This document is an historical remnant. It belongs to the collection Skeptron Web Archive (included in Donald Broady's archive) that mirrors parts of the public Skeptron web site as it appeared on 31 December 2019, containing material from the research group Sociology of Education and Culture (SEC) and the research programme Digital Literature (DL). The contents and file names are unchanged while character and layout encoding of older pages has been updated for technical reasons. Most links are dead. A number of documents of negligible historical interest as well as the collaborators’ personal pages are omitted.
The site's internet address was since Summer 1993 www.nada.kth.se/~broady/ and since 2006 www.skeptron.uu.se/.



URL of this page is www.skeptron.uu.se/broady/sec/k-08-uvtrad.htm

Forskarutbildningskursen Utbildningsvetenskap, traditioner (15 ECTS)

Kursen är avsedd för doktorander, särskilt relativt nyantagna, i ämnena didaktik, pedagogik och utbildningssociologi vid Uppsala universitet. Flertalet är verksamma vid Institutionen för didaktik, Pedagogiska institutionen eller Institutionen för utbildning, kultur och medier, dvs. de tre institutioner som ingår i Pedagogikumorganisationen.

Lokal: åtminstone inledningsvis Seminariebyggnaden, Seminariegatan 1, Uppsala.

Lärare är Donald Broady, Ulf P. Lundgren, Leif Östman och Ann-Carita Evaldsson, vilka ansvarar för var sin fjärdedel av kursen.

Kursen ger en översikt över vetenskapliga traditioner inom bland annat pedagogisk psykologi, sociologi, tysk hermeneutik och fenomenologi, fransk strukturalism och poststrukturalism, amerikansk pragmatism, etnometodologi och samtalsanalys, utvecklingspsykologi och barndomssociologi.


Schema

"?" anger att tidpunkt och lokal meddelas direkt från seminarieledaren.

Onsd 2008-09-10 kl 13.15-16.30 i rum 1219, Seminariet, Seminarieg. 1:
Tysk hermeneutik och fenomenologi, fransk strukturalism och poststrukturalism. Samt något om klassisk tysk och fransk sociologi. Seminarieledare: Donald Broady.

Läs i förväg:
Gilje & Grimmen, Samhällsvetenskapernas förutsättningar.

Torsd 2008-09-25 kl 13.15-16.30 i rum 1219, Seminariet, Seminarieg. 1:
Klassisk och nyare fransk sociologi med tonvikt vid studier av utbildning. Seminarieledare: Donald Broady.

Läs i förväg Durkheim, L'Évolution pédagogique en France. Ta även med häftet Läsestycken för samhällsvetare

Senast lörd 4 okt kl 24.00 skall deltagarna skicka en examinations-pm till Donald Broady <donald.broady@edu.uu.se>.

Tisd 2008-10-07 kl 09.15-12.00 i rum 1219, Seminariet, Seminarieg. 1:
Ventilering av deltagarnas pm. Seminarieledare: Donald Broady

? Ped inst, Stureg. 4:
Psykologi och ramfaktorteori. Seminarieledare: Ulf P. Lundgren

? Ped inst, Stureg. 4:
Utbildningspolitik. Seminarieledare: Ulf P. Lundgren

? Ped inst, Stureg. 4:
Ventilering av deltagarnas pm. Seminarieledare: Ulf P. Lundgren

Torsd 2008-11-20 kl 09.15-12.00, Seminariet, Seminarieg. 1.
Seminarieledare: Leif Östman. Läs i förväg Altman & Rogoff, Fann, Wittgenstein.

Tisd 2008-11-25 kl 09.15-12.00, Seminariet, Seminarieg. 1.
Seminarieledare: Leif Östman.

Tisd 2008-12-02 kl 09.15-12.00, Seminariet, Seminarieg. 1:
Ventilering av deltagarnas PM. Seminarieledare: Leif Östman

Tisd 2008-12-09 kl 09.15-12.00, rummet Doktoranden, Pedagogiska institutionen, Stureg. 4:
Etnometodologi och samtalsanalys. Seminarieledare: Ann-Carita Evaldsson

Läs i förväg:
Duranti, A., & Goodwin, C. (Eds.) (1992). Rethinking context. Language as an interactive phenomenon. (introduktionskapitel) New York: Cambridge University Press. p. 1-42
Goffman, E. (1964). The neglected situation. American Anthropologist; 66(3)
Hammersley, Martin (2003) Conversation Analysis and Discourse Analysis: Methods or Paradigms? Discourse & Society, Vol. 14, No. 6, 751-781
Heritage, J. (2001). Goffman, Garfinkel and Conversation Analysis. In Wetherell, Margret, Taylor, Stephanie, & Simeon, J. Yates (Eds.). Discourse Theory and Practice. A Reader. London: Sage Publications. p. 47-56.
Hester, S. & Francis, D. (2000). Local educational order. Ethnomethodological studies of knowledge in action. Amsterdam: John Benjamins. (introduktionskapitel)
Maynard, D.W. & Clayman, S.E. (1991). The diversity of ethnomethodology. Annual Review of Sociology, 17; 385-418
Stokoe, E. & Smithson, J. (2001). "Making gender relevant: Conversation analysis and gender categories in interaction", Discourse & Society, 12(2): 243-269.

Tisd 2008-12-16 kl 09.15-12.00, rummet Doktoranden, pedagogiska institutionen, Stureg. 4:
Utvecklingspsykologi, barndomssociologi. Seminarieledare: Ann-Carita Evaldsson.

Läs i förväg:
Corsaro, W. (1997). The Sociology of Childhood. Thousand Oaks: Pine Forge Press. (kap. 1-2, 5-8)
Corsaro W. & D. Eder (1990). Children's Peerculture. Annual Review of Sociology. 16:197-220.
Evaldsson, Ann-Carita (2009 u.u.). Play and games. I Jens Qvortrup, William Corsaro, Michael-Sebastian Honig & Gill Valentine, Handbook of Childhood Studies. Palgrave Macmillan
Hallden, G. (2003). Barnperspektiv som ideologiskt eller metodologiskt begrepp. Pedagogisk forskning i Sverige, nr. 8:1-2, s. 13-24.
James, Al., C. Jenks & A. Prout (1990). Constructing and Reconstructing Childhood: Contemporary Issues in the Sociological Study of Childhood. London: The Falmer Press. (kap 1)

Tisd 2009-01-20, rummet Doktoranden, Pedagogiska institutionen, Stureg. 4:
Ventilering av deltagarnas pm. Seminarieledare: Ann-Carita Evaldsson


Kursplan, prel. version

Utbildningsvetenskap, traditioner (15 högskolepoäng)

Kursen Utbildningsvetenskap, traditioner är en gemensam kurs inom utbildning på forskarnivå i ämnena Didaktik, Pedagogik och Utbildningssociologi vid Uppsala Universitet.

Beslut

Beslutad av institutionsstyrelsen vid Institutionen för utbildning, kultur och medier 2008-XX-XX

Utbildningsnivå

Utbildning på forskarnivå

Betygsskala

För denna kurs ges betygen G Godkänd, U underkänd.

Examinator

Lärare är professorerna Donald Broady, Ann-Carita Evaldsson, Ulf P. Lundgren och Leif Östman, vilka ansvarar för var sin del av kursen i enlighet med nedanstående ordning:

Mål

Kursen är avsedd för doktorander, särskilt relativt nyantagna, i ämnena didaktik, pedagogik och utbildningssociologi vid Uppsala universitet och syftar till att deltagarna skall få en verblick över centrala forskningstraditioner och problemområden inom det utbildningsvetenskapliga området.

Innehåll

Kursen behandlar vetenskapliga traditioner inom bland annat pedagogisk psykologi, sociologi, tysk hermeneutik och fenomenologi, fransk strukturalism och poststrukturalism, amerikansk pragmatism, etnometodologi och samtalsanalys, utvecklingspsykologi och barndomssociologi.

Donald Broady:
- Sociologi
- Tysk hermeneutik och fenomenologi
- Fransk strukturalism och poststrukturalism

Ulf P. Lundgren:
- Psykologi och ramfaktorteori
- Utbildningspolitik

Leif Östman:
- Amerikansk pragmatism
- Diskursanalys

Ann-Carita Evaldsson:
- Etnometodologi och samtalsanalys
_Utvecklingspsykologi, barndomssociologi

Undervisning

Föreläsningar och seminarier.

Examination

Kursen examineras genom skriftliga inlämningsuppgifter.


Litteratur till kursens första fjärdedel, momentet "Utbildnings- och kultursociologi"

– motsv. seminarierna i veckorna 37-41 2008 med Donald Broady som seminarieledare

Broady, Donald, utg. (1998): Läsestycken för samhällsvetare. 5 uppl., 1998. Uppsala: SEC/ILU, Rapporter från Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi nr 6. (66 s.).

[PDF-version (128 KB) www.skeptron.uu.se/broady/sec/sec-6.pdf]

Durkheim, Émile (1969): L'Évolution pédagogique en France (1938). Paris: P.U.F. 2 uppl. 1969 (403 s.).

[Eng övers. The Evolution of Educational Thought. London: Henley and Boston: Routledge & Kegan Paul, 1977; denna engelska översättning torde vara omöjlig att hitta i bokhandeln men kursledningen har utlåningsexemplar. ]

Gilje, Nils & Harald Grimmen (2002): Samhällsvetenskapernas förutsättningar. Göteborg: Daidalos 1992 (320 s.).

[Övers. av Samfunnsvitenskapenes forutsetninger. Inføring i samfunnsfagenes vitenskapsfilosofi, 1992.]

Bland dessa texter är Gilje & Grimmen den enda som deltagarna behöver köpa eller låna.


Litteratur till andra fjärdedel, med Ulf P. Lundgren som seminarieledare

Jarosjevskij, Michail (1979): 1900-talets psykologi. Den psykologiska vetenskapens utveckling i Europa, USA och Sovjetunionen. Stockholm: Wahlström & Widstrand (300 s.).

Fransson, Karin & Ulf P. Lundgren (2003): Utbildningsvetenskap - ett begrepp och dess sammanhang. Stockholm: Vetenskapsrådet, s. 9-75.

[PDF-version kan laddas ned från http://www.cm.se/webbshop_vr/pdfer/VR2003_1.pdf eller www.skeptron.uu.se/broady/uv/p-fransson-lundgren-03-utbildningsvetenskap.pdf]

Lundgren, Ulf P. (1984): Ramfaktorteorins historia, s. 69-81 i Skeptron 1. Texter om läroplansteori och kulturreproduktion utgivna av Donald Broady och Ulf P. Lundgren. Tema: Rätten att tala. Stockholm: Symposion Bokförlag.

Lundgren, Ulf P. & Bo Lindensjö (2000): Utbildningsreformer och politisk styrning. Stockholm: LHS Förlag (220 s.).

Sundberg, Daniel (2007): Läroplansteori efter den språkliga vändningen. Några ansatser inom den samtida svenska pedagogiska och didaktiska teoribildningen, konferensen "Läroplansteori", Örebro universitet, 7-8 sept 2007. (41 s.)

PDF-version (199 KB) www.skeptron.uu.se/broady/sec/p-sundberg-daniel-071012-laroplansteori.pdf


Litteratur till kursens tredje fjärdedel, med Leif Östman som seminarieledare

Altman, Irwin & Rogoff, Barbara (1987). World views in psychology: trait, interactional, organismic and transactional perspectives. I Daniel Stokols & Irwin Altman, red., Handbook of Environmental Psychology, s. 7-40. New York: John Wileys & Sons.

Fann, K. T. (1993). Ludwig Wittgenstein. En introduktion. Göteborg: Daidalos. (127 sidor)

Bentley, A. & Dewey, J (1949/1991). Knowing and the known. I J. A. Boydstone, red., The Later Works, 1925-1953, vol 16., s 1-294. Carbondale: Southern Illinois University press. (valda delar: ca 100 sidor)

Pleasants, Nigel (1999). Wittgenstein and the idea of a critical social theory. A critique of Giddens, Habermas and Bhaskar. London & New York. Routledge, s. 1-31.

Rorty, R. (1985): Solidarity or Objectivity?. I J. Rajchman & C. West, red., Post-analytical Philosophy (s. 3-19). New York: Columbia University Press.

Thayer, H. S. Eds. (1982). Pragmatism. The Classic Writings. Cambridge: Hackett Publishing Company. (valda delar: ca 200 sidor).

Wittgenstein, L. (1969/1992). Om visshet. Stockholm: Thales. (103 sidor)

Kommande temanummer (november 2008) av Utbildning och demokrati som handlar om pragmatiskt influerad didaktik. (ca 70 sidor)

Tillkommer artiklar om ca 50 sidor som behandlar didaktik


Litteratur till kursens fjärde fjärdedel, med Ann-Carita Evaldsson som seminarieledare

Samtalsanalys och etnometodologi
Se schemat ovan, seminariet 2008-12-09

Utvecklingspsykologi och barndomsociologi
Se schemat ovan, seminariet 2008-12-16


Vägbeskrivning och karta

Seminarierna, åtminstone de tre första, sker i Seminariebyggnaden, Seminariegatan 1, Uppsala. Vägbeskrivning för resenärer: Seminariebyggnaden är ett pampigt tegelhus i Uppsalas nordvästra hörn. Från Uppsala C en halvtimmes promenad (gå längs Fyrisåns västra strand i nordvästlig riktning så kommer du rätt till slut). Bilåkare från Stockholm fortsätter på E4an tills Uppsala börjar ta slut, sen när det dyker upp skylt mot Svartbäcken ta av till vänster och kör Gamla Uppsalagatan så kommer du fram till Seminariebyggnaden när du kört över ån och svängt först till vänster, sedan till höger. På gården brukar finnas parkeringsplats, stoppa 10 kr i automaten för en dags parkering. Se karta


URL of this page is http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/k-08-uvtrad.htm
Created by Donald Broady. Last updated Dec 2008
Back to SEC home page



This page is an historical remnant, part of  Skeptron Web Archive