Donald Broadys arkiv
URL of this page is https://broady.se/arkiv/a/ffo/slutredovisn-2007.htm
Projektet Formering för offentlighet. En kollektivbiografi över Stockholmskvinnor 1880-1920 (RJs dnr 99-5049)
Kort vetenskaplig slutredovisning 2007-03-30
Projektet finansierades av Riksbankens jubileumsfond jan 2000 - dec 2006.
För mer info se projektets startsida.
D. Broady, 2007-03-30
Vetenskaplig redovisning för projektet ”Formering för
offentlighet.
En kollektivbiografi över Stockholmskvinnor 1880-1920”
(RJs dnr 99-5049)
För utförligare och aktualiserad information se projektets
webb på adressen
www.skeptron.ilu.uu.se/broady/sec/ffo.htm
Innehåll:
I. Projektmedarbetare
II. Resultat
III. Forskarutbyten och samarbeten
IV. Utbildningseffekter
[---]
VI. Deltagande i konferenser, seminarier etc samt gästföreläsningar och forskningsinformation
Projektet startade med finansiering från RJ i januari 2000 men föregicks av en planeringsfas under ett par år. Projektarbetet blev mer utdraget än planerat eftersom projektets enda heltidsfinansierade doktorand födde barn två gånger sedan starten. Förlängd dispositionsrätt beviljades därför till 31 dec 2005 och därefter till 31 dec 2006. Nedkomsterna och disputationen avlöpte väl, den sistnämnda inträffade 12 dec 2006.
I. PROJEKTMEDARBETARE
Jan-Ulf Andersson <jan-ulf.andersson@sophiahemmet.ki.se>, doktorand i pedagogik vid Lärarhögskolan i Stockholm. Verksam vid Sophiahemmet. Handledare Donald Broady och Ingrid Heyman.
Donald Broady <donald.broady@edu.uu.se>, professor i pedagogik, Uppsala universitet.
Mikael Borjesson <mikael.borjesson@edu.uu.se>, doktorand i pedagogik/lektor i utbildningssociologi, Uppsala universitet, disputation 16 dec. 2005. Handledare Donald Broady.
Boel Englund <boel.englund@lhs.se>, professor i pedagogik, Lärarhögskolan i Stockholm.
Christina Florin <christina.florin@historia.su.se>, professor i historia, Stockholms universitet (medverkan främst i egenskap av handledare till Lovisa af Petersens)
Jonas Gustafsson <jonas.gustafsson@lhs.se>, FD i pedagogik vid Uppsala universitet 2000, nu verksam vid Lärarhögskolan i Stockholm. Handledare Donald Broady.
Inger Hammar, FD i historia, Lunds universitet.
Lena Hammarberg <lena.hammarberg@skolverket.se>, FD i pedagogik 2002, f.n. verksam vid Myndigheten för skolutveckling. Handledare Donald Broady och Ingrid Heyman.
Ingrid Heyman <ingrid.heyman@lhs.se>, FD i pedagogik, Lärarhögskolan i Stockholm.
Lena Kåreland <lena.kareland@did.uu.se>, professor i svenskämnets didaktik, Litteraturvetenskapliga institutionen samt Institutionen för lärarutbildning, Uppsala universitet.
Agneta Linne <agneta.linne@pi.oru.se>, professor i pedagogik, Örebro universitet.
Lovisa af Petersens <lovisa.petersens@historia.su.se>, doktorand i historia, Stockholms universitet, disputation 16 dec 2006. Handledare Christina Florin.
Kerstin Skog-Ostlin <kerstin.skog-ostlin@pi.oru.se>, FD i pedagogik, Örebro universitet.
Eva Trotzig <eva.trotzig@lhs.se>, FD i pedagogik, Lärarhögskolan i Stockholm.
Annika Ullman <annika.ullman@lhs.se>, docent i pedagogik, Lärarhögskolan i Stockholm. F.n. prorektor.
Monica Langerth Zetterman <monica.langerth@ped.uu.se>, doktorand i pedagogik, Uppsala universitet, planerad disputation ht 2007. Handledare Donald Broady.
II. RESULTAT
Resultaten framgår av de skrifter som projektet avkastat. Ytterligare några skrifter skall tillkomma, jämte publicering av digitalt material på webben.
Här nöjer vi oss med att nämna att arbetet med att utveckla prosopografiska (ung. kollektivbiografiska) metoder visat sig särskilt fruktbärande, vilket resulterat i flera nya pågående projekt med prosopografiska inslag:
Transnationella strategier inom den högre utbildningen. Sveriges förhållande
till Frankrike och USA, 1919-2009, finansierat av Vetenskapsrådet.
<http://www.skeptron.uu.se/mikaelb/res-proj-transnat.htm>
Skolans kungsväg. Det naturvetenskapliga programmets
plats i utbildningssystemet, finansierat av Vetenskapsrådet.
<http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/r-kungsv.htm>
Konsten att lyckas som konstnär.
Socialt ursprung, kön, utbildning och karriär 1945-2007, finansierat av
Vetenskapsrådet.
<http://www.ekohist.su.se/konsten/>
Dessutom har prosopografiska inslag varit framträdande i ett antal pågående (bland andra Ida Lidegran, Andreas Åkerlund, Thomas Neidenmark) och nyss avslutade (Esbjörn Larsson, Mikael Börjesson) avhandlingsarbeten med Donald Broady som handledare eller bitr. handledare.
Prosopografiska metoder kommer, om medel beviljas, att bli viktiga i de föreslagna projekten ”Folkskollärare i skola och samhällsliv 1860-1960” (skissansökan till Riksbankens Jubileumsfond P2007-0942:1, sökande Lars Petterson) samt ”Sextioåtta. Studentrevoltens sociala förutsättningar och kulturella effekter”. (skissansökan till Riksbankens Jubileumsfond P2007-1010:1-E, sökande Donald Broady).
Tillsammans med prof. Harold Short, Director of Centre for Computing in the Humanities (CCH), King’s College London, är Donald Broady och Monica Langerth Zetterman ansvariga för en s.k. EFS Exploratory Workshop med rubriken ”Exploring New Methods for Prosopography in the Humanities and the Social Sciences” som skall äga rum vid Uppsala universitet 10-11 maj 2007 med finansering från European Science Foundation (ESF) och Riksbankens Jubileumsfond.
III. FORSKARUTBYTEN OCH SAMARBETEN
Utbyten i Sverige har främjats av att projektet Formering för offentlighet varit ett av tre systerprojekt som haft överlappande intressen och vilkas medarbetare träffats och kommenterat varandras arbeten i olika sammanhang. De två övriga är ”Det vidgade rummet: strategier och nätverk i tre generationer av kvinnor på väg ut i offentligheten 1880-1940”, som finansierats av RJ och letts av Eva Österberg, och ”Genus, medborgarskap och offentlig politik”, som finansierats av VR och letts av Ulla Wikander och Christina Florin. Medarbetare från de tre projekten har samlats till fyra konferenser, på inbjudan av Eva Österberg (10-12 maj 1999 på Bjärsjölagård i Skåne), av Donald Broady (i Uppsala den 22 november 2000), av Ulla Wikander och Christina Florin (i Stockholm den 5 februari 2001) och av Eva Österberg (i Uppsala den 6 nov 2003).
De metoder som används inom projektet är tidigast och mest utvecklade bland franska samhällsvetare och humanister. Vi har inbjudit åtskilliga franska gäster till Sverige, bland annat vid tre tillfällen (sept 2004 och maj-juni 2005 och sept 2006) de främsta experterna inom området geometrisk dataanalys, Henry Rouanet och Brigitte Le Roux, verksamma vid UFR mathématiques et informatique, Université René Descartes, Paris. Andra franska gäster har varit Gisèle Sapiro, Centre de sociologie européenne, École des hautes études en sciences sociales (mars 2001); Frédéric Lebaron, numer vid l’université d’Amiens (sept 2004, maj-juni 2005, sept 2006); Franck Poupeau och Sandrine Garcia, Centre de sociologie européenne, College de France (mars 2004); Mikael Rask Madsen, Centre de sociologie européenne, École des hautes études en sciences sociales (aug 2005); Philippe Bonnet, Université René Descartes (sept 2006); Loïc J.D. Wacquant, École des hautes études en sciences sociales, Paris, och University of California, Berkeley (maj—juni 1995); Monique de Saint Martin , École des hautes études en sciences sociales (maj 2006).
De flesta av projektmedarbetarna har under projektperioden i olika sammanhang vistats i Paris. Mikael Börjesson tillbringade jan-juli 2004 samt åtskilliga kortare perioder vid Centre de sociologie européenne (CSE), École des hautes études en sciences sociales. En annan av Donald Broadys doktorander, Ida Lidegran, vistades jan-juli 2004 vid det livaktiga genusvetenskapliga forskningscentret MAGE (Marché du travail et genre) vid IRESCO (Institut de recherche sur les sociétés contemporaines), Paris, och ytterligare en doktorand, Ingegerd Gunvik-Grönbladh, sept-dec 2005 vid Centre d’étude des mouvements sociaux (CEMS) vid Ecole des hautes études en sciences sociales. Annika Ullman inbjöds att tillbringa hela året 2006 som gästforskare vid Centre d’étude des mouvements sociaux (CEMS) vid Ecole des hautes études en sciences sociales.
Vi har även bjudit in ett stort antal nordiska forskare, såsom Kari Martinsen, Universitet i Bergen, Norge (nov. 2003) och Minna Kragelund, Danmarks Pedagogiska Universitet, som i april 2001 gav seminarier om ”Kollektivbiografi och kvinnohistoria”, för att nämna ett par exempel.
Vidare har vi haft nära kontakter med specialister i England och USA inom området märkning av digitalt historiskt material. Monica Langerth Zetterman har i olika omgångar vistats vid det främsta europeiska centrumet, Oxford Text Archives vid Oxford University, och vi har till Uppsala bjudit in flera medarbetare därifrån. I augusti 2005 bjöd vi in Matthew Zimmerman från the Humanities Computing Group, New York University, som bistod med att implementera den portal som rymmer material från projektet Formering för offentlighet. Andra viktiga kontakter har varit med prosopografiexperter vid King’s College i London, dit Donald Broady och Monica Langerth Zetterman var inbjudna att ge ett seminarium om projektet Formering för offentlighet i november 2005.
IV. UTBILDNINGSEFFEKTER
Ett halvdussin doktorander har varit indragna i projektets arbete. Den mest omfattande lönekostnaden har gått till Lovisa af Petersens som varit finansierad tre år netto inom ramen för projektbudgeten. Hon försvarade i dec 2006 sin avhandling ”Formering för offentlighet. Kvinnokonferenser och Svenska Kvinnors Nationalförbund kring sekelskiftet 1900”.
Mindre lönekostnader har gått till två doktorander, Mikael Börjesson (disputation 16 dec. 2005) och Monica Langerth Zetterman (planerad disputation ht 2007), vilkas avhandlingsarbeten åtminstone inledningsvis haft annan inriktning än projektet men som har kunnat medverka i arbetet med prosopografin och de statistiska analyserna. I synnerhet Monica Langerth Zetterman, vars avhandlingsämne är digital litteratur, har inom ramen för sin doktorandanställning medverkat en hel del i metodutvecklingen och efter hand omformat ämnet för sin avhandling så att materialet från projektet Formering för offentlighet nu kommer att utgöra en viktigt tillämpningsområde.
En doktorand, Jan-Ulf Andersson, har inte alls finansierats av projektet men hans pågående avhandlingsarbete, om sjuksköterskekårens formering och första organisering 1880-1920, ansluter till projektets problemområde och period. [---]
Ett par av projektmedarbetarna har under projektets lopp disputerat på avhandlingar av direkt relevans för projektets problemställningar: Jonas Gustafsson, som i oktober 2000 disputerade på Så ska det låta. Studier av det musikpedagogiska fältets framväxt i Sverige 1900-1965 (pedagogik, Uppsala universitet), samt Lena Hammarberg, som i mars 2001 disputerade på En sund själ i en sund kropp. Hälsopolitik i Stockholms folkskolor 1880-1930 (Pedagogik, Lärarhögskolan i Stockholm). Handledare var i bägge fallen Donald Broady.
Vidare har projektets frågeställningar och material kommit till användning i samband med ett stort antal kurser i vilka medarbetarna varit engagerade som lärare. Exempelvis kan nämnas ett flertal forskarutbildningskurser vid Uppsala universitet om korrespondensanalys och geometrisk dataanalys där projektets prosopografiska material varit underlag för laborationer (ansvariga Donald Broady, Mikael Börjesson). Bland åtskilliga andra forskarutbildningskurser kan nämnas ”Kön, historia och utbildning” vid Lärarhögskolan i Stockholm ht 2000 (ansv. Boel Englund och Annika Ullman) och ”Berättelsen som redskap i undervisning och forskning” vid Lärarhögskolan i Stockholm, ht 2001-vt 2002, där viss tonvikt lades vid vid biografisk metod och som leddes av Agneta Linné, med medverkan av fler projektmedarbetare: Boel Englund, Ingrid Heyman, Agneta Linné, Eva Trotzig.
VI. DELTAGANDE I KONFERENSER, SEMINARIER ETC SAMT GÄSTFÖRELÄSNINGAR OCH FORSKNINGSINFORMATION
Några uppgifter från projektets planeringsfas har tagits med nedan. Finansieringen från RJ startade först i januari 2000.
KONFERENSER
1998-09-10--1998-09-12. Konferensen ”Pedagogikhistorisk forskning”, Lärarhögskolan i Stockholm, 10-12 sept 1998. Medverkan: Donald Broady, Boel Englund, Ingrid Heyman, Agneta Linné, Kerstin Skog-Östlin, Eva Trotzig och Annika Ullman.
1999-05-10--1999-05-12. Konferensen ”Det vidgade rummet: kvinnors idéer, strategier, nätverk och nischer på väg ut i offentligheten ca 1880‑1940”, Bjärsjölagårds slott, 10-12 maj 1999. Arr. Eva Österberg, Historiska institutionen vid Lunds universitet. Medverkan: Donald Broady, Eva Trotzig, Annika Ullman. Bl.a. Donald Broady: ”När fältbegreppet inte räcker till. Några svårigheter i studiet av kvinnors nätverk”
1999-08-12. Kvinder og religion. Nordisk förening för kvinnohistorisk forskning, Tilsvildeleje, Danmark 1999. Medverkan: Annika Ullman.
1999-08-30--1999-09-05. Association for teacher education in Europe, ATEE 24th Annual Conference, Leipzig University. Medverkan: Agneta Linné med anförandet ”Education of female teachers, modernity and public life”.
1999-11-17. ”Gemensam infrastruktur för att tillgängliggöra ABM-sektorns material”. Konferensen ”ABM, IT och forskningen”, Kungl. Biblioteket, Stockholm onsd den 17 november 1998. Samarrangemang mellan Stiftelsen Riksbankens Jubileumsfond, Kulturnät Sverige, Kungl. Biblioteket, Nordiska museet, Riksantikvarieämbetet, Riksarkivet, Statens kulturråd och Stiftelsen Framtidens Kultur. Donald Broady anförande . ”Gemensam infrastruktur för att tillgängliggöra ABM-sektorns material”.
1999-12-09. Romanska institutionen vid Uppsala universitet, Symposium med anledning av 100-årsminnet av Anna Ahlströms disputation, 9 december 1999. Föreläsning Annika Ullman: ”Anna Ahlström och det akademiska kapitalet”.
2000-08-28--2000-09-01. Association for teacher education in Europe, ATEE 25th Annual Conference, Barcelona University. Medverkan: Agneta Linné med anförandet ”Myths in teacher education and the lessons of pedagogic text”.
2000-11-02. Konferensen Det revolutionära 1910-talet, Institutet för framtidsstudier. Workshop arrangerad av genusseminariet, historiska institutionen, Stockholms universitet. Medverkan: Boel Englund, Lovisa af Petersens, Annika Ullman.
2000-11-22. Konferensen Formering för offentlighet, ILU, Uppsala universitet den 22 november 2000. Medverkan av Donald Broady, Boel Englund, Christina Florin, Jonas Gustafsson, Inger Hammar, Lena Kåreland, Lena Hammarberg, Ingrid Heyman, Eva Trotzig, Agneta Linné, Lovisa af Petersens, Kerstin Skog-Östlin och Annika Ullman.
2001-02-05. Konferensen Förändring och förhandling, anordnad av projektet Genus och medborgarskap. Institutet för framtidsstudier i samverkan med institutioner vid Stockholms universitet. Medverkan: Agneta Linné, Ingrid Heyman, Annika Ullman, Boel Englund, Lovisa af Petersens.
2001-03-15--2001-03-18. Nordisk förening för pedagogisk forskning (NFPF) 15-18 mars 2001. Medverkan: Boel Englund, Ingrid Heyman, Agneta Linné, Kerstin Skog-Östlin, Eva Trotzig och Annika Ullman.
2001-05-05. Nordiskt nätverk för musikpedagogisk forsknings konferens på Shaeffergården, Köpenhamn 3-6 maj. Jonas Gustafsson talar om musikpedagogiska fältets framväxt och den borgerliga offentligheten.
2001-09-07. ”A prosopographic study on women’s networks and the public sphere at the turn of the century 1900”. Workshop ”Sociology of Culture”, Språkvetenskapligt centrum (SVC), Uppsala University, 7-9 sept 2001
2001-12-07--2001-12-08. Internationell konferens ”Gendered Elites”, Göteborgs universitet. Boel Englund medverkar.
2002-??-??. Svenska Historikermötet i Örebro, Annika Ullman medverkar
2002-03-07--2002-03-10. Nordic Educational Research Association (NERA) 30th Congress, Universitetet iTallinn. Boel Englund, Ingrid Heyman, Agneta Linné, Kerstin Skog-Östlin medverkar.
2003-03-06--2003-03-09. Nordic Educational Research Association (NERA) 31st Congress, Danmarks Pedagogiska Universitet, Köpenhamn. Donald Broady, Boel Englund, Ingrid Heyman, Agneta Linné, Eva Trotzig medverkar.
2003-05-27. Conference of the Association for Computers and the Humanities Association for Literary and Linguistic Computing 2003, University of Georgia, The Georgia Center for Continuing Education, Athens, Georgia USA, "Markup and design of a historical data base of pioneer women", Monica Langerth Zetterman.
2003-07-01 ”Using correspondence analysis for exploring regional differences in the education system. Decentralization, marketization and the social structure of the field of secondary education in four Swedish regions”. Konferensen CARME 2003 (Correspondence Analysis and Related Methods), Pompeu Fabra University, Barcelona, 29 juni - 2 juli 2003. (Tills. m. Mikael Börjesson, Monica Langerth Zetterman, Ida Lidegran, Sverker Lundin, Ingrid Nordqvist och Mikael Palme)
2003-08-31--2003-09-03. Donald Broady & Monica Langerth Zetterman. Formation for the public sphere a collective biography. Paper presented at Digital Resources in the Humanities 2003 (DRH 2003). University of Gloucestershire, August 31st to September 3rd 2003.
2003-09-25--2003-09-27. Pedagogikhistorisk forskning – perspektiv, metoder, förhållningssätt, 2:a nordiska konferensen, Lärarhögskolan i Stockholm. Donald Broady, Boel Englund, Ingrid Heyman, Agneta Linné, Kerstin Skog-Östlin, Eva Trotzig, Annika Ullman medverkar. Boel Englund och Agneta Linné medverkade i planeringen av konferensen.
2003-11-06. ”Det vidgade rummet. Kvinnors väg ut i offentligheten ca 1880-1940”, Universitetshuset, Uppsala universitet den 6 nov 2005, arrangerad av Eva Österberg. Från projektet ”Formering för offentlighet” medverkade Donald Broady, Boel Englund, Ingrid Heyman, Agneta Linné, Kerstin Skog-Östlin, Eva Trotzig, Annika Ullman.
2003-11-15--2003-11-16. Sveriges Kvinno- och Genushistorikers förenings årskonferens i Lund på temat ”Genus och kulturhistoria”. Boel Englund , Ingrid Heyman, Lena Kåreland, Agneta Linné, Lovisa af Petersens, Eva Trotzig medverkar.
2004-03-10--2004-03-13. Nordic Educational Research Association (NERA) 32nd Congress, Reykjavik. Boel Englund, Ingrid Heyman, Agneta Linné, Eva Trotzig medverkar med sammanlagt sju bidrag från projektet.
2004-03-17--2004-03-18. Fransk-svensk utbildningssociologisk workshop, SEC/ILU, Uppsala universitet. Bland deltagare: Donald Broady, Micke Börjesson, Boel Englund Lena Kåreland. Arrangerad av Donald Broday och Mikael Börjesson.
2005-03-18. ”Les intellectuels en Suède : les usages du système d’éducation et les transformations des champs culturel”, Colloque international ”Lire les intellectuels à travers la mondialisation. Trajectoires, reseaux, modes d’action, productions”, Université de Pau et des Pays de l’Adour, Pau, 17-19 mars 2005. Donald Broady
2005-04-11--2005-04-16. AERA annual meeting i Montreal, Kanada. Boel Englund medverkar med föredrag ”Shaping the public sphere”.
2005-04-22--2005-04-24. Svenska Historikermötet, Uppsala universitet. Agneta Linné medverkar med konferensbidrag från projektet, Annika Ullman leder session i utbildningshistoria om kvinnors utbildning, Donald Broady ingår i arrangemangskommittén och ansvarar för planeringen av de sju sessioner om utbildningshistoria.
2005-06-16. ACH/ALLC Conference, Victoria University, Canada, Monica Langerth Zetterman presenterar paper, Using Markup for Multivariate Analyses in the Prosoprographical Study 'Formation for the Public Sphere'.
2005-08-26--2005-08-27. Curriculum Theory Revisited. Konferens Uppsala universitet, Pedagogiska institutionen. Agneta Linné medverkar på temat ”Rethinking curriculum history”.
2006-03-09--2006-03-11. Nordic Educational Research Association (NERA) 34th Congress, Örebro University, Agneta Linné medverkar.
2006-03-16--17. Folkskollärarna i samhällsutvecklingen 1860-1960. Konferens i Sunne (finanserad av Riksbankens Jubileumsfond). Agneta Linné medverkar med föredrag om biografisk forskning.
2006-04-07--2006-04-11. American Educational Research Association (AERA), San Francisco, Agneta Linné medverkar.
2006-09-28--2006-09-29. Pedagoghistorisk forskning – Kultur, makt och utbildning, Lärarhögskolan i Stockholm. Donald Broady, Boel Englund, Christina Florin, Ingrid Heyman, Agneta Linné, Monica Langerth Zetterman, Eva Trotzig, Annika Ullman medverkar.
2007-05-10--207-05-11. Workshop om prosoprografiska metoder inom humaniora och samhällsvetenskap: Exploring New Methods for Prosoprography in the Humanities and Social Sciences, Uppsala universitet, planering och genomförande av Donald Broady, Harold Short och Monica Langerth Zetterman. Finansierad av ESF och RJ.
GÄSTFÖRELÄSNINGAR O.LIKN.
1999-03-11. Institutt for medievitenskap, Universitetet i Bergen. Donald Broady ger gästföreläsning ”Studier av kulturella fält”.
1999-04-13. ”Bourdieus fältbegrepp”, Historiografiska seminariet, Historiska institutionen, Uppsala universitet. Föreläsning Donald Broady.
1999-04-13. Historiografiska seminariet, Historiska institutionen, Uppsala universitet. Donald Broady föreläsning ”Bourdieus fältbegrepp”.
2000-05-05. Forskarutbildningskursen ”Kön, nätverk och eliter”, Göteborgs universitet, arr. Anita Göransson. Donald Broady ger gästföreläsning ”Bourdieu och könsanalysen”.
2000-06-06. Boel Englund presenterar vid seminarium på Lärarhögskolan i Stockholm Bourdieus bok Den manliga dominansen.
2000-10-27. Centrum för musikpedagogisk forskning, Kungl. Musikhögskolan. Jonas Gustafsson föreläser om det musikpedagogiska fältets framväxt och den borgerliga offentligheten.
2000-11-30. Centrum för musikpedagogisk forskning, Kungl. Musikhögskolan. Jonas Gustafsson föreläser om metodproblem kring forskning om det musikpedagogiska fältets framväxt och den borgerliga offentligheten.
2000-12-06. Musikhögskolan i Malmö. Jonas Gustafsson ger två föreläsningar om det musikpedagogiska fältets framväxt och den borgerliga offentligheten, dels inom ramen för forskarutbildningen i musikpedagogik och dels som offentlig föreläsning.
2001-02-21. VALP-seminariet på Historiska institutionen vid Stockholms universitet. Lovisa af Petersens talar om kvinnokonferensen 1897.
2001-03-22. Musikhögskolan i Göteborg. Jonas Gustafsson föreläser om teoretiska och metodologiska problem i forskning om det musikpedagogiska fältets framväxt och den borgerliga offentligheten, inom ramen för forskarutbildningen i musikpedagogik.
2001-04-11. Avhandlingsseminarium, Lärarhögskolan i Stockholm. Agneta Linné och Annika Ullman av Lärarhögskolan utsedda granskare vid slutventileringen av Kent Hägglunds avhandlingsmanuskript om Ester Boman och Tyringe helpension för flickor (planerad disputation nov 2001).
2001-04-23. Musikvetenskapliga institutionen, Uppsala universitet. Jonas Gustafsson medverkar vid ett seminarium för institutionens studenter på C- och D-nivå om teoretiska och metodologiska problem i forskning om det musikpedagogiska fältets framväxt och den borgerliga offentligheten.
2001-05 Lovisa af Petersens presenterar sitt avhandlingsämne för stads- och lokalhistoriska seminariet, Historiska institutionen, Stockholms universitet.
2002-09-16. Kursen Konst&Arkitektur, Konsthögskolan, Stockholm. Donald Broady föreläsning ”Det sociala spelet”
2002-12-18. Seminarium ”Ongoing Swedish research in the sociology of culture”, Faculteit Letteren en Wijsbegeerte, Universiteit Gent, Belgique. Donald Broady & Mikael Börjesson.
2003-01-21. ”Formation pur l’espace publique. Une biographie collective de femmes stockholmoises de 1880 à 1920. Présentation d’une recherche en cours”. Monique de Saint Martins seminarium ”Transformations et restructurations des groupes dirigeants et des pouvoirs”, École des hautes études en sciences sociales, Paris. Boel Englund & Ingrid Heyman
2003-02-28. ”Pierre Bourdieus metodologiska arv och korrespondensanalysen”. Sociologiska institutionen, Lunds universitet. Donald Broady & Mikael Börjesson.
2003-04-25. ”Utbildnings- och kultursociologi”. Forskarskolan i Svenska med didaktisk inriktning, Malmö högskola.. Föreläsning Donald Broady
2003-12-11. Doktorandkursen ”Berättelsen som redskap i forskning och undervisning”, Örebro universitet. Agneta Linné föreläser om projektet.
2004-10-12. Universitetet i Ljublana, Slovenien, seminarium inom ramen för Nationella forskarskolan i Pedagogiskt Arbete. Agneta Linné föreläser, bl.a. om projektet
2004-11-15. ”Lärarinnor, pedagogiskt arbete och modernitet”, Högre seminariet, Pedagogiska institutionen, Örebro universitet. Agneta Linné inleder.
2004-11-17. ”Utbildnings- och kultursociologi. Om svenska undersökningar”. Föreläsning, Sociologiska institutionen, Umeå universitet. Donald Broady.
2004-11-23. Seminarieserie ”Pedagogik, profession och kön”, Högre seminariet, Pedagogiska institutionen, Uppsala universitet. Presentation av Agneta Linné: ”Lärarinnor, pedagogiskt arbete och offentlighet”.
2005-05-24. Högre seminariet, Pedagogiska institutionen, Uppsala universitet. Ingrid Heyman, Eva Trotzig och Monica Langerth Zetterman presenterar projektet och datainsamlingsmetoderna.
2005-11-24. Seminarium vid Centre for Computing in the Humanities, King's College, London. Donald Broady & Monica Langerth Zetterman inbjudna att tala om Data Modelling in the Prosoprographical Study "Formation for the Public Sphere.
FORSKNINGSINFORMATION
1999-03-16. The Delta Kappa Gamma Society International, Alpha Chapter. Stockholm, 16 mars 1999. Annika Ullman föreläsning ”Att vara rektor och kvinna i ett historiskt perspektiv”.
2000-09-20. Forskardag, Lärarhögskolan i Stockholm. Medverkande Englund, Boel, Heyman, Ingrid, Ullman, Annika med anföranden under rubriken ”Att biografera: Peeping Tom eller värdefullt bidrag till forskningen.
2001-03-02. Inst. för lärarutbildning, Uppsala universitet. Jonas Gustafsson föreläser för lärare vid institutionen om det musikpedagogiska fältets framväxt och den borgerliga offentligheten.
2001-03-08. Kvinnobilder av kvinnobildare. Arrangemang under Internationella kvinnodagen, högskolan i Gävle. Annika Ullman föreläser om ”Stiftarinnor, föreståndarinnor. Sofi Almquist, Anna Sandström, Anna Ahlström”.
2001-04-20. Nyckelviksskolan, Lidingö. Donald Broady ger gästföreläsning ”Konstfältet och konstutbildningar ur kultursociologiskt perspektiv”.
2001-04-25--2001-04-27 Vårdförbundets stämma. Medverkan: Ingrid Heyman med föredrag om ”Agda Meyersson som pedagog”.
2002-10-02 Örebro universitets skolforskningsdag för regionens lärare och skolledare. Agneta Linné föreläser, bl.a. om projektet.
2003-02-13. Forskardag, Lärarhögskolan i Stockholm. Medverkande Boel Englund, Ingrid Heyman, Eva Trotzig. Föredrag bl.a.. Boel Englund: ”I stockholmsvimlet. Intellektuella kvinnor vid sekelskiftet 1900”
2004-09-29 Örebro universitets skolforskningsdag för regionens lärare och skolledare. Agneta Linné föreläser, bl.a. om projektet.
Se äv. Förteckning över skrifter från projektet
Formering för offentlighet
© 2007 | Donald Broady SEC, Uppsala universitet | | Back to Archive Start
Content last updated3o March 2007