This document is an historical remnant. It belongs to the collection Skeptron Web Archive (included in Donald Broady's archive) that mirrors parts of the public Skeptron web site as it appeared on 31 December 2019, containing material from the research group Sociology of Education and Culture (SEC) and the research programme Digital Literature (DL). The contents and file names are unchanged while character and layout encoding of older pages has been updated for technical reasons. Most links are dead. A number of documents of negligible historical interest as well as the collaborators’ personal pages are omitted.
The site's internet address was since Summer 1993 www.nada.kth.se/~broady/ and since 2006 www.skeptron.uu.se/.



URL of this page is www.skeptron.uu.se/broady//broady/sec/k-09-vetteo.htm

Momentet "Vetenskapsteori" inom kursen Utbildningsvetenskaplig teori och metod, 2009

Ansvarig för momentet Vetenskapsteori är Donald Broady <donald.broady@edu.uu.se>. Lärare är även Mats Jakobsson <mats.jakobsson@ltu.se>

Ansvarig för hela kursen Utbildningsvetenskaplig teori och metod (7,5 hp) vt 2009 är Johannes Westberg <johannes.westberg@edu.uu.se>

Schema etc är tillgängligt på kursplattformen Ping Pong.

Nedan en kopia av de papper som delas ut under kursmomentet
PDF-version för nedladdning (98 KB)
<www.skeptron.uu.se/broady/sec/k-070906-ad-molander-vetenskapsfilosofi.pdf>.

För att delta i den skriftliga salstenta som avslutar momentet, eller för att genomföra en omtenta, måste du anmäla dig senast föreskriven tidpunkt, antingen med ett mejl till Erik Åstrand, erik.astrand@peki.uu.se, eller genom att du skriver upp dig i en pärm som ligger i receptionen.


D. Broady 2007-09-06

Exempel på tentafrågor

Det blir en skriftlig tentamen på momentet "Vetenskapsteori" i kursen Utbildningsvetenskaplig teori och metod. Kurslitteraturen till detta moment är Bengt Molander, Vetenskapsfilosofi. En bok om vetenskapen och den vetenskapande människan, Thales, Stockholm. Inga hjälpmedel får användas, dvs. ni får inte ta med anteckningar eller Molanders bok eller annan litteratur.

Under tentamen skall ni besvara ett antal frågor som kräver korta svar samt ett antal frågor som kräver längre och mer argumenterande svar.

Exempel på frågor som kräver korta svar (med kort svar menas en eller ett par meningar):

• Vad innebär intersubjektiv observerbarhet?
• Vad innebar Humes analys av orsaksbegreppet?
• Ge ett tydligt exempel på en operationell definition!
• Vad innebär värdeobjektivism?
• Ungefär när publicerade Kuhn sin bok om de vetenskapliga revolutionernas struktur?

Exempel på frågor som kräver längre svar (med längre svar menas ca en halv eller en sida eller mer):
• Vad menas med den hypotetiskt deduktiva metoden?
• Hur skulle man med fenomenologiska metoder kunna undersöka elevers matematikkunskaper?


URL of this page is http://www.skeptron.uu.se/broady/sec//broady/sec/k-09-vetteo.htm
Created by Donald Broady. Last updated 2009
Back to SEC home page



This page is an historical remnant, part of  Skeptron Web Archive