex. en examensarbetesuppsats i normalfallet att producera denna på papper varefter examinationen sker på ordinärt sätt, dvs. utanför ramen för denna kurs. Men i samband med uppsatsarbetet kan deltagarna sammanställa ett material för publicering på Internet. Någon kanske vill framställa material till hjälp för svensklärare som undervisar om Strindbergs Röda rummet eller för biologilärare som undervisar om kryptogamer.

Omfånget behöver inte vara stort, en eller ett par webbsidor kan räcka. Kvaliteten och inte kvantiteten är avgörande. Innehållet beror på deltagarnas intresseområden. Det är inte nödvändigt att deltagarna författar ett helt nytt material. Lika användbara är t.ex. en litteraturgenomgång med hänvisningar till relevanta tryckta källor och länkar till relevanta digitala arkiv, eller en kommenterad utgåva av en befintlig text Doktorander som deltar i kursen kan exempelvis sammanställa material om sitt eget forskningsområde.

Redogörelserna kan antingen skrivas ut på papper eller utformas som HTML-dokument med inlagda länkar till den på Internet tillgängliga litteraturen. I det senare fallet skall deltagarna förutom den digitala versionen även inlämna en version av redogörelsen utskriven på papper, med bilagda utskrifter av de viktigaste bland de externa webbsidor som redogörelsen hänvisar till. Utskrifter på papper av material som hämtats från Internet måste vara försedda med URL samt datum.

Den långsiktiga ambitionen är att kursdeltagarna skaffar sig en kompetens som tillåter dem att aktivt bidra till uppbyggnaden av offentligt tillgängliga arkiv som i framtiden kan utnyttjas av forskare och lärare.

Examination och poängsättning

Kursen förutsätter aktivt deltagande. För examination finns två alternativ.

För ev. deltagare med annan bakgrund gäller detsamma som för forskarstuderande.

Samarbete tillåtes och uppmuntras, men av redovisningen måste framgå vilka avsnitt varje deltagare haft eget ansvar för.

Redogörelserna kan antingen skrivas ut på papper eller utformas som ett HTML-dokument med inlagda länkar till den på internet tillgängliga litteraturen. I det senare fallet skall deltagarna förutom de digitala versionerna även inlämna en version av materialet utskrivet på papper, inkl. utskrifter av de viktigaste bland de externa websidor som det egna materialet länkar till. Pappersversioner av material som hämtats från internet måste vara försedda med URI (dvs URL eller annan adress) samt datum.

Som nämnts finns beträffande poängsättning två alternativ:

Även deltagare som studerar på andra nivåer och andra utbildningar kan erhålla 5 poäng, som dock kan tillgodoräknas enbart under förutsättning att den studerande inhämtat samtycke från kursansvarig vid den egna institutionen.


Ytterligare tips

Den bästa koncisa handboken om SGML är nog:
Bradley, Neil: The concise <SGML> companion. Harlow, England: Addison-Wesley, 1996, ISBN 0-201-41999-8. Den är komprimerat skriven, förutsätter att man kan en del elementa om SGML, men utmärkt som uppslagsbok. För övrigt finns åtskilligt av boken innehåll tillgängligt på nätet, se författarens hemsida http://www.bradley.co.uk/.

Pedagoger som är intresserad av de aktuella försöken att utveckla en standard för undervisningssystem bör besöka  http://www.imsproject.org. Avsikten med projektet IMS (Instructional Management System) är att skapa en de facto-industristandard för distribuerad undervisning. Gränssnitten ska vara noga definierade men IMS avser inte att styra innehållet eller innehållsformaten, ty det är väsentligt att systemet är neutralt i förhållande till skilda alternativa lärandestrategier. En protyp skall vara färdig i mars 1998. Bakom projektet IMS finns Educom som har 600 "institutional members", mest nordamerikanska universitet.


URL of this page is http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/k-dli98.htm
Created by Donald Broady. Last updated Jan 1998
Back to SEC home page



This page is an historical remnant, part of  Skeptron Web Archive