Material från projektet Formering för offentlighet

Det följande är en kapitalbeskrivning, dvs. en sammanställning av en individs egenskaper och tillgångar, som ingår i prosopografin skapad inom projektet "Formering för offentlighet. En kollektivbiografi över Stockholmskvinnor 1880–1920", vilket finansierades av Riksbankens jubileumsfond jan 2000–dec 2006. Till denna version är inga stilmallar kopplade, vilket ger fördelen att den är flyttbar och kan visas upp i vilken webbläsare som helst, men man har då ingen glädje av innehållsmärkningen. Dock finns samma innehåll tillgängligt i andra HTML- och XML-format, där märkningen kan utnyttjas i XML-tillämpningar som tillåter flexibel hantering av materialet, olika slags sökningar osv., se www.skeptron.uu.se/broady/arkiv/a/ffo/ för en översikt över projektmaterialet, jämte länkar.


URL of this page is www.skeptron.uu.se/ broady/arkiv/a/ffo/kap-falk-elin.htm

Content created by ?

 

1. Kapitalbeskrivning, Falk, Elin

1.12. Pedagogiskt kapital

Elin Falk brukar omskrivas som en "förnyare" av den pedagogiska gymnastiken. Med skriften Dagövningar för gymnastiken i Stockholms folkskolor, som utkom i olika upplagor 1913-16) startade hon en strid om flickgymnastiken. Hennes mål var att modifiera den stränga Linggymnastiken och skapa ledigare kroppsställningar utan spänningar. Hon lanserade naturliga rörelsetyper och en naturlig pedagogik. För barn med hållningsproblem skapade hon en särskild hållningsgymnastik. Han la också ner ett stort arbete på att modernisera skolornas gymnastiksalar samt att anskaffa lekmaterial, skid- liksom skridskoparker, med henne infördes lek och idrott i folkskolan. I mitten av 20-talet gick Falk vidare i sitt reformarbete; hon skapade då en mer rytmisk gymnastik. Hon författade då nya dagövningar och utgav "Gymnastik med lek och idrott" en handledning i kroppsorganens metodik. Glädjen i gymnastiken var en av Falks älsklingsteman - barnen i intensiv verksamhet hela lektionen. Hon ogillade begreppet fysisk fostran. Hennes dagövningar vållade en häftig strid inom folkskollärarinnekåren i Stockholm, en strid som gjorde henne till en omstridd person i pedagogiska kretsar. Successivt vann dock hennes idéer insteg, även om utvecklingen gick lite fram och tillbaka. Hon var sakkunnig i Folkundervisningskommittén 1913-1914.

Artiklar och skrifter i gymnastikfrågan.

1903-1910 Friskgymnastik, anteckningar efter skilda källor Stockholm, Palmquist
1912 God och dålig kroppshållning, Stockholm, Bergvall
1913 Gymnastikfrågan vid Stockholms folkskolor, Stockholm, Palmquist
1912 Svar på Louise von Bahrs inlägg mot Elin Falks förslag till dagöfningar för Stockholms stads folkskolor, Stockholm
1916, 1922 Dagövningar i gymnastik för småskolan, Stockholm, Norstedt
1926 Fysisk kultur för folkskolans flickavdelningar och lägre blandade avdelningar ur Arbetssättet i folkskolan, 5.
1913, 1915, 1916, 1922, Dagövningar i gymnastik för Stockholms folkskolor, Stockholm, Palmquist
1920 Teoretisk pedagogisk gymnastik, Anteckningar efter utdrag ur Elin Falks friskgymnastik, Stockholm, Hedberg & Björklund
1927 Gymnastik med lek och idrott: ledning för undervisningen i folk- och småskolor, seminarier och därmed jämförliga läroanstalter, Stockholm, Norstedt

Elin Falk hade en engagerad vän i Karolina Widerström, som drev på för att Elin Falk skulle anställas som gymnastikinspektris i Stockholms folkskolor och hon stöttade henne i strider för sin reformerade gymnastik. I en artikel i Hertha "Kvinnor och gymnastik" samma år som Elin Falk fick Idunpriset, 1916, skriver Karolina Widerström att Elin Falk är barngymnastikens skapare. "Elin Falks småbarnsgymnastik är på ett beundransvärt sätt byggd på småbarnens speciella psykologi och fysiologi". Elin Falk hade insett avslappningens betydelse, särskilt för mer försigkommen kvinnlig ungdom. Karolina medverkade till att Elin Falk fick Idunpriset och menade att hon var den förste nydanaren efter Per Henrik Ling. Elin Falk har också i ett brev vittnat om hur mycket stödet från Karolina Widerström betydde för henne.


Clickable SEC logo   Sociology of Education and CultureUppsala universitet  |   Responsible: Donald Broady  |  Last updated 3 July, 2016